בית פורומים עצור כאן חושבים

העמידה בפני העוול

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-1/4/2008 11:36 לינק ישיר 
העמידה בפני העוול

 

    

 

 

 

                                                   1.

 

אין העומד בפני העוול כעומד בפני סידרת התרחשויות אובייקטיבית ומנסה למצוא בהם חוקיות. העומד בפני העוול הוא כעומד לפני בעיה הקודמת למצב. הוא כעומד בפני "בעיה כשהיא לעצמה". הוא כעומד בפני בעיה שאין לה ולא כלום עם הלוגי.

אין הוא עומד בפני בעיה לוגית, כגון ישנם התרחשויות, עליהם להשתלשל באופן מוסרי, והנה בעיה אינם נראים משתלשלים באופן זה.

בעיית העוול אינה בעיה לוגית היא צעקה חווייתית. העומד בפני העוול אינו מקבל את סדרו של עולם, הוא לא שואל עליה.

גם עשוק שאינו מאמין בסדרו של עולם. גם הקוזק הנגזל שאינו תורם לסדרו של עולם. הצדק עומד אל מולם כצעקה. צעקה שאין לתרגמה ל"מן הראוי שיהיה אחרת" כי אין ראוי, אין אמונה בראוי. אין לתרגמה גם כשאלת "למה?".  שאלות מן הסוג הזה הן עלובות דיין מכדי להעמיד את צעקת העוול במקומה המפואר כל כך בתודעת האדם.

אין העשוק משתמש בשום סימן שאלה. אינו מבקש תשובה כל שהיא למה יש כאן עוול (הוא יכול לשאול זאת. אמנם לא באשר הוא עשוק. אלא באשר הוא לוגיקן התומך בהנחות מסוימות. אבל אין לזה ולא כלום עם מה שאני מכנה העמידה בפני העוול) הוא פשוט מצביע יש כאן עוול. מצביע וצועק.

                                                    

                                                    2.

 

העומד בפני העוול כמוהו כעומד בפני פצע מדמם. אין פה שום משהו שדומה לטענה. אין כאן משהו שדומה לבעיה, למה דבר מה רציונאלי לא בא לידי מימוש. הצעקה כאן היא צעקה של כאב. גם כאב צודק אינו כואב פחות. אין לכאב ולא כלום עם הלוגי. הוא פשוט צועק כי הוא כואב.

איני טוען כאן שום טענה על אנאלוגיה בין הכאב הפיזיולוגי, לצעקת הכאב. האנאלוגיה כאן היא מופשטת. היא טוענת כי חווית העוול היא דומה לצעקה שאין לה אנאלוגיה אחרת. כשם שלכאב פיזיולוגי אין אנאלוגיה אחרת.

 זאת ועוד, שאין היא זקוקה לאנאלוגיה, כשם שאין זקוק לה הכאב הפיזיולוגי. היא בוקעת רקיעים גם בלי להזדקק לדוגמאות.

                                                     3.

 

ומכאן שאין דרישת הצדק, (ואיני מדבר כאן על צדק חברתי, אותו נשאיר לאמנות חברתיות למיניהם.) אלא צעקת החמוץ, צעקת העשוק, ההופכת אמביציה אקטיבית.

כיוון שכן חסר שחר לדבר כאן על קריאה לצדק שיתקן, לצדק שינקום, או לצדק שירתיע. כקריאה בעלת דרגת התפתחות מוסרית שונה.

ושוב לאנאלוגיה הקודמת, שאינה אנאלוגית אלא במופשט.(שתפקידה להבהיר למה איננו זקוקים פה לאנאלוגיה.) זה שותת הדם הפיזיולוגי, אין לו שום קריאה מוסרית כלשהי לתיקון כלשהו. ואין צעקתו לריפוי אלא צעקת כאב שהפכה אמביציה אקטיבית, שתכליתה הפסקת הגירוי המצער.

                                                     

                                                       4.

 

ומכאן להסרת העוקץ המוסרי לא רק מצעקת העוול. אלא גם מעשיית הצדק.  צדק שנעשה אין לו ולא כלום עם תיקונה של בעיה מוסרית, שהלא זה שנעשה לו צדק לא קרא כלל לתיקון שכזה. מה שיש בו הוא השככת כאב העוול.

אצל ראובן שיכוך כאב העוול נעשה ע"י צדק נוקם.

אצל שמעון ע"י צדק מתקן.

ואצל לוי ע"י צדק מרתיע.

זה שראובן רואה שיכוך כאב בצדק נוקם, שמעון במרתיע, ולוי במתקן. אין ביניהם שום תפיסות מוסריות סותרות. (אפשר שיהיו כאלה אך אין הם נוגעות לצעקת העוול, ולזו שהופכת אמביציה אקטיבית כדרישת הצדק.)

 

                                                       5.

 

יש כאן קבוצה שכל אחד מהם זקוק לפרקטיקת שיכוך כאבים אחרת.

זה שכל אחד טוען לפרקטיקה אחרת, זה נקמה, זה תיקון, וזה הרתעה, אפשר שזו תוצאה של תפיסות מוסר. אך תוצאה של תפיסות מוסר שהשפיעו על התודעה עד כדי כך, שהם השיגו את הפונקציה של שיכון הכאב.

 אפשר גם שאין התפיסות המוסריות עומדות ביסוד דרישת הצדק המיוחדת של כל אחד ואחד, אלא בניין על מוסרי שבונה לו כל אחד על הפרקטיקה המועילה לו.




דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-1/4/2008 12:03 לינק ישיר 

אמיר חוזה
הכתיבה הכמעט לירית, לא מאפשרת לי להבין, על איזה עוול בדיוק אתה מדבר, שצריכים לעמוד נגדו.

מאיפה אני צריך לדעת מה זה עוול?   האם אתהמתכוון לכל עוול שרואים?

אולי כשאלוקים לכאורה עושה עוול,- זה מה שאנחנו רואים בעייני הבשר שלנו- גם צריך לעמוד נגדו?
כי העוול הוא רק לכאורה, ואולי מה שנאמר כל מן דעביד רחמנא לטבא עביד, הוא נכון? ואז מה ?

ואולי העוול שבן אדם עושה לרעהו,- הוא בעצם רק לכאורה- ואתה באמת לא יודע מה היה לפני ומה יהיה אחרי.

אולי תפרט בשפה ברורה יותר את כוונותיך



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/4/2008 13:30 לינק ישיר 

אמיר,
אני מניח שכוונתך היתה לשאלה שהתעוררה באשכול האונס שלא מדעת הנאנסת? שאין לענות על הצעקות כנגד העוול בדיון מושכל, לוגי ומוסרי גרידא.
אם כן, אז העמדות כבר הובעו שם, ואם ברצונך לחדד יותר אנא עשה זאת. נראה שאתה טוען שיש משהו בטענה כנגד עוול, שמענה בצורה של דיון הגיוני ושכלי רק יפספס אותה. האם אכן זו כוונתך?
אם כן, אז תן דעתך לכך שיש כאלה שאינם רואים בזה עוול. מה נעשה במקרה כזה? האם הדהות אוטומטית עם הצועק אכן תפתור את הבעייה.
באופן אחר אציג את השאלה כפי שעלתה בדיון שלי באישי עם אחד מחברי הפורום:
האם אכן ראוי להתייחס לכל שאלה שמציגה צד לא מוסרי בעליל, או שמא במקרים מסויימים יש מקום פשוט לגנות את השאלה ותו לא? לדעתי האישית כל שאלה היא בת דיון, ותהא מכוערת ככל שתהא, ובלבד שהשואל מתכוין להעלות בעיה שבאמת מטרידה אותו. כלומר יש לדון בשאלות שיש להם שני צדדים, ואז יש לעשות זאת בניתוח הגיוני ושכלי קר (ראו דיון באשכול מהקביל על גבולות השיח). אם מדובר בקלוצקשייעס, אז בהחלט 'פעמים שאתה מתעלם', וגם זה לא תמיד.

אבל לפני שממשיכים, כדאי שיבוא בעל האשכול ויבהיר את נושא האשכול.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-10/4/2008 08:53 לינק ישיר 

עוד עולה מהנ"ל,

אכן העוול הוא כאב. כאב מנטאלי. שיכוך כאב זה, כלומר הצדק, פועל גם הוא מנטאלית.

הצועק על עוול שנעשה, וקורא לצדק, באם נעשה הצדק מהזן שהעשוק צועק לו,

והעשוק מודע לכך, הלא שהצדק נעשה.

אין העשוק מודע לכך, הלא שלא שכך כאבו. הצדק לא נעשה.

הוי אומר אין הצדק פעולה חיצונית לעשוק הפועלת עליו, אלא פעולה פנימית לו כלומר שינוי דבר מה בתודעתו הוא. אין הצדק מה שנעשה לו למעוול, אלא מה שיודע העשוק.

 

לו יבוא אדם וישקר לו. לו יספר אדם לעשוק כי הצדק נעשה. אף אם לא נעשה שום דבר באמת. הרי שזה השקרן הוא אביר צדק. הוא עשה צדק.

הוא שיכך כאבו של העוול. הוא שינה תודעת העשוק עד ששכך כאבו, כלומר עשה צדק.

 

כשם שאין העוול אלא תודעת העוול. כך אין הצדק אלא תודעת הצדק.

 

נשתטה העשוק או מת, אין צידוק לענישת המעוול בשם הצדק. גם אם ייענש המעוול, לא תשתנה תודעת העשוק. הווי אומר צדק לא יעשה כאן.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > העמידה בפני העוול
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר