כ"ו אייר התשפ"ד
03.06.2024
חפרפרת בכירה?

הבכיר האמריקאי הודח: איראן השיגה השפעה במרכזי מדיניות אמריקאים

שלושה עוזרים של רוברט מאלי, נציגו של ביידן לענייני איראן שפוטר בגלל קשרים פסולים עם איראן, היו חלק מרשת המזוהה עם ממשלת איראן. "תוכנית המומחים לאיראן" הוקמה על ידי משרד החוץ של איראן במטרה להרחיב את הקשרים עם זרים. פרטים מדהימים על הסיפור המטלטל

הבכיר האמריקאי הודח: איראן השיגה השפעה במרכזי מדיניות אמריקאים
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: pixabay

תחקיר שערך ערוץ 'איראן אינטרנשיונל' המזוהה עם האופוזיציה ויושב בלונדון, חושף כי שלושה אנליסטים איראנים שעבדו בשיתוף פעולה הדוק עם רוברט מאלי, נציגו של נשיא ארה"ב לענייני איראן שפוטר לאחרונה מתפקידו בשל קשרים פסולים עם איראן, היו חברים ברשת שנוצרה ונוהלה על ידי המשטר טהראן.

המחקר מבוסס על אלפי מיילים שהוחלפו בין דיפלומטים איראנים לחברי רשת זו. לטענת ערוץ הטלוויזיה 'איראן אינטרנשיונל', הערוץ בדק אותם בשיתוף עם התקשורת האמריקאית 'סמאפור'. שני כלי התקשורת הכינו את החומרים שלהם בנפרד ובאופן עצמאי.

רוברט מאלי שפטר לאחרונה עבד לסירוגין בממשלת ארה"ב בעשור האחרון ולעתים מילא תפקידים דיפלומטיים רגישים. מאלי היה בקשר עם שלושה איראנים שעבדו עם המשטר. מאלי הוצא לחופשה כפויה ביולי השנה לאחר שהסיווג הביטחוני שלו הושעה בעקבות חקירה על תפקודו. הסיבה המדויקת להשעייתו טרם פורסמה.

בסוף 2013 הרכיב משרד החוץ האיראני קבוצת אנליסטים וחוקרים מחו"ל תחת הכותרת "יוזמת המומחים של איראן" ולפי המסמכים שנבדקו, במשך שנים רבות הם השתמשו ברשת זו כדי להרחיב את תחום של השפעה על הבמה העולמית ובעיקר בארה"ב.

אותה חברי קבוצה כונו גם "רשת הצעירים" בהתכתבויות פנימיות בין דיפלומטים איראניים, ותפקידם היה עיצוב וקידום תדמיתה ומדיניותה של טהראן בעולם.

בפברואר 2019, פחות מחודש לאחר מינויו של מאלי לנציג המיוחד של ארה"ב לענייני איראן, הוא הביא עמו את אריאן טבטבאי, חוקרת מזרח תיכון בצוות החשיבה "קרן מרשל הגרמנית" שבסיסה בוושינגטון, לצוות שלו במחלקת המדינה האמריקאית. טבטבאי היתה פעילה בתפקיד כמעט 15 חודשים.

מאלי גם ניסה להכניס את עלי וויז, המנהל הנוכחי של פרויקט איראן בקבוצת המשבר הבינלאומית שהיתה תחת מאלי, לצוות שלו במחלקת המדינה האמריקנית, אך וויז לא הצליח להשיג את האישור הביטחוני הדרוש כדי להיות מועסק במשרד החוץ האמריקאי, ולכן העסקתו נדחתה.

למרות שמאלי החשיב את טבטבאי ואת וויז כיועציו, תחקיר של 'איראן אינטרנשיונל' חושף כי לשני האנליסטים הללו היו קשרים סודיים עם מה שנקרא "תוכנית המומחים של איראן"; רשת שהוקמה על ידי הרפובליקה האסלאמית של איראן ותחת פיקוח משרד החוץ של איראן.

על פי מיילים ומסמכים שחשף הערוץ, דינה אספנדיארי, אנאליסטית שנשכרה על ידי מאלי בקבוצת המשבר הבינלאומית בסוף 2019, הייתה גם חברה ב"פרויקט המומחים לאיראן".

בתגובה לשאילתה של ערוץ 'איראן אינטרנשיונל' לגבי המיילים והמסמכים הללו, אמר דובר משרד החוץ האמריקני, מאט מילר, כי "ממשל ביידן מינה את אריאן טבטבאי בשל מומחיותה בנושאי גרעין ומדיניות חוץ למלא תפקידים שונים בממשלת ארה"ב, ואנחנו "גאים בשירותה".

מילר אמר גם כי משרד החוץ האמריקאי אינו מגיב על "מסמכים שדלפו לכאורה מממשלת איראן". קבוצת המשבר הבינלאומית, המעסיקה כיום את וויז ואת אספנדיארי, הכחישה כי עובדיה נוהלו על ידי ממשלת איראן.

רוברט מאלי לא הגיב לבקשת הערוץ להגיב על המיילים. דובר אחר של מחלקת המדינה האמריקאית אמר גם הוא: "מאלי עדיין בחופשה, משיקולי פרטיות, אין לנו יותר מה לומר בשלב זה".

לטענת הערוץ, מיילים אלו, הם חלק מאלפי מיילים השייכים למוסטפא זהראני, המנכ"ל לשעבר לעניינים אסטרטגיים של משרד החוץ של איראן ויועצו של מוחמד זריף, שר החוץ לשעבר של איראן, וראש המכון למחקרים פוליטיים ובינלאומיים בטהראן.

מיילים אלה כוללים גם עותקים של דרכונים, קורות חיים, הזמנות לכנסים, כרטיסי טיסה, בקשות לוויזה, קבלות על תשלום, עבודות אקדמיות והתכתבות נרחבת עם פקידי משרד החוץ האיראני, סגל האוניברסיטה וסטודנטים, שעזרו לאשר את האותנטיות של מסמכים אלה.

הרעיון להקים את "רשת הנוער" הוצע לראשונה בסוף 2013 על ידי סעיד חטיבזאדה, שעבד באותה תקופה בשגרירות איראן בברלין והיה גם חבר במכון למחקרים פוליטיים ובינלאומיים שנמצא תחת משרד החוץ של איראן.

ניצחונו של חסן רוחאני המתון בבחירות לנשיאות, שכיהן כנשיאה השביעי של איראן בשנים 2013–2021, יצרו בסיס לפתרון סוגיית הגרעין, ו"תוכנית המומחים לאיראן" יכולה היתה לסייע לטהרן לשקם את תדמיתה כ"מדינה דחויה" בעולם.

לזהראני, חבר משמרות המהפכה ודיפלומט ותיק של איראן, היה תפקיד חשוב בתמיכה ברשת ובמתן משאבים כספיים ושימש כמקשר בין חברי הרשת לבין זריף.

על פי הדיווח, אריאן טבטבאי התייעץ עם ממשלת איראן בנושאים כמו נסיעה לישראל או השתתפות בכנסים. עלי וויז גם שלח מאמר לרשויות האיראניות לעיון לפני פרסום.

בשנת 2005, המכון למחקרים פוליטיים ובינלאומיים, הפועל ישירות בפיקוח משרד החוץ של איראן, אירח בטהראן כנס בן יומיים שכותרתו "סקירה של השואה פרספקטיבה גלובלית". הכנס עמד בפני ביקורת בינלאומית משום שהפך למקום מפגש של מכחישי שואה מרחבי העולם. לאחר עריכת הכנס הזה, כ-40 מכוני מחקר אירופיים ואמריקאים ניתקו את קשריהם עם צוות החשיבה האיראני.

מיילים של חטיבזאדה, מגלים, כי הוא הציע ל-21 אנליסטים איראנים בחו"ל להצטרף ל"רשת הצעירים". אבל התכתבויות מאוחרות יותר מלמדות שמספר האנשים שהסכימו לשתף פעולה הצטמצם לכ-10 בלבד.

במסמכים שהושגו, מופיעה שמה של אריאן טבטבאי ברשימת החברים הראשיים ברשת. טבטבאי היא כיום בכירה במשרדו של סגן שר ההגנה האמריקני למבצעים מיוחדים, והייתה יועצת רשמית של רוברט מאלי, על פי תמונה שפרסמה המשלחת הרוסית לאיראן בנוגע לגרעין האיראני, היא נכחה עם מאלי במשא ומתן הגרעיני בווינה ב-2021.

באימייל אחר שנשלח ב-11 במרץ 2014, אמר חטיבזאדה לזהראני: "הרעיון של פרויקט המומחים האיראניים נדון ביני לבין שני מומחים צעירים שאנו (אני ואתה) היינו איתם בכנס בפראג: אריאן טבטבאי ודינה אספנדיארי, שלושתנו הסכמנו להיות הליבה של תוכנית המומחים של איראן".

חברי הרשת כתבו מאמרים כדי להסביר ולהגן על מדיניות החוץ של איראן ופעילותה הגרעינית והצבאית, העניקו ראיונות לתקשורת העולמית, הופיעו בכנסים ונתנו עצות לממשלות המערב בנוגע לאיראן. בכל המקרים הם הציגו את עצמם כאנליטיקאים עצמאיים.

וויז נסע לטהרן במרץ 2013 עם שלושה חברים בכירים בקבוצת המשבר הבינלאומית. הם נפגשו עם אכבר האשמי רפסנג'אני, נשיא איראן לשעבר. לפי אימייל מוויז לזהראני, מאלי תכנן להתלוות אליהם בביקור הזה, אך תוכניתו בוטלה לאחר מינויו בממשל אובמה.

המועצה ליחסי חוץ של אירופה וקבוצת המשבר אישרו את קיומה של "תוכנית המומחים לאיראן" לערוץ הטלוויזיה, אך הכחישו את הקשר עם טהראן.

בתגובה לשאלתה של 'איראן אינטרנשיונל' לגבי המיילים הללו, אמר רוזבה פארסי מהמכון השבדי לעניינים בינלאומיים: "זה די טבעי שאנליסטים ואקדמאים ייפגשו עם פקידים ומומחים מצדדים שונים במשא ומתן או סכסוך כדי להעשיר את הניתוח שלהם".

על פי הדיווח, האנליסטים הללו היו מוקסמים מדבריו של זריף שארגן את הקבוצה בזמן שהיה שר החוץ. השלטונות האיראניים ניצלו את רגשותיהם הלאומניים של האנליסטים, רובם דור שני למהפכה, הפגישו אותם עם פקידים בכירים באיראן, והזמינו אותם לבקר בטהראן. מצד שני, האנליסטים הללו הראו את להיטותם לשתף פעולה ולתמוך במדיניות החוץ החדשה של טהראן, שמטרתה לגרום לתוכנית הגרעין של איראן להיראות שלווה ושקופה.

לאחר אחת הפגישות בווינה, התגברה ההתכתבות בין האנליסטים הללו לבין משרד החוץ האיראני. האנליסטים נהגו לשתף את הכתבות שפרסמו על איראן בתקשורת המערבית, עם בכירי משרד החוץ האיראני.

באחת הפעמים אריאן טבטבאי שיבחה את זריף במאמר לתקשורת "דיפלומטית", והזכירה אותו ואת קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, שחוסל בתקיפה אווירית אמריקאית בבגדד ב-2018, כ"הפנים הפופולריות ביותר של איראן" בטענה כי שני אלה "הם סימן לגמישות ולמגוון רחב של כלים שעומדים לרשותה של איראן".

ח'טיבזאדה הכין רשימה כדי להראות כמה תרמה הרשת למטרה שלהם. רשימה זו הכילה ציטוטים וראיונות עם כמעט 20 כלי תקשורת כמו רויטרס, CBS, בלומברג, אטלנטיק ופייננשל טיימס, שהסבירו את עמדת איראן והצדיקו את ההיגיון של מדיניותה.

עם זאת, במקום לשמש כמתווכים, חלק מהאנליסטים האיראנים הללו יצרו בחשאי קשרים עם פקידים איראנים והגנו בגלוי על עמדת הרפובליקה האסלאמית באירועים ובוויכוחים.

באימייל נוסף הודיעה ​​אריאן טבטבאי לזהראני כי פגשה את הנסיך הסעודי טורקי בן פייסל, לשעבר שגריר סעודיה באמריקה בטורקיה, וכי טורקי בן פייסל הזמין אותה לביקור בערב הסעודית והראה עניין בשיתוף פעולה. טבטבאי שאלה אז: "הייתי רוצה לדעת את דעתך, האם סוג העבודה הזה מעניין אותך?".

מהתחקיר עולה כי היא הוזמנה לוועידה בנושא בקרת נשק ותוכנית הגרעין של איראן באוניברסיטת באר שבע. אריאן טבטבאי שאלה: "רציתי לשאול את דעתך ולראות אם אתה חושב שאני צריכה להיענות להזמנה וללכת".

באותו יום השיב זהראני: "לפי מכלול השיקולים נראה שהמקרה של סעודיה טוב, אבל המקרה השני [של ישראל] עדיף שלא ייעשה".

כמה שעות לאחר מכן השיבה טבטבאי: "תודה רבה על ההדרכה. אפעל עם ערב הסעודית ואעדכן אתכם בהתקדמות".

ערוץ 'איראן אינטרנשיונל' לא הצליח למצוא ראיות לכך שטבטבאי נסעה לישראל לכנס הזה, למרות שספרי המחקר והדיווחים שלה מצביעים על כך שהיא ראיינה כמה בכירים ישראלים. אוניברסיטת בן-גוריון לא הגיבה לבקשת תגובה מצד הערוץ.

טבטבאי גם קיבלה אימייל ממרכז בלפר באוניברסיטת הרווארד, ונשאלה אם תוכל להשתתף בתדרוך של חברי ועדות החוץ, הכוחות המזוינים והמודיעין בקונגרס האמריקני על הסכם הגרעין. יחד איתה הוזמנו גם שני פרופסורים מאוניברסיטת הרווארד, גארי סימור וויליאם טובי, שלדעת טבטבאי הם מתנגדים למדיניות של איראן.

באותו יום הודיעה ​​טבטבאי לזהראני וביקשה ממנו הכוונה: "אני אמורה ללכת לקונגרס לדבר על תוכנית הגרעין, אני אפריע לך בימים הקרובים. מכיוון שגם לוויל וגם לגארי אין דעה חיובית על איראן, זה יהיה קצת קשה". זהראני שלח את המייל לזריף יומיים לאחר מכן.

אריאן טבטבאי עובדת במשרד ההגנה האמריקני וכיום מחזיקה בסיווג ביטחוני שהונפק על ידי ממשלת ארה"ב.

בכיר אמריקאי לשעבר בשיחה עם 'איראן אינטרנשיונל' לאחר ששמע את האמור לעיל אמר כי ידיעת קיומו של מערכת יחסים כזו בין אריאן טבטבאי לבין ממשלה זרה, במיוחד איראן, הייתה צריכה למנוע ממנה לקבל אישור ביטחוני שכזה.

"בין אם היא נרשמה רשמית כסוכן של ממשלה זרה ובין אם לאו, היא לא היתה צריכה לקבל אישור ביטחוני כי היו לה אינטראקציות עם כוח עוין להשפיע על מדיניות ארה"ב", אמר הבכיר לשעבר.

מחלקת המדינה והפנטגון סירבו להגיב על תוכן ההתכתבות הקשורה לתוכנית המומחים של איראן, אך אמרו כי הם מגנים על אריאן טבטבאי ועל תהליך הסיווג הביטחוני שלה. מהפנטגון נמסר בהצהרה: "הכשרתה של ד"ר טבטבאי כתנאי להעסקתו במשרד ההגנה נחקרה כראוי".

איראן ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד