כ"ז אייר התשפ"ד
04.06.2024
נכתבו בדם

פונו תוך 90 שניות: כללי בטיחות הצילו את חייהם של מאות נוסעים

לאחר שמטוס עלה באש ביפן בזמן נחיתה, מאות נוסעים חולצו תוך 90 שניות. מומחים מסבירים איך נמנע אסון כבד. כללי הבטיחות של התעופה המודרנית "כתובים בדמם של אחרים שלא היו כל כך ברי מזל" אמר טייס בחברת תעופה אחרת. צוות המטוס פעל בתושיה גדולה

פונו תוך 90 שניות: כללי בטיחות הצילו את חייהם של מאות נוסעים
המטוס עולה בלהבות צילום: צילום מסך

חמישה מתוך שישה אנשי צוות במטוס יפני של משמר החופים של יפן נהרגו במהלך נחיתה ביום שלישי ביפן. מנגד כל 379 הנוסעים והצוות על סיפון האיירבוס A350 שרדו את השריפה הענקית שפרצה במטוס לאחר הנחיתה באותו שדה תעופה.

החקירות על כדור אש שהתפרץ מהמטוס היפני בזמן שנחת נמשכות, צוות הדיילים פינה תוך 90 שניות את מאות הנוסעים. מומחים אומרים שהפינוי המוצלח נובע משילוב של תקני בטיחות מודרניים ותרבות בטיחות קפדניים של חברת 'יפן איירליינס' (Japan Airlines) עצמה.

גרהם ברייתווייט, פרופסור לחקירת בטיחות ותאונות באוניברסיטת קרנפילד בבריטניה סיפר כי ב-12 באוגוסט 1985, טיסה 123 של אותה חברה מטוקיו לאוסקה התרסקה, 520 מתוך ה-524 שהיו על הסיפון נהרגו, עד היום מדובר בתאונת המטוס הקטלנית ביותר בתולדות התעופה. התאונה הזו לא הייתה באשמת חברת התעופה והיא נבעה מתיקון לקוי שביצעה חרבת המטוסים בואינג.

"ברור שההשפעה הייתה עמוקה על חברת התעופה", אמר ברייתווייט. "בתרבות כמו זו של יפן, הם לקחו את האחריות ורצו לוודא שדבר כזה לא יקרה שוב. כשדברים משתבשים, הם רואים את זה במונחים של איך הם יכולים ללמוד. זו הזדמנות להשתפר".

נראה כי התגובה המהירה של הצוות הצילה את חייהם של מאות. תוך שניות מהרגע שהמטוס עצר, נופחו מגלשי המילוט גם כשהמטוס התמלא בעשן.

"אני מתרשם בצורה יוצאת דופן מהטייסים, הצוות והנוסעים. זה היה פינוי בתנאים הקיצוניים ביותר", אמר ל-CNN טייס אחד בחברת תעופה אירופאית גדולה שביקש להישאר בעילום שם מכיוון שאינו מורשה לדבר בשם חברת התעופה.

"הנהלים חודדו ככל שהמטוסים גדלו, כך שניתן לפנות את כל הנוסעים תוך 90 שניות. דיילות בחברות תעופה מסוימות יכולות כעת ליזום פינוי אם המצב קטסטרופלי, ולחסוך שניות חיוניות בכך שהם לא מחכים שהקברניט יזום אותו".

כללי הבטיחות של התעופה המודרנית, אמר הטייס, "כתובים בדמם של אחרים שלא היו כל כך ברי מזל". תאונות הופכות לשיעורים, ש"מחולקים על פני התעשייה האווירית, כך שכל הצוות יכול להיות טוב יותר בעבודתם". הטייס ציין כי במקרים דומים, רוב הנוסעים נהרגו.

סטיבן ארליך, מומחה לתעופה הסביר: "מוקדם מדי להתייחס לפרטי האירוע, אבל מה שברור הוא שהצוות פעל בצורה למופת".

"אימוני הבטיחות שחברות תעופה - במקרה זה יפן איירליינס מעבירים לצוותים באופן רציף השתלמו, ואפשרו פינוי תוך 90 שניות. הטייק אווי מנקודת מבטי הוא שהנוסעים צריכים לשים לב לתדריכי הבטיחות ולזכור שהצוותים אינם צוותי שירות מזון מהוללים אלא אנשי בטיחות מיומנים היטב".

תקני בטיחות מינימליים בינלאומיים שנקבעו על ידי ארגון התעופה האזרחית הבינלאומית (ICAO) מחייבות צוותי מטוסים לתרגל פינוי חירום מדי שנה. יצרני מטוסים חייבים גם להוכיח שכל מטוס חדש ניתן לפינוי מלא תוך 90 שניות.

למעשה, אומרים המומחים, אחד הלקחים שאנו הנוסעים צריכים ללמוד מהאירוע הזה הוא לשים לב יותר.

ארליך מצטט את העובדה שהנוסעים במטוס ביפני התפנו מבלי לקחת איתם את כל תיקי היד - מנהג מחריד שראינו בסרטונים של הפינויים האחרונים.

מיקה יאמקה, שבעלה היה על הסיפון, אמרה ל-CNN כי, "הוא יצא רק עם הטלפון הנייד שלו. הוא נאלץ להשאיר את כל השאר מאחור".

טייס אחד בחברת תעופה אירופאית גדולה, שרצה להישאר בעילום שם, אמר ל-CNN שאולי יש היבט תרבותי להצלת חיים רבים כל כך.

"בהחלט יש אתגרים בין חברות תעופה ותרבויות שבהן יש אנשים שמתעדפים את כבודת היד או החפצים שלהם על פני בטיחותם ושל הנוסעים האחרים שלהם", אמר.

"לעזוב הכל ולצאת צריך להיות העדיפות היחידה שלך. כשזה קורה לכולם יש את הסיכוי הטוב ביותר לשרוד".

יפן שריפה טיסות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד