ו' סיון התשפ"ד
12.06.2024
בצל המלחמה

ביטויים גוברים לעוינות האיראנית כלפי ישראל תוך שלילת קיומה

בכירים איראנים, ובראשם מנהיג איראן, עלי חמניאי, הדגישו את המכה הקשה, שישראל ספגה מידי חמאס, והציגו את ההפתעה האסטרטגית, שהשיג חמאס, כעדות נוספת לחולשתה הבסיסית של ישראל

ביטויים גוברים לעוינות האיראנית כלפי ישראל תוך שלילת קיומה
שריפת דגל ישראל באיראן צילום: מתוך הסרטון

מאז פרוץ המלחמה ברצועת עזה, ניכרת החרפה משמעותית בגילויי העוינות מצד איראן כלפי ישראל תוך שלילת קיומה. העוינות כלפי ישראל היא הסוגייה המרכזית, שבה מדיניות איראן נותרה בלתי מתפשרת ועקבית. האידאולוגיה המהפכנית של איראן שוללת מכל וכל את קיומה של מדינת ישראל ומתמצית בסיסמא: "ישראל חייבת להימחק מעל פני המפה".

ההתנגדות לישראל מהווה נדבך מרכזי בתורה המהפכנית ובמדיניות המשטר האסלאמי והיא משקפת מטרות מהפכניות שונות, לרבות העוינות הבסיסית למדינה היהודית והאיבה לאימפריאליזם המערבי, שישראל נתפסת כמייצגו.

הבסיס לאיבה האידאולוגית של המשטר האיראני כלפי ישראל מצוי כבר בכתביו של מכונן המהפכה האסלאמית, רוחאללה חמינאי, אשר העמיד את האיבה ליהודים ואת העימות בין האסלאם לישראל כמרכיב מרכזי בתורה האסלאמית המהפכנית. הוא חיבר את היהדות עם הציונות באומרו שהביטוי הבולט ביותר למזימה היהודית-נוצרית נגד האסלאם היא הקמתה של מדינת ישראל, שנועדה לדכא את המוסלמים. הציונות היא הגילוי האחרון של האיבה היהודית כלפי האסלאם והסמל החמור ביותר לעריצותו של המערב נגדו.

איראן שוללת מכול וכול את זכותה של ישראל להתקיים, בלא קשר לבעיית הגבולות או למדיניות שהיא נוקטת. בעוד שהעוינות האיראנית כלפי ארצות הברית נובעת בראש וראשונה ממדיניותה, הרי שאיבתה כלפי ישראל נעוצה בעצם קיומה. קיים קונצנזוס בקרב ראשי המשטר האיראני כי ישראל היא “גידול סרטני” שיש להסירו וכי הדרך היחידה לפתור את המשבר במזרח התיכון היא באמצעות חיסולו של “המשטר הציוני”, כך מדווח מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

בהצהרות בכירים איראנים ובמאמרי פרשנות בעיתונות האיראנית הממסדית מאז מתקפת חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר באים לידי ביטוי כמה מסרים מרכזיים:

שלילת זכות קיומה של מדינת ישראל. ישראל מוצגת כישות בלתי לגיטימית, שלידתה בחטא והיא תוצאה של מזימה מערבית, שנועדה להחליש את העולם המוסלמי ולבסס את השליטה האימפריאליסטית המערבית במזרח התיכון בתום מלחמת העולם הראשונה באמצעות יישובה של פלסטין במהגרים יהודים על חשבון הפלסטינים.

המלחמה בעזה היא ביטוי נוסף לתהליך היחלשותה של ישראל בדרך לקריסתה הסופית. בכירים איראנים, ובראשם מנהיג איראן, עלי חמינאי, הדגישו את המכה הקשה, שישראל ספגה מידי חמאס, והציגו את ההפתעה האסטרטגית, שהשיג חמאס, כעדות נוספת לחולשתה הבסיסית של ישראל.

“פשעי המלחמה” של ישראל בעזה הם “השואה האמיתית” הכחשת השואה מצד בכירים איראנים היא אחד האמצעים בידי הרפובליקה האסלאמית לשלול מישראל כל בסיס לגיטימציה והשימוש בשואה לצורך זה ניכר גם בהשוואות בין מעשיה של ישראל בעזה לפשעי הנאצים.

אבחנה בין “יהודים” ל”ציונים”. במאמציו לערער על בסיס הלגיטימיות של מדינת ישראל, עושה המשטר האיראני אבחנה בין “יהודים”, שכלפיהם יש לנהוג בסובלנות, ל”ציונים”, אותם הוא שולל לחלוטין. לשם הדגשת אבחנה מלאכותית זו, סיקרו אמצעי תקשורת איראנים בהבלטה גילויי ביקורת מצד הקהילה היהודית באיראן כלפי תקיפות ישראל בעזה.

ה”פתרון” היחיד לסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא משאל עם בין “תושביה המקוריים של פלסטין”. דוברים רשמיים איראנים העלו לאורך השנים את הצעתה של הרפובליקה האסלאמית לפתרון הסכסוך במזרח התיכון באמצעות משאל עם בקרב “תושביה המקוריים” או “תושביה האמיתיים” של פלסטין. ניסוח זה מוציא מן הכלל את רוב תושביה היהודיים של ישראל, שהגיעו לפלסטין לאחר “תחילת הפלישה הציונית” בסוף המאה ה-19. לפיכך, משמעותה המעשית היא חיסולה של מדינת ישראל כמדינה יהודית.

שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן, אמר בשיחת טלפון עם שר החוץ של מדינת הוותיקן, כי הפתרון למשבר בפלסטין הוא קיום משאל עם בשיתוף האו”ם ובהשתתפות “כלל תושביה המקוריים, ובהם הנוצרים, היהודים והמוסלמים” (מהר, 30 באוקטובר 2023).

דובר משרד החוץ האיראני, נאצר כנעאני, קרא לעריכת משאל עם לקביעת גורלם של הפלסטינים. במסיבת העיתונאים השבועית שלו אמר כנעאני, כי יש לקיים משאל עם בין “כלל תושביה האמיתיים של פלסטין” (ח’בר אונליין, 30 באוקטובר 2023).

ראש המטה הכללי של הכוחות המזוינים האיראנים, מחמד באקרי, הצהיר בכנס בטהראן, כי הצעתה של הרפובליקה האסלאמית היא ההצעה הצודקת היחידה בעולם והיא לקיים משאל עם “בין כלל הפלסטינים”, כדי שיחליטו על עתידם בעצמם (ג’מאראן, 30 באוקטובר 2023).

חמאס עזה איראן מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד