י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
התלכדות הזירות

חלוקת עבודה: המיליציות השיעיות תוקפות את ארה"ב, והחות'ים את ישראל

בכירים איראנים מציגים את פעילות צה"ל בעזה ככישלון אסטרטגי וטוענים כי אין ביכולתה של ישראל לממש את יעדי המלחמה. בשלב זה, איראן ממשיכה לפעול בהתאם למדרגות הסלמה הדרגתיות כדי למנוע פתיחת חזית מלאה מול ישראל

חלוקת עבודה: המיליציות השיעיות תוקפות את ארה"ב, והחות'ים את ישראל
פעילות קרקעית של כוחות צה"ל ברצועת עזה צילום: דובר צה"ל

בימים האחרונים חידשו בכירים איראנים את האיומים בהרחבת המלחמה ברצועת עזה לחזיתות נוספות אם לא תושג הפסקת אש בהקדם ולא ייפסקו תקיפות ישראל ברצועה. במקביל, ממשיכים בכירים איראנים לטעון שהארגונים השלוחים של איראן באזור פועלים באופן עצמאי, מקבלים החלטות על בסיס האינטרסים שלהם ואינם כפופים להנחיות מצד טהראן.

בתוך כך, ממשיכים בכירים איראנים להציג את פעילות צה"ל בעזה ככישלון אסטרטגי וטוענים כי אין ביכולתה של ישראל לממש את יעדי המלחמה, ובראשם חיסול חמאס. מסרים אלה משרתים את הקו ההסברתי של איראן המבקש להציג את ישראל כמובסת וכחלשה וכן מסייעים לה להצדיק את הימנעותה עד כה ממעורבות ישירה במערכה ואף משילוב חיזבאללה בעימות כולל עם ישראל.

בשלב זה, איראן ממשיכה לפעול בהתאם למדרגות הסלמה הדרגתיות כדי למנוע פתיחת חזית מלאה מול ישראל. זאת, תוך הימנעות משילוב חיזבאללה במערכה כוללת, שעלולה לגבות מחיר כבד מהארגון הלבנוני ואולי אף מאיראן עצמה. עם זאת, היא חותרת להמשך הסלמה הדרגתית, שתגבה מחיר מישראל ומארצות הברית באמצעות תקיפות על ידי שלוחיה באזור, כך כותב ד"ר רז צימט מומחה לאיראן במרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

עד כה שולבו המיליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק בעשרות תקיפות נגד בסיסים אמריקאים בסוריה ובעיראק, בעוד שהחות'ים בתימן השתלבו במערכה בעיקר באמצעות שיגורי טילים וכלי טיס בלתי מאוישים לעבר ישראל. במקביל ניכרת עליית מדרגה נמשכת בלחימה בין צה"ל לחיזבאללה, הן מבחינה כמותית והן מבחינת איכות התקיפות מצד חיזבאללה לאורך קו הגבול.

שילובן של מיליציות שיעיות פרו-איראניות מעיראק ואולי גם מסוריה נגד ישראל עלול להיות שלב נוסף במסגרת המערכה הרב-זירתית בהובלת איראן. הרחבת המלחמה בעזה לחזיתות נוספות, ובראשן עיראק וסוריה, עשויה לאפשר לטהראן להמשיך במימוש תפיסת "התלכדות הזירות" על מנת להקשות על ישראל להמשיך ולמקד את מאמצי הלחימה שלה מול חמאס בעזה אך תוך צמצום הסיכון לעימות כולל עם ישראל וארצות הברית.

הימנעות איראן מהתגייסות מלאה של כלל יכולות "חזית ההתנגדות" עלולה לעמוד בפני מבחן משמעותי אם זו תעריך, כי המשך המערכה עלול לסכן את עצם שרידותו של חמאס או אף לאיים על יכולתו של חיזבאללה, הנחשב לזרוע האסטרטגית המועדפת על איראן, לשמר את יכולותיו לאחר המלחמה, במיוחד בנוגע לנוכחות אנשי הארגון בדרום לבנון.

בימים האחרונים חידשו בכירים איראנים את איומיהם להרחיב את המלחמה בעזה לחזיתות נוספות אם לא תושג הפסקת אש בהקדם ולא ייפסקו תקיפות ישראל ברצועה:

שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן, אמר כי "אנו עדים לשלב הראשון של הרחבת המלחמה מצד קבוצות ההתנגדות" וכי אם התרחישים האפשריים להפסקת "פשעי ישראל" לא יניבו תוצאות, "נהיה עדים, ככל הנראה, למצב חדש באזור".

בישיבה בוועדת המג'לס לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ, שדנה בהתפתחויות בעזה, אמר עבדאללהיאן, כי המשך "פשעי המשטר הציוני" עלולים להביא להרחבת העימות. הוא ציין, כי "קבוצות ההתנגדות" מפעילות לחץ על ישראל באופן מושכל וקיימות יכולות רבות, שטרם הופעלו על ידן.

מפקד משמרות המהפכה לשעבר, מחסן רצ'אאי, אמר בריאיון לערוץ הטלוויזיה אלמיאדין, כי "כוחות ההתנגדות" בלבנון, בעיראק ובתימן ניצבים לצד חמאס וכי בימים הקרובים ייפתחו חזיתות חדשות במלחמה.

אסמאעיל קאא'ני, מפקד כוח קדס במשמרות המהפכה, כתב באגרת למחמד אלצ'יף, מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, כי האחים ב"ציר ירושלים וההתנגדות" מאוחדים עם חמאס, לא יאפשרו לישראל לממש את מטרותיה בעזה ובפלסטין ויעשו כל מה שנדרש בעימות ההיסטורי הזה.

איראן חיזבאללה חמאס מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד