א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
שחרור החטופים

הפרופ' מדבר: "אם ילד חוזר מהשבי, האם צריך לחבק אותו?"

פרופ' חגי לוין שמלווה את משפחות החטופים מזה כ-50 יום הסביר כיצד יש לנהוג בילדים שחזרו משבי חמאס, לצד הטיפול במשפחות החטופים | "חלקם לא יודעים מה קרה למשפחותיהם - צריך לדעת איך לבשר להם"

הפרופ' מדבר: "אם ילד חוזר מהשבי, האם צריך לחבק אותו?"
אילוסטרציה צילום: unsplash

ראש מערך הרפואה והחוסן במטה משפחות החטופים, פרופסור חגי לוין, התראיין ל'כאן 11' להיערכות מערכת הבריאות לקליטת החטופים הראשונים שישובו משבי חמאס, ואמר כי צוותי המטה במשרד הבריאות דאגו להכין תיק רפואי אישי לכל חטוף וחטופה.

באשר למתן המעטפת הראשונית לילדים שיוחזרו משבי חמאס, אמר: "אם ילד חוזר, האם צריך לחבק אותו? לאו דווקא. לא בטוח שילד, ברגע שישתחרר, ירצה חיבוק מחייל או אדם זר. צריך לראות איך מטפלים בילדים האלו, וצריך לתת להם את השקט שלהם. חלקם לא יודעים מה קרה למשפחותיהם - צריך לדעת איך לבשר להם".

מעבר לכך, פרופ' לוין הדגיש את מצבן של משפחות החטופים, שזקוקות גם הן למעטפת: "זה רגע מטלטל בשבילם, ייתכן שחלק מהחטופים יחזרו במצב בריאותי לא טוב, אנחנו נערכים כדי לתת מענה לכלל המשפחות". לגבי החטופים, ציין כי "יש תהליך מורכב - חמאס-צלב אדום-צה"ל-בתי חולים-קהילה, זה מעבר מורכב והרגע הזה לא כתוב בספרי הלימוד, עלינו לתת מענה מותאם אישי".

מה עונים לשאלה: "איפה אמא?" או "איפה אבא?"

בתוך כך, משרד הרווחה והביטחון החברתי פרסם מתווה לקראת הילדים החטופים שישוחררו משבי חמאס. המתווה כולל נהלים החל מקליטתם של הילדים המשוחררים על ידי אנשי צבא, דרך הטיפול בהם על ידי גורמי הרפואה, ועד לבני המשפחה שילוו את הילדים בשיקום ובחזרה לשגרה. חיילים שיישאלו "איפה אימא?" או "איפה אבא?" וילוו את הילדים, יונחו לא לענות גם אם התשובה ידועה להם.

ההנחה היא כי בשעות הראשונות הילדים יהיו מלווים לצדם של אנשי צבא בלבד, ללא אנשי מקצוע ובני משפחה. במתווה מוצגת השאיפה לכך שאל כל ילד יצוות חייל שילווה אותו באופן אישי. החיילים הונחו להתייחס לילדים בעדינות מירבית - לא לגעת בהם ללא רשות, להשתמש בשמם הפרטי ככל האפשר ולכבד את רצונותיהם ככל הניתן.

חיילים הונחו לא לענות אם ילדים שואלים איפה הוריהם, גם אם התשובה ידועה להם ולשקף להם בצורה אמפטית שתיכף יקבלו מענה על כך: "חמוד, אני מצטער, אני לא יודע. התפקיד שלי הוא להביא אותך לישראל למקום בטוח, שם יחכו לך אנשים שאתה מכיר ויענו לך לכל השאלות".

לאחר העברת הילדים לישראל הונחו הגורמים להקפיד שלא להפריד בין הילדים ובין דמויות המוכרות להם, ולהשתדל להקיף אותם בפנים מוכרות. מנגד, הונחו להגביל את מספר המבקרים, כולל קרובי משפחה רחוקים. בנוסף הונחו לא לכפות עליהם התערבויות פולשניות ולנסות להיעזר בחפצים מוכרים ומשמעותיים עבור הילדים. בנוסף, אנשי המקצוע התבקשו לעשות בירור מקדים על הרקע המשפחתי והבריאותי של כל ילד. נאסר על כלל הגורמים להציג את הילדים בפני התקשורת ל-24 השעות הראשונות לפחות.

משרד הרווחה ימנה עובד סוציאלי שילווה כל ילד שישוחרר לאורך תקופה ארוכה. ההנחייה היא לאפשר לילדים לשהות במרחבים מוכרים ולבנות עבורם שגרה מוכרת ובטוחה עם דגש על תזונה, מנוחה, ופעילות גופנית. הנחייה נוספת היא לעודד את הילד לדבר בפתיחות על רגשותיו ועל כל הנושאים ולהביע את כל סוגי הרגשות.

חטיפה חמאס מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד