ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024
החליט להישאר בארץ

השגריר הפורש: "הרוסים בחרו צד עם חמאס וחיזבאללה"

שגריר גאורגיה בישראל מסכם קדנציה שלישית, ומסביר למה החליט להישאר בארץ. דעת הקהל בגאורגיה נוטה לצד ישראל, וכמעט שלא היו הפגנות תמיכה בחמאס במדינה

השגריר הפורש: "הרוסים בחרו צד עם חמאס וחיזבאללה"
לאשה ז'ווניה צילום: באדיבות המצלם

אחרי שהיה במצטבר יותר מ-11 שנה בישראל בתפקידים דיפלומטיים, לאשה ז'ווניה החליט להישאר בישראל. מי שהיה עד לפני קצת יותר משבוע שגריר גיאורגיה בישראל החליט שלא לחזור לארצו אלא להיות תושב ישראלי. "כשמטוס נוחת בבן גוריון או בטביליסי זאת אותה ההתרגשות. אני מרגיש גיאורגי-ישראלי, אני חושב שאני ישראלי ב-100%, אין סימן שאלה לגבי זה" אמר בראיון ל-Ynet.

ז'ווניה, ולד וגדל בטביליסי בירת גיאורגיה. ב-1998 הגיע לישראל בתפקיד דיפלומטי. הוא היה הקונסול בשגרירות בישראל, אחר כך סגן שר האוצר וסגן שר החוץ, ואז שב ב-2005 לסיבוב נוסף בישראל – הפעם כשגריר במדינה ובקפריסין.

ב-2008 הוא מונה לתפקיד שר, וכמעט 11 שנה לאחר מכן שב לישראל לקדנציה שנייה כשגריר. "אין עוד בעולם דוגמה לזה שדיפלומט שירת שלוש פעמים באותה מדינה", טען בריאיון לאיתמר אייכנר ב-Ynet.

דעת הקהל בגאורגיה נוטה לצד ישראל, וכמעט שלא היו הפגנות תמיכה בחמאס במדינה. "היו שלושה סטודנטים שהורידו את דגל ישראל ליד האוניברסיטה לרפואה בטביליסי, מיד הם קיבלו קנס, האוניברסיטה ערכה דיון נרחב והם הודחו מהלימודים. כמעט כל יום היו הפגנות בעד ישראל" סיפר.

"כולם מבינים שלישראל ולעם היהודי יש זכות לחיות חופשי בארץ שלהם ולהגן על עצמם", אמר ז'ווניה. "אם חמאס הגיע לישראל, הטרור יגיע לכל מקום. אם לא היו עוצרים אותם בעוטף עזה הם היו מגיעים עד לאשקלון, אשדוד ותל אביב. הטרור זה הסרטן של העולם תקרא להם חמאס, ג'יהאד, חיזבאללה או חות'ים זה הכל אותו דבר. יש להם את אותה הרוח הרצון להרוג, לאנוס, לחטוף ולשלוט באמצעות זה".

השגריר היוצא התייחס לרוסיה, אויבת גדולה של גאורגיה: "אומרים שרוסיה שולטת בדרום סוריה, וזה תלוי בה כמה חיזבאללה יתקרב לישראל, ועכשיו אנחנו רואים את חיזבאללה כמה מטרים ממטולה, אני אומר לחברים פה, אי אפשר להאמין לרוסים. הנה, עובדה, איפה עומדת רוסיה היום? רוסיה כובשת 20% מגאורגיה. ישראל רחוקה? מאוד קרובה, הם שולטים בסוריה. הם בחרו צד עם החות'ים, חיזבאללה וחמאס".

"לישראל ולגאורגיה יש אותו גורל" אמר. "אנחנו בודדים, עם שפה ייחודית, ונלחמים כל הזמן על הקיום שלנו. אף פעם אויב של גאורגיה לא יכול להיות חבר של ישראל, ואויב של ישראל לא יכול להיות חבר של גאורגיה".

אחרי יותר מ-11 שנה במצטבר בתפקיד דיפלומטי בישראל, ז'ווניה נשאר כאן כתושב. "יש לי כמה הצעות מאוד טובות, שאני לא יכול להגיד להן לא. אני שוקל גם הצעות להיות יועץ של הממשלה".

הוא קרא לאחדות: "מההיסטוריה של גאורגיה למדנו שבכל פעם שאין בינינו אחדות קורה אסון, ולכן המסר שלי אליכם: תהיו מאוחדים – כך תצליחו לנצח".

מלחמת חרבות ברזל חמאס חיזבאללה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד