ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
חורגות מכל אירוע ביטחוני

ככל שהלחימה תתרחב ההשלכות הכלכליות תהיינה משמעותיות יותר

המלחמה גרמה לצניחה של 1.4% בתוצר הישראלי ב-2023 בלבד. כך מעריכים במשרד האוצר. באגף הכלכלן הראשי עדכנו כלפי מטה ל-2% בלבד את תחזית הצמיחה של השנה היוצאת

ככל שהלחימה תתרחב ההשלכות הכלכליות תהיינה משמעותיות יותר
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: דוברות המשטרה

במשרד האוצר מעריכים כי המלחמה גרמה לצניחה של 1.4% בתוצר הישראלי ב-2023 בלבד. באגף הכלכלן הראשי עדכנו כלפי מטה ל-2% בלבד את תחזית הצמיחה ל-2023, כשלפי ההערכות הכלכלה הישראלית הייתה אמורה לצמוח ב-3.4% אלמלא המלחמה. הכלכלן הראשי באוצר שמואל אברמזון אמר שהממשלה תצטרך לפעול לעדכון סדרי העדיפויות כדי להתאים את התקציב למצב המלחמה. כך דווח ב'כאן חדשות'.

במשרד מבהירים כי חוסר הוודאות בנוגע להשלכות הכלכליות של הלחימה בשלב זה גדול מאוד, ואולם "ניתן לקבוע כי השפעתו על הכלכלה חורגת מכל אירוע ביטחוני שחוותה מדינת ישראל במהלך שני העשורים האחרונים לכל הפחות". לפי אומדן משוער שערכו באוצר, הצמיחה בשנה הבאה (2024) תהיה נמוכה במיוחד.

בתרחיש שאליו מתייחסים כרגע באוצר כאל התרחיש הסביר, שבו הלחימה תימשך בעוצמה נמוכה עד סוף 2024, הכלכלה הישראלית תצמח ב-1.6%. במקרה של התמשכות הלחימה עד אמצע 2025, התאוששות הכלכלה הישראלית תצמח ב-0.2% בלבד. במקרה של סיום הלחימה עד סוף הרבעון הראשון של השנה הבאה, הכלכלה תצמח ב-2.2% – כשבפועל בישראל, לנוכח קצב גידול האוכלוסיה, צמיחה של פחות מ-2% היא למעשה התכווצות של הכלכלה.

כל התרחישים האמורים כוללים לחימה משמעותית בדרום ולחימה מוגבלת בלבד בזירה הצפונית, ככל שהלחימה בצפון תתרחב ההשלכות הכלכליות תהיינה משמעותיות יותר.

משרד האוצר מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד