א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
עסקה בת 3 חלקים

ארה"ב לוחצת על הפסקת אש ארוכה: להקשות על חידוש הלחימה

מחפשים סולם לרדת: מנהלי המשא ומתן בארה"ב בין ישראל לחמאס, לוחצים על הפסקת אש ארוכה כדי לסלול דרך לסיום מלחמת 'חרבות ברזל' שנכפתה על ישראל ברצועת עזה. טיוטת ההסכם נועדה להקשות על ישראל וחמאס לחדש את הסכסוך כמו שהוא במצבו הנוכחי | כל הפרטים

ארה"ב לוחצת על הפסקת אש ארוכה: להקשות על חידוש הלחימה
פעילות כוחות צה"ל ברצועה צילום: דובר צה"ל

מנהלי המשא ומתן של ארה"ב דוחפים להסכם הפסקת אש שיעצור את המלחמה בעזה זמן רב מספיק כדי לעצור את המומנטום הצבאי של ישראל ועלול להוות את הקרקע להפוגה מתמשכת יותר, כך על פי גורמים אמריקאים וערבים שמכירים את המשא ומתן ושוחחו עם ה'וול סטריט ג'ורנל'.

ישראל וחמאס בוחנים עסקה בת שלושה חלקים, החל בהפסקת אש בת שישה שבועות, על פי טיוטת ההסכם שפורסמה השבוע, בשלבים הבאים גם תיפסק הלחימה וחטופים נוספים ישחררו.

מנהלי המשא ומתן האמריקני, בראשות מנהל סוכנות הביון המרכזית ה-CIA ויליאם ברנס, טוענים כי יהיה קשה לישראל לחדש את המלחמה בעוצמתה הנוכחית לאחר הפסקה כזו ארוכה. ארה"ב גם אמרה לעמיתים במשא ומתן שישראל שוקלת את הרעיון לעבור לשלב אחר לאחר שכל בני הערובה ישוחררו. במהלכו המבצעים הגדולים יהיו מוגבלים יותר, כולל תקיפות אוויריות על עזה.

מלשכת נתניהו, לא נמסרה תגובה לשאלה האם ישראל שוקלת את הדברים.

"אנחנו מסתכלים על הפסקה ממושכת כמטרה", אמר דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי. "כמה זמן זה הכל חלק מהדיונים, אבל יותר ממה שראינו בנובמבר, שהיה בערך שבוע".

קירבי אמר ש"אף אחד עדיין לא עושה ריקוד סיום לחימה", אבל הממשל מקווה לגרום לכל הצדדים להסכים להפסקת הלחימה שתוציא חטופים מעזה וסיוע הומניטרי נוסף ייכנס פנימה.

הגורמים הערבים אמרו לעיתון שהמכשולים הופכים עסקה קרובה לבלתי סבירה, אך ציינו שאם יתגברו על המכשולים, ניתן יהיה להשלים הסכם תוך שבוע עד 10 ימים.

לאחר הפגישה בדלתיים סגורות בפריז, ראש המוסד דדי ברנע חתם באופן כללי על מתווה העסקה, כך אמרו אנשים שמכירים את המשא ומתן. מאז הפסקת הלחימה האחרונה בנובמבר, השיחות בין שני הצדדים היו במבוי סתום.

על פי טיוטת העסקה שהגיעה לידי ה"וול סטריט ג'ורנל" על ידי גורמים המעורבים בשיחות, במהלך השלב הראשון ישראל תפסיק את כל הפעולות הצבאיות בעזה כולל הטסת רחפנים למשך שישה שבועות בזמן שחמאס אוסף חטופים מרחבי עזה לשחרור. חטופים אזרחיים, כולל קשישים, חולים וילדים, ישוחררו. בעזה, אזרחים יהיו חופשיים לנוע ברצועה וסיוע יוכל להגיע לכל חלקיה.

אם השלב הזה יצליח, פעימה שנייה בכך שחמאס ישחרר חיילות ישראליות, נכתב בטיוטה. סיוע הומניטרי נוסף ייכנס לרצועה, ותחל הפעלתם של בתי חולים, שירותי מים ומאפיות.

השלב האחרון של ההסכם צפוי להיות המסובך ביותר, שכן מנהיגי חמאס בעזה עלולים להחזיק בקבוצה קטנה של חטופים כקלפי מיקוח ומגנים אנושיים, בעוד שישראל עלולה לסרב לשחרר אסירים פלסטינים מסוכנים.

נותרו נקודות לא פתורות, כולל היחס בין האסירים הפלסטינים שיוחלפו בחטופים. חמאס דורש לשחרר 150 אסירות פלסטיניות עבור כל חיילת ישראלית. ישראל רוצה בחזרה את כל החיילים המוחזקים בעזה, אמרו מנהלי המשא ומתן. לא ניתן לקבוע כמה אסירים ישראל תשחרר בתמורה.

חמאס נמצא בלחץ בגלל מתקפה ישראלית על העיר חאן יונס בדרום עזה, שם ישראל חושבת שמנהיגי הארגון מסתתרים מתחת לאדמה. המתקפה הפכה את ההנהגה הפוליטית של חמאס בחו"ל לנכונות לנהל משא ומתן, בעוד שמנהיגי הקבוצה בעזה שמרו על קו נוקשה יותר בשיחות.

כמה גורמים צבאיים ישראלים אומרים שהמתקפה האחרונה של ישראל נועדה לדחוף את חמאס להסכים לתנאים נוחים יותר מבחינת ישראל. "הצד השני צריך להאמין שאנחנו הולכים עד הסוף", אמר בכיר צבאי הישראלי.

גורמי צבא בארה"ב וישראל בטוחים יותר ויותר שחמאס יכול לשרוד את הפלישה הישראלית, מה שמעמיד בספק את אחת ממטרות המלחמה העיקריות של ישראל - חיסול הארגון. למרות שחמאס ספג אלפי קורבנות ונותר תחת לחץ מתקיפה ישראלית, הערכות המודיעין האמריקאי והישראלי שהוא יכול להמשיך להילחם במשך חודשים כשהתשתית התת-קרקעית שלו עדיין לא נפגעה.

נותרו מכשולים נוספים, ובעיקר הדרישה של חמאס להבטחות בינלאומיות להפסקת אש ולנסיגה צבאית ישראלית מלאה מעזה.

 

 

 

חמאס בנימין נתניהו ארצות הברית מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד