ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
לחמאס היו יכולות

בכיר במודיעין: "מאז ההתנתקות הייתה פה בעצם הרדמה של הצד הישראלי"

אל"מ (מיל') אורי הלפרין, עוזר מודיעין בלשכת רה"מ לשעבר, על הימים שלפני המלחמה: "לחמאס היו יכולות, למודיעין היה מידע אודותיהן". הוא הוסיף כי "צה"ל ואוגדת עזה נערכו לתרחיש הזה"

בכיר במודיעין: "מאז ההתנתקות הייתה פה בעצם הרדמה של הצד הישראלי"
מבצע חרבות ברזל - היום הראשון צילום: צלמי פלאש90

תחקיר של העיתון הבריטי 'גרדיאן' חשף השבוע חלק מההכנות שביצעו מחבלי חמאס לקראת מסע הטבח הרצחני ביישובי עוטף עזה ודרום הארץ. אל"מ (מיל') אורי הלפרין, לשעבר קצין מודיעין בפיקוד דרום ועוזר מודיעין בלשכת ראש הממשלה, התייחס אצל אודי סגל וענת דוידוב ב-103FM לרגעים שקדמו למלחמה.

"האמת שזה באמת הפתיע את כולנו, אבל זה לא היה צריך להפתיע, כי לפחות אני יודע שלפני שהוקמה החומה הקרקעית, צה"ל ובוודאי אוגדת עזה, נערכה לתרחיש הזה", אמר הלפרין, והוסיף: "יצטרכו בסופו של יום לבוא ולחקור את הנקודה הזאת כי לחמאס היו יכולות, למודיעין הישראלי היה מידע אודות היכולות האלה והיה צריך לנתח את תרחישי הייחוס למול אותן יכולות".

"כשמדובר בעוצמה צבאית כזאת, שנבנתה ממש מול הגבולות, עם יכולות כאלה, עם כמויות כאלה של כוח אדם, מן הראוי שתרחישי הייחוס שלפיהם הצבא מגן על הגבולות היו צריכים לקחת בחשבון את נקודות התורפה. ראינו שלמשל מעבר ארז הוא נקודת התורפה - עם טיל נ"ט על המוצב ועם דחפור שמגיע לשער - אתה מחדיר עשרות, אולי מאות רכבים מלאים במחבלים מצוידים היטב", ציין.

המשיך להעביר ביקורת על מערך המודיעין, וטען: "מי שכמובן היה אחראי על ההתרעה באותו זמן - לא הסתכל, היו לו כנראה את הנתונים, את הפרטים, את התמונה, זה מזכיר משהו ממלחמת יום כיפור - אבל ההערכה הייתה שגויה. כאן צריך לעשות הבחנה בין הנתונים שאתה מכיר לגבי היריב שלך ולגבי ההערכה".

מי אמר שזה לא יקרה שוב?

"אם את שוללת את היכולות מהצד השני ואת מעמידה ביטחונות, ויש כמובן מגוון רחב של אפשרויות איך לעשות את זה - אז את מקטינה את הסיכוי שדבר כזה יקרה. זו מלחמה שלא נגמרת, היא לא תיגמר פה. היא תצטרך להישאר. המערכה הזאת חייבת בסופו של יום להבטיח שלצד השני לא יהיו את היכולות האלה. מאז ההתנתקות הייתה פה בעצם הרדמה של הצד הישראלי, צברו פה יכולות אדירות ואצלנו נרדמו בשמירה".

"לאורך זמן לא נוכל לחיות מול התרחיש הקיצוני כל הזמן"
במהלך השיחה, נשאל, האם זה לא יכול לקרות שוב במקומות אחרים עם ריכוז של אויבים? "לאורך זמן לא נוכל לחיות מול התרחיש הקיצוני כל הזמן, אבל אנחנו תמיד צריכים לשים את זה בחלק האחורי של הראש ולהתכונן לתחריש הגרוע מכל", השיב. לפני שהייתה את החומה התת קרקעית הזאת, צה"ל היה ערוך ביישובים עצמם. לא היה רק את כיתות הכוננות, היו חיילים, הם ישבו ביישובים עצמם. תאר לך שהיו כאלה חיילים מיומנים שנמצאים, לפחות בגל הראשון, היה מישהו שפותר. הצבא צריך לחזור למקורות, ובמקורות כולנו למדנו קודם כל שקו המגע לעולם ייפרץ. זאת הנחת עבודה", הדגיש.

כל ההשקעה של המיליארדים האלה בחומה הייתה מיותרת?

"אני לא אמרתי את זה, אני רק אמרתי שקו המגע לעולם ייפרץ. גם אם את סוגרת את הלמטה, את חייבת לתת פתרונות ללמעלה. יש מערך שהוא מערך האבטחה שהוא כשל פה. כלומר כל התצפיות ראו דברים, דיווחו ולא נפל האסימון".

עוד אמר: "אי אפשר לקום מחר בבוקר ולראות שרדואן בצפון נשאר עם היכולות האלה על קו הגבול ותושבי קריית שמונה לא יכולים לחזור לבתים שלהם. צריך לשלול את היכולות מן הצד השני לרמה כזאת שהאיום יהיה יותר קטן, וחוץ מזה צריך להגן. ההגנה הטכנולוגית חייבת להיות כזאת שהיא נותנת את הפתרון הסביר לתרחישים השונים. לא נוכל להתחמק מזה. אנחנו לא יכולים לספר לעצמנו סיפור 'סגרנו את המנהרות ואת היכולות ואפשר ללכת לישון'. צריך לשלול את היכולות מחמאס באופן כזה שהוא לא יוכל לשקם את עצמו".

נגיד שעשינו את זה עכשיו, מה אחר כך?

"צריך לא לתת לעזתים להתחמש מחדש בכך שאת מייצרת איזשהו כוח רב לאומי שהוא מוזמן על ידי הפלסטינים עצמם לפעול ברצועה והם מעבירים מספר שנים של שהייה - מצד אחד משקמים את הרצועה, מצד שני בונים מערכת פוליטית שמאפשרת חיים משותפים עם השכנות. מדינה מפורזת, עם אחריות ביטחונית, בוודאי בשנים הראשונות, של ישראל. איזשהו סוג של פתרון שלא נותן לסרטן הזה לצמוח מחדש".

חמאס עזה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד