ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
משבר הולך ומעמיק

אפקט המלחמה הבלתי נגמרת: "חסרים כמאה אלף עובדים"

"הענף שלנו נשען על עבודה ישראלית. יש לנו בעיה אקוטית בתחום הניקיון ושטיפת הכלים, עובדים ישראליים לא רוצים לעבוד בתחומים האלה". כך אמר יו"ר איגוד המסעדות בישראל | יו"ר הוועדה הסביר: "כשקבלן מעדיף להעסיק עובדים פלסטינים על פני עובדים זרים זה רק בגלל מי שגוזר עליו כסף בדרך"

אפקט המלחמה הבלתי נגמרת: "חסרים כמאה אלף עובדים"
פועלי בנין: אילוסטרציה צילום: Pixabay

הוועדה המיוחדת לעובדים זרים קיימה דיון מעקב בנושא בחינת הבאת עובדים זרים נוספים והגדלת המכסות לענפים השונים בשל המחסור בכח אדם שנוצר בעקבות המלחמה. בדיון השתתפו בין היתר נציגים מענף הרכב, התאחדות התעשיינים, איגוד לשכות המסחר, התאחדות הקבלנים, השיפוצים, המלאכה והתעשייה.

בפתח דבריו אמר יו"ר הוועדה ח"כ אליהו רביבו מ'הליכוד' כי "בשבוע שעבר שר החוץ והכריז כי המדינה פועלת לחתימת הסכמים בילטרליים להבאת עובדים מול 7 מדינות. אחת מהן, מול סרי לנקה נחתמה. מברך את משרד החוץ ורשות האוכלוסין על הביצוע המהיר, עם זאת אני רוצה להבין מה לוחות הזמנים להגעת העובדים ולאילו ענפים.

בנוסף, ישב לידי שר הכלכלה ומנכ"ל משרדו והצהירו שלגישתם יש לשנות את גישת המכסות לעובדים זרים, ליצור "בנק" של 170 אלף עובדים שינותב בהתאם לצרכי המשק תוך עידוד ישראלים לתעסוקה בענפים בעלי פיריון גבוה, ביקשתי ממשרד הכלכלה להציג את המתווה שלהם בדיון היום. חשוב לזכור, עדיין חסרים לנו ידיים עובדות, זהו צורך קיומי של המשק".

יאיר אלבין, מנהל אגף מסחר ושירותים משרד הכלכלה, עדכן כי הם מקדמים תפיסה חדשה לגבי עובדים הזרים. פועלים לקדם הצעת מחליטים שתפרט את התפיסה החדשה בכל הקשור להבאה והעסקה של עובדים זרים נוכח המחסור במשק.

רביבו בדיון. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת.

משה נקש, מרשות האוכלוסין אמר לנוכחים כי במשרדם "מכירים את המצוקות הקיימות. לא נכון יהיה לקבל החלטות נמהרות שיכולים לגרום לבעיות בהמשך. נדרש לקבל החלטות בשום שכל. השיטות להבאת עובדים זרים הנהוגות באמצעות הסכמים בילטרליים הוכיחו את עצמם ונותנים מענה למקרי ספסרות, וכדי להימנע מהעסקת עובדים באופן לא חוקי. לא כל הפתרונות נמצאים בהבאת עובדים זרים".

לדברי רווית גרוס, מנכ"לית התאחדות המלאכה והתעשייה: "התעשייה חסומה להבאת עובדים זרים. מדיניות הקצאת עובדים זרים לתעשייה כמעט ואינה קיימת , ובוודאי שאינה נותנת מענה לבעיית המחסור החריפה בכוח אדם עימה נדרשת התעשייה הזעירה להתמודד ביתר שאת כיום".

מיכל וקסמן חילי, ראש אגף עבודה ומשאבי אנוש בהתאחדות התעשיינים עדכן: "חסרים כמאה אלף עובדים, חייב להגדיל את המכסות, אך תקנות פיקדון עובדים זרים עדיין לא הונחו על שולחן הכנסת. בנוסף אין הסכמות על שכר העובדים".

אביבית אסרף, מנהלת תחום, מנהל הסדרה ואכיפה, משרד העבודה עדכנה: "סיימנו את העבודה על מתווה ההמלצות להבאת עובדים זרים, נעביר כבר היום את ההמלצות למנכ"ל רשות האוכלוסין שיקדם את ההסכמים הבילטרליים להבאת העובדים".

לדברי גל זוהר, מנהל תחום מחק בשירות התעסוקה: "יש פערי היצע וביקוש במקצועות השונים. יש מקצועות שיש בהם עודף של עובדים. מנסים לעשות התאמות ושינויי יעוד, אך יש קושי לעשות זאת. גם העלאה בשכר לא תמיד מעודדת כניסה לעבודות מסוימות. חסרים עובדים בעולם נותני השירותים והחקלאות".

גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים ציין: "חסרים לנו עובדים רק בגלל רגולציה ממשלתית מיותרת. כדי להוציא רישיון על רכב כבד אתה צריך להמתין שנה מרגע הוצאת הרישיון הקודם".

אבנר פלור, מנהל תכנון ופיתוח תשתיות במשרד התחבורה עדכן את יושבי הוועדה: "גייסנו דרך קול קורא 3000 נהגי אוטובוסים בשבועות האחרונים. אך צריך לומר ביושר, גם כשביצענו הקלות רגולטוריות בשנים האחרונות זה לא סייע לכניסת עובדים ישראליים לשוק".

לדברי שי ברמן, יו"ר איגוד המסעדות: "הענף שלנו נשען על עבודה ישראלית. יש לנו בעיה אקוטית בתחום הניקיון ושטיפת הכלים, עובדים ישראליים לא רוצים לעבוד בתחומים האלה. יש לנו מכסה של 2000 עובדים פלסטינים שכרגע לא ניתן להשתמש בהם. אין לנו מכסה של עובדים זרים, מעסיקים מהגרי עבודה וההעסקה שלהם מאוד קשה כי מדובר בשיטת העסקה שכולה קומבינה ישראלית".

עובדים זרים פועלים פלסטינים מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד