ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024
יחסיהן עלולים להיפגע

סין מפעילה לחץ על איראן לרסן את התקפות החות'ים בים האדום

ברקע המתקפות החות'יות על ספינות השילוח, הסינים ביקשו מאיראן לרסן את מתקפות החות'ים בים האדום - או שיחסיהן ייפגעו. אחד הגורמים אמר לרויטרס כי "סין ביקשה מאיראן להגיד לחות'ים שאם האינטרסים שלה ייפגעו בכל דרך שהיא - זה ישפיע על יחסיה עם טהראן"

סין מפעילה לחץ על איראן לרסן את התקפות החות'ים בים האדום
מחבלי החות'ים משתלטים על ספינה צילום: דוברות החות'ים

גורמים רשמיים בסין ביקשו מהאיראנים לסייע בריסון מתקפות המורדים החות'ים מתימן על ספינות בים האדום, או להסתכן בפגיעה ביחסיה העסקיים של סין עם איראן.

הפניה הגיעה בעקבות העלייה בעלויות המשלוח והביטוח כתוצאה משינויים בנתיב הסחר המרכזי בין אסיה לאירופה. כך מסרו ארבעה מקורות איראנים ודיפלומט שמעורה בפרטים לסוכנות הידיעות רויטרס

על פי הדיווח, הדיונים על מתקפות החות'ים ויחסי המסחר בין סין לאיראן התקיימו לאחרונה בכמה פגישות בבייג'ינג ובטהראן. אחד הגורמים אמר לרויטרס כי "סין ביקשה מאיראן להגיד לחות'ים שאם האינטרסים שלה ייפגעו בכל דרך שהיא - זה ישפיע על יחסיה עם טהראן".

המקורות סרבו למסור פרטים לגבי מתי התרחשו או מי השתתף בפגישות.

בתי זיקוק נפט סיניים, למשל, קנו בשנה שעברה למעלה מ-90% מיצוא הנפט הגולמי של איראן, כך על פי נתוני מעקב של חברת ניתוח סחר, הסנקציות האמריקאיות הרחיקו לקוחות רבים אחרים וחברות סיניות הרוויחו מהנחות גדולות.

עם זאת, הנפט האיראני מהווה רק 10% מייבוא ​​הנפט של סין ולבייג'ינג יש מערך של ספקים שיכולים לספק את המחסור ממקומות אחרים. המקורות האיראניים אמרו כי בייג'ין הבהירה כי היא תהיה מאוכזבת מאוד מטהראן אם כלי שיט הקשורים לסין ייפגעו, או שהאינטרסים של המדינה יושפעו בדרך כלשהי.

בכיר אמריקני אמר כי וושינגטון ביקשה מסין לשכנע אותה לרסן את החות'ים, כולל בשיחות שקיימו החודש מזכיר המדינה אנטוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן עם בכיר המפלגה הקומוניסטית הסינית ליו ג'יאנצ'או.

שני בכירים בממשלת תימן הרשמית, אויבת של המורדים החות'ים, אמרו שהם מודעים לכך שכמה מדינות, כולל סין, ביקשו להשפיע על איראן לרסן את החות'ים. עם זאת, שניהם אמרו שסין עד כה לא השתמשה במינוף שלה.

סין איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד