בית פורומים עצור כאן חושבים

דיוק הכתב והניקוד בספרי התנ"ך

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-6/4/2008 20:14 לינק ישיר 
דיוק הכתב והניקוד בספרי התנ"ך

הערת עצכח: הכותרת שונתה מ"טעות בספירה" שאינה משקפת די את הנושא, לכותרת הנוכחית!

ויקרא יב' ג'
בעל הטורים: "וביום השמיני ימול בשר ערלתו" פסוק זה יש בו תיבות ואותיות כמו שבפסוק "ויכלו השמים והארץ וכל צבאם" לומר שמילה דוחה שבת.
 בדקתי ומצאתי שבפסוק וביום השמיני יש 23 אותיות ובפסוק ויכלו השמים יש 22 אותיות.

מה הפשט?

תוקן על ידי עצכח ב- 09/04/2008 9:18:01




דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/4/2008 20:26 לינק ישיר 

שלפני האדון גוטנברג ממציא מכונת הדפוס ולפני האדון במברגר מדפיס המקרא הראשון, לא היה שווה תנ"ך אחד לחברו בכתיבו ובניקודו באופן מלא.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/4/2008 21:00 לינק ישיר 

 שהמסורת שבידינו כנראה אינה מדויקת, איך אפשר לתרץ את הסברך לפסיקת הרמב"ם שספר תורה שחיסר אפילו אות אחת פסול.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/4/2008 21:07 לינק ישיר 

שחרית
את צודקת עקרונית, אבל לא במקרה הזה. בכיתוב התורה יש דיוק קפדני,--על איזה אות יתירה או איזהאות חסרה את יכולה להצביע?
בגימטריא, מספר אחד ולפעמים שנים אינם גורם מפריע, או מעקב.

אגב באותו עניין למה  ו  החיבור- ו בים השמיני ימול  ????  מה ה ו  הזה מחבר???

שחרית --התשובה אם תמצאי תענין אותך,



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/4/2008 21:31 לינק ישיר 

ירוחםשם,

א"ר שמעון בן לקיש: שלשה ספרים נמצאו בעזרה ספר מעונה ספר זאטוטי ספר היא באחד מצאו כתוב 'מעון' ובשנים כתוב 'מעונה אלהי קדם' נערי בני ישראל' (שמות כד).
 וקיימו שנים ובטלו א' באחד כתוב אחד עשר הוא ובשנים מצאו כתוב אחד עשר היא וקיימו שנים ובטלו אחד. (סופרים ו, ד)

נושא זה כבר נידון פה בעבר:
http://hydepark.hevre.co.il/topic.asp?topic_id=1321230&forum_id=1364
[בעיקר הודעת השכן]

ולשאלתך על הפסוק "וביום השמיני ימול", הרי שמבחינה דקדוקית גרידא אין לנו כל בעיה (ו' ההיפוך היא במקומה כאן) אבל מבחינה פרשנית קשה הצירוף של חיוב המילה לעניין טומאת היולדת. ייתכן שיש כאן "הלבשה" של התרבות על הטבע - מתחילים בתזריע, היינו הדימום הטבעי של האישה אחרי הלידה ועוברים לתרבות, היינו לברית המילה, שהיא מעין תיקון של הטבע. האם לכיוון הזה אתה הולך?





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/4/2008 21:44 לינק ישיר 

האם כוונתך לפירוש הספורנו?

"קיימו שנים וביטלו אחד" מדברי הגמרא שציטטת מובן שאין לנו מסורת אלא הליכה אחר הרוב.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/4/2008 21:52 לינק ישיר 

לא יודע למה לא חשבתם על טעות כפשוטה



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-6/4/2008 22:20 לינק ישיר 

שחרית
ה ו  אינו  ו היפוך- היפוך למה? אינו  ו הברירה אלא ו החיבור. ויפה יפה התחלת לחשוב בכיוון הנכון!
הגמרא אומרת במסכת שבת, כל מי שיש לה טומאה, הילד נימול לשמונה, ומי שאין לה טומאה הוא נימול מיד,
גויה שהתגיירה מיד לאחר הלידה, אין לה טומאת לידה- היא לא טמאה, ולכן הילד נימול מיד, ולא מחכים שמונה ימים.

אנחנו כמובן מדברים על ספר התורה שנכתב ונערך והוגה על ידי עזרא הסופר ואנשי כנסת הגדולה
ולא לפני זה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/4/2008 23:44 לינק ישיר 

acher כתב ביום 6/4/2008 שעה 21:00 "מדבריך אני מבין שהמסורת שבידינו כנראה אינה מדויקת, איך אפשר לתרץ את הסברך לפסיקת הרמב"ם שספר תורה שחיסר אפילו אות אחת פסול"
שחרית צודקת !!!
 
הנה מכתב של פרופ' מנחם כהן, יהודי חרדי, מומחה בעל שם עולמי למקרא, בעל קתדרא באוניב' בר-אילן, והוא מדגים במכתבו רשימה של עשרות הבדלים, בספר בראשית לבדו, בין שבעה נסחי מעגל מסורה יוקרתיים מן המעלה הראשונה
 
מה לעשות, ולסופרי הסת"ם לא היו מחשבים, וחרף המאמצים העילאיים של המעתיקים, אי אפשר היה למנוע טעויות קלות במהלך הדורות
 
וכן כתב acher בשעה 21:44 "''קיימו שנים וביטלו אחד'' מדברי הגמרא שציטטת מובן שאין לנו מסורת אלא הליכה אחר הרוב"
כאשר הוחלט בערך במאה השלישית להכין נסח אחיד יחיד, נאספו גוילים ממקורות רבים, והכרעה היתה על פי רוב. הגרוע הוא שלעתים עמדו בפני העורכים רק שני גוילים, וההכרעה ביניהם היתה שרירותית
 
 
אמור לחכמה, אחותי את; ומודע, לבינה תקרא (משלי ז ד)

תוקן על ידי גוברנור ב- 06/04/2008 23:46:19




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-7/4/2008 10:26 לינק ישיר 

ועדיין אין הכרעה,נוסח ספר התורה של התיימנים- שונה במספר מילים מהנוסח המקובל אצלנו.
לפי פסיקה הלכתית ספר תורה של תימנים פסולה לקריא אצל אשכנזים וספרדים, וכן להפך.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/4/2008 14:49 לינק ישיר 

גוברנור,
תודה על ההפניה החשובה והמועילה!
האם פרופ' כהן ערך השוואה רק לי"ג הפרקים הראשונים של בראשית?
ואגב, מדוע יש לציין שהוא יהודי חרדי? האם יש צורך בסוג כזה של הכשר בהקשר מחקרי? [סמיילי]


ירוחם השם,
לגבי הודעתך האחרונה, למה לא להודות בפשט הדברים והוא שעד שנוצקו הדברים בדפוס היו לאורך הדורות גירסאות שונות כפי שתיאר זאת גוברנור [ואדרבה, לענ"ד צריך לראות בזה יד ההשגחה, שלא יותר שינוים והבדלים ניבעו לאורך הדורות]

לגבי ו' ההיפוך, זהו השם הדקדוקי של הו' שבאה הפועל ומטרתה להפך את הזמן הדקדוקי מעתיד לעבר (לדוגמה, "וילך", "ויאמר") או מעבר לעתיד (לדוגמה: "ואמר", "ולקח"). על כן במקרה דנן יש  לפנינו ו' ההיפוך.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/4/2008 15:01 לינק ישיר 

וכבר קדמו הרמ"א, שכתב שאם נמצא ס"ת חסר לא מוציאים ספר אחר שכן אין אנו בקיאים בחסרות ויתרות (ואולי גם האחר הוא חסר).



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/4/2008 15:07 לינק ישיר 

שחרית
ללמוד אני רוצה- איך בדיוק יכול להיות ו ההיפוך- וביום השלישי ימול- הרי הכונה עם ה ו ובלי ה ו  ביום השלישי ימול?  מה לא בסדר ממה שהגמרא לומדת, שה ו   מחברת את  ימי הטומא לימי המילה?

_________________

מודה ועוזב




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/4/2008 15:16 לינק ישיר 

אופס, צודק.... 

למה חשבתי שזה לפני פועל?..


בכל אופן ו' יכולה לשמש כציון של חיבור סתם (תפוחים ואגסים) והיא יכולה לשמש כצירוף של שני עניינים שלאו דווקא מצטרפים יחדיו ולעתים יש ניגוד ממש בין שני משפטים המחוברים בו' (לדוגמה, "שהם משתחווים להבל... ואנחנו..."), כלומר כך או כך, אין הדבר צריך להתמיה.

ותודה על הדרשה שלך מאתמול.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/4/2008 15:49 לינק ישיר 

שחרית כתבה בשעה 14:49 "האם פרופ' כהן ערך השוואה רק לי"ג הפרקים הראשונים של בראשית?"
לא. המכתב שלו משתרע על פני חמישה עמודים ודן בכל ספר בראשית, והטבלה אשר במכתבו משתרעת על פני שלשה עמודים ראשונים של המכתב.
חפשי את הקישור next בתחתית כל עמוד ודפדפי
 
"מדוע יש לציין שהוא יהודי חרדי? האם יש צורך בסוג כזה של הכשר בהקשר מחקרי?"
מובן כי אין צורך לצרף הערה כזו לטענות המושמעות בפני אנשים כמוך, המבינים כי העובדות שהוצגו ניתנות בקלות לבחינה.
הבעיה היא שנתקלתי בימי חלדי בבני שיח הפוסלים באפן גורף טענות אקדמיה בנוגע לכתבי הקדש, אם הממצאים הם פרי עטם של חוקרים חילוניים.
זה ארע על רקע ויכוחים בנוגע לטענות על קיום כביכול של רמזים בתורה לארועי עבר ועתיד
 
 
אמור לחכמה, אחותי את; ומודע, לבינה תקרא (משלי ז ד)



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-7/4/2008 15:50 לינק ישיר 

וביום השמיני ימול: כי אז נתעכל דם הנדות הטמא אשר ממנו נזון הילד ממעי אמו ,וטהר הילד להכנס בברית קודש. ספורנו, יב' ג'.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > דיוק הכתב והניקוד בספרי התנ"ך
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 לדף הבא סך הכל 2 דפים.