בית פורומים עצור כאן חושבים

מה עם המצווה השלישית?

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-16/11/2008 09:35 לינק ישיר 
מה עם המצווה השלישית?

.


למדנו היום בדף היומי (קידושין לט: ):


"...דתניא, רבי יעקב אומר:
 אין לך כל מצוה ומצוה שכתובה בתורה, שמתן שכרה בצדה, שאין תחיית המתים תלויה בה.
 בכיבוד אב ואם כתיב: "למען יאריכון ימיך ולמען ייטב לך"(1). בשילוח הקן כתיב: "למען ייטב לך והארכת ימים"(1).


ידועות הדרשות על כך, שמצוות כיבוד הורים אין לה גבול, לעומת שילוח הקן, שדבר פעוט הוא. אלא שבתורה כתובה עוד מצוה שמתן שכרה בצידה ותחיית המתים תלויה בה. בהמשך אותה הפרשה כתוב(3):

"לֹא-יִהְיֶה לְךָ בְּכִיסְךָ אֶבֶן וָאָבֶן,  גְּדוֹלָה וּקְטַנָּה: 
לֹא-יִהְיֶה לְךָ בְּבֵיתְךָ אֵיפָה וְאֵיפָה,  גְּדוֹלָה, וּקְטַנָּה:
אֶבֶן שְׁלֵמָה וָצֶדֶק יִהְיֶה-לָּךְ, אֵיפָה שְׁלֵמָה וָצֶדֶק יִהְיֶה-לָּךְ--לְמַעַן יַאֲרִיכוּ יָמֶיךָ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר-ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ.
כִּי תוֹעֲבַת ה' אֱלֹהֶיךָ כָּל-עֹשֵׂה אֵלֶּה,  כֹּל עֹשֵׂה עָוֶל.




לאן נעלמה המצווה השלישית?



(1) דברים ה

(2) דברים כב

(3) דברים כה




דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-16/11/2008 11:20 לינק ישיר 

מואדיב,
מהי עיקר המצווה, עשה שתהיה לך מידה תקינה או ל"ת שלא תהיה לך מידה שאינה תקינה.
אם העיקר הוא הלאו, יש מקום לומר שמאמרו של ר' יעקב התיחס למצוות עשה.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-16/11/2008 11:26 לינק ישיר 

מואדיב

לא הבנתי- הרי מנית את שלשת המצוות ששכרן היא אריכות ימים.??? איזו מצוה חסרה לך?

אם חסר לך במצווה האחרונה את - למען יטב לך? אריכות ימים היא לא תמיד טובה, העובדה שבעשרת הדברות הראשונות לא מופיע בכיבוד אב  למעו יטב

_________________

מודה ועוזב




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-16/11/2008 11:47 לינק ישיר 

.


חסרה לי בדברי רבי יעקב (נכדו של אחר), המצווה השלישית. כפי שהיא חסרה אצל כל הדרשנים הדורשים תמיד מקן ציפור ועד כיבוד הורים.






דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-16/11/2008 11:53 לינק ישיר 

בגלל הסיפור עם הסבא הוא הזכיר רק את מה שנגע לסבא.

_________________

מודה ועוזב




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-16/11/2008 12:44 לינק ישיר 

אני לא מבין מה הבעיה? יש שתי מצוות, אחת קלה ואחת חמורה, ואותם מזכירים. גם אם היו עוד אלף מצוות באמצע לא היה צורך להזכיר אותם. מה שחשוב זה הרעיון "הוי זהיר במצווה קלה כבחמורה"



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-17/11/2008 12:32 לינק ישיר 

למואדיב

אין כל קשר בין היותה של המצווה קלה או חמורה בעניין זה.

כאן מדבר ר' יעקב על שני מקומות בתורה שקשורות למקרה הבא:

"הרי שאמר לו אביו עלה לבירה והבא לי גוזלות ועלה לבירה ושלח את האם ונטל את הבנים ובחזירתו נפל ומת היכן טובת ימיו של זה והיכן אריכות ימיו של זה אלא למען ייטב לך לעולם שכולו טוב ולמען יאריכון ימיך לעולם שכולו ארוך "

המצווה השלישית לא שייכת לשאלה שהוא רצה לדון בה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-17/11/2008 13:25 לינק ישיר 

.


מתעקשים אתם להצמד לסיפור, אז נעבור לדרשה הבאה הקשורה לכך, קידושין מ. . גם רבא, "שוכח" את אבן שלמה וצדק יהיה לך:


"רמי ליה רבא לרב נחמן:
 תנן, אלו דברים שאדם עושה אותן, ואוכל פירותיהן בעולם הזה, והקרן קיימת לו לעולם הבא.
אלו הן: כיבוד אב ואם, וגמילות חסדים, והבאת שלום שבין אדם לחבירו, ותלמוד תורה כנגד כולם.
 בכיבוד אב ואם כתיב: "למען יאריכון ימיך ולמען ייטב לך"
 בגמילות חסדים כתיב: "רודף צדקה וחסד ימצא חיים צדקה וכבוד"
 ובהבאת שלום כתיב: "בקש שלום ורדפהו" ...

 בשילוח הקן נמי כתיב: "למען ייטב לך והארכת ימים", ליתני נמי הא!



גם רבא, מקשה ומביא כדוגמא את שילוח הקן, אך האבן השלמה - יוק!









דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-17/11/2008 14:24 לינק ישיר 

כדי להבין למה מצווה מסוימת לא נאמרת בהקשר זה או אחר צריך לשים לב מה משותף למצוות האחרות ואז לראות האם המצווה הזאת שייכת לקבוצה השייכל לענין הנדון.
במקרה הראשון שהבאת הנושא הנדון היה : "הרי שאמר לו אביו עלה לבירה והבא לי גוזלות ועלה לבירה ושלח את האם ונטל את הבנים ובחזירתו נפל ומת היכן טובת ימיו של זה והיכן אריכות ימיו של זה אלא למען ייטב לך לעולם שכולו טוב ולמען יאריכון ימיך לעולם שכולו ארוך ,"

במקרה זה מצוות האבן השלמה לא היתה שייכת.

במקרה השני שהבאת המשותף לכל המצוות הוא:
כולן מצוות שאין להן מידה קבועה.אבל על כולן אפשר לומר:כל המרבה הרי זה משובח.
כבוד אב ואם,רדיפת שלום,וכו'
(לגבי שילוח הקן לא נראה לי שהיא שייכת לקטגוריה)
אבל ברור שהאבן השלמה לא נכנסת לקטגוריה.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-17/11/2008 14:26 לינק ישיר 

צ"ל (שורה שנייה)-השייכת ולא כפי שכתבתי.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-17/11/2008 16:34 לינק ישיר 

מואדיב,
הדרשה בדף מ מבוססת על השכר הכפול המופיע בפסוק: למען ייטב לך (בעולם הבא) והארכת ימים (בעולם הזה). באבן שלמה אין את הכפילות הזו.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-17/11/2008 17:12 לינק ישיר 

לעציוני

כפי שתקרא מהציטוט שהבאתי למעלה יום שכולו טוב ויום שכולו ארוך -שניהם הכוונה לעולם הבא.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-17/11/2008 17:18 לינק ישיר 

[צענערענע,

בדרשה בדף מ מדובר על כפילות כביכול בפסוקים, ומודגש במפורש שחלק אחד מהם מתייחס לעוה"ז והחלק השני לעוה"ב. לכך, כמדומני, עונה עציוני.]




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-17/11/2008 17:29 לינק ישיר 

תודה, אמשלום. אכן התייחסתי לדרשה (השניה) שהביא מואדיב, ולכן הפניתי את דברי אליו.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-17/11/2008 21:21 לינק ישיר 

אכן,טעות שלי.

אבל ,עדיין,,לגבי השאלה ששאל מואדיב התשובה לדעתי לא מתאימה.

בגמילות חסדים כתיב: "רודף צדקה וחסד ימצא חיים צדקה וכבוד" (אין כלל הזכרת עולם הזה או עולם הבא)

 ובהבאת שלום:"בקש שלום ורדפהו" (אין כלל פרוט שכר בתנ"ך)

כך שהמשותף לקבוצה זו איננו השכר שמובטח להם בפסוקים.

ולכן ,לדעתי נותר הנושא המשותף שהזכרתי -דברים שאין להם שיעור.


 





דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-18/11/2008 12:46 לינק ישיר 

.



אסביר את דברי:


על שתי מצוות אמר הכתוב כי יש בהן גם טוב ימים וגם אריכות ימים - שילוח הקן וכיבוד הורים.

על המשקלות - הבטיח הכתוב אריכות ימים בלבד.


אלא שגם לגבי שתי הראשונות, כך דרש רבי יעקב:
"... היכן טובת ימיו של זה והיכן אריכות ימיו של זה? אלא "למען ייטב לך" - לעולם שכולו טוב, ו"למען יאריכון ימיך" - לעולם שכולו ארוך."
 


היינו, לשיטת רבי יעקב בדרשתו הזו, למען ייטב לך = למען יאריכון ימיך. בשניהם הכתוב מדבר על מתן שכר של תחיית המתים/עולם הבא.

מי שמפריד בין טוב לבין אריכות, אינו רבי יעקב! רבי יעקב במפורש משווה את שתי ההבטחות הללו, ועל כן, בשלשה מקומות נכתב השכר בצד המצווה, אלא אם נחזור לפשט ונפריד בין טוב לבין אריכות, ונאמר כי אריכות ימים אינה ברכה.

לענ"ד, בדרשת רבא, ניתן לאמר כי הוא מתייחס לטוב הימים - כאל שכר בעולם הזה, ואילו לאריכות - לעולם הבא בלבד. אלא שלא כך דרש רבי יעקב.









דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > מה עם המצווה השלישית?
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 לדף הבא סך הכל 2 דפים.