ה' סיון התשפ"ד
11.06.2024
מתיחות עם ארה"ב

ה'וול סטריט ג'ורנל: ישראל בונה אזור חיץ לאורך גבול רצועת עזה

ישראל בונה אישור חיץ בגבול עזה בניגוד לבקשה של ארה"ב לא להשתלט על השטח. "הכל שוטח", אמר חייל מילואים. "זו הייתה בעיקר אדמה חקלאית. עכשיו זה אזור צבאי, שטח הפקר מוחלט". צה"ל מקים אזור חיץ כדי למנוע ממחבלים להתקרב לגדר כפי שעשו לפני ה-7 באוקטובר

מחבלים חוגגים ליד הגדר ב-7 לאוקטובר
מחבלים חוגגים ליד הגדר ב-7 לאוקטובר צילום: צלמי פלאש90

החל מנובמבר האחרון, חייל צה"ל ואנשי יחידת המילואים שלו עבדו יום יום בחלק הצפוני של רצועת עזה כדי ליצור איזור חיץ. צה"ל מקים אזור חיץ כדי למנוע ממחבלים להתקרב לגדר כפי שעשו יום יום לפני ה-7 באוקטובר.

הפקודה שקיבלו לפנות מה שיש באזור ברוחב של קילומטר לאורך הגבול, אמר החייל ל'וול סטריט ג'ורנל', כחלק מתוכנית ישראלית להקמת אזור ביטחון ממש בתחילת עזה - שאליו תיאסר כניסת פלסטינים.

עם דחפורים וציוד כבד אחר, הם יישרו חממות ומבנים אחרים, פוצצו את פירי המנהרות של חמאס וחרשו שדות חקלאיים. "הכל שוטח", אמר החייל. "זו הייתה בעיקר חקלאות. עכשיו זה אזור צבאי, שטח הפקר מוחלט".

עבור ישראל, אזור החיץ הוא אמצעי ביטחוני קריטי בתוכניתם לפירוז עזה ולהבטיח לתושבי הדרום שיוכלו לחזור בשלום לישובים הסמוכים לגבול שפונו לאחר הפיגוע ב-7 באוקטובר שבו נרצחו 1,200 בני אדם ונחטפו עוד כ-240 לעזה.

זה ייצור שטח אש ברור כך שכוחות צה"ל יוכלו לראות ולעצור כל מי שמתקרב לגבול. הפרויקט מרגיז הולך גורמים רשמיים בארה"ב, שאומרים לעיתון 'וול סטריט ג'ורנל' שהם הביעו את התנגדותם לתוכניות כאלה זמן קצר לאחר תחילת מלחמת עזה וצפו כיצד ישראל דוחפת קדימה לכך.

גורמים רשמיים בארה"ב מזהירים כי הפיכת הגבול לאורך רצועת עזה באורך 25 קילומטרים לשטח הפקר תגביר את החששות של הפלסטינים שישראל מתכוונת לכבוש את הרצועה הצפופה כולה או חלק ממנה, ותקשה על שכנוע ממשלות ערביות לסייע בבנייה מחדש של הרצועה לאחר הפסקת הלחימה.

גורמים רשמיים ישראלים אמרו לעיתון שאזור החיץ עשוי להיות זמני, אך הם לא נתנו לוח זמנים לכמה זמן זה עשוי להיות, הם גם לא תיארו איך זה ייראה ולא מסרו פרטים נוספים.

כבר היה אזור אסור לעזתים בסמוך לחלקים מהגבול לפני ה-7 באוקטובר, אבל ההגבלות לא תמיד נאכפו. כך אמר יונתן קונריקוס, דובר צה"ל לשעבר לתקשורת הזרה, הוא אמר שחמאס הצליח לשלוח פעילים קרוב לגדר הביטחון כשהם מחופשים למפגינים, ולאפשר להם לבצע סיורים מקדימים לקראת הפיגוע ב-7 באוקטובר.

סביר להניח שאזור חיץ ברוחב קילומטר לא ימנע שיגורים עתידיים של רקטות מתוך עזה על ידי חמאס.

כשנשאל על פינוי אזורים לאורך הגבול, אמר דובר צה"ל צבא בהצהרה כי צה"ל מסיר "תשתית טרור", ואמר כי התכנית היא חובה "על מנת ליישם תוכנית הגנה שתספק ביטחון משופר בדרום ישראל".

העבודה כבר מתקדמת בכמה תחומים, כך עולה ממחקר של עדי בן נון, פרופסור באוניברסיטה העברית בירושלים שבחן צילומי לוויין מתחילת המלחמה. נראה שצה"ל הרס 1,072 מתוך 2,824 מבנים שהיו קילומטר אחד או פחות מהגבול, אמר. רוב המבנים היו מבני מגורים, לפי המחקר שלו.

האזור הבנוי ביותר של אזור החיץ הפוטנציאלי נמצא ליד חאן יונס, העיר הגדולה ביותר בדרום עזה ובה פועלים כוחות צה"ל כבר למעלה מחודש. שם 67%, 704 מתוך 1,048, בניינים נהרסו בטווח של קילומטר אחד מהגבול, כך גילה המחקר.

חיילים שחזרו מעזה אמרו כי בתים ובניינים רבים מולכדו על ידי חמאס. רבים מהם שימשו גם לאחסון נשק או להסתרת פירי מנהרות לאורך ההיקף של הרצועה.

בינתיים לאורך הגבול בתוך עזה נמשכות העבודות לפינוי הקרקע. המטרה, אמר חייל המילואים שהיה בצפון עזה, לפנות כל מכשול שימנע מכוחות צה"ל בעתיד לשמור על השטח.

עזה חמאס ארצות הברית מלחמת חרבות ברזל חאן יונס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד