בית פורומים עצור כאן חושבים

מידות שונות לטלית גדול?

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-23/6/2006 01:17 לינק ישיר 
מידות שונות לטלית גדול?

מישהו שאל אותי לאחרונה אודות שינוי המידות של טליתות גדולות.
למשל - חב"ד יש להם טלית גדולה.
ליטאים - תלוי - יש ויש.
חסידים - בד"כ מידה קטנה יותר. (כמובן לא האדמורים להם יש גדול יותר).
שאלה שאלתית, ובכ"ז מי שיש לו מה להאיר אודה לו.




דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-23/6/2006 01:23 לינק ישיר 

יוסי אין מצוה ללכת בטלית. יש מצוה - אם הולכים בבגד שיש לו ארבע כנפות - ארבעה צדדים של זוית ישרה - לשים בהם ציציות. (פרטי המצוה, ממה עשויה הציצית וכיצד - אינם הנושא כרגע). לפיכך, כאשר השתנו הדורות, וכבר לא לובשים בגדים של ארבע כנפות, נעלמה לה מצות ציצית. אמנם, בגמרא מובא סיפור על אחד האמוראים שפגש מלאך, והמלאך הוכיח אותו שאין לו ציצית בבגדו. והאמורא ענה, כפי שכתבתי, שאין לו בגד כזה החייב בציצית. ושאל האמורא: האם מענישים על זה? והמלאך אמר שבעת חרון אף או בזמן קשה, מענישים. מכאן למדו הפוסקים ובעיקר בני זמננו להדר וללבוש בגד שמחייב את עצמו בציצית. וכך אנו לובשים בגדים מיוחדים, הם ה"ארבע כנפות", כדי שנוכל לחייב עצמנו בציצית. יש להעיר הרבה על המניע. האם זה צריך להעשות מפחד העונש? או שמא יש כאן ענין סמלי חשוב יותר? ואולי נגיע לזה בהמשך. על כל פנים, בענין מידת הבגד של "ארבע כנפות" וצורת לבישתו לענין חיוב בציצית נחלקו הפוסקים. ההסכמה היא בדרך כלל שצריך להיות בגד המכסה ראשו ורובו של אדם, וכזה שלא יתבייש לצאת בו לרחוב. לכן, יש המסתפקים בבגד קטן יותר, מתחת לבגדים, ולכן מברכים עליו "על מצות ציצית" במקום "אשר קדשנו במצוותיו וציוונו". ויש המהדרים ללבוש בגד גדול מעל לבגדים. באופן עקרוני, היה מקום לטעון כי מספיק העיטוף בזמן תפילת שחרית בטלית, - היא הבגד הזה. במיוחד לבני העדות שנוהגים בטלית גם לפני הנישואין, כמו הספרדים מכאן והיקים מכאן. אך כיון שרוצים ללכת כל היום, ויש עדות שאין להם טלית לפני הנישואין, הורגלו ב"ארבע כנפות" קטן יותר. אך כיון שיש עוררין על החיוב של בגד כזה בציצית, לפחות מן התורה, ויש הרהורים לגבי הברכה שעליו, יש המקפידים ללבוש בגד גדול במידה כזו שלא יהיה עליו שום פקפוק. וכרגיל, המהדר בגודל נחשב למהדר עם כל המעלות הכרוכות במצות הידור. וזה נושא בפני עצמו, ההידורין. אני מקווה שדי היה בתיאור הכללי שלי, כראשי פרקים להבנת הנושא. ואם לא, ניתן להרחיב.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/6/2006 12:49 לינק ישיר 

א) <מכאן למדו הפוסקים ובעיקר בני זמננו להדר וללבוש בגד שמחייב את עצמו בציצית> הידור זה מובא לא רק בגמרא (מנחות מא, א), כי אם גם בטור ובשו"ע (ריש סי' כד), וזהו מה שקובע לנו. בעל הטורים חי לפני 700 שנה. ב) בגמרא שם (מג, ב) יש עוד כמה ברייתות ומימרות בשבת נשיאת ציצית, שעי"ז מסובב במצות, שמביא לזכירה ועשיה, ושומר מחטא, ומסופר שם סיפור על דוד המלך, שכשהלך לבית המרחץ ולא היו עליו הציצית דאג שהוא ערום ממצות. ג) שיעור הטלית שלא מתביישים לצאת בו בשוק, בודאי הכוונה היא לצאת בטלית זו, בלי שום חולצה אחרת, ואין בשיעור זה הפרש בין הזמנים שעברו לבין זמנינו. ד) בגמרא (מנחות מא, סע"א) יש משמעות שהשיעור הוא אמה על אמה, וכך מורה אדמו"ר הזקן בפסקי הסידור שלו ריש הל' ציצית. ולכן מדייקים בזה בחב"ד.



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
נשלח ב-23/6/2006 13:51 לינק ישיר 

הלבן תודה על ההערה. מסתבר שהצגת את שיטת חב"ד, וכן למדו גם אחרים. אמנם, השאלה אם הטור והשולחן ערוך קובעים לנו, או הפוסקים שלאחריהם, או שכל אדם או לפחות מי שיכול צריך להסיק מן הגמרא כפי כוחו - זה נידון בפני עצמו. לא בדקתי כעת בשולחן ערוך ובטור בפנים, שמא דבריהם מתפרשים כפי שכתבתי אני כאן, אך בכל מקרה אין חובה ללכת בציצית, כפי שכתבתי, אך יש מצוה ללבוש בגד שחייב בציצית. וזה הבדל משמעותי.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/6/2006 14:29 לינק ישיר 

כן, כמובן, שאלתו של יוסי היתה על חב"ד, ולכן השבתי.



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
נשלח ב-23/6/2006 15:56 לינק ישיר 

הלבן, תודה לך, וכמובן למיימוני.
אלא, ש: הלבן - ככל שידוע לי, הציצית (טלית קטן) של חב"ד הוא אכן גדול יותר (ומצמר דווקא) והטעם הוא כפי שהבאת בשם האדמור הזקן, אבל האם אותו הסבר שייך לטלית גדול ? שהרי אפילו בטליתות גדולות במידה קטנה יש שיעור אמה.
מדוע החסידים אכן משתמשים בטלית גדול במידה קטנה יותר ?

ישנם עוד כמה הבדלים - מהם אולי חשובים יותר ואחרים פחות, א) הצבע ועוביו של הפסים על הטלית - אגב אני כמעט בטוח שכבר דנו בנושא - אולי מישהו יכול להביא לינק - תודה.
ב) משהו שלכאורה שטותי, אבל בכל זאת: החבדניקים בעיקרון רובם יקפלו את הטלית - על גופם באופן מגולגל כלפי פנים, היינו שאין רואים את ה"רימונים", שאר ה"עולם" עושה זאת ע"י קיפול הטלית כלפי חוץ, (אגב בדומה לתפילין גם שם חב"ד כלפי פנים, וה"עולם" כלפי חוץ). האם יש למישהו הסבר בדבר ?
תודה ושבת שלום.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-5/5/2019 15:14 לינק ישיר 

עניין הלכתי או התנהגותי ? כי לפי ההלכה הט"ג במידה הקטנה ביותר, כשר לכו"ע.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > מידות שונות לטלית גדול?
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר