כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024
טרוריסטים עם תעודה

אלו העיתונאים בשירות חמאס ברצועת עזה

מספר עיתונאים בעזה שעובדים עבור ערוצי תקשורת זרים כמו רשת CNN, AP, רויטרס וסוכנות אנטוליה התורכית, הם חלק ממערך התעמולה של חמאס. הם נכנסו לשטח ישראל בלבוש אזרחי וללא סימון נדרש של “עיתונאי” בזמן הטבח בדרום

אלו העיתונאים בשירות חמאס ברצועת עזה
מחבלים פורצים לישראל בשביעי באוקטובר צילום: צלמי פלאש90

חמאס מפעילה ברצועת עזה ערוצי תקשורת המזוהים עמה, ובנוסף היא מפעילה גם מערך של עיתונאים בכירים ובולטים המקורבים אליה ומסייעים לה בפעילות הסברתית, העברת מסרים ודיווחים לתושבי הרצועה ולגורמים נוספים ברצועה ומחוצה לה.

חלק מהעיתונאים כמו חסן אצליח, אשרף אבו עמרה, אנס אלשריף עובדים באופן עצמאי וחלק כמו אסלאם בדר והאני אלשאער עובדים בכלי תקשורת זרים וגם בערוצי תקשורת של חמאס.

סקירה זו מנתחת קבוצה נבחרת של חמישה מהעיתונאים הבולטים ביותר כיום ברצועה. אלה נהנים מחשיפה תקשורתית נרחבת, מוכרים ברחוב העזתי ומחזיקים במדיות חברתיות עדכניות ומתקדמות שיש להן עוקבים רבים. עיתונאים אלה גם נהנים מקשרים בינאישיים עם צמרת חמאס.

במסגרת זו, הם מוזמנים לסקר אירועים מיוחדים כגון: כנסים, עצרות, מפגנים ותערוכות אמצעי לחימה. בנוסף, הם גם נהנים מ”הטבות מיוחדות” ככל הנראה, מצד ממשל חמאס, כגון: יציאה לחג’ בסעודיה בטיסות מחלקה ראשונה , טיפולים רפואיים יקרים בחו"ל ועוד, כך מדווח מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

יצוין, כי עיתונאים אלה עובדים גם עבור ערוצי תקשורת זרים כמו רשת CNN, AP, רויטרס וסוכנות אנטוליה התורכית וכן גם עבור ערוצים בינערביים כגון אלג’זירה וערוץ אלערבי מקטר. חלק מהם כמו חסן אצליח והאני אלשאער לקחו חלק בתיעוד מקרוב של מתקפת ה-7 באוקטובר 2023. יש לציין כי הם נכנסו לשטח ישראל בלבוש אזרחי וללא סימון נדרש של “עיתונאי” (PRESS).

בזמן המלחמה בעזה נהנים עיתונאים אלה “מבלעדיות” דיווח באזורי לחימה כגון אזור צפון הרצועה. כך, למשל העיתונאים אנס אלשריף ואסלאם בדר, שמוצאם מג’באליא, מוכרים כאנשי התקשורת היחידים המדווחים אודות הנעשה באזור זה לכלי התקשורת המקומיים ולתקשורת הבינערבית. בכך הם מסייעים לחמאס בפרסום התמונה שהיא רוצה להראות לציבור ברצועה ומחוצה לה ובכלל זה מצגים של משילות, תנועת מסחר ערה ונוכחות רבה של תושבים באזורים מהם התבקשו להתפנות לדרום הצועה.

חסן אצליח

חסן עבד אלפתאח אצליח. צלם עיתונות עצמאי מח’אן יונס; בשנות הארבעים לחייו; נשוי ואב לילדים. אצליח החל לעבוד בתחום התקשורת בסוף שנת 2009. אצליח מצלם עבור סוכנות AP ורשת CNN. בחודשים האחרונים הוא מכהן כמנכ”ל אתר החדשות עלם24, שהחל לפעול ברצועת עזה בנובמבר 2022. חסן אצליח מפעיל דף פייסבוק שלו 102 אלף עוקבים, חשבון X שלו 319.8 אלף עוקבים, ערוץ טלגרם שלו 581 אלף מנויים, חשבון אינסטגרם שלו 450 אלף עוקבים, חשבון אינסטגרם נוסף שלו 178 אלף עוקבים, וחשבון threads עם 42.7 אלף עוקבים.

אצליח נחשב לעיתונאי בולט ברצועה הנהנה מקשרים עם בכירי חמאס בהם גם יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה. ראיה לכך היא תמונה מפורסמת שלו בה הוא נראה יחד עם אלסנואר הנושק לו (ינואר 2020). הוא מסקר באופן שוטף את האירועים ברצועה וגם מכסה ידיעות מכלי התקשורת הישראליים הקשורות לרצועת עזה. דוגמאות בולטות לתיעוד שלו מהעבר הן סיקור שיגור בלוני תבערה מהרצועה לעבר ישראל, פעילות במעברי הגבול, וכן גם תיעוד הלוויות של בכירים פלסטינים.

אנס אלשריף

אנס ג’מאל אלשריף. צלם ועיתונאי הפעיל במיוחד באזור צפון הרצועה. מוצאו מג’באליא. בחשבון X (טוויטר לשעבר) ישן הוא ציין כי הוא נולד ב-3 בספטמבר 1996, ולמד בפקולטה לתקשורת באוניברסיטת אלאקצא בעזה. הוא נשוי ואב לבת. אלשריף החל את עבודתו בתחום התקשורת כמתנדב באתר אלשמאל און ליין. במקביל לעבודתו באתר הוא הפעיל דפי פייסבוק, וכיום מפעיל חשבון X שלו 48.6 אלף עוקבים, ערוץ טלגרם שלו 31.3 אלף מנויים, וחשבון אינסטגרם שלו 204 אלף עוקבים. הוא גם מציין שם את מספר הווטסאפ שלו: 00972597890044.

מבין הדברים שתיעד בעבר: צילום בכירי חמאס בהם יחיא סינוואר, פתחי חמאד, חבר הלשכה המדינית של חמאס, ואבו אנס אלע’נדור, מפקד חטיבת צפון הרצועה של הזרוע הצבאית של חמאס (סוכל ע”י צה”ל ב-14 בנובמבר 2023), משתתפים באירועים פומביים בצפון הרצועה. בנוסף, הוא תיעד תערוכת אמצעי לחימה שקיימה הזרוע הצבאית של חמאס בצפון הרצועה. וכן גם סיקר את צעדות השיבה על גדר הגבול בצפון הרצועה.

במלחמת “חרבות ברזל” הוא עובד ככתב/צלם של ערוץ אלג’זירה בצפון הרצועה. ב-22 בנובמבר 2023 טען כי קיבל איומים מקצינים ישראליים שעליו להפסיק את הסיקור העיתונאי שלו ולעזוב את צפון הרצועה, והדגיש כי אין בכוונתו לעשות זאת.

אסלאם בדר

אסלאם בדר הוא עיתונאי מג’באליא, בן 35, העובד בערוץ אלאקצא של חמאס מאז 2007 בתפקידי קריין, מגיש תכניות וכתב שטח. מ-2007 שימש כאחראי חדשות, ומאז מאי 2022 כמנהל מחלקת החדשות בערוץ. הוא בעל תואר MA בעיתונאות ותקשורת. בדר היה מעורב בעבר בהעברת מסרים באמצעות ערוץ אלאקצא מפעילי חמאס ברצועת עזה לפעילים ביהודה ושומרון. הפעילים, שנעצרו ע”י שירות הביטחון הכללי בתחילת 2019, הונחו ע”י

מפעיליהם מהרצועה לבצע פיגועי טרור ביהודה ושומרון ובישראל. לצד עבודתו בערוץ אלאקצא, במהלך המלחמה הוא משמש גם ככתב ערוץ אלערבי הקטרי. כמו כן הוא נוהג לעדכן עצמאית בחשבון X שלו על ההתפתחויות, חיי היומיום ותמונת מצב הלחימה בצפון הרצועה, בדגש על אזור ג’באליא.

לבדר יש חשבון X פעיל מאד שלו 66.7 אלף עוקבים. בנוסף, הוא מפעיל חשבון אינסטגרם שלו 30.5 אלף עוקבים, ודף פייסבוק, לא פעיל במיוחד, עם 20 אלף עוקבים. יש לו גם נוכחות גם ב-Tiktok וב- threadsעם מספר עוקבים קטן יחסית: 9,433 ו-2,129 עוקבים בהתאמה.

לאחרונה סיפר על שגרת יומו במהלך ימי המלחמה: הוא מתחיל את עבודתו, יחד עם עמיתיו, בשבע בבוקר. הם הולכים למרכז מחנה הפליטים ג’באליא כדי לעקוב אחר תנועת האנשים ולברר מעדי ראייה היכן נמצאים כוחות צה”ל כדי לדעת איך לנוע כדי להימנע מסכנות. בדר מכין לעצמו מראש סדר יום לעבודתו, אך לרוב אינו מקפיד על כך, שכן פעילות צה”ל היא שמכתיבה את מהלך עבודתו.

לפני רדת הלילה, בדר, יחד עם עמיתיו העיתונאים, מחפשים מקום ללון, זה יכול להיות מקום מחסה בבית ספר, בבית של עיתונאי או אצל חבר. כמו עיתונאים אחרים גם בדר נקלע לתקיפות. לדבריו, תנאי העבודה הם מאד קשים, והם חשופים לסכנה כמו העקורים והתושבים. הוא אף נפצע בידו באורח קל בתקיפה ישראלית על אזור בלוק 2 במחנה הפליטים ג’באליא.

בדר הצביע על בעייה של מחסור בטלפונים ניידים בשוק, המאיימת על עבודתו העיתונאית. לדבריו, אם עיתונאי מאבד את הטלפון הנייד שלו, הוא בהכרח יפסיק לעבוד, שכן אין טלפונים למכירה.

אשרף אבו עמרה

אשרף מחמד נצאר אבו עמרה. צלם עיתונות עצמאי מדיר אלבלח. בעל ותק של לפחות עשרים שנה בתחום התקשורת. ע”פ חשבון X שלו, הוא עובד עבור סוכנות אנטוליה מאז 2013, רויטרס, סוכנות הידיעות הצרפתית, The New York Times ועוד.

בדף הפייסבוק שלו הוא מוצג כצלם בסוכנות APA Images. בחודשים האחרונים הוא מכהן כסמנכ”ל אתר החדשות עלם24, תחת חסן אצליח. אבו עמרה זכה בפרסים שונים על תצלומיו. כך, למשל, בשנת 2014 הוא זכה בפרס תמונת העיתונות הטובה ביותר לשנת 2014 מטעם מוסד "בית העיתונות הפלסטיני" בעזה. ב-2016 הוא זכה במקום השני בתחרות רוסית בינלאומית לצילומי עיתונות ע”ש Andrei Stenin, שמתמודדים בה צלמי עיתונות בגילאי 33-18, בקטגוריה של צילום חדשותי. ב-2022 זכה במקום הראשון בתחרות ע”ש שירין אבו עאקלה שערכה לשכת ההסברה הממשלתית ברצועה.

אבו עמרה מפעיל חשבון X ודף פייסבוק שלו מספר עוקבים קטן יחסית 2,439 ו-5,803 עוקבים בהתאמה. הוא גם מפעיל חשבון אינסטגרם שלו 159 אלף עוקבים, חשבון threads עם 13.5 אלף עוקבים, וחשבון Tiktok שלו 283.2 אלף עוקבים. מרבית ערוצי התקשורת והעיתונאים בעזה עושים שימוש בתמונות שהוא מצלם.

אשרף אבו עמרה נפצע בידו הימנית ב-15 בספטמבר 2023 מרימון עשן בעת שסיקר, לצד חסן אצליח, הפגנה סמוך לגדר הגבול במזרח ח’אן יונס. אבו עמרה, הגיע ב-18 בספטמבר 2023 למרכז רפואי באיסטנבול, לאחר שעזב את רצועת עזה, ונותח בידו. ב-22 בספטמבר הוא זכה לביקור של אסמאעיל הניה, יו”ר הלשכה המדינית של חמאס. בתחילת אוקטובר 2023, עם תום הטיפול הרפואי והחלמתו מהפציעה, הוא שב לרצועה.

האני אלשאער

האני חמאד מרזוק אלשאער. עיתונאי וצלם עיתונות עצמאי מח’אן יונס, העובד עבור אמצעי תקשורת שונים, מקומיים ובינלאומיים, דוגמת אתר צפא המזוהה עם חמאס וסוכנות הידיעות התורכית אנטוליה.

כצלם עיתונות הוא מתעד את חיי היומיום ואירועים בשטח, במיוחד בתקופות מלחמה. הוא זכה בפרסים רבים. אלשאער הפעיל חשבון X שהיה פעיל עד תחילת 2023 עם מעט עוקבים, ומפעיל דף פייסבוק שלו 50.5 אלף עוקבים, ערוץ טלגרם שלו 61.6 אלף מנויים, חשבון אינסטגרם שלו 85.5 אלף עוקבים, וחשבון Tiktok עם 46.5 אלף עוקבים.

 

חמאס עזה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד