י"ב סיון התשפ"ד
18.06.2024
"שני צעדים משמעותיים"

מערכת חשמל אוטונומית: כך יפעלו החמ"לים בשעת חירום

ביוזמת משרד האנרגיה והתשתיות ולאור המלחמה בדרום: שני צעדים משמעותיים לשמירה על רציפות ואמינות אספקת האנרגיה במתקני קליטה מקומיים ובמרכזי הפעלה

מערכת חשמל אוטונומית: כך יפעלו החמ"לים בשעת חירום
מתקן אגירה צילום: משרד האנרגיה והתשתיות

על רקע המלחמה, הוביל משרד האנרגיה והתשתיות לאישור במועצה הארצית לתכנון ובנייה שני צעדים חשובים להבטחת אמינות אספקת האנרגיה והרציפות התפקודית של משק האנרגיה בעת חירום: מתן פטור מתוכנית ומהיתר לשם הקמת מתקני אגירת אנרגיה בהיקף של עד 600 ק"ו שעה ובגודל של עד 30 מ"ר הן למתקני אגירה "קטנים" והן למתקני אגירה "זעירים".

בעקבות כך, תתאפשר הקמה של מתקני אגירת אנרגיה במתקני קליטה מקומיים ובמרכזי הפעלה (חמל"ים), כך שאלה יוכלו לפעול בכל תרחיש.

מתקני קליטה מקומיים הם מקומות כדוגמת בתי ספר, מתנ"סים ומבנים של העירייה המשמשים כאתרי פינוי בעת אירועי חירום שונים. על מנת להבטיח את אספקת החשמל למתקנים אלה, בין השאר תוך בקשה להשתמש בסוללות לאגירת אנרגיה שהינן בעלות ייצור חשמל באופן עצמאי המסוגלות לתפקד בעת הצורך כמערכת אספקת חשמל אוטונומית במנותק מרשת החשמל. קידום המהלך שמוביל המשרד, במסגרתו יינתן פטור מתוכנית ומהיתר לשם הקמתם של מתקני האגירה, יאיץ את התהליך ויאפשר לשירותים החיוניים בחירום במתקני הקליטה לפעול ללא הפרעה ובכל תרחיש. 

מרכזי ההפעלה העירוניים הם בעצם החמ"לים מהם מנהלות הרשויות המקומיות והיישובים באמצעות מטה חירום את הפעילות במצבי חירום. בדומה למתקני הקליטה, גם בהם קיימת חשיבות לאמינות אספקת אנרגיה בשעת חירום. הפטור מהיתר ומתוכנית להקמת מתקני האגירה בחמ"לים יאיץ את השימוש בסוללות במרכזים, כחלק מהאחריות של הרשות המקומית לדאוג לאוכלוסייה בשעת חירום.

תוקפו של הצו יעמוד על 18 חודשים, כאשר במקביל, עמלים במשרד האנרגיה והתשתיות ובמינהל התכנון לקדם תקנות קבועות ולהכילן על שימושים אלו ושימושים נוספים.

 

מלחמת חרבות ברזל חשמל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד