כ"ה אייר התשפ"ד
02.06.2024
המומחים מזהירים

מבצע צבאי לחילוץ החטופים בעזה כמעט בלתי אפשרי

בהתחשב במספר הגדול של שבויים הכוללים ילדים, נשים וקשישים מכ-40 מדינות שונות, מומחים למשא ומתן בני ערובה חוששים שחילוץ צבאי בעזה אינו בא בחשבון וקוראים לארה"ב ולקטאר לאפשר חילוץ אסטרטגי יותר  

מבצע צבאי לחילוץ החטופים בעזה כמעט בלתי אפשרי
מלחמת חרבות ברזל צילום: פלאש 90

מבצע צבאי לחילוץ החטופים המוחזקים על ידי מחבלי חמאס נראה כמעט בלתי אפשרי, מומחים מזהירים שהדיפלומטיה צריכה להיות כעת המוקד העיקרי.

14 ימים לאחר שחמאס פלש לישראל במתקפת טרור מפתיעה, ישראל הודיעה כי 203 בני אדם נלקחו כבני ערובה על ידי ארגון הטרור.

בהתחשב במספר הגדול של שבויים הכולל ילדים, נשים וקשישים מכ-40 מדינות שונות, מומחים למשא ומתן בני ערובה חוששים שחילוץ צבאי אינו בא בחשבון וקוראים לארה"ב ולקטאר לאפשר חילוץ אסטרטגי יותר.

"לא ראינו מקרה כזה בעידן המודרני", אמר ל'ניו יורק פוסט' כריסטופר אולירי, בכיר לשעבר ב-FBI שהוביל צוותי חילוץ של בני ערובה. "ישראל צריכה לנהל משא ומתן על שחרור החטופים בראש סדר העדיפויות תוך כדי איסוף מודיעין נוסף", המשיך.

הוא הוסיף: "התקיפות האוויריות עלולות להוביל ליותר מבנים הרוסים, מה שיקשה על הפעילות בעזה ואיתור בני הערובה. יש גם סיכוי שהחטופים עלולים להיפצע או להיהרג כתוצאה מכך".

קטאר, מדינה שמסייעת לחמאס, פועלת כיום כמתווך בין ארגון הטרור לבין גורמים מארה"ב. לפחות 13 אמריקאים רשומים בין בני הערובה. אולירי ציין כי קטאר היא בעלת ברית חשובה שסייעה לנהל משא ומתן על בני ערובה באפגניסטן ובאיראן.

בכירים בחמאס טענו כי לפחות 22 בני ערובה נהרגו מהתקיפות, נתון סטטיסטי שישראל דחתה כלא יותר מאשר לוחמה פסיכולוגית. מיקומם של בני הערובה עדיין לא ידוע, אך גורמי צבא ישראלים אמרו שהם רכשו מידע מודיעיני על מקום הימצאם של השבויים.

אבו עוביידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, טען בטלגרם כי עשרות בני ערובה נמצאים ב"מקומות בטוחים ובמנהרות".

בינתיים, הפנטגון שלח צוות קטן של כוחות מיוחדים כדי לסייע לישראל באיתור וחילוץ החטופים.

גורם מערבי בכיר שמכיר את המשא ומתן עם חמאס אמר ל'ניו יורק טיימס' כי ארגון הטרור לא הורה למחבלים לחטוף נשים וילדים, ובמקום זאת הארגון האשים אזרחים שהצטרפו למחבלים של החמאס בפשיטות על הבתים בדרום.

עם זאת, מסמכים שנמצאו על גופות מחבלי חמאס, מגלים כי למחבלים ניתנה הוראה לחטוף אזרחים.

ובכל זאת, אולירי ציין כי לחמאס אין שליטה מלאה בעזה, והוסיף כי בחטיפות השתתפו גם קבוצות קיצוניות ואזרחים אחרים. בחמאס טוענים כי לפחות 50 בני אדם מוחזקים על ידי הפלגים האחרים.

"הקבוצות האחרות הללו קיצוניות יותר מחמאס, אז אנחנו לא יודעים באילו תנאים הם מוחזקים", אמר אולירי.

חמאס עזה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד