ה' סיון התשפ"ד
11.06.2024
מתקפה על חמאס

ביקורת על נתניהו: חבר הפרלמנט המצרי שהודח בשל תמיכה בישראל - מדבר

תופיק עוכאשה, חבר הפרלמנט המצרי שהודח לאחר שאירח בביתו את השגריר הישראלי, לא חוסך בביקורת על ארגון הטרור חמאס אך יש לו גם מילים חריפות נגד נתניהו. "אני לא עצוב על אנשי חמאס שנהרגים בשום צורה ולא אהיה עצוב בגלל פגיעה בחמאס"

ביקורת על נתניהו: חבר הפרלמנט המצרי שהודח בשל תמיכה בישראל - מדבר
תקרית הנעל בפרלמנט צילום: צילום מסך

תופיק עוכאשה עד לפני פחות מעשור היה אחת הדמויות הצבעוניות בזירה התקשורתית והפוליטית במצרים. הוא חרט על דגלו את המאבק העיקש באחים המוסלמים ובחמאס אחרי נפילת שלטונם במצרים ולא היסס לדבר בגאון על יחסיו עם ישראל. דווקא בימים שבהם היחסים בין המדינות והמנהיגים שלהן חווים מתיחות רבה, הוא מחליט להעניק ריאיון ראשון עם כלי תקשורת ישראלי, על המלחמה ובעיקר על הגורמים שהביאו אותנו עד הלום.

"למען האמת, אני עצוב מאוד על כל מי שנהרג מהצד הישראלי ומהצד העזתי", אומר עוכאשה לרועי קייס בכאן חדשות. "אבל אני לא עצוב על אנשי חמאס שנהרגים בשום צורה ולא אהיה עצוב בגלל פגיעה בחמאס ומי שמשתייך לו, מכיוון שחמאס הוא ארגון שסחר בסוגיה הפלסטינית. ארגון שהפך את שטח מצרים לשטח הפקר. ארגון שידיו מגאולות בדמם של חיילים מצרים, קציני משטרה מצרים ואזרחים חפים מפשע. אני לא אשכח את זה".

לדעתו חמאס השחית את הסוגיה הפלסטינית, הוביל לאובדן ההזדמנות של יישום פתרון שתי המדינות בעקבות ההפיכה שביצע נגד הרשות הפלסטינית בעזה ב-2007. לדעתו חמאס הרוויח מכך שהסוגיה הפלסטינית לא נפתרה ופגע בעם הפלסטיני בצורה הקשה ביותר. הוא יזם את המתקפה על ישראל בשבעה באוקטובר והשתמש באותם אמצעים של דאעש ואל-קאעידה. "העם בעזה משלם את המחיר על הטיפשות שלו", הוא אומר לכאן חדשות, "אני דיברתי בבירור נגדו ונגד מעשיו נגד מצרים באותה תקופה בתכניות שלי".

אבל לעוכאשה, יש גם ביקורת חריפה על ישראל וליתר דיוק על ראש הממשלה נתניהו. בעיניו, נתניהו טיפח את חמאס לממדיו המפלצתיים, הכל כדי לטרפד את פתרון שתי המדינות לצרכיו הפוליטיים.

"מי שגם כן נושא באחריות רבה לעניין הוא ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, שהוביל לא מעט ממשלות ימין בישראל, ותמך בחמאס", אומר חבר הפרלמנט המצרי לשעבר לרועי קייס. "נתניהו היה סבור שהנוכחות של חמאס, תאפשר לו לנקוט סחבת ביישום פתרון שתי המדינות לכן היחסים בין מצרים לישראל עדים למתיחות. המתיחות הזאת, מי שגם גורם לה היא ממשלת נתניהו שמשחקת בקלפים הפוליטיים שבאמצעותה היא מנסה לשרוד בשלטון".

עוכאשה מגדיר את עצמו כתומך נלהב של השלום עם ישראל ולכן הוא היה מצפה שהממשלה לא תתגרה במצרים ולא בהסכמים שהיא חתמה עליהם, בראייתו מההסכמים החשובים שנחתמו אי פעם. לגבי סוגיית ציר פילדלפי, הוא אומר, שצריך ללכת בהתאם להסכמים ולא להפר אותם.

תופיק עוכאשה


חשוב לעוכאשה גם להסביר לציבור הישראלי איך זה נראה משם. "אם אנחנו מתמודדים עם קיצוניים כמו האחים המוסלמים וחמאס, אצלכם יש את הימנים הקיצוניים, הם אלה שהביאו אותנו לנקודה שבה אנחנו נמצאים".

לפני שמונה שנים בדיוק תופיק עוכאשה, בזמנו חבר פרלמנט מצרי, שילם בכיסאו על כך שהזמין לביתו לארוחת ערב את שגריר ישראל במצרים בזמנו, חיים קורן. הוא הודח מהפרלמנט לאחר שחבר בפרלמנט מצרי אחר, כמאל אחמד, הכה אותו בנעל. עוכאשה ממש לא מתחרט על קשריו עם ישראל.

העיתון המצרי "א-שורוק" דיווח באותו היום כי עוכאשה הגיע לדיון בפרלמנט שנועד לעסוק בפגישתו עם שגריר ישראל, ואז הותקף על-ידי אחמד בנעל. הוא בא אליו מאחור והטיח את הנעל בראשו. יו"ר הפרלמנט, עלי עבד אל-עאל, גירש אותם מהדיון רגע לפני שהעימות גלש לפסים אלימים עוד יותר.

מיד לאחר התקרית נעל יו"ר הפרלמנט את הישיבה. חבר הפרלמנט המכה אחמד אמר אחרי התקרית לעיתון "אל-ווטן": "עוכאשה ראוי ל-90 מיליון נעליים. הייתי רוצה לירות בו. מה שעשיתי משקף את הדעה של העם. עשיתי את מה שעשיתי כיוון שאני חבר פרלמנט מטעם העם ונציג שלו. כל פעם שאראה אותו, אכה אותו בנעל".

על כך אמר: "אני רוצה להגיד לך שאני לא מתחרט בכלל על כך שהזמנתי לבית שלי את שגריר ישראל במצרים בזמנו, חיים קורן", הוא אמר. "האח, השגריר-הדוקטור קורן כיבד אותי, הגיע לביתי והיה מפגש טוב. השגריר קורן הוא לא הקשר היחיד שלי עם האחים אצלכם. גם השגרירה הישראלית הנוכחית במצרים, אמירה אורון, היא חברה יקרה כבר שש עשרה שנה. היה לי כבוד לפגוש אותה ולאכול איתה צהריים בתל אביב. קיוויתי שאזמין אותה גם כן לצהריים בקהיר, אבל התנאים לא מאפשרים", אמר עוכאשה.

חבר הפרלמנט המצרי לשעבר מסיים את השיחה באמירה כי הוא עוד מקווה לראות את יונת השלום וענף הזית מתנוססים על פני האדמה, על אף שכרגע פני הדברים נוטים למעין מלחמת עולם שלישית, לדבריו. "אני תמיד מדבר בפומבי, באור ולא בחושך. עכשיו אני בביתי, רחוק מאור הזרקורים. הודחתי מהפרלמנט, אבל זה מהאל ואני מאמין בגורל ובאל", סיכם.

 

 

מצרים מלחמת חרבות ברזל חמאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד