ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
רמה אפסית של אמון בין הצדדים

מנהל המו"מ הקטארי: "עסקת בני ערובה, צעד לקראת התפתחויות חיוביות יותר"

מנהל המשא ומתן הקטארי הראשי שמכהן גם כשר החוץ של קטאר, אמר בראיון לרשת CNN ש"עבודה אינטנסיבית" הובילה להסכמה לעסקת ישראל-חמאס. הוא גם הדגיש את משמעות העסקה, וקיווה כי "זהו צעד לקראת התפתחויות חיוביות יותר"

מנהל המו"מ הקטארי: "עסקת בני ערובה, צעד לקראת התפתחויות חיוביות יותר"
פעילות קרקעית של כוחות צה"ל צילום: דובר צה"ל

מוחמד אל-ח'וליפי, שר החוץ של קטאר, ומנהל המשא ומתן בין ישראל לחמאס על החטופים, תיאר את 45 הימים האחרונים כ"תקופה אינטנסיבית", בראיון ראשון לבקי אנדרסון ברשת CNN מאז הפרסום על ההסכם.

"העבודה שלנו הייתה אינטנסיבית ביותר כפי שאת יכולה לדמיין, זו תקופה של הסלמה גבוהה, עימותים צבאיים, הסלמה הומניטרית, פלישה קרקעית. כל זה הקשה מאוד על המשימה שלנו, להבטיח הסכם בין שני צדדים שיש להם רמה אפסית של אמון עם אחד את השני", הסביר אל-ח'וליפי.

הוא גם הדגיש את משמעות העסקה, וקיווה כי "זהו צעד לקראת התפתחויות חיוביות יותר".

"העבודה שלנו לא הסתיימה", הדגיש. "המטרה העיקרית שלנו כאן היא באמת לחפש הפסקת אש קבועה ולעצור את שפיכות הדמים של אנשים ולשפר את חיי העם הפלסטיני".

על תהליך המשא ומתן: "זו הייתה תקופה אינטנסיבית. עברנו תקופה של עליות ומורדות בשבועות האחרונים של ההסכם. אבל הצלחנו להשיג הסכם בין ישראל לחמאס להפסקה הומניטרית, כמובן ששחרור החטופים היה אחד המטרות העיקריות של עבודתנו בפרק הזמן האחרון".

על המשמעות של עסקה זו והיעדים העיקריים של קטאר: "זה מאוד משמעותי, כי אנחנו מאמינים שזה צעד לקראת התפתחויות חיוביות יותר. זה מה שאנחנו מקווים לפחות, שההסכם הזה יזמין את הצדדים לחשוב על הסכם גדול יותר, המטרה העיקרית שלנו כאן היא באמת לחפש הפסקת אש קבועה ולעצור את שפיכות הדמים של העם ולשפר את חיי העם הפלסטיני".

על העבודה לקראת הפסקת אש קבועה: "אפילו הפסקת האש הזמנית לא נשקלה בזמנים המוקדמים על ידי הישראלים, המאמצים המתמשכים שלנו, השיחות המתמשכות עם הצדדים הפכו את זה למציאות, הפכו את השיקול האמיתי של שני הצדדים לעשות את הצעד הזה. אז אנחנו עדיין נשארים מלאי תקווה והמאמץ שלנו לא ייעצר ברמה הזו. העבודה שלנו לא הסתיימה. אנחנו הולכים להמשיך לעבוד עם שני הצדדים, בתקווה שנוכל להבטיח את המטרה הגדולה הזו".

"עודדנו את הצדדים לכלול בהסכם את ההוראות המאפשרות להארכה המספקת תקווה, לפחות עבורנו כבני שיח, להגיע לאותם צדדים ולוודא שאנו מנסים לשכנע אותם שזה הטוב ביותר. שכן כל העניין הוא לקיים הפוגה, במקום להשתמש בפתרון צבאי. מעולם לא האמנתי בפתרון הצבאי. ותמיד הוכח לנו שדיאלוג והתייחסות לשיטות שלוות לפתרון זה תמיד האפשרות העדיפה".

על פרטי הפעולה של הפסקת האש: נוודא שמקיימים את ההסכמות ואת ההסכם עצמו, גם נוודא שאנחנו עוקבים אחר כל התהליך, כולל שחרור החטופים. זה יעזור לנו גם ליצור את קו התקשורת הישיר הזה עם שני הצדדים, אבל גם עם הוועד הבינלאומי של הצלב האדום, שאנחנו מאוד אסירי תודה על העבודה שהם עשו ימשיכו לטפל בזה".

"המסר שקיבלנו משני הצדדים ברור מאוד שהם מחויבים להסכם הזה, והפסקת האש תתרחש".

על לוח הזמנים של ארבעה ימים: "בתוך ארבעת הימים, בכל יום, תהיה לכל צד מחויבות, לוודא שהם עומדים בהתחייבויות הללו, במילים אחרות יהיה לוח זמנים מסודר שיאפשר את השחרורים בכל יום. וכל צד מכיר היטב עכשיו את החובות שלו".

"מינימום עשרה בני ערובה משוחררים בכל יום - אנחנו עובדים לקראת זה. עכשיו, אם משהו יקרה, כמובן, הם יודיעו לנו ואנחנו נוודא שנוכל לתקשר בין שני הצדדים ולוודא שנשמור על ההסכם הזה".

מי ישוחרר כחלק מהעסקה הזו: "ההסכם מתמקד במיוחד בנשים וילדים אזרחיים בכל צד, אנו מקווים שבתוך ארבעת הימים נוכל להשלים את שחרור הנשים והילדים בשני הצדדים הרחק מהמלחמה הזו. זה בא מהאמונה החזקה שלנו שאנחנו עומדים בצד של האזרחים, ללא אפליה כל שהיא מבחינת דתם, גזע, אין להם שום קשר למלחמה הזו, והם צריכים להישאר מחוץ למלחמה הזו, וזה היה אחד המניעים שלקחנו בחשבון".

כיצד פשיטות ישראליות על בית החולים אל שיפא השפיעו על מאמצי התיווך: "כל הסלמה תשפיע על העבודה שלנו. ואם להיות כנה איתך, עברנו תקופה קשה מאוד של גישור. ביקשנו מהצדדים שחיוני להפחית את המתח כדי לא לכוון לתשתיות הומניטריות חיוניות כמו בתי חולים, מוסדות חינוך ואחרים".

על האשמות שקטאר אינה מתווך ישרה: "עברנו תקופה של ביקורת חריפה במהלך העבודה שלנו. ולמען האמת זה לא שינה כלום מבחינת העבודה שלנו, עדיין קיבלנו בקשות משני הצדדים לערב אחרים בגישור הזה. וזה היה הפוקוס העיקרי שלנו. אז לא הוסחה דעתנו על ידי האשמות שווא, טיעונים חסרי בסיס, שאין להם שום קשר למה שאחרים עשו ויעשו כשזה מגיע לתיק הפלסטיני. אז אם להיות כנה, זה לא הפוקוס העיקרי שלנו כרגע. ההתמקדות העיקרית שלנו היא לעבוד על הגישור הזה, ולהמשיך עד שנגיע לאזור טוב יותר. וכאן אנחנו מדברים על פתרון צודק למקרה הפלסטיני, שיכול להביא יותר שלום ויציבות לאזור.

חמאס עזה קטאר מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד