ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
פריצת הדרך לעסקה

ביידן לחץ על קטאר ועל נתניהו: "תא סודי" ניהל את השיחות

הנשיא ביידן התקשר לנתניהו, לנשיא מצרים ולאמיר קטאר ונשאר בקשר הדוק איתם, כך אמרו גורמים רשמיים, השיחות היו להבטיח שהעסקה תצא לפועל עד הסוף. גורמים רשמיים תיארו "תא סודי" של עוזרים בכירים של ביידן שעבדו מאחורי הקלעים

ביידן לחץ על קטאר ועל נתניהו: "תא סודי" ניהל את השיחות
הנשיא ג'ו ביידן בישראל צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

רשת ABC מדווחת כי במשך שבועות, הנשיא ביידן עשה שיחות טלפון רבות עם מנהיגים אזוריים - וביקש באופן אישי מאמיר קטאר השייח' תמים בן חמד אל-ת'אני ללחוץ על חמאס לקבל את ההסכם, כולל לחץ על נתניהו לקבל את ההצעה להפסקת אש.

בימים הראשונים של המשבר, גורמים רשמיים תיארו "תא סודי" של עוזרים בכירים של ביידן שעבדו מאחורי הקלעים עם ישראל וקטאר - שפעלה כמתווכת.

גורמים רשמיים תיארו את שחרורם של שתי אמריקאיות חטופות בחודש שעבר כמבחן האם התא הסודי הזה יכול לספק עוד שחרורים. משם עבדו על עסקה רחבה יותר. המשא ומתן נתקע מספר פעמים, לדבריהם, ובשלב מסוים, חמאס אף ניתק את השיחות.

פקידים אמריקאים אומרים כי הלחץ הדיפלומטי של ביידן הוא שזה קריטי להבאת עסקה. היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, אמר שהמפתח לביצוע העסקה הוא לגרום לשני הצדדים "להיות ספציפיים".

"פריצת הדרך הגדולה קרתה בסוף השבוע שעבר כשהנשיא ביידן שוחח תחילה עם ראש הממשלה נתניהו ואחר כך עם האמיר של קטאר, כדי לדון במספר בני ערובה שישוחררו, בתמורה לאסירים פלסטינים. זה היה עבודה לחדד פרטים שהניבו סוף סוף את פריצת הדרך שאנו רואים כעת וכתוצאה מכך להכרזה על הפסקה בלחימה, והחזרה הראשונה של בני ערובה", אמר סאליבן לרשת ABC.

יחד עם זאת, הוא ציין את שבריריותה של העסקה. "עד שלא נראה אותם באמת יוצאים החוצה, נמצאים בזרועות יקיריהם, חוזרים הביתה בשלום, אנחנו לא יכולים להיות בטוחים לגמרי", אמר. "אז אנחנו הולכים לחכות, המשפחות מחכות בנשימה עצורה עד שהם יצאו".

 

חמאס עזה ארצות הברית קטאר מלחמת חרבות ברזל ג'ו ביידן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד