א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
יוקם קיר תת קרקעי

ישראל ומצרים מתקרבות להסכמה על סוגיות רפיח וציר פילדלפי

ישראל התחייבה בפני מצרים כי היא לא תפעל באזור רפיח, לפני שתאפשר לאוכלוסיה הרבה שנמצאת שם (כמיליון איש) להתפנות מהאזור. מדינה ערבית במפרץ היא זו שתממן את הקמת הקיר התת קרקעי נגד מנהרות הברחה שחוצות מעזה למצרים

ישראל ומצרים מתקרבות להסכמה על סוגיות רפיח וציר פילדלפי
ציר פילדלפי צילום: יוסי זמיר/פלאש 90

לאחר שבשבועות האחרונים מתנהל בין הצדדים שיח רציף בדרגים הביטחוניים גורמים המעורים בפרטים מאשרים לגלי צה"ל כי יש התקרבות בין הצדדים בדרך למציאת פתרונות לסוגיות הרגישות שעל הפרק בציר פילדלפי, שם ישראל טוענת כי חמאס מבריח נשק במנהרות ממצרים לתוך עזה. ההסכמות המדוברות הן מהלך קריטי - ישראל לא מעוניינת לפעול ללא התיאום החשוב מול הצד המצרי.

על פי הדיווח של דורון קדוש, לפי ההערכות - ישראל התחייבה בפני מצרים כי היא לא תפעל באזור רפיח, לפני שתאפשר לאוכלוסיה הרבה שנמצאת שם (כמיליון איש) להתפנות מהאזור, זאת כדי להפחית את הסיכון לזרימת גלי פליטים של פלסטינים מעזה לשטח מצרים. זה החשש המרכזי של המצרים.

ישראל עדיין לא החליטה לאן תפנה את האוכלוסיה, אבל יש שתי אפשרויות על הפרק - צפון הרצועה (נדרשת החלטה מדינית לאפשר חזרת אזרחים לשם) או חאן יונס לאחר שצה"ל ישלים את הפעולה העצימה שם.

⁠הסיכום המתגבש על ציר פילדלפי: לישראל תהיה "השפעה מסוימת" על הנעשה לאורך הציר, אך ללא נוכחות פיזית קבועה של כוחות ישראליים. השפעה ישראלית כזו יכולה להיות באמצעים טכנולוגיים שיותקנו לאורך פילדלפי.

מסתמן כי מדינה ערבית במפרץ היא זו שתממן את הקמת הקיר התת קרקעי נגד מנהרות הברחה שחוצות מעזה למצרים. אותה מדינה שמולה מתנהלות השיחות (ושמה לא הותר בפרסום) הביעה נכונות לממן את הקמת הקיר, אך זאת בתנאי שתהיה הסכמה מצרית על המהלך כולו.

מלחמת חרבות ברזל מצרים חמאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד