כ"ה אייר התשפ"ד
02.06.2024
קווי דמיון מזעזעים

ניצול ליל הבדולח על התקפת חמאס: "זה בדיוק מה שקרה ב-1938"

ניצול גרמניה הנאצית הגיב למתקפה הרצחנית של חמאס, ואמר כי זה בדיוק מה שקרה ב-1938 בליל הבדולח. הוא היה ילד כשנמלט מגרמניה הנאצית, אבל לפני שעזב הוא היה עד לליל הבדולח, פוגרום בן יומיים בנובמבר 1938

ניצול ליל הבדולח על התקפת חמאס: "זה בדיוק מה שקרה ב-1938"
ליל הבדולח צילום: ארכיון

ניצול מגרמניה הנאצית דיבר על העלייה האחרונה ברטוריקה אנטישמית בארה"ב ברשת פוקס ניוז, והזהיר כי "האנטישמיות מחמירה" במדינות כמו ארצות הברית. מר גנץ אמר כי מה שקרה ב-7 באוקטובר, עם קווי דמיון לגרמניה הנאצית.

"זה ממש הרגיז אותי כשראיתי ב-7 באוקטובר, מה הם עשו לגבי האנשים שמתו וגם הבתים שנהרסו אז", אמר. "זה בדיוק אותו דבר שקרה בגרמניה ב-1938".

מר גנץ היה ילד כשנמלט מגרמניה הנאצית, אבל לפני שעזב, הוא היה עד לליל הבדולח, פוגרום בן יומיים בנובמבר 1938.

"כשחזרתי הביתה מבית הספר ב-9 בנובמבר, אמא שלי חיכתה לי בתחנת הרכבת. מה שלא היה רגיל. בדרך כלל הלכתי מרחק קצר חזרה הביתה מתחנת הרכבת", סיפר גנץ. "היתה לה בננה, וזה גם היה מוזר. היא נתנה לי את הבננה כדי שלא אפחד ממה שאני הולך לראות".

"כשהלכנו הביתה ראיתי זכוכיות ברחוב ובחצר הקדמית שלנו. כל החלונות שלנו נשברו, וכשנכנסתי לתוך הבית ראיתי שהנוער הנאצי, הנוער ההיטלראי, קרעו עם גרזן את כל הספות שלנו, הכיסאות שלנו, ניפצו את התמונות על הקירות וגרמו נזק רב. בקומה העליונה חדרי השינה שלנו חוממו עם תנורי פחם בוערים. אלה נתלשו מהיסוד והושלכו על המיטות. אני לעולם לא אשכח את המראה הזה כל עוד אני חי".

אביו של גנץ כבר ברח מגרמניה לפני ליל הזכוכית לארצות הברית. "סבתא שלי, אחת הנשים החכמות ביותר, היא ראתה מה קורה אחרי שהיטלר עלה לשלטון ב-1933. האנטישמיות החמירה מיום ליום, והיא ראתה שאנחנו חייבים לצאת מגרמניה, אבל הבעיה הגדולה הייתה לאן, היה מאוד קשה להיכנס לארה"ב כי הייתי צריך מישהו שיקח עלי חסות כספית. הספונסר היה צריך להכניס כסף לבנק כדי שלא אהיה נטל על המדינה, ולספונסר הזה היו רק כסף לאדם אחד, והוחלט שאבא שלי יעזוב. תודה לאל שעשה זאת".

בסופו של דבר הצליחו גנץ ושאר בני משפחתו להצטרף לאביו בארצות הברית.

מר גנץ אמר כי המתקפה של חמאס על ישראל מזכירה לו את הזוועות מליל הבדולח. "ליל הבדולח, באותו לילה, הגסטפו הנאצים השמידו את כל החנויות בבעלות יהודית. הם שברו את החלונות בחנויות. הם גנבו את כל הסחורה, ואז הציתו את החנויות ברחבי גרמניה", אמר. "זה היה ערב קשה".

חמאס עזה מלחמת חרבות ברזל נאצים ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד