י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
מי חותם

איך משחררים מחבלים? אין חוק, יש נוהל

הנוהל לשחרור אסירים ביטחוניים לא מוסדר בחוק. הוא נובע מעסקאות קודמות שנעשו בעבר כמו עסקת שליט ועסקת ג'יבריל | יש חלון הזדמנות להגיש עתירות לבג"ץ נגד העסקה | וגם מי אלה שחותמים על שחרור המחבלים מהכלא

איך משחררים מחבלים? אין חוק, יש נוהל
אילוסטרציה צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

הממשלה אישרה הלילה (רביעי) את העסקה לשחרור החטופים הישראלים בשבי חמאס שכוללת שחרור אסירים ביטחוניים פלסטינים. בישראל אין חוק הקובע את ההליכים טרם שחרור אסירים בעסקה, אלא נוהל שהוא תוצאה של פרקטיקה שנעשתה בפעמים קודמות - ועוגן מול בג"ץ.

כתבת  המשפט של 'כאן 11' תמר אלמוג, מסבירה איך זה עובד: שמות האסירים בדרך כלל מתפרסמים לציבור 48 שעות לפני מימוש העסקה, הפעם זה ככל הנראה יקרה 24 שעות לפני. בזמן הזה מתנגדי העסקה יוכלו לעתור לבג"ץ. הדיון בנוגע לעתירות, אם כאלה יוגשו, לא צפוי להתקיים לפני יום חמישי - וההחלטה בדרך כלל מתקבלת תוך מספר שעות.

עד כה, מתנגדים לעסקאות שחרור מחבלים היו בעיקר משפחות של קורבנות המחבלים - במקרה הנוכחי יכול להיווצר מצב בו גם משפחות של חטופים אחרים יעתרו נגד העסקה שלא כוללת את יקיריהם שאינם נשים או ילדים למזלם הרע.

בעבר, על אף עתירות שהוגשו, וככל הנראה יוגשו גם הפעם, הייעוץ המשפטי הגן על העסקה ובג"ץ לא התערב. זאת בשל העובדה כי בעניינים כאלו ההחלטה היא של הדרגים המדיניים, ובג"ץ לא בודק את שיקול הדעת שלהם. בנוסף, בעבר לא התערבו גם כשהיה מדובר בשחרור מחבלים עם דם על הידיים - ועל פי פרסומים לא יהיו כאלה בעסקה הקרובה. ‏יש גם אפשרות של דחיית העתירות על הסף, סיכוי נמוך לכך אם העותרים יהיו קורבנות או משפחות הקורבנות.

במשרד המשפטים יעברו על שמות האסירים שעתידים להשתחרר מכיוון שיש צורך לעבור תהליך של הקלה בעונש או חנינה. אם מדובר במי שנשפט בבתי משפט אזרחיים - הנשיא הוא זה שיחתום על כך, אם מדובר במי שנשפט בבתי משפט צבאיים - אלוף הפיקוד יחתום על הקלה בעונש או חנינה.

שחרור מחבלים עסקת חילופי שבויים חמאס מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד