בית פורומים מוסיקה קלאסית

עיבודים לפסנתר של יצירות לתזמורת ועיבודים לתזמורת של יצירות לפסנתר

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-18/5/2017 11:15 לינק ישיר 
עיבודים לפסנתר של יצירות לתזמורת ועיבודים לתזמורת של יצירות לפסנתר

הפסנתר שקול מוסיקלית לתזמורת, בדי הרבה אופנים, והתזמורת לפסנתר. לפיכך, לכאורה קל לעבד לפסנתר יצירות שנכתבו לתזמורת, ולהיפך.בפועל זו משימה קשה, כי בנקל העיבוד עלול להישמע כחיקוי דהוי של היצירה המקורית. מלחינים, כגון באך, ליסט, אלקן, בוזוני, ועוד, חיברו עיבודים על מנת ללמוד קומפוזיציה או תזמור, או בכדי להדגיש את הייחודיות של הפסנתר ולהרחיב את הרפרטואר הפסנתרני. להלן דוגמאות נבחרות.






דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-18/5/2017 11:21 לינק ישיר 

"פטר והזאב", סוויטה תזמורתית אופוס 67 מאת פרוקופייב, בביצוע לאונרד ברנשטיין והתזמורת הפילהרמונית של ניו-יורק:

"פטר והזאב" מאת פרוקופייב, סוויטה לפסנתר בעיבוד וביצוע טטיאנה ניקולייבה:

כתבה טטיאנה ניקולייבה:
ידוע כי האגדה המוסיקלית "פטר והזאב" חוברה על מנת להציג את כלי התזמורת למאזינים צעירים. אולם המוסיקה הנפלאה של פרוקופייב מסתכמת בהרבה יותר מכך. לפיכך, הלכתי בעקבות המלחין, שעיבד את הבלטים "רומאו ויוליה" ו-"סינדרלה" לסוויטות נהדרות לפסנתר. בכללות נצמדתי לפרטיטורה, והרשיתי לעצמי להרחיב חלק מהאפיזודות בסגנון של קונצ'רטו לפסנתר. הדמויות המתוארות בשבע האפיזודות:

1. פטר. יש לנגן את הנושא (עם 5 וריאציות) של הדמות הראשית בפשטות ובדיוק בהתאם לסימני הדינמיקה. למעשה, יש לגוון המצלול תפקיד חשוב מאד בפרשנות של הסוויטה. מאחר שהלייטמוטיב (מוטיב ייחודי) קשור לכלי נגינה ייחודי, על המבצע לחקות את גוווני המצלול השונים בפסנתר (לדוגמא, לגטו כלי קשת בוריאציה הראשונה). 
2. הציפור
3. הברווז
4. החתול
5. הסבא
6. הזאב
7. תהלוכת הנצחון



תוקן על ידי מם80 ב- 18/05/2017 11:25:54




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-18/5/2017 16:32 לינק ישיר 

סוויטה מס' 2 מתוך "רומיאו ויוליה" אופוס 64 מאת פרוקופייב, בביצוע התזמורת הפילהרמונית של לנינגרד בניצוח יבגני מרבינסקי:

עשרה קטעים מתוך "רומיאו ויוליה" לפסנתר אופוס 75 מאת פרוקופייב, בביצוע איגור רומה:

 
"סינדרלה", מערכה ראשונה, מאת פרוקופייב, בביצוע התזמורת הסימפונית של לונדון בניצוח אנדרה פרווין:

קטעים מתוך "סינדרלה" לפסנתר אופוס 95, 97, 102, בביצוע בוריס ברמן:



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-18/5/2017 19:45 לינק ישיר 

פנטזיה בדו מז'ור "הנודד" ד. 760 מאת שוברט, בביצוע אלפרד ברנדל:

פנטזיה בדו מז'ור "הנודד" ד. 760 מאת שוברט, בעיבוד לפסנתר ותזמורת של ליסט, בבצוע בוריס ברזובסקי והתזמורת הפילהרמונית של ניו-יורק בניצוח קורט מאזור:

פנטזיית "הנודד" של שוברט נחשבת לקשה ביותר לביצוע מבחינה טכנית מכל יצירותיו לפסנתר של שוברט. פסנתרנים רבים, ביניהם שוברט, לא הצליחו לבצעה. זו היצירה הראשונה בהיקף גדול ששוברט הוציא לאור. שוברט חידש את צורת הפנטזיה מאימפרוביזציה בעלת מבנה חופשי למבנה בן 3-4 פרקים המתאחד תכנית וצורנית לסונטה בת פרק אחד. שומאן כתב ששוברט ניסה לצמצם תזמורת שלמה לתוך היצירה הזו. לפיכך, זה לא מפליא שליסט כה התרשם מהיצירה עד שעיבדה כקונצ'רטו לפסנתר ותזמורת. ליסט צמוד מאד לפרטיטורה של שוברט, אך פישט אותה מקשיים טכנים מכבידים. הוא למד את היצירה בעיון, ומאוחר יותר אף הוציא לאור את היצירה המקורית של שוברט במהדורה לימודית בעבור וירטואוזים על מנת להקל על ביצועה.

 
פנטזיה ל-4 ידיים בפה מינור ד. 940 מאת שוברט, בביצוע אמיל ואלנה גיללס:

פנטזיה ד. 940 מאת שוברט, בעיבוד לתזמורת של פליקס מוטל, בביצוע התזמורת הסימפונית האמריקאית בניצוח ליאון בוטשטיין:

פנטזיה בפה מינור בעקבות שוברט ד. 940 מאת קבלבסקי, בביצוע אמיל גיללס והתזמורת הפילהרמונית של מוסקבה בניצוח קיריל קונדרשין:
 
הפנטזיה ל-4 ידיים מאת שוברט נחשבת ע"י רבים ליצירה הטובה ביותר שחוברה ל-4 ידיים, ויש אף המעריכים אותה כגדולה שביצירותיו של שוברט. זו יצירה בעלת היקף סימפוני גדול, אף יותר מקודמתה. ליצירה מבנה סימטרי מוקפד, הדוק ומאוחד של ארבעה פרקים, כמעין צורת סונטה, בה הנושא הראשי חוזר ומהדהד ונוגב ללב שוב ושוב, המוליכה לפוגה דרמטית  ונחתמת בקודה מופלאה. בגלל אופייה הסימפוני נעשו לה לא מעט עיבודים. העיבוד של מוטל נעים לאוזן, אלגנטי ומעניין אך חסר את העומק הרגשי והדקות של היצירה המקורית. קבלבסקי עיבד את היצירה של שוברט כקונצ'רטו לפסנתר ותזמורת, תוך תזמור חדש ומודרני, לכיוון מוצק, בהיר ואופטימי יותר, כלומר קבלבסקי.





תוקן על ידי מם80 ב- 18/05/2017 19:57:17





דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-18/5/2017 22:47 לינק ישיר 

דואט  "Là ci darem la mano" מתוך "דון ג'ובאני" מאת מוצרט, בביצוע ניקולאי גיאורוב, מירלה פרני, ותזמורת פילהרמוניה החדשה בניצוח אוטו קלמפרר:

וריאציות על  "Là ci darem la mano" אופוס 2 מאת שופן, בביצוע קלאודיו אראו והתזמורת הפילהרמונית של לונדון בניצוח אליהו ענבל:

וריאציות על  "Là ci darem la mano" אופוס 2 מאת שופן, בביצוע אמיל גיללס:

הוריאציות על הדואט של מוצרט הינה היצירה התזמורתית הראשונה ששופן חיבר. בביצוע הבכורה, הקהל כה התלהב מהיצירה, עד שמחיאות כפיו לאחר כל וריאציה הקשו על שופן לשמוע את התזמורת. היצירה של המלחין האלמוני הצעיר זכתה גם לביקורות טובות. לעתים תכופות שופן היה מבצע את היצירה ללא ליווי של תזמורת.



תוקן על ידי מם80 ב- 18/05/2017 22:49:27




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-19/5/2017 11:24 לינק ישיר 

פולונז בלה מז'ור אופוס 40 מס' 1 מאת שופן, בביצוע ארתור רובינשטיין:

נוקטורן בפה מז'ור אופוס 15 מס' 1 מאת שופן, בביצוע ארתור רובינשטיין:

מזורקה בדו דיאז מינור אופוס 50 מס' 3  מאת שופן, בביצוע ארתור רובינשטיין:

טרנרטלה בלה במול מזו'ר אופוס 43 מאת שופן, בביצוע ארתור רובינשטיין:

סוויטה לתזמורת גדולה "שופניאנה" אופוס 46 מאת גלאזונוב, בביצוע התזמורת הפילהרמונית BBC בניצוח וסילי סינאיסקי:

גלאזונוב אהב את המוסיקה של שופן. הוא עיבד את ארבע היצירות של שופן בתיזמור מבריק לסוויטה "שופניאנה". המנצח בביצוע הבכורה היה מורו וידידו רימסקי-קורסקוב.  


ולס קונצרטנטי ברה מז'ור אופוס 47 מס' 1 מאת גלאזונוב, בביצוע תזמורת שוויץ המערבית בניצוח ארנסט אנסמה:

ולס קונצרטנטי ברה מז'ור אופוס 47 מס' 1 מאת גלאזונוב, בעיבוד לפסנתר של פליקס בלומנפלד, בביצוע מריה גרינברג:

הולס הקונצרטנטי ברה מזו'ר מהיצירות המצליחות ביותר של גלאזונוב, כתוב בסגנון הולס הוינאי שהיה פופולארי באותה תקופה. המלחין והפסנתרן והמורה פליקס בלומנפלד חיבר הרבה יצירות לפסנתר והיה המנצח של התזמורת הסימפונית הרוסית. מריה גרינברג היתה תלמידתו. גלאזונוב ובלומנפלד נמנו על "מעגל בליאייב", חבורת מלחינים שהחשיבו את רימסקי-קורסקוב למדריכם, והאמינו בייחודיות של המוסיקה הרוסית אך גם בצורך של לימוד אקדמי של קומפוזיציה מערבית.
 



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-20/5/2017 23:35 לינק ישיר 

הסונטות לפסנתר של בטהובן נחשבות כסימפוניות, ואפילו איכותיות יותר מרוב הסימפוניות שבטהובן חיבר לתזמורת, ולפיכך היה טעם לעבד לפסנתר את הסימפוניות של בטהובן. ואכן ליסט, שבילדותו ביצע בהצלחה פוגה של באך ופרק מקונצ'רטו של בטהובן לפני בטהובן עצמו, ואשר למד פסנתר אצל צ'רני תלמידו וידידו של בטהובן, ואשר ניצח על הסימפוניות של בטהובן פעמים רבות, ושהיה מבצע בקונצרטים את הסונטות המאוחרות של בטהובן, את רובן החשיב ליצירות הגדולות ביותר שחוברו לפסנתר אי פעם, עיבד לפסנתר את הסימפוניות של בטהובן במהלך השנים. הן פורסמו בשנת 1865, ונחשבות לאחת מהפסגות של הרפרטואר הפסנתרני. העיבודים-פירושים הגאוניים של ליסט לסימפוניות של בטהובן קרובים לרוחו של בטהובן כממשיך של מוצרט וקלמנטי, נאמנים לתוים של בטהובן, וחוקרים את האפשרויות הצבעוניות של הפסנתר כתזמורת. להלן ביצועים מומלצים:

סימפוניה מס' 6 "פסטורלית" מאת בטהובן, בביצוע התזמורת הסימפונית BBC בניצוח טוסקניני:

סימפוניה מס' 6 "פסטורלית" מאת בטהובן, בעיבוד לפסנתר של ליסט, בביצוע ציפריאן קצריס (מתלמידי התלמידים של ליסט):


סימפוניה מס' 9 מאת בטהובן, בביצוע התזמורת הסימפונית NBC בניצוח טוסקניני:

סימפוניה מס' 9 מאת בטהובן, בעיבוד לפסנתר של ליסט, בביצוע ציפריאן קצריס:

  



תוקן על ידי מם80 ב- 21/05/2017 00:06:35





דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-21/5/2017 20:56 לינק ישיר 

אם קשה לעבד לפסנתר את הסימפוניות של בטהובן, הרי שקשה מאד לעבד לתזמורת את הסונטות שלו.  ואם קשה מאד לעבד לתזמורת את הסונטות של בטהובן, הרי שלעבד לתזמורת את סונטה מס' 29, יצירת מופת בהיקף סימפוני המותחת את גבולות הפסנתר, כמעט בלתי אפשרי. פליקס ויינגרטנר, מלחין מנצח ופסנתרן אוסטרי, תלמיד של וילהלם מאייר ושל ליסט, היה מהמפרשים החשובים ביותר של בטהובן בחצי הראשון של  המאה ה-20. הוא עיבד את הסונטה להרכב תזמורתי זהה לזה של הסימפוניה התשיעית, תוך שחשב מחדש את מחשבת הקומפוזיציה של בטהובן בהתאמה לתזמורת, למעשה מחבר מחדש את היצירה כפי הבנתו.

סונטה מס' 29 "האמרקלאוויר" מאת בטהובן,בביצוע סולומון:

סונטת "האמרקלאוויר" מאת בטהובן בעיבוד לתזמורת של פליקס ויינגרטנר, בביצוע התזמורת הפילהרמונית המלכותית בניצוח ויינגרטנר:





תוקן על ידי מם80 ב- 21/05/2017 20:57:51





דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-22/5/2017 18:08 לינק ישיר 

קונצ'רטי ברנדנבורג מאת באך, בביצוע הנגנים הקאמרים בוש:

קונצ'רטי ברנדנבורג 1-3 מאת באך, בעיבוד לפסנתר ל-4 ידיים של מקס רגר, בביצוע זונטראוד שפיידל ו-אוולינדה טרנקנר:


סוויטות תזמורתיות מאת באך, בביצוע הנגנים הקאמרים בוש:

סוויטות תזמורתיות מאת באך, בעיבוד לפסנתר ל-4 ידיים של מקס רגר, בביצוע הקטור מורנו ו-נורברטו קאפלי:


תוקן על ידי מם80 ב- 22/05/2017 18:09:48




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-22/5/2017 19:33 לינק ישיר 

אוקטטט אופוס 20 מאת מנדלסון, בביצוע "אי מוזיצ'י":

אוקטט מאת מנדלסון בעיבודו לפסנתר ל-4 ידיים, בביצוע בגוניה אוריארטה וקרל הרמן מרונגוביוס:




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-22/5/2017 20:01 לינק ישיר 

קונצ'רטו לאבוב, כלי קשת וקונטינואו מאת אלסנדרו מרצ'לו, בביצוע ג'ון דה לנסי ותזמורת פילדלפיה בניצוח יוג'ין אורמנדי:
קונצ'רטו לכלי מקלדת  974 מאת באך,בעקבות הקונצ'רטו של מרצ'לו, בביצוע גלן גולד:


קונצ'רטו אופוס 3 מספר 11 ברה מינור לשני כינורות, צ'לו, כלי קשת וקונטינואו מאת ויולדי, בביצוע נתן מילשטיין, אריקה מוריני, הארווי שפירו ותזמורת קאמרית:

קונצ'רטו לעוגב 596 מאת באך, בעקבות הקונצ'רטו של ויולדי, בעיבוד לפסנתר של מורדוק, בביצוע אלכסנדר בריילובסקי:





תוקן על ידי מם80 ב- 22/05/2017 20:04:37





דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-23/5/2017 11:04 לינק ישיר 

סונטה ק. 9 מאת סקרלטי, בביצוע אליסיה דה לרוקה:

סונטה ק. 20 מאת סקרלטי, בביצוע פוגורליץ':

פסטורלה וקפריצ'ו: שתי יצירות של סקלרטי אופוס 17 (עיבוד לתזמורת כלי נשיפה) מאת שוסטקוביץ', בביצוע התזמורת הסימפונית של משרד התרבות של ברה"מ בניצוח גנאדי רוז'דסטוונסקי:


סימפוניה מס' 10 במי מינור מאת שוסטקוביץ', בביצוע התזמורת הפילהרמונית של לנינגרד בניצוח מרבינסקי:

סימפוניה מס' 10 מאת שוסטקוביץ' בעיבודו לפסנתר ל-4 ידיים, בביצוע שוסטקוביץ' ומשה ויינברג:



תוקן על ידי מם80 ב- 23/05/2017 11:09:48




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-23/5/2017 15:45 לינק ישיר 

פרלודים ופוגות, ספר ראשון, מאת באך, בביצוע פיינברג:

ארבעה פרלודים ופוגות מאת באך (24, 11, 4, 10), בעיבוד לתזמורת של סטרווינסקי, בביצוע התזמורת הקאמרית של באזל בניצוח הוגווד:

סטרווינסקי היה מתחיל כל יום בנגינת 2-3 פוגות של באך (מתוך "כלי המקלדת המכוון היטב") לקבל רעיונות לקומפוזיציה. אזי היה מלחין במשך 4-5 שעות, ואחה"צ מתזמר ומעבד.
 



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-23/5/2017 16:24 לינק ישיר 

פנטזיה ופוגה לעוגב 537 מאת באך, בעיבוד לפסנתר של אירה לוין ובביצועו:

פנטזיה ופוגה בדו מינור מאת באך, בעיבוד לתזמורת של אלגר, בביצוע תזמורת פילדלפיה בניצוח יוג'ין אורמנדי:


פסקליה ופוגה ברה מינור לעוגב 582 מאת באך, בעיבוד לפסנתר של איגור ז'וקוב ובביצועו:

פסקליה ופוגה מאת באך, בעיבוד לתזמורת של סטוקובסקי, בביצוע התזמורת הפילהרמונית הצ'כית בניצוחו:





תוקן על ידי מם80 ב- 23/05/2017 16:37:11




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-23/5/2017 17:45 לינק ישיר 

סימפוניה מס' 9 מאת דבוז'אק, בביצוע התזמורת הסימפונית של מינכן בניצוח צ'ליבידקה:

סימפוניה מס' 9 מאת דבוז'אק בעיבודו לפסנתר ל-4 ידיים, בביצוע דואו קרומלינק:




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-31/5/2017 23:52 לינק ישיר 


שמעתי פעם את הז'ימנופדי של סאטי בעיבוד לתזמורת והיה ממש יפה! ה'רברי' של דבוסי היה מעניין, קצת פחות מוצלח מהפסנתר.

אגב, לפני כמה שנים ראיתי שהקליטו את הסימפוניות של ברהמס בגירסה לשני פסנתרים - אבל זה לא עיבוד אלא להיפך, זו הגירסא שברהמס עצמו כתב כדי להשמיע לידידים להשמעת מבחן לפני שהעביר את זה לתזמורת.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > תרבות ואומנות > מוסיקה קלאסית > עיבודים לפסנתר של יצירות לתזמורת ועיבודים לתזמורת של יצירות לפסנתר
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 לדף הבא סך הכל 2 דפים.