בית פורומים מוסיקה קלאסית

כאן - קול המוזיקה: השבוע בתוכניות 'זרקור' - הכנר יאשה חפץ

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-24/1/2021 11:49 לינק ישיר 
כאן - קול המוזיקה: השבוע בתוכניות 'זרקור' - הכנר יאשה חפץ

כאן - קול המוזיקה:

יאשה חפץ, שהשבוע ימלאו 120 שנה להולדתו, הוא בעיני רבים שם נרדף לנגינת כינור מושלמת: דוגמא מרהיבה למלאכת אחיזה בקשת שאין למעלה ממנה, דיוק מירבי, טכניקה בלא פגם וּמוזיקליות עמוקה.

השבוע נייחד לו את תוכניות "זרקור"
(המשודרות בימים א'-ד' בין השעות 13:00- 14:00), ונשמע בנגינתו מיצירות באך, מוצרט, בטהובן, ברהמס, סן-סאנס, צ'ייקובסקי ואחרים.



דווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
נשלח ב-24/1/2021 14:00 לינק ישיר 

השאקון מתוך הפרטיטה לכינור סולו שנוגן עכשיו עמוק ונהדר.



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
נשלח ב-24/1/2021 15:24 לינק ישיר 

קצת דברים לסבר את האוזן איזה נגן פנומנלי היה חפץ:

בגיל 3 אביו של יאשה חפץ קנה לו כינור קטן ולימדו לנגן כמה צלילים. לתדהמת משפחתו תוך שבוע הילד ניגן הרבה צלילים נעימים ובטוב טעם (לרוב הכנרים זה לוקח כמה שנים). אביו החל ללמדו נגינה בכינור, והתקדמותו המהירה הביאה לכך שכעבור שנתיים יאשה התקבל לבית הספר ללימוד מוזיקה של וילנה. חפץ למד אצל מלכין, ותוך פחות משנתיים, בגיל 7, הופיע ברסיטל בכורה לפני קהל של אלף אנשים, מבצע את הקונצ'רטו לכינור של מנדלסון. 

ב-1907 לאופלד אאואר ביקר בוילנה ומלכין אמר לו שעליו לשמוע את חפץ הקטן. אאואר לא סבל ילדי פלא וגם לא את הסיפורים עליהם, ורק לאחת הפצרות רבות של חברו, זימן אליו את יאשה ואביו. יאשה ניגן לפניו את הקונצ'רטו של מנדלסון וקפריצ'ה של פגניני. אאואר חיבק את יאשה חפץ, צפה לו עתיד מזהיר, והתעקש שעליו לעבור ללא דיחוי ללמוד בקונסרבטוריון של  סנט פטרבורג תחת השגחתו. 

בקונסקבטוריון של סנט פטרבורג, לאחר שאאואר הגיע למסקנה שמעולם לא הכיר כזה תלמיד, חפץ עבר קורס מקיף ביותר במוזיקה. בנוסף לכינור, הוא למד לנגן בפסנתר וב-ויולה. ולמד להכיר את שאר כלי התזמורת. הוא נדרש לנגן באופן קבוע בתזמורת של הקונסרבטוריון, לפעמים בין הכנרים, ולעתים תכופות בין נגני הויולה. גם נדרש להשתתף בהרכבי קאמריים שונים כמו רביעיות, טריו, ועוד. חפץ למד אצל אאואר במשך שש שנים. במהלכן הופיע בקונצרטים ברחבי אירופה. בגיל 13 הופיע כסולן עם התזמורת הפילהרמונית של ברלין בניצוח אתור ניקיש. ניקיש היה פרשן מעולה של מוזיקה רומנטית, וגדולי המנצחים של המאה ה-20 העריצו אותו. כשומעו את חפץ, אמר שמעולם לא שמע נגינה כה מעולה בכינור. 
   



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-24/1/2021 17:02 לינק ישיר 

במהלך מלחמת העולם השניה חפץ הופיע בקונצרטים לפני יחידות של הצבא האמריקאי. רוב האמנים היו מנגנים יצירות יחסית קלילות לפני החיילים. חפץ החליט לנגן תכנית קלאסית אמתית. את הקונצרט הראשון התחיל עם יצירות של באך.החיילים אהבו את נגינתו, ובסוף הקונצרט ביקשו ממנו לנגן עוד באך. פעם היה מזג אויר סוער ביום בו נקבע קונצרט, חפץ התעקש לנסוע להופעה, שמא מחכים לו מאזינים. כשהגיע לאצטדיון ארעי, מקום הקונצרט,  חיכה לו חייל אחד אוחז במטריה. חפץ ניגן עבורו את התכנית המלאה של הקונצרט, ולדבריו זה היה אחד מביצועיו הטובים ביותר אי פעם.

קונצ'רטו במי מז'ור לכינור ותזמורת מאת באך, בביצוע יאשה חפץ והתזמורת הפילהרמונית של לוס אנג'לס בניצוח אלפרד ולנשטיין (1953):

חפץ עיבד לכינור יצירות רבות של מלחינים. להלן "סביליה" מאת אלבניס בעיבוד וביצוע של חפץ:



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-24/1/2021 17:27 לינק ישיר 

חפץ לא היה נוהג להתאמן הרבה מדי יום. לפני רסיטל, הוא היה מתאמן כמה שעות בחדר ההלבשה. מנגן את היצירות מאד לאט, ובהדרגה מגביר את המהירות, עד שמבצע כל יצירה במהירות ובקלות שאפיינו את נגינתו. היתה לו אמת מידה נעלה, ולדבריו בביצועיו הוא היה מתחרה עם עצמו.  פעם, בסוף קונצרט קיבל תשואות נלהבות מהקהל ומהמבקרים, אך הוא סבר שנגינתו לא היתה טובה. חפץ שב לביתו וביצע שם שוב את כל התכנית של הקונצרט. 



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-24/1/2021 18:41 לינק ישיר 

לדעת חפץ, אמנות הנגינה בכינור תלויה יותר בהישג מנטלי מאשר טכני. הוא לא עבד יותר מדי קשה, כי סבר שלהתאמן יותר מדי גרוע כמו להתאמן פחות מדי. אך עבד באופן יסודי וקשה וכן. הוא היה מתאמן על סולמות במשך כשעה בבוקר, ואחה"צ על יצירות מהרפטואר שלו (כשפרלמן הצעיר ניגן לפני חפץ, חפץ לא התרשם מביצועיו, אלא מזה שידע לנגן סולמות לא שכיחים).

מכל מקום, כמו באך, חפץ ייחס את הצלחתו לעבודה קשה ולא לכשרון. (באך אפילו אמר שכל מי שיעמול כמוהו, יגיע לאותם הישגים. בכל זאת: שמיעה אבסולוטית, גוף אתלטי, אינטלקט, אווירה מוזיקלית עשירה בילדות, ומורים מעולים - ככל הנראה הכרחיים).

חפץ אמר: "אסור שהקהל ירגיש שהאמן נאבק כדי להגיע לאיזה דבר". המשפט הזה מאפיין היטב את נגינתו.
 



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-24/1/2021 19:18 לינק ישיר 

כמורה לכינור, חפץ היה מורה קשוח, שהכין את תלמידיו לעולם רב המכשולים של הופעות בקונצרטים. הוא היה מאתגר את תלמידיו להכין יצירה קשה תוך זמן קצר, לוקח את התוים מתלמידים באמצע נגינתם, או אומר לתלמיד שהכין יצירה אחת לנגן יצירה אחרת. לא בכדי אמר: "אם ישרדו אותי, יוכלו לשרוד כל דבר".

הוא לימד את תלמידיו לעבוד קשה, לעבוד בכנות, ולעבוד בתבונה. להתאמן בריכוז. להתאמן על סולמות, אפילו אם לא אוהבים זאת. ואם טועים, לא להמשיך הלאה, אלא לתקן את הטעויות. ולהתאמן על מקומות בעייתיים שוב ושוב.

בתחילת כל שיעור היה שואל: "מי מוכן?". פעם, לקראת סוף שיעור, חפץ ביקש מתלמידה לנגן, והיא ניגנה נוקטורן של שופן-סרסטה. "לא רע", הוא אמר, וקם ממושבו על מנת להציע תיקונים. "עדיין במאבק פילוסופי", היא הסמיקה, "אינני יודעת מתי זה מוכן". חפץ אמר: "אם כך, אולי מוטב שתעסקי במקצוע אחר. הכתה משוחררת". התלמידה ניסתה להתחמק מהר מהחדר. חפץ התיישב, קרא לה. ולאחר ששאר התלמידים יצאו מהכתה, אמר לה: "לא אהבתי את מה שראיתי היום. אם אין לך בטחון בעצמך, איך את מצפה שאחרים יבטחו בך?. אני רוצה לראות שיפור. להתראות". התלמידה הצליחה לשרוד את השנה הראשונה, ובהמשך נהייתה לכנרת מקצועית ולעוזרת הוראה של חפץ.   



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-24/1/2021 22:01 לינק ישיר 
m800

ראיון חשוב עם אריק פרידמן, תלמידו של חפץ, במלאת מאה שנים להולדת חפץ:

www.youtube.com/watch?v=UdpARJi1qWI

פרידמן אומר שחפץ לימדו גישה כנה לנגינה בכינור; שלחפץ היתה רגישות מוזיקלית עצומה וכן יכולת אתלטית באצבעותיו, הנמשלת ליכולת הקפיצה שהיתה למייקל ג'ורדן בכדורסל; ושסגנון נגינתו נסמך על זה של אאואר ו-וייניאבסקי, שפיתחו סגנון גדול ועשיר שיתאים לקהל קונצרטים מרובה מבלי להתפשר על איכות.

קונצ'רטו לשני כינורות ותזמורת ברה מינור מאת באך, בביצוע חפץ ופרידמן והתזמורת הסימפונית החדשה של לונדון בניצוח סר מלקולם סרג'נט (1960):




תוקן על ידי m800 ב- 24/01/2021 22:02:51




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-24/1/2021 23:26 לינק ישיר 

יאשה חפץ כל חייו הכיר תודה למורו לאופולד אאואר. להלן דברים שאמר אאואר המלמדים עד כמה היתה גדולה השפעתו על תלמידו:

"אני מתעקש על התפתחות טכנית מושלמת אצל כל תלמיד שבא אלי. אמנות מתחילה היכן שהטכניקה נגמרת. לא יכולה להיות התפתחות אמנותית ממשית בטרם טכניקה מכוננת באיתנות. הרבה מאד עבודה טכנית נדרשת בטרם אפשר לגשת ליצירות הגדולות של ספרות הכינור, הסונטות והקונצ'רטי."

"אינני מאמין בתיאוריה שאפשר לדעת מי מורו של כנר על פי נגינתו. אינני מאמין שאפשר לדעת מי תלמיד של אאואר על פי האופן בו מנגן. ואני גאה בכך כי זה מראה שכל אחד מתלמידי הרוויח מדרכי לעודד התפתחות אינדיבידואלית, ושהם היו לאמנים אמתיים, כל אחד עם אישיות משלו, ולא מכונות כינור הדומות זו לזו".

"להתאמן נכון אינו עניין של שעות. אימון משקף ריכוז מירבי של השכל. עדיף לנגן בריכוז שעתיים מאשר להתאמן שמונה שעות בלי ריכוז. יש לומר שארבע שעות הן הזמן המקסימלי לאימון, אינני מבקש יותר מזה מתלמידי, ושבכל רגע ורגע שהשכל יהיה פעיל כמו האצבעות."  

"על כל תלמידי לנגן באך. הדבר המרשים ביותר בסונטות של באך (לכינור) שאינן צריכות ליווי. באך חיבר מוזיקה במהירות ובקלות, ולא היתה לו בעיה לחבר ליווי לו חשב שזה הכרחי. אלא שלא חיבר ליווי, וצדק בכך. ועדיין יש לנגנן בדיוק כפי שנכתבו... הקונטרפונקט שלו, הפוגות שלו - לנגנם היטב כשהנושא הראשי, לפעמים בקולות החיצוניים, לפעמים בקולות הפנימיים, או נעים מזה לזה - זה קשה ביותר!" 

סונטה מס' 1 בסול מינור לכינור סולו מאת באך, בביצוע יאשה חפץ:





דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/1/2021 13:51 לינק ישיר 

כשחפץ התחיל לנגן, היו הרבה כנרים שניגנו מוזיקה ברגשנות מוגזמת. חפץ לקח את הכנרות לכיוון הפוך של שליטה ברוח ושאיפה לאובייקטיביות. לכן היו אז מבקרים שאמרו שנגינתו מכנית, מרוחקת, מלוטשת מדי. בהדרגה חפץ למד את כוונותיהם של המלחינים, ונגינתו היתה לרגשית יותר. למעשה האינטנסיביות הרגשית של חפץ עצומה, אלא שנגינתו לא רגשנית ולא סנטימנלית; מנגן ברגש בלי לנסות לרגש.

הרפרטואר של חפץ עצום, אך בצדק הוא מזוהה בעיקר עם מוזיקה רומנטית, ויותר מכל עם הקונצ'רטו לכינור של מנדלסון.

הקונצ'רטו לכינור ותזמורת במי מינור מאת מנדלסון, בביצוע חפץ והתזמורת הפילהרמונית המלכותית בניצוח תומאס ביצ'ם (1949):

www.youtube.com/watch?v=N0tqdhbnpn8

"מלודיה עברית" מאת יוסף אחרון, בביצוע חפץ ועמנואל ביי (1946):



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/1/2021 14:49 לינק ישיר 

יאשה חפץ מגדולי המבצעים של מוזיקה קאמרית בכל הזמנים. להלן ביצועים נדירים ומיוחדים של חפץ ואמנים גדולים אחרים למוזיקה קאמרית:

טריו לכלי קשת אופוס 9 מאת בטהובן (עם ויליאם פרימרוז, גרגור פיאטיגורסקי, 1958):

www.youtube.com/watch?v=_EfnrfqHLqA

סרנדה לכינור, ויולה וצ'לו ברה מז'ור אופוס 8 מאת בטהובן (עם ויליאם פרימרוז, גרגור פיאטיגורסקי, 1960):
www.youtube.com/watch?v=leiXdXvJwMg

פסקליה מאת הנדל בעיבוד לכינור ו-ויולה של הלוורסן (עם ויליאם פרימרוז, 1941):

דיברטימנטו מס' 2 לכינור ו-ויולה, וואיצ'ה מולטו, מאת ארנסט טוך (עם ויליאם פרימרוז, 1941):
www.youtube.com/watch?v=9mlY_FNtXPQ

סוויטה איטלקית מאת סטרווינסקי, בעיבוד לכינור וצ'לו (עם גרגור פיאטיגורסקי, 1963):
www.youtube.com/watch?v=CIT6sYLFaOc
www.youtube.com/watch?v=uTIiMSULegs

דואו לכינור וצ'לו אופוס 7 מאת זולטאן קודאי (עם גרגור פיאטיגורסקי, 1960):
www.youtube.com/watch?v=NXZ8saBVvGw

חמישיית כלי קשת מס' 4 בסול מינור ק. 516 מאת מוצרט (עם ישראל בייקר, ויליאם פרימרוז, וירג'יניה מג'סקי, גרגור פיאטיגורסקי, 1961):
www.youtube.com/watch?v=wOd9NNUMTX4

חמישיית כלי קשת בדו מז'ור ד. 956 מאת שוברט (עם ישראל בייקר, ויליאם פרימרוז, גרגור פיאטיגורסקי, גאבור רייטו, 1961):
www.youtube.com/watch?v=J0L_iNvsrNY

חמישייה לפסנתר וכלי קשת בפה מינור מאת סזר פרנק (עם לאונרד פנריו, ישראל בייקר, ויליאם פרימרוז, גרגור פיאטיגורסקי, 1961):
טריו לפנסתר, כינור וצ'לו מאת ראוול (עם ארתור רובינשטיין, גרגור פיאטיגורסקי, 1950):
www.youtube.com/watch?v=IV_txLAmx8A




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/1/2021 23:01 לינק ישיר 

שמועה מאלפת:

פעם תלמיד של חפץ ניגש אליו ואמר לו: "אני רוצה לנגן עבורך, שתאמר אם יש לי עתיד כנגן מקצועי או שעלי ללכת לעסוק בעסק המשפחתי". חפץ ביקש ממנו לנגן לפניו. התלמיד ניגן. חפץ אמר לו: "אין בך את האש". התלמיד ויתר על לימודי הכינור ובמשך שנים רבות היה לו עסק מצליח. כעבור שנים רבות חפץ הגיע להופיע בעיר בה התגורר התלמיד. התלמיד הלך להאזין לקונצרט ולאחריו נפגש עם מורו. חפץ שאל אותו: "מה עשית בחייך?". התלמיד ענה: "אני איש עסקים, אבל אני מרגיש שחסר לי משהו כשויתרתי על הכינור". חפץ אמר לו: "אוי ואבוי! ויתרת על הכינור! איך יכולת לעשות את זה? ניגנת כל כך יפה!". התלמיד אמר: "מאסטרו, אבל אמרת שאין בי אש". אמר לו חפץ: "אם-כך כנראה צדקתי, כי לו היה בך אש, לא היית משגיח בדבריי".




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-26/1/2021 18:13 לינק ישיר 
m800

לדעת הפדגוג קרל פלש, חפץ משקף את הפסגה של ההתפתחות האמנותית של זמנם, צלילו אצילי ומקסים ביופיו, ואין אפילו פגם טכני זעום בטכניקה שלו, אם כי אוחז בקשת גבוה באופן מוגזם. לדעתו,  חפץ, כמו מוצרט, נולד עם מתת א-ל, ומעולם לא נאלץ להיאבק על מנת לפתח את יכולתו הטכנית, מה שגרם לו להזניח את אישיותו, ולהתרגל לנגן עם האצבעות כששכלו במנוחה, ולפיכך הטכניקה האבסולוטית של חפץ  היא האויב הגדול ביותר שלו אם מעפילה על מה שהמהותי, אזי הופכת לחסרון. פלש מביא כדוגמא יוצאת דופן את הביצוע הטרנסצדנטלי של חפץ לקונצ'רטו לכינור של סביליוס, המצביע על מצב רוח אחר.

הקונצ'רטו לכינור ותזמורת באה מינור מאת סיבליוס, בביצוע חפץ והתזמורת הפילהרמונית של לונדון בניצוח תומאס ביצ'ם (1935):
www.youtube.com/watch?v=NgJ58xBBx40 

לענ"ד, פלש צדק חלקית בדבריו. האינטנסיביות של חפץ בלהתאמן על מוזיקה, בביצוע מוזיקה, ובהוראת מוזיקה, מצביעה על כושר ריכוז עצום. חפץ עבד קשה הן על הטכניקה שלו והן על פרשנויותיו, אלא שהקלילות בה ניגן עשתה רושם כאילו אינה תוצאה של עבודה. אדרבא הוא עבד כמו שצריך, ולכן היה בטוח בעצמו בהופעות. יתירה על כך, הכנרות המודרנית, שחפץ מייסדה, מבוססת על שליטה ברוח או באנרגיה, על היכולת של האמן לשמור את שכלו בשלווה תוך כדי נגינה. אצל חפץ זה היה הכרחי, כי רגשותיו היו כמו הר געש.  מה שנכון לומר, שהכשרון של חפץ לא התאים לכל סוג של מוזיקה, וניכר מביצועיו שהיה הרבה יותר קרוב ברוחו למוזיקה רומנטית מאשר למוסיקה בארוקית או קלאסית.

הקונצ'רטו לכינור ותזמורת ברה מז'ור מאת ברהמס, בביצוע חפץ והתזמורת הסימפונית של בוסטון בניצוח סרגיי קוסביצקי (1939):
www.youtube.com/watch?v=soQY-PUOpxw



תוקן על ידי m800 ב- 26/01/2021 18:18:23




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-27/1/2021 15:14 לינק ישיר 

קטעים מראיון של הכנר אנדרה גראנאט, תלמיד של חפץ, על דרכי ההוראה של מורו:

הוא היה אוהב לבחור סולם, כגון דו מז'ור. מייד היה אומר, בואו ננגן סולם של שלוש אוקטבות. אזי, בוא נתחיל אותו מ-רה ונמשיך עד רה. פתאום, דברים הפסיקו לעבוד, גם לא האיצבוע. אז היה אומר: במקום להתחיל באצבע השניה, למה שלא תתחיל באצבע הראשונה? (לנגן סולם דו מז'ור מ-רה ועד רה). אזי, למה שלא נתחיל ב-פה ונמשיך עד פה? בסולם דו מז'ור. כל סולם היה ככה, ובכל אופן שאפשר לחשוב עליו. אזי סולמות מינורים מלודים והרמונים. אזי שלישיות, ששיות, אוקבטות, אוקטבות מאוצבעות, ועשיריות.

חפץ היה משנה את שגרת הסולמות כל הזמן. למעשה חפץ היה אוהב לנגן סולמות באיצבוע כגון "1-2-1-2-1-2" ו-"2-3-2-3-2-3" ו-"3-4-3-4-3-4" ואז "1-2-3-1-2-3". במלים אחרות, לא היתה נוסחא. 

כשהוא היה מרוצה, היה אומר: מה תרצה לנגן? עניתי: ברצוני לנגן את הקונצ'רטו של ברהמס. הוא היה אומר: בסדר, צ'ייקובסקי. 

חפץ היה אחד מגדולי הפדגוגים אי פעם, אך רק על ידי נגינה, ולא באמצעות הסברים. זה הצליח עבור כמה תלמידים, אולם לא עבור כולם. הוא היה מדגים, ומצפה ממך לעשות את זה בדרכך. אם היית מחקה אותו, הוא היה מפסיק אותך. פעם למדתי את הקוצ'רטו מס' 2 של פרוקופייב ועשיתי כמה החלקות כמו שהוא עשה. למעשה חשבתי שעשיתי את זה ממש טוב. הוא הפסיק אותי באמצע, ושאל: למה עשית את ההחלקה הזאת? אמרתי לו, מר חפץ, אתה עשית את זה בהקלטותיך. הוא אמר: נכון, אני נדרשתי לכך, אתה לא; מתכוון לומר שהוא עשה את זה כי כך הרגיש, והבחין שאני לא הרגשתי את זה, ועשיתי את זה בגללו.

קונצ'רטו מס' 2 לכינור ותזמורת בסול מינור מאת פרוקופייב, בביצוע חפץ והתזמורת הסימפונית של בוסטון בניצוח שארל מינש (1959):
www.youtube.com/watch?v=qUj9yPEPouo

קונצ'רטו לכינור ותזמורת ברה מז'ור מאת צייקובסקי, בביצוע חפץ והתזמורת הפילהרמונית של לונדון בניצוח ג'ון ברבירולי (1937):
www.youtube.com/watch?v=-fCuMFGVwhc





דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-27/1/2021 21:07 לינק ישיר 
m800

ההופעה המפורסמת של חפץ בסוף הסרט "תהיה להם מוזיקה" בביצוע הפרק השלישי של הקונצ'רטו לכינור של מנדלסון (ככל הנראה הקונצרט היחיד בו חייך):



תוקן על ידי m800 ב- 27/01/2021 21:22:03




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-27/1/2021 22:20 לינק ישיר 

קונצ'רטי שחוברו עבור יאשה חפץ, בביצועו:

קונצ'רטו מס' 2 לכינור ולתזמורת מאת קסטלנואובו-טדסקו, עם התזמורת הפילהרמונית של לוס אנג'לס בניצוח אלפרד ולנשטיין (1954):
www.youtube.com/watch?v=OxCzevnm1v4
  
קונצ'רטו לכינור ותזמורת מאת ויליאם וולטון, עם התזמורת הסימפונית של סינסינטי בניצוח יוג'ין גוסנס (1941):
www.youtube.com/watch?v=zGxIZgKB_fk

קונצ'רטו לכינור ותזמורת אופוס 24 מאת מיקלוש רוזה, עם התזמורת הסימפונית של דאלאס בניצוח ולטר הנדל (1956):
www.youtube.com/watch?v=JGrHKYUEawA

קונצ'רטו לכינור ותזמורת אופוס 47 מאת לואיס גרינברג, עם התזמורת הסימפונית של סן פרנסיסקו בניצוח פייר מונטה (1945):
www.youtube.com/watch?v=1gJqiqnu6qg




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > תרבות ואומנות > מוסיקה קלאסית > כאן - קול המוזיקה: השבוע בתוכניות 'זרקור' - הכנר יאשה חפץ
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 לדף הבא סך הכל 2 דפים.