בית פורומים עצור כאן חושבים

פרידה ממורנו ורבנו זצ"ל, הרב גדליה נדל

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-2/11/2016 09:27 לינק ישיר 


 ואם מיימוני ישאל מי זה אביבי, שלח אותו לויקי'... :)



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/11/2016 17:16 לינק ישיר 



תוקן על ידי ספרן ב- 23/11/2016 17:17:01




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/11/2016 17:23 לינק ישיר 

בנימין פרנק, פ"ב:


שמעתי סיפור נפלא מאבי שליט"א. 
אבי היה ממקימי אור שמח, ישיבה לחוזרים בתשובה, המחלקה הישראלית, הוא ואיקא ישראלי ז"ל.
הם חיפשו אדם ראוי לתפקיד ראש הישיבה. הציע אבי את ר' גדליה נאדל שהייתה לו עמו הכרות מוקדמת, והנימוק היה ברור, צריך מישהו רחב אופקים וחכם שיידע להבין את התופעה של החזרה בתשובה שהייתה בחיתוליה, וידע גם לנהל דיון אמוני מושכל עם חילונים, ומי גדול מר"ג?
הלכו איקא ואבא לבני ברק לר"ג. השיחה הייתה יפה ור"ג התענין בתופעה והשלחותיה, בשלב מסויים אמר לו איקא שהסיבה לבואם היתה כי רצו להציע לרב להיות ראש ישיבה.
ר' גדליה יישר את מבטו וענה כך: בשביל להחזיר בתשובה חלונים צריך להיות דמגוג, ואני דמגוג לא רוצה ולא יכול להיות!
שפתים ישק!




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/1/2018 06:40 לינק ישיר 

e: הקדמות ואיגרות הרמב"ם

הודעה שלא נקראהעל ידי הוגה ומעיין » ג' ינואר 23, 2018 12:23 am

<* style="margin: 0.5em 25px 0px 1px; padding: 5px; border: 1px solid #dbdbce; font-style: inherit; font-variant: inherit; font-weight: inherit; font-stretch: inherit; font-size: 0.95em; line-height: inherit; font-family: inherit; vertical-align: baseline; quotes: none; background: url("./images/quote_rtl.gif") 99% 8px no-repeat #ebeadd; overflow: hidden;">
תוכן כתב:<* style="margin: 0.5em 15px 0px 1px; padding: 5px; border: 1px solid #dbdbce; font-style: inherit; font-variant: inherit; font-weight: inherit; font-stretch: inherit; font-size: 1em; line-height: inherit; font-family: inherit; vertical-align: baseline; quotes: none; background: url("./images/quote_rtl.gif") 99% 8px no-repeat #efeed9; overflow: hidden;">
אליסף כתב:באיזה תרגום למד ר' גדליה נאדל מו"נ?


לא ראיתי אצלו בבית איזה מו"נ היה לו, אבל אני מניח שבתרגומו של ן' תבון.


הוא למד רק בתרגום רשב"ת וממנו אחז, בשל ה'הסכמה' שנתן לו הרמב"ם, עד כדי שויתר על הבדיקה במקור הערבי עם מומחים לשפה וכדומה. מלבד זאת סבר שחוסר עקביות של הרב קאפח מהווה בעיה, לעומת מה שנראה כחוסר עקביות של רשב"ת, שנובע מעמדה פילוסופית והוא מכוון.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-5/12/2018 11:02 לינק ישיר 

ספרים, מאמרים ופרפראות

הודעה שלא נקראהעל ידי זאב ערבות » ד' דצמבר 05, 2018 7:48 am

מילי דהספידא ודברי הערכה על רב גדליה נדל, ב"ב תשס"ה
בקובץ המקורי חלק מעמודי ההסכמות נחתך ומופיעים בקובץ השני
קבצים מצורפים
 מילי דהספידא ודברי הערכה על רב גדליה נדל.pdf
(4.24 MiB) הורד 6 פעמים
 מילי דהספידא - הסכמות.pdf
(82.07 KiB) הורד 8 פעמים



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-5/12/2018 16:27 לינק ישיר 

תיקון והדבקה שוב

"כאשר אמרתי לסבי ז"ל, הרב גדליה נדל (שהיה ידוע בנון-קונפורמיזם שלו), כי אני הולך ללמוד בישיבת חברון, לא היתה דעתו נוחה מן העניין. במספר הזדמנויות הוא חזר ואמר לי, "אני למדתי שם שבועיים, וברחתי משם. לא יכולתי לסבול אותם". לחקירותי הוא ענה כי בהיותו תלמיד צעיר בישיבת הרב עמיאל בתל-אביב ("הישוב") החל להתקרב אל החזו"א. השקפת עולמו של החזון אי"ש היתה שמרנית מזו של ישיבת הישוב החדש, והוא השפיע על סבי לעזוב אותה ולעבור לישיבה מסורתית "רגילה" (סבי אמר לי שהוא היה בכמה מקומות ובסוף למד ב"לומז'ה", "אבל הכי טוב היה בישיבת תל אביב"). כך, למרות שגם "חברון" של אז לא היתה שמרנית דיה עבור החזו"א, הגיע סבי אל שעריה. הוא סיפר, באיזו גאווה סמויה, כי על אף שהותו הקצרה שם, אחד מחתניו של ראש הישיבה למד אתו בחברותא והפציר בו להישאר, אך למרות השידולים מגבוה הוא לא היה מוכן. כששאלתי מדוע, הוא התחיל לתאר כיצד כל בני הישיבה עסוקים בנראות שלהם ובקשריהם עם ההנהלה. התביעה החזקה של סבי לכנות פנימית לא יכלה לסבול אווירה זו. "לא היה שם אף אדם הגון." הוא אמר לי, "חוץ מההוא שהיום משגיח שם, הוא היה הגון." (הוא התכוון לר' אברהם סולומון, שסיפר לי אחר כך על ידידותו עם סבי ועל פרשת לימודיו הקצרה בחברון מזווית הראיה שלו.)



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/12/2018 13:33 לינק ישיר 

מי בעל הציטוט האחרון ,? ומה באמת סיפר הרב סלומון ?


נשלח מהאנדרואיד שלי




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-6/12/2018 17:07 לינק ישיר 

הציטוט הובא בידי ספרן ונדמה שההעתקה היתה מפייסבוק או משהו כזה. הבעיה היא שההעתקה תפסה יותר מדי מקום בחלון וכללה כל מיני אלמנטים מיותרים, שרק הקשו על הקריאה שלה ושל דברים אחרים. לכן העתקתי מחדש אבל שכחתי לציין שזה מספרן.

אולי ספרן ייטיב עמנו ויציין את המקור כי לי אין.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/5/2019 16:52 לינק ישיר 



  http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=19&t=27800&p=542377#p542298



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/5/2019 16:56 לינק ישיר 

ועוד שם:

לא רציתי לפרט בפנים על הפילוסופיה.
בעיקר הוא אחז מקאנט.
היתה תקופה שהוא היה פותח את יומו בבוקר השכם בלימוד וחשיבה על קטע מספרו...

לגבי הנסתר. אני חושב שדעתו היתה קצת שונה מהדרדעים.
אבל אינני מומחה מספיק.
הוא סבר שזו שטות לחשוב שאפשר להפיל בפח אנשים כמו האריז"ל והגר"א.
ושיש דרכים להסתדר עם התמיהות של המטפחת ספרים וכו',
אבל הוא אחז שלא חייבים לקבל את החלק הזה, ושאין זה בכלל חיוב ידיעת התורה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/5/2019 17:01 לינק ישיר 


 ושם:

הוא אמר פעם למישהו, שעיקר האמונה שכל התורה המצוייה עתה בידנו וכו',
זה מתייחס רק לתורה שעוברת במסורת בידי כל חכמי ישראל,
ולכן מי שלא מקבל חלקים מסויימים בתורת הנסתר,
יתכן שהוא שוטה, אבל כופר איננו.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/5/2019 21:01 לינק ישיר 

בנוגע לציטוט האחרון של ספרן

ובדומה כתב בהקדמה לאחד מספרי האביעזרי כי תורת הנסתר אינה בגדר תלמוד תורה



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-7/5/2019 21:33 לינק ישיר 

ת'ט,

אבל ראה מש'כ חתנו הגרמ'צ ברגמן שליט'א בספרו שערי אורה על בראשית ע' ד' שהראוהו לבעל 'אבי עזרי' את לשון הרמב'ם בפ'ב מהלכ' ת'ת הי'ב שהעניינים הנקראים פרדס מכלל הגמרא הם, וחזר בו והודה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/5/2019 07:18 לינק ישיר 
תלמידטועה

ספרן
הודה ולאו מטעמיה...



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-3/10/2019 11:06 לינק ישיר 

אשכול קבצים ופרפראות - ב

הודעה שלא נקראהעל ידי זאב ערבות » ה' אוקטובר 03, 2019 6:18 am

מכתב מר' גדליה נדל זצ"ל על מציאות הנשמה

יום ה כה אדר תשנ"ג

ל.... החיים והשלום !

כתבך קבלתי בערב שבת בערוב היום ולא הספקתי לקוראו וכל השבוע אנו עוסקים בשמחת נכדי ....נ"י שנכנס לחופה ביום ראשון ועכשיו נתפניתי להשיב את שאלתך

ואומר! כל שהסתכלותינו קולטת הן בהסתכלות ותחושה אנושית והן בהסתכלות מחשבתית, אין לתבונה שום קושי באימות אפשרותו של המושג לנו כל עוד אין בחלקי הבנין המורכב של ההסתכלות הנ"ל סתירה פנימית בין החלקים גורמי הבנין הנ"ל
וכן אינם סותרים שום מושכל ראשון שהוא אומת כמושכל ראשון ע"י בקורת התבונה הטהורה
ואין זה משנה כלל עד כמה יהיו הציורים הנ"ל לא רגילים ולא מוכרים על פני השטח בציורים המוחשים היום יומיים ואף נראים מוזרים ביותר לאדם הפשוט ולכל אדם בהתבוננות שטחית
ובני אדם מתחכמים מנסים לחשוב את המורגל כמושכל ראשון ובאו לכפור במציאותן של מושכלות ראשונות ולהפוך אותן להנחות יסוד אפי' שרירותיות (פוסטולטים)
אמנם המושכלות הראשונות (האכסיומות) העומדות במבחן הביקורת התבונתית הן בעצם יסודות ההכרה האנושית

וכיון שכך ולכן אין מקום להתלבטותך בנדון! כיון שאין לנו שום ספק במציאות אותה ישות לא גשמית שאנו מכנים אותה בשמות שונים כנפש, נשמה, והדומה ואנו מתרשמים ברורות שפעילותה מוגבלת למקום מציאת גופינו הגשמי
הרי הדבר פשוט באמתו ובעצם הרי לנו דוגמא פשוטה לאותה בעי' ששום אדם מדבר אינו מתקשה בה והיא מצוי' בנסיון היום יומי של כל אדם ומצוי' בלשונו המדוברת בכל לשון ושפה
[איני יודע אם צורת ביטוי זה מצויה גם בלשונות של האומות הפרימיטביות ומסתבר שגם בהן מושג זה נמצא]
ואמנם אין בה בעי' כלל כנ"ל והיא:
הרי הגשם הגדרתו ישות מתפשטת וממלאה מקום וחלל בעל שלושת ממדים (אולי קיימת גם אפשרות לבעל שני ממדים אמנם לדעתי אין אפשרות למציאות ארבע ממדים ומציאות ישות ארבעת ממדים היא בילתי אפשרית אפשרית אמנם מציאות בעלת ארבעת גורמים שקובעים יחד את הגבלת המציאות של אותו מושא [כדוגמת ארבעת הממדים של איינשטיין[)
אבל בשום אופן אין בגורמים שבהגדרה זו מקום לפעילות לגרום שינוי ואם אנו משיגים רושם של פעילות ושינוי אנו מבקשים להם סבה בישות שמחוץ להגדרת החומר והוא הדבר שאנו מכנים אותו כח גם כשאין לו רצון ואף לא הכרה
והנה מצאנו ישות שאינה תופסת מקום ואין לה התפשטות בחלל שתמנע מציאות נוספת שתפעל באותו חלל אמנם פעילותו מוגבלת למקום וחלל מסוים
ואת השם הזה ומציאותו כפה עלינו המושכל הראשון ועצם מציאות נפשינו שהרי אחרת מנין נולד המושג הזה ובאיזה חוש הכרנו את ישותו ולא רק את הפעולה שמתבצעת בדרך כלל בחומר הנמצא ותופס מקום
אכן גם כאן מצאו הספקנים בקעה להתגלגל ולהתכחש בה ללא מקום מפלט

הנני כותב במהירות רבה והנני חושש שהכתב לא מאושר דיו אבל אין לי כרגע סבלנות להעתיק בשני ומאד חששתי שלא אהי' מסוגל בכלל לקחת העט לידי ואתך הסליחה ולכן גם יקשה לי להמשיך באגרות שלומים מהנשמע אצלי ולהתענין בנעשה אצלך
אעפ"י שאני מעונין לשמוע חדשות מהמתחדש אצלך

ואחתום בשלום

גדלי'



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > פרידה ממורנו ורבנו זצ"ל, הרב גדליה נדל
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
לדף הקודם 1 2 3 ... 40 41 42 לדף הבא סך הכל 42 דפים.