א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
הצבא המוסרי בעולם

מומחה ללוחמה תת-קרקעית: ישראל נקטה באמצעי זהירות שאפילו ארצות הברית לא נקטה

אחד המומחים הגדולים בעולם ללוחמה בשטח בנוי, פרסם מאמר לטובת ישראל. הוא כתב: "ישראל נקטה באמצעים רבים כדי למנוע נזק אזרחי (בעזה) מאשר כמעט כל אומה אחרת שנלחמה במלחמה עירונית"

מומחה ללוחמה תת-קרקעית: ישראל נקטה באמצעי זהירות שאפילו ארצות הברית לא נקטה
סיוע הומניטרי בבית החולים והכוחות בשיפא צילום: דובר צה"ל

ג'ון ספנסר, ראש תחום לוחמה אורבנית בווסט-פוינט, מומחה ללוחמה תת-קרקעית, מהאקדמיה הצבאית הלאומית של ארצות הברית, ואחד המומחים הגדולים בעולם ללוחמה בשטח בנוי, פרסם מאמר ב'ניוזוויק' וציין כי צה"ל נמנע מפגיעה באזרחים יותר מכל צבא אחר בעולם.

ספנסר כתב: "כל צבא שיילחם באויב מבוצר בשטח עירוני צפוף באזור כפול מגודלו של וושינגטון הבירה לא יכול למנוע נפגעים האזרחיים. דיווחים על יותר מ-25,000 פלסטינים הרוגים, בין אם הם אזרחים או מחבלי חמאס, עלו לכותרות. אבל ישראל נקטה באמצעים רבים כדי למנוע נזק אזרחי מאשר כמעט כל אומה אחרת שנלחמה במלחמה עירונית".

"למעשה, כמי ששירת בעיראק ולמד לוחמה עירונית במשך למעלה מעשור, ישראל נקטה באמצעי זהירות שאפילו ארצות הברית לא עשתה במהלך מלחמותיה האחרונות בעיראק ובאפגניסטן" כתב ספנסר.

אחת הדרכים הטובות ביותר למנוע נפגעים אזרחים בלוחמה עירונית היא לתת התרעה ולפנות אזורים עירוניים לפני תחילת ההתקפה האווירית והקרקעית. ספנסר כתב: "טקטיקה זו אינה פופולרית מסיבות ברורות, היא מספקת לאויב את היתרון הצבאי להתכונן למתקפה. ארצות הברית לא עשתה זאת לפני הפלישה הראשונה שלה לעיראק ב-2003, שכללה קרבות עירוניים גדולים בבגדד. היא לא עשתה זאת לפני הקרב בפלוג'ה באפריל 2004 נגד דאעש". (אם כי היא שלחה אזהרות לפני הקרב השני על פלוג'ה שישה חודשים מאוחר יותר).

ספנסר מציין: "לעומת זאת, ישראל סיפקה אזהרות, כמו גם נתנה זמן לאזרחים להתפנות מערים בצפון עזה לפני תחילת המתקפה האווירית-קרקעית העיקרית של אזורים עירוניים. צה"ל הודיע לפני תקיפה אווירית וכן נתן התראות של 'הקש בגג', להודיע לכולם להתפנות מהבניין לפני תקיפה".

אף צבא מעולם לא יישם אף אחת מהשיטות הללו במלחמה לפני כן. צה"ל הטיל גם עלונים מהאוויר כדי לתת הנחיות לאזרחים מתי וכיצד להתפנות למסדרונות בטוחים. (ארה"ב יישמה את הטקטיקות הללו בקרב השני שלה בפלוג'ה ובמבצע נגד דאעש ב-2016-2017 במוסול) הוא כתב: "ישראל הפילה למעלה מ-520,000 עלונים, ושידרה ברדיו ובאמצעות הודעות ברשתות החברתיות הוראות לאזרחים לעזוב אזורי לחימה".

גם השימוש של ישראל בשיחות טלפון אמיתיות לאזרחים באזורי לחימה (19,734), הודעות SMS (64,399) ושיחות מוקלטות מראש (כמעט 6 מיליון) הוא חסר תקדים.

הוא ציין כי צה"ל פרסם גרפיקה מיוחדת על מנת לסייע לאזרחים בפינוי ולהתריע על המקום שבו יפעל צה"ל. "אף צבא בהיסטוריה לא עשה זאת מעולם" כתב.

"אף צבא בהיסטוריה המודרנית לא התמודד עם יותר מ-30,000 מגינים עירוניים ביותר משבע ערים המשתמשים במגנים אנושיים ומסתתרים במאות קילומטרים של מנהרות תת-קרקעיות שנבנו בכוונה מתחת לאתרים אזרחיים, תוך החזקת מאות בני ערובה" ציין.

לסיום כתב: "הסיבה היחידה למותם של אזרחים בעזה היא חמאס. מצידה של ישראל, היא דאגה למנוע אותם יותר מכל צבא אחר בהיסטוריה האנושית".

עזה מלחמת חרבות ברזל חמאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד