כ"ז אייר התשפ"ד
04.06.2024
מדינה בחרדה

הילדים בכו בדמעות: "זה מפחיד ברמה לא נורמלית"

ילדים מיישובי הצפון שהתפנו מרצון, פנו לחברי הכנסת בדמעות: "יש לנו אזהרה לירי נ.ט באמצע גן שעשועים. זה מפחיד ברמה לא נורמלית. אנחנו לא יכולים לחזור לבית" | יו"ר ועדת הפנים: "נדרשת תכנית רמזור ליישובים, שגם אלה שלא נדרשים לפינוי מלא - יוכרו לפיצוי לפי צרכים אזרחיים"

הילדים בכו בדמעות: "זה מפחיד ברמה לא נורמלית"
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: pixabay

ילדים ובני נוער מיישובי הצפון הגיעו לוועדת הפנים ופנו לחברי הכנסת בדמעות בבקשה למצוא פתרון לישובים שלא פונו בהחלטת ממשלה ונמצאים למעלה מ-3.5 ק"מ מקו הגבול הצפוני. "אנחנו מפחדים מהבומים וקשה לנו", אמרה נערה מהיישוב עבדון. רונן פרץ, מנכ"ל משרד הפנים אמר בדיון: "הבעיה איננה תקציבית. ברור לנו שהמצב בצפון לא יוכל להישאר כך".

ירדן גונן, תושבת כפר ורדים, אחותה של רומי גונן שחטופה בעזה פנתה לחברי הכנסת בדיון שהוקדש לתושבי הצפון שהתפנו מרצון ואמרה: "ב9 באוקטובר עזבנו את הבית כי התחילה מתיחות והנה אנחנו כבר בינואר. אני חושבת כל הזמן על מחר – על היום שאחותי תהיה כאן. אני חושבת שאין סיכוי שאני חוזרת איתה לכפר ורדים. התושבים בכפר ורדים לא פונו בהחלטת ממשלה אבל יש שם כמה סוללות תותחנים שנותנות בראש. כל מי שחווה על בשרו את המציאות הנוכחית חייב לחשוב על יום המחר".

משה דוידוביץ ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות הסביר: "החלטת הממשלה מס 975 שהתקבלה הקנתה לשר הביטחון את הסמכות לאשר פינוי ישובים עד 5 ק"מ, בפועל יש פינג פונג בין משרד הביטחון והאוצר ומשם נגזר בלגן אחד שלם שמשפיע על תושבינו. אני פונה לכל חברי הוועדה ולחברי הכנסת בפרט - חייבים לעשות סדר בכל נושא המפונים, אנשים נפגעים, עסקים קרסו, חקלאים לא יכולים לעבוד. אנחנו במלחמה ומבקשים שממשלת ישראל לא תאבד את הצפון".

לדברי תא"ל רלי מרגלית, נציג צה"ל, צה"ל ממליץ את המלצותיו תוך בחינה מהפריזמה הצבאית בטחונית. "כמובן שישנן גם פריזמות אזרחיות שנכון שיילקחו​ בחשבון אך זה לא מבוצע עי הצבא. הצבא המליץ לפנות 0-3.5 ק״מ. כל שיפוי לתושבי הצפון היקרים מבורך".

עדי, אם לשתי בנות שהתפנתה מרצון מהישוב שלה: "עד ה7.10 גליל עליון היתה מרקם אחד של קהילה ומה-7 באוקטובר הבנו ש-300 מטר מפרידים בינינו לפינוי ולהגנה. הבנו שאנחנו לבד ויש לנו אפס שניות להגיע למקום מוגן. כל מה שפחדנו ממנו קרה לנגד עינינו. אין לנו מסחר, עסקים קורסים, אנשים נמצאים עם הילדים שלהם כי יום הלימודים קצר, עיר המחוז שלנו שוממה, ולפני יומיים שוגר טיל נ.ט שמגיע עד 10 ק"מ והגיע 300 מטר מכפר סאלד על אזרח תמים ששהה במקום שמותר לו להיות שם. אתם רוצים להגיד לי שהייתם מביאים את הילדים שלכם לגור שם. הקבינט אומר – אנחנו לא נחזיר את תושבי הצפון עד שיהיה שם ביטחון. אז מה? לא תחזירו אותנו".

מנכ"ל משרד הפנים רונן פרץ אמר שמשרד הפנים תפקידו לעבוד בשיתוף פעולה עם משרדי הממשלה השונים ולתת פתרונות לתושבי הצפון מבחינת חינוך, רווחה ועוד. "האוצר אמר לי שאין בעיה תקציבית. יש לי שיחות עם משרד האוצר סביב חבילת שיפוי שאני עדיין לא יודע איזה מרכיבים תכלול. אין ספק שהמצב בצפון לא יכול להישאר כך. ניתן פתרונות".

ח"כ צביקה פוגל אמר בוועדה: "זירת לחימה נוספת היא התושבים שהתפנו. אני לא בטוח שיש מישהו שיודע מה מספרם המדויק של אלה שפונו על ידי המדינה ואלה שהתפנו מרצון. האוכלוסייה הזאת היא חלק משמעותי מביטחון ישראל. הייתי בטוח שהם יחזרו הביתה ולאחר שנפגשתי עם שמונה נציגים מהגליל העליון, אני פוחד מאוד שלא יחזרו. אף אחד לא נותן מענה פיצויי לתושבים הללו כדי שיחזרו הביתה וימשיכו להפריח את הגליל. ההחלטה על מרחק מהגבול היא לא נכונה".

מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד