כ"ה אייר התשפ"ד
02.06.2024
הופיע לראשונה

האחראי על מאמצי השיקום: נשדרג את היישובים

ראש מנהלת 'תקומה' אמר בקשר לעתיד ולחששות של המפונים כי "לא נקבל אף פעם החלטה. כל דבר ייעשה לפי החלטת הישובים עצמם"

האחראי על מאמצי השיקום: נשדרג את היישובים
הרס וחורבן בעוטף עזה - תיעוד אווירי צילום: אריק מרמור, פלאש 90

ראש מנהלת תקומה לשיקום העורף, תא"ל במילואים משה אדרי, הופיע הבוקר לראשונה בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת. הוא דיבר על מאמצי השיקום וההסתכלות לעתיד. "חזוננו הוא לא להחזיר את המצב לקדמותו בישובי עוטף עזה אלא ליישב מחדש את הקהילות, לחדש ולהרחיב את הישובים, להביא לשגשוגם, פריחתם ולאטרקטיביות שלהם. יש משמעות רבה שהישובים לא יחזרו למה שהיו אלא שישודרגו".

עוד אמר כי "המהירות ויישום המדיניות היא רכיב קריטי ביותר לשיקום אחרי משבר. המינהלת פועלת להעצמת הנפגעים והם זכאים לקבל החלטות לגבי עצמם ולקחת חלק פעיל בשיקומם. כמו כן המינהלת פועלת להעצמת המנהיגות המקומית, והעצמת המנהיגים המקומיים להוביל את תהליכי השיקום.  כמינהלת לא נבוא אף פעם לשום ישוב ונקבל החלטה. כל דבר נעשה איתם והם צריכים לקבל החלטות לגבי עצמם. למשל, לגבי קיבוץ בארי הצבנו להם ארבע חלופות".

בהתייחסותו למצב הנוכחי של המפונים אמר כי "הם נמצאים בבתי מלון שהם לא אופטימליים ומהווים 'סיר לחץ'. אנו מנסים לתת לתת להם אורך נשימה ולראות יחד עם משרד התיירות איך מאריכים את השהות שלהם במלונות. ריווחנו את החדרים, נתנו מקום גם למטפלים ולמסייעים להתארח על חשבון המדינה, נתנו למפונים שבבתי המלון שלוש ארוחות מלאות והעמדנו לרשותם שטחים ציבוריים - והמדינה משלמת על כך.

מאמץ שני הוא הבנת הצרכים וגיבוש מענה משותף ושלם בטווח הביניים והקבע לקהילות. משרד הביטחון קיבל משאבים ואמצעים לעשות סקר על כל הישובים והקיבוצים. כל בית שאפשר להחזיר ולשקם כדי שהמשפחה תבוא ותוכל להיכנס אליו (לפי בחירתה) אנו נטפל ונשפץ. בחודשיים הקרובים בזמן שהם במלונות (הישובים בעוטף) זה עדיין לא איזור בטוח".

מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד