בית פורומים עצור כאן חושבים

פרידה ממורנו ורבנו זצ"ל, הרב גדליה נדל

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-6/6/2004 11:55 לינק ישיר 

אין מילים

"על אלה אני בוכיה, עיני עיני יורדה מים, כי רחק ממני משיב אור נפשי"



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-6/6/2004 12:01 לינק ישיר 

לא זכיתי להכיר אישית את רבי גדליה זצ"ל, אם כי אני מכיר כמה מתלמידיו.

האם נכון הרושם שיש לי שהוא היה מוכן להתמודד עם דעות שאינן מקובלות בצבור החרדי גם במישור הסוציואקונומי כגון היחס לנהנה מיגיע כפיו וגם בהשקפות תורניות בנושאים שונים כפי שבאות לידי ביטוי בפורום זה ?

אינני יודע אם היה מוכן לשוחח עם אנשים רק בד"ת ממש או גם בענינים אלו, שכן קשה לי להאמין שדעותיו - במדה והיו דומות למשל לדעותיו של מיימוני בנושאים מסויימים - לא היו מגיעים לידיעת הצבור הרחב.

אם התשובה חיובית - אנא תלמידיו הנמצאים כאן - הביאו לנו מהגיגיו בנושאים שנידונים פה באשכולות השונים, במדה וזכיתם לקבל את דעתו באלו הדברים.

אני בטוח שהדברים יהיו מרתקים.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/6/2004 12:22 לינק ישיר 

רבינו התמודד עם כל נושא, אך ידע להרחיק את מי שאינו צריך לשמוע. קשה כבר עכשיו להתחיל להיכנס לנושאים ספציפיים... זה יבוא.

באופן כללי לשאלת הבלתי מכירים מי היה האיש?
"מכיר את המחשבה כיחודו של האדם, הכלי היחיד לבחון בו דבר אמת, ומכאן שהתורה חייבת להיבחן בכלי הזה, לא רק ה"תיירע" אלא כל חלקיק מאמונתנו, מאמונה בד', אמונה בתחיית המתים, ועד להבנת תהליך הנשמה בהיפרדה מהגוף.. מה שהזכיר ר"ד שמידל בהספד. היה רגיש לתחושות הטבעיות שטבע אלוקים באדם וראה את התורה ככלי המעצב עם השכל את אישיות האדם לטהורה ובלתי בהמית. השקר אינו כלום, והאמת שווה הכל, כי אין כלום מבלעדי זה"
ההישגים והבהירות שהבהיר במושגי יסוד של האדם, התורה והאמונה, הם רבים מספור... הבלתי יאמן שאחרי שמיעת הדברים אין נס מהבין, אבל לא די בשנועה, וכמו כן מי שלא דורש עד הסוף אינו יכול ואינו זכאי להבין, ולכן גם לא יבין. זו סיבת ההרחקה הקיצונית שלו את רוב הפונים אליו לשאלה.

ימים יבואו ודבריו יאירו...



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-6/6/2004 12:39 לינק ישיר 

מצורף קובץ

.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/6/2004 12:41 לינק ישיר 

פגית,
כתבת יפה , מרגש ונוגע ללב.
תנחומי.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-6/6/2004 12:45 לינק ישיר 

מצורף קובץ

יסלח לי ווטו שבודאי ישבץ פה את משפטו הקבוע (אינני זוכרו בע"פ אולם משהו כמו "אין המפורסמים ע"י העיתונים וכו')

"יתד" נתן כותרת מכובדת, יהיו שעדיין יטענו שאי"ז לפי גדלותו זללה"ה, אבל במבט פשוט (ואולי אין אשכול זה במה לניתוחים פוליטיים) האין בכך להראות כי הציבור הליטאי בשל להשלמה מסויימת, מה שלא היה קורה לפני מספר שנים?
(יעויין אחר מיטתו של הגרי"מ פיינשטיין זצוק"ל, ואין צורך לקורא לילד בשמו, עכ"פ לא באשכול זה, משום כבוד החיים)



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/6/2004 12:49 לינק ישיר 

פגית,נגעת בלב

תספרי עוד דברים שלא נשמע ונקרא
גם היכן הוא גדל?
איך הוא הגיע לחזון איש?
עצות והדרכות לחיים,חינוך,שלום בית,

ואולי את תוכלי לפתור את החידה מה הוא מצא בבני ברק?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/6/2004 15:34 לינק ישיר 

לאחר פטירת החז"א, תלמידיו הגדולים היו במעמד של יורשיו [לאחר הסטייפלר]ר' גדליה היה נחשב מהגדולים שבתלמידיו אם לא הגדול שבהם,והוא היה יכול להתווכח עם החזו"א בהלכה וכדו' והחזו"א הסכים שר"ג הוא בר הכא לחלוק עליו ושאפשר לסמוך על שיקול דעתו [דבר שאפילו על הסטייפלר לא הסכים]
ולכך לאחר פטירת החזו"א הוא היה ראש החבורה וכל תלמידי החזו"א הצעירים למדו אצלו כר' חצקאל ברטלר אברהם גניחובסקי יודל בויאר ועוד
וכן הציבור ראה בו כ"גדול", אך הוא דחה אנשים בצורות שונות ושנא את המושג הזה [עכ"פ על עצמו]

ר'נחום הלפרין שאל את החזו"א למי ילכו לאחר מאה ועשרים וענה לו לר"ג, אמר לו נחום יואל מילא בלימוד הוא גדול אבל בצידקות מהו אמר לו הח"א הוא גם הגדול בצידקות [שמעתי זאת מכלי שלישי]

אילו היה לו התאווה להיות "גדול" לא היתה לו בעיה, ראו בקריינא דאיגרתא כמה מכתבים שהוא חתום עם הסטייפלר
אבל הוא סלד מזה וכן רצה ללכת בדרכו שלו ולא ללכת אחרי העדר ולמשכם כרצונם,

האם אילו היה ממנהיגי האומה היינו נראים טובים יותר, קשה לדעת, כי הציבור זקוק למנהיגים שמתאימים לו ואם המנהיג הוא גבוה ושונה מדי זה לא הולך.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-6/6/2004 16:10 לינק ישיר 

לפי הבנתי אנו חייבים לאדם זה את הפורום הזה שהוקם על ידי תלמידי תלמידים שביקשו לתת פה לביטוי אמת האל לפחות בפינה וירטואלית הזו. בלומדי בישיבות רק שמעתי ממנו ולא זכיתי להכירו אבל איזכור שמו התחבר לי כבר מאז עם אזכורם של גיבורים שהם המצפון של קטני הדעת. (לדוגמה: הנרי קמרון, הווארד רוארק, ג'ון גאלט ועוד.)

יהי זכרו ברוך!

היה זה מצחיק לולא היה זה עצוב איך שבחטא חטא משבחים אדם זה שכנראה היה בגדלות שנות אור מעבר לעדר, בכך שהיה לו קשר עם גדוילי העדר



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/6/2004 16:30 לינק ישיר 

ניסיון להעמיק יותר מסגנון הכתיבה המיתולוגי.
הוא היה מורכב מכמה רבדים נבדלים.
בן התקופה המדענית (המאמינה במדע), והמאמינה בערכי תקופת ההשכלה של עבודת כפיים, והגינות.
בתחילת דרכו: תיכוניסט שרוף (אולי הראשון שבהם), שקיבל בתמימות יחד עם ר' אברהם יעקב ויינר ור' שאול קוסובסקי זצ"ל, את המשיחיות ההלכתית של הרב אי"ש קרליץ.
לאחר שהמשיחיות ההלכתית נכזבה במישור האישי, יחד עם הטרגדיה של פטירת אשתו, שינה כיוון וחתר לפרשנות שכלתנית של היהדות וההלכה, לאורו של הרמב"ם, עד לגבול המותר ומעבר לו.
הושפע מספרות מדעי היהדות, ספרים על מדע ואמונה, דורות הראשונים לר' יצחק איזיק הלוי רבינוביץ, העמק דבר לנצי"ב, ופרשנים אחרים.
טכניקת הלימוד הבסיסית שלו היתה מסורתית. סגנון ההרצאה שלו היה סמכותני ומסורתי.
חרף הטיעון לרציונלית של ההלכה, השתמש בהסברים אמוציונליים ואינטואיטיביים להלכות רבות.
חידושו בקליטת רעיונות לתוך המסגרת התרבותית של עידן דעת תורה, בתוספת נופך של יראת שמים ורגש דתי-הלכתי.
מאחר והאוטוריטה הדתית שלו הוכרה כתלמידו של הרב קרליץ, הוא היווה מושא להערצה, ולגיטימציה של גדול בתורה, לבני ישיבות שנטו לחקר רציונלי של היהדות.
בדומה למחפשים אחרים בהיסטוריה היהודית, חי חיים פנימיים סותרים וסוערים, שהקרינו מורא והערצה כלפי הסובבים אותו.
התנגד ליחסי נימוס של רב ותלמיד, אך דרש התבטלות מתלמידיו. הנהיג את משפחתו ואת תלמידיו בצורה פטריארכלית, גם בתקופה בה לא היו לו קשיים חומריים.
עשה שימוש בפילוסופית ההלכה של הרב קרליץ לפיה הגדול בתורה קובע את את ההלכה כסנהדרין בלשכת הגזית.
מהווה מופת לפורום הטוען לרציונליות, אך איננו מסוגל להתעלות מעבר למושכלות הראשונים של החברה החרדית המודרנית.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/6/2004 17:10 לינק ישיר 

פגית,



אוי לנו! אמנם עבורי לא "זיידע" ביולוגי, אך ללא ספק "זיידע" אידיאולוגי; רבו המובהק של רבי המובהק. היא הדמות העומדת ברקע מו"ר יבדלח"א כאשר עומד בפני שיקולי דעת קשים; שואל הוא את עצמו: "מה היה אומר ר' גדליה". כמובן לא כ"חסיד שוטה" כי מי כר' גדליה לימד לתעב את בוזי כבוד השם, אלא כאמצעי ממקד לרצינות, לידיעה שאין החיים הפקר ולידיעה שהאחריות שבכל הכרעה נופלת על המכריע ורק עליו. אכן איש החיים, איש החיים הטהורים.


. מואדיב וברב"ר,

אני מאד מקוה להביא במשך השבעה מדבריו/מאפייניו וכבר ביקשתי רשימות, אך צריך זמן ליישוב הדעת ולסידור.


לומכ"א,

אכן מה שהבנת שתגובתי תהיה שאין שבח לנפטרנו ז"ל להשתבח מלבלרי העיתונות הוא גם מתורת רבנו ז"ל, אך גם אני נכשלתי אמש לאחר שוב המלוים לעירנו ת"ו להביא מהמספידים, כי כאשר אין הדעת מיושבת תופסים מכל הבא ליד וגם מ"החיצוניות"!


בוג"ע,

כאן עלי אדמות "עליונים למטה ותחתונים למעלה" [נזכר בהערה בשם ר' גדליה ע"ז: "לא תמיד"]. מבכים את רונלד רייגן [שלהבדיל גם הוא ייזכר לשבח על לחימתו בסוציולוגיע למען אידיאולוגיע] ומשבחים את הגדולים שבבינוניים, אך "למעלה" [איך שלא תפרש את זה], כזוהר הרקיע מזהיר אדם כזה שחי בתוככי העדר וכדבריך נבדל שנות אור ממנו כדברי חוה"ל על פרישות בקרבת בני האדם.


בעצם,

לא ידוע לי בבירור מה חיפש בב"ב שהרי משפחתו היתה מבלפוריה ואשתו מעיה"ק, אך נראה כי בא ללמוד מהחזו"א.


בן_עזאי,

ברוך בואך וייש"כ על הניתוח האקדמי המסודר הבלתי מושפע משעת חימום. [אך יש להעיר במש"כ "מעבר למותר" וכן "הטוען לרציונליות, אך איננו מסוגל להתעלות מעבר למושכלות הראשונים של החברה החרדית המודרנית", כי בין אם התכוונת לרבנו ז"ל ובין אם לפורום, בגישה אל ובהבנת בין השורות ניתן להבין שאין מעבר למותר ושיש כאן הרבה מעבר למושכלות וכו'!]


תוקן על ידי - ווטו1 - 06/06/2004 17:19:33



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/6/2004 17:28 לינק ישיר 


בן עזאי

בהמשך להערתו של ווטו על מעבר למושכלות,
בדבריך שייכת לאדם שכל כולו היה מעבר למושכלות החרדים הפשוטים את אותו חסרון עצמו, זה דורש ביאור...

***משיחיות הלכתית***

זה ביטוי חדש , למה אתה מתכוון ?


אגב, היו בלוויה כמה דמויות שלפי המפורסמות לא היית מצפה מהן להשתתף, כמו ר' ב. פוברסקי - ר' ש.אוירבעך ועוד
האם אתם יכולים לפרט על הקשרים הסמויים והשקטים שהיו לרבנים "רגילים" עם הרב זצ"ל

חבל שצריך להגיע לאירועים שכאלו בשביל ללמוד מי היו מעריציו של ר' גדליה.





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/6/2004 17:38 לינק ישיר 

אבד לן חכימא דיהודאי



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/6/2004 17:40 לינק ישיר 

דבריכם מעוררי השתאות.
האם מישהו יכול להעלות את כתב ידו? זה יהיה מעניין (ובודאי גם קידוש שם שמים)



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-6/6/2004 18:10 לינק ישיר 

ר"ג היה חתנו של ר' אליהו ויינר שהיה תלמיד של החפץ חיםם במלא מובן המילה תמיד דיבר מוסר היה בתענית דיבור כל יום עד חצות ואף מספרים שהח"ח רצה בו לחתנו,
עזר בהקמת ישיבת מיר בירושלים ובישיבת תורה ויראה ועוד

החזו"א היה השדכןודחף את השידוך למרות שר' א"ו חשש קצת מבחור בוגר היישוב

לאחר נישואיו במלחמת העצמאות הרגיש שזה מלחמה קיומית ורצה להתגייס לצבא אך חותנו התנגד והסכימו לשאול את הרב דושינסקי והרב דושינסקי אמר שר'גדליה יכול להחליט לבד [אם אני זוכר נכון]
יש לציין שר' גדליה היה קנאי ולא הצביע לבחירות וכן השתדך עם ר' עמרם בלוי ור' אהרן קצנלנבויגען ראשי נטורי קרתא,
ר"ג התגייס בסופו אך לאחר מספר שעות עזב עקב פרשת אלטלנה שאירעה באותו יום ואמר שאי אפשר לסמוך על דעתם של ראשי הצבא שכאלו [ועקב חצי יום זה היה זכאי לקי"צ]

לדעתי זה מראה שכבר בראשית דרכו עשה מה שחשב שנכון נגד החברה והשווער



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > פרידה ממורנו ורבנו זצ"ל, הרב גדליה נדל
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
לדף הקודם 1 2 3 ... 40 41 42 לדף הבא סך הכל 42 דפים.