כ"ב אייר התשפ"ד
30.05.2024
ראש הנחש

הפגישה של חמינאי עם ראשי המיליציות: "חמאס שיתמודד בכוחות עצמו"

המנהיג האיראני אמר לנציגי חמאס ולנציגי מילציות לבנונים, עיראקים, תימנים ושאר מנהיגי המיליציות הפלסטיניות, שלטהראן אין כל כוונה להיכנס ישירות לסכסוך ולהרחיב את המלחמה. המסר: חמאס שיתמודד בכוחות עצמו

אימוני המיליציות
אימוני המיליציות צילום: דוברות החות'ים

שבועות לאחר שישראל פלשה לעזה בתגובה למתקפה הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר, כינס המנהיג העליון האיראני, האייתוללה עלי חמינאי, פגישה של מנהיגי מיליציות שטהראן מכנה "ציר ההתנגדות".

המתקפה, שחמינאי שיבח בפומבי כ"ניצחון", סימנה ארבעה עשורים של מאמצים איראנים לאמן ולחמש רשת של קבוצות מיליטנטיות לא-מדינתיות כדרך לאיים על אויביה ולהרחיב את השפעתה במזרח התיכון.

אבל מאחורי דלתיים סגורות, המנהיג האיראני אמר לנציגי חמאס, ולמנהיגי מיליציות לבנונים, עיראקים, תימנים ושאר מנהיגי המיליציות הפלסטיניות, שלטהראן אין כל כוונה להיכנס ישירות לסכסוך ולהרחיב את המלחמה, כך לפי שני גורמים בכירים בחמאס ושניים מחיזבאללה. קרבות נוספות הוא אמר לנציגים, עלולים להסיח את דעתו של העולם מהפלישות ההרסניות של ישראל לעזה. המסר: חמאס שיתמודד בכוחות עצמו, כך דיווח ה'וול סטריט ג'ורנל'.

כעת לאחר הריגת שלושת החיילים האמריקאים בירדן על ידי המליציות, חשש מסכסוך ישיר עם ארה"ב.

הכוח הצבאי והפיננסי האיראני מהווה את עמוד השדרה של הברית, אך טהראן אינה מפעילה עליה פיקוד ושליטה מלאה. לא כל חבר מיליציה שותף לאידיאולוגיה השיעית של איראן, ולכל הקבוצות יש אג'נדות פנימיות שמתנגשות לפעמים עם זו של טהראן. חלקם פועלים באזורים מבודדים גיאוגרפית, מה שמקשה על איראן לספק נשק, יועצים והדרכה. זה כולל את חמאס, שהיא תנועה סונית, או החות'ים בתימן, שהתקפותיהם על הספינות פגעו בסחר העולמי וגרמו לתקיפות נגד של ארה"ב ובריטניה.

מבחינת טהראן, כוחו של הציר טמון באוטונומיה המבצעית והטריטוריאלית של כל ארגון. איראן משתמשת במיליציות לאינטרסים האסטרטגיים של איראן, תוך התנגדות לארה"ב וישראל באזור, ולא משלמת מחיר מאחר ורשמית היא לא קשורה לתקיפות.

הגישה אפשרה לטהראן להימנע מנקמה גורפת מישראל וארה"ב שעלולה לערער את היציבות שלה, אמר נורמן רול, מומחה לשעבר למזרח התיכון, "את התוקפנות האיראנית ניתן לייחס למשטר בטהראן אך איראן יכולה להכחיש".

אחרי הטבח ב-7 לאוקטובר נוצרה דילמה גדולה עבור טהראן: ​​לבוא להגנת בעלת בריתה הפלסטינית, תוך סיכון למלחמה אזורית שעלולה להרוס את איראן ממש, או לעמוד מנגד ולראות את ההרס הפוטנציאלי של שותף חיוני בברית?.

"מה יקרה אם חמאס יחוסל לחלוטין? ואז, אם הם יחוסלו, האם זה לא אומר שמאזן הכוחות יעבור לטובת ישראל?" אמר בכיר בחיזבאללה. הוא תיאר את התקיפה ב-7 באוקטובר כ"הצלחה קטסטרופלית".

המתקפה שירתה את האינטרסים של טהראן, ועצרה התקרבות דיפלומטית בין ישראל וסעודיה, יריבה אזורית נוספת של איראן.

איראן ארצות הברית ירדן מלחמת חרבות ברזל חמאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד