בית פורומים עצור כאן חושבים

פרידה ממורנו ורבנו זצ"ל, הרב גדליה נדל

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-7/10/2019 09:10 לינק ישיר 

אסור להאכיל את הטרול, אבל כנראה יש לו בעיות ניסוח אז אעזור לו:

מפליא שרג"נ הוא מקור ההשראה לפורום. הלא כל המתמטיקה המודרנית ובעקבותיה המדע, הפילוסופיה והמחשבה המודרנית כולם, מבוססים על התובנה שהוכחה מכל צד, כי האקסיומות אינן 'מושכלות ראשונים' כמו שחשבו בימי הביניים אלא הנחות שרירותיות. לדוגמא, גיאומטריה אי אוקלידית. האם יהודי מבני ברק, ויהי ת"ח גדול כאשר יהיה חושב שיצליח להחזיר את הגלגל אחורה? אבל איך, ילמדנו רבנו גדליה נדל? רג"נ עוד כתב שלא יתכנו ארבעה ממדים. תמהני, האם הוא אינו מבין את ההבדל בין אי-תפיסת ארבעה מימדים בידי יצור תלת-מימדי לקיומם האונטולוגי של מימדים כאלו? קיימות תיאוריות פיזקליות מודרניות שמניחות קיומם של יותר משלושה ממדים.
והפלא הנוסף הוא תלמידו הרב שילת ואכ"מ.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/10/2019 04:01 לינק ישיר 

דברי הרג''נ כאן יש בהם בהחלט טעם, ויובהרו עוד בהתאם לדברים שנוהג להגיד מיכאל אברהם (ר"ל ריטוויט אינו הסכמה).
א. המדע המודרני מציג מודלים לוגיים טהורים של אם-אז. ההחלטה שה"אם" מתקיים במציאות, כלומר שהעולם הממשי מקיים את ההנחות של המודל ולכן מקיים גם את המסקנות של המודל, היא החלטה אמפירית בלבד. ואדרבה אנו רואים את ה''אז'' וממנו מסיקים שכנראה ההנחות של המודל אכן מתקיימות בפועל ממש בעולם ובהתאם לכך גם המסקנות "אז" מתקיימות. לכן לשאלה האם קיימים דברים נכונים בלי שאפשר לנמק אותם בדבר שקודם להם אין שום נגיעה למדע, לפי שה'מדע' רק אמר שאפשר על ידי הנחות אחרות להגיע למסקנות אחרות.
ב. הרעיון שכל שכנוע שלנו בדבר מסוים נובע בסופו של עניין מתחושה מסוימת של וודאות, ואנו מגיעים אליה בין על ידי הוכחה לוגית מלאה (שבה לומדים אם-אז, ויש לנו תחושת וודאות בכך שאם ההנחות נכונות אז המסקנות נכונות) או ייתכן בצורות אחרות, ואם הגענו בדרך פלא לעוצמת וודאות מקבילה לזו המתקבלת מהוכחה לוגית מלאה לא הפסדנו כלום - הוא בוודאי רעיון מעניין, והוא גם ההסבר הפשטי הרגיל לעיגון אקסיומות מוכרות כמו סיבתיות וכו'.
ג. הרעיון שאנו מדמים יש תיאורטי בשם 'כח פיסיקלי' שהוא ה'גורם' באורח פלא לחומר אחד להדוף או למשוך חומר אחר, וזה דומה במידת מה ליש תיאורטי אחר (אלוקים), הוא מחשבה נאה שתובעת לחדד הגדרות (ומקורה בספר זן ואומנות אחזקת האופנוע). וגם במשפט שהבליע שם "שהרי אחרת מנין נולד המושג הזה" טמונה מחשבה. 



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/10/2019 16:18 לינק ישיר 

גם אליבא דקאנט אני לא רואה מניעה להגיד שהסיבתיות קיימת באופן אובייקטיבי. מבחינתי מה שנגיש באופן עקבי להכרה שלי זה כל מה שיש, ואם שם מתקיימת סיבתיות (כלומר לעולם מצב העניינים שאני מכיר אותו הוא מתאים לתוצאות הסיבתיות) אז אני קורא לזה סיבתיות אובייקטיבית, ואין שום סיבתיות שאפשר להעלות על הדעת שהיא למעלה ממנה.
לא היה כאן שימוש בתוצאות שהגיעו ממקור אחר לתבונה בתוך דיון אינטלקטואלי. רק אמירה שכיון שכל אחד מאמין בעוד כמה דברים (חוץ מהלוגיקה הטהורה, שהיא לעצמה אינה מביאה להאמין בשום מסקנה ללא שאנחנו מאמינים כבר בהנחות) הרי שהוא מכיר בכוחו להגיע לאמיתות או לשפוט אותן, ועתה יחליט איש לעצמו לגבי אמיתות מסויימות האם הן נראות לו נכונות. סה"כ זהו תריס בפני אנשים שסבורים שהצליחו לנקות מעצמם כל דבר שאינו מוכח, ולכן הם נמנעים גם מלקבל דברים אחרים שנראים להם נכונים אלא שאין להם הוכחה, ולא חלים ולא מרגישים שאף אם תהיה להם הוכחה ז"א שהעמידו את הדבר האחר על דבר אחר זולתו שקדם לו ובו הם מאמינים בלי הוכחה. ובכל אופן גם דברים שאינם ניתנים לוויכוח הם לפעמים מעניינים ולאנשים שונים יש דעות שונות לגביהם.
אני לא יודע אם זו באמת מה שהייתה הכוונה במכתב שצוטט, ובפרט שלא באמת מעניין אותי מה בדיוק חשבו הרבנים נדל ושילת עד שאטרח לפלפל בדבריהם, אבל אלה עיקרי הרעיונות בספר הראשון של מיכאל אברהם שהזכרתי.

האבחנה ההיסטורית שהתקדמות הושגה כששחטו פרות וכו' היא נכונה גם לדעתי. רק שהם לא שחטו את כל הפרות ונותרו כמה לפליטה כגון סיבתיות ואינדוקציה. 




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/11/2019 15:12 לינק ישיר 

שולח דברים

ברוך הבא אל הפורום, או שמא ברוך השב? אני עצמי שבתי הלום...

יפים ציטוטיך וסיכומיך ואני מתנצל שלא מצאתי עדיין פנאי עבורם.

אשר להערתו של בעל בעמיו היקר שלנו -

אשר כתב:

מפליא שרג"נ הוא מקור ההשראה לפורום.

שתי תשובות בדבר.

ראשית, אפשר להתחיל ממקור ומרב ואז להתקדם.

שנית, הרב גדליה עצמו היה דוגמא ומופת כיצד לא להישאר עם שום נתון בלי לבדוק ואולי להחליף.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > פרידה ממורנו ורבנו זצ"ל, הרב גדליה נדל
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
לדף הקודם 1 2 3 ... 40 41 42 סך הכל 42 דפים.