בית פורומים עצור כאן חושבים

מי יחשב לתלמיד?

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-26/9/2006 22:32 לינק ישיר 
מי יחשב לתלמיד?



לפי מה נקבע מיהו תלמיד אצל רבו?

בעקבות האשכול על משנתו של הגרי"ד (עיין שם), והיחס בין השקפתו של פרופסור דוד הרטמן (הרואה עצמו כתלמידו של הגרי"ד) אליו. עלתה אצלי השאלה:
מהי הגדרת תלמיד?


מה הסיבה שאנו מעוניינים לשמוע 'תלמידים'?

בפשטות, משום שהם נתפסים בעינינו כמי שמכירים טוב יותר ו'מבפנים', את משנת רבם.

הם נחשבים כמייצגים נאמנים של הלך רוחו / מחשבתו של הרב וכדו' - הם נתפשים כמי שמכירים את הניואנסים שמאחורי המלים.

הם אמורים להבין את הנקודה העיקרית שדברי הרב מנסים לעתים להסביר סחור סחור.

הם בעלי ההכרות עם האיש עצמו שלעתים יש בה ליישב סתירות הניבטות ממשנתו.

מאידך:  אולי דווקא היותם תלמידים הוא לרועץ משום שהם משוחדים?


אבל מי יחשב תלמיד, ועל פי מה:

א. מי שישב זמן מסויים בישיבה של הרב.

ב. מי שמנסה לשמר יסודות הגותיים  / לימודיים ממשנת רבו.

ג. מי שרוכש דפוסי חשיבה אותם הוא סובר שרבו סבר.

ד. מי שרבו התייחס אליו כתלמיד - ולפי מה אנו נאמוד זאת - כתב הסכמה, שהות במחיצה, דן לפניו?

ה. מי שציבור רחב של תלמידים אחרים רואה בו תלמיד של הרב.

ו. מי שטוען שהוא תלמיד.

וכו' וכו'.

ז. ועוד יש לשאול לאור האמור: כיצד יבחן המושג 'תלמיד שנטה מדרך רבו' ?
ובאופן קונקרטי: מי ( - ולפי אלו פרמטרים) יחשבו לתלמידי הרב גדליה נדל או לתלמידי הראי"ה קוק לתמידי הגרי"ד.




דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/9/2006 22:38 לינק ישיר 

כמתעסק,
יש בדבריך שני חלקים: 1. מדוע יש ערך להיות תלמיד. 2. מהם הקריטריונים לקביעה מיהו תלמיד של פלוני.
השני תלוי בראשון כמובן, ובכל זאת השאלה היא שונה.
באשר לשאלה 1, הייתי מזכיר את דבריו הידועים של הראי"ה קוק בהספד על הסוכטשובר, שהביא מהגמרא שר"א לא אמר דבר שלא שמע מפי רבו. ומאידך, הוא אמר דברים שלא שמעתם אוזן מעולם. הא כיצד? הוא שמע מרבו דברים שאחר לא שמעם מעולם (ואפילו לא רבו בעצמו).
לשון אחר: תלמיד הוא מי שרבו הצליח להוציא ממנו את מה שיש בו עצמו (ולאו דווקא להעביר אליו משלו. אמנם בד"כ זה בא ביחד. הקישור בין רב לתלמיד נובע מדמיון כלשהו ביניהם, ולפעמים דמיון שבניגוד).
ומכאן לקריטריון. דומני שאין טעם לחפש תלמיד באשר הוא תלמיד (ששמע הרבה וכדו'). אני בד"כ מחפש מישהו שהוא אדם בנוי והשקפה עמוקה ומעניינת. בד"כ אחד כזה הוא תלמיד של מישהו, שכן צריך רב כדי להוציא מתוכו את מה שיש בו.
אם מדובר על חיפוש עד נאמן על הרב עצמו, כאן הקריטריונים הם אחרים, אבל כאן לא בהכרח הייתי מחפש תלמיד.
לסיכום, התלמיד חייב להיות מישהו בעצמו כדי שהוא יהיה מעניין במובן הגבוה יותר (לא רק כעד). ואחרי זה, כבר לא ממש חשוב תלמיד של מי הוא היה, ועד כמה הוא דומה לו. זה יותר עניין לחוקרים מאשר לתלמידים מקשיבים בביהמ"ד.
מיכי



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/9/2006 23:31 לינק ישיר 

ר' מיכי

אפשר שעם תפישה כשלך הייתי בוחר להיות תלמידך

אכן, ברור ששאלתי שתי שאלות, ואחדד בהדגשה על השאלה השלישית.

מפורסמים דברי הרצי"ה קוק:

"אני ממשיכו האבסולוטי של אבא".

אתה דן לגבי התלמיד, אך אני מוסיף ושואל לגבי דברי הרב.

כאשר אנו נגשים לברר את דברי הרב, אנו מפעילים שיפוט. אבל פעמים רבות אנו זקוקים לפרשן אמין.
(בהנחה שאין מקבלים את התפישה הפוסטמודרנית המוקצנת השוללת כל אפשרות של פרשנות שיש לה איזו אמינות לגבי קרבה למקור).

אנו מניחים כי אדם שהיה במחיצה ובקירבה למקור (-הרב) יכול לתת פרשנות שתהיה קרובה יותר להלך הרוח של המקור - הרב.
זו אחת הסיבות שאנו מבקשים "תלמידים", כאשר הרב כבר איננו.

פעמים רבות יש לנו רק אורות שבורים רבים ששאבו ניצוצות, ובעיקר מבטאים שבר - ואנו חשים בשבר!
לכן אנו מחפשים מישהו =ה"תלמיד", שיוכל לקרב אותנו להשגת הדמות שלפני השבר!

דומני שיותר משדברייך מכוונים לשומעים הם מכוונים לרב המחנך את תלמידיו, או לחילופין: שמא אתה מבקש לפטור אותנו מחיפוש אחר ה"תלמיד", ולהדגיש את החידוש וסלילת הדרך העצמאית.

דא עקא, שדומני שלעת עתה מבחינת הדפוס של החיים הדתיים עדיין בחברה הדתית מייחסים ערך רב לתלמיד. ולכן שאלתי עולה בתוך הדפוס הזה ולטעמו - כיצד הדבר נעשה?

לדבר זה דומני שאין בדברייך דלעיל מרפא, אם כי כאמור יפים נכבדים ונחמדים הם, וראויים הדברים למי שאמרם!

משום מה נדמה לי שככל שיש לנו הרגשה של דמות יותר גדולה



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/9/2006 23:41 לינק ישיר 

כמתעסק איקון ירוק על הנושא. וכן למיכי על התרומה המעשירה, שאעשה בה מייד שימוש מעשי. נראה לי שהמסקנה היוצאת מתוך דבריך היא שיש כמה מובנים וכמה שימושים למונח "תלמיד", גם כשאנו מחפשים את הראוי, או לפחות את הבירור המילוני מתוך הגמרא ותולדות ישראל. אם אני מתבונן בעצמי, ושואל את עצמי מפני מה אני מגדיר עצמי כתלמידו של ר' גדליה, נראה לי שהתשובה היא מפני שהוא לימדני "לומר סברה". במובנים רבים ודאי איני הולך בדרכו. זה דומה מאד, אם הבנתי נכון, לאופן שבו מיכי אמר מה הרב תורם לתלמיד. אך יש גם בחינה אחרת, שבה התלמיד הוא העתק של הרב. כעין מה שאמרו במדרש כי אם משה פני חמה, יהושע פני לבנה. כי מי שרוצה לראות את הרב, יכול לראות בבואה שלו בתלמיד. אולי שני השימושים נמצאים על שני קצוות של ציר. ואולי נכון יותר לראות את השימושים השונים כאוספי מאפיינים הפזורים על שטח? התיאור הגרפי נועד להראות גם שיש שימושים שונים וגם שהקשר ביניהם עלול להיות רופף. שומר פיו ולשונו שומר מצרות נפשו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-27/9/2006 08:07 לינק ישיר 

מימוני

סלח לי כי איני מכירך.

אבל גם מו"ר לימדני לומר סברא, ואעפ"כ איני מגדיר עצמי כתלמיד של ר' גדליה.

ללמדך - שהגדרתך הואיל ואינה מוציאה גם אינה מכניסה.

מנקודת דמיון אחד אין לך אלא לומר שלמדת ממנו משהו חשוב כדרך שאדם אחר שלמד ממנו הלכה אחת שחשובה לו יכול לקוראו - רבי אלופי ומיודעי....



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-27/9/2006 08:24 לינק ישיר 

 כך קראתי בושרת הסיכום אודות המינוי של ראש הישיבה החדש בפוניבז'.

"הגרח"ש ליבוביץ מפורסם בעולם הישיבות בשיעוריו העמוקים ובשיטת הלימוד של סבו בעל הברכת שמואל זצ"ל".
 
הנה כי כן העובדה החשובה - היא המסורת וההמשכיות.
הנכד ממשיך את שיטת הלימוד של בית בריסק שתהיה לראש ולתפארת בישיבה הגדולה.
וולוז'ין נבנית בפוניבז'.

ושוב הבן שואל -

מהו ה'גדר' ומהו ה'דין' ב'חפצא' וב'גברא' של תלמיד?




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-5/5/2019 14:44 לינק ישיר 

אין בזה כללים, וידועים מקרים של כאלה שקצת שמעו שיעורים ממישהו וכבר הגדירו את עצמם כתלמידיו. 



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > מי יחשב לתלמיד?
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר