בית פורומים אגודה אחת

כבודה של תורה - על מעמד לימוד התורה מול לימודי חול

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-21/8/2015 14:37 לינק ישיר 
כבודה של תורה - על מעמד לימוד התורה מול לימודי חול

ברחובות קריה התפרסם כעת מכתבם של כמה גדולי תורה ראשי ישיבות ורבני קהילות, כנגד תכנית לימודים חדשה ללימודי מדעים ב"תלמודי תורה" לבנים חרדים. 

במודעה המצורפת למכתב ניתנו דוגמאות שונות מתוך הספר, בהן שולבו נושאים הלכתיים ותורניים עם ידע בסיסי במדעים, במודעה ניתן הסבר לחומרת העניין בהיבט ההשקפתי. 

אינני מעוניין להיכנס כאן לדיון על גופם של דברים הן במכתב הרבנים והן בדברי ההסבר שבמודעה המצורפת, אולם אני מבקש להתייחס לנקודה מסוימת שנכתבה במודעה, שם נאמר שהשיעור במדעים הוא השיעור המעניין ביותר עבור התלמידים מכל תכנית הלימודים ב"תלמוד תורה" וכשמבקשים להשיג משמעת בכיתה ניתן לאיים על התלמידים בביטול השיעור במדעים. 

אני סבור שנקודה זו מבהירה באופן תמציתי את היחס המקובל במחנינו ללימודי חול ואת הגורם לכך, אלא שלמרבה הצער דומני שהדבר איננו מפאר את לימוד התורה במוסדותינו אלא להפך. 

סוגיית לימודי החול ב"תלמודי התורה" המוכרת בשיח התקשורתי כשאלת "לימודי הליבה" בחינוך החרדי לבנים, עוסקת בדרך כלל בשאלת מספר השעות המוקדש בסדר היום ב"תלמודי התורה" ללימודים כלליים, אולם בחינה מעמיקה יותר של הנושא מלמדת על שאלה עמוקה יותר, והיא שאלת היחס לאותם לימודים מעבר להיקף השעות המוקדש עבורם. 

את היחס לאותם לימודים נוכל לבחון באמצעים שונים: בבחינת איכות ספרי הלימוד של המקצועות הללו, איכות המורים המלמדים אותם ומידת שליטתם בחומר הנלמד, היקף המטלות והשיעורים הניתנים במקצועות אלו, ההספקים וההישגים של התלמידים, מידת המשמעת בכיתות בשיעורים אלו ואכיפתה, התעניינות הורים בהספקים ובהישגים וכיו"ב. ככל הידוע לי, הרי שבמרבית "תלמודי התורה" לבנים חרדים, היחס ללימודים אלו הוא זלזול מוחלט. ספרי הלימוד הם ברמה ירודה, המורים אינם מכירים היטב את המקצוע הנלמד, המשמעת בשיעורים אלו נמוכה ואיננה נאכפת על ידי ההנהלה, ההספקים וההישגים נמוכים מאוד, וההנהלה וההורים אינם מייחסים לכך משמעות. 

לשם כך אסתפק בשתי דוגמאות, אחת מ"דפי הקשר" המחולקים בתלמודי התורה מדי שבוע עם פירוט של ההספקים הלימודיים בלימודי הקודש, רק במעט מקומות יופיע גם פירוט של ההספקים בלימודי החול. השנייה מ"אספות ההורים" בתלמודי תורה בהם בדרך כלל יפגשו ההורים רק את המורים ללימודי הקודש ובמרבית המקרים יקבלו דיווח רק על מצבו של בנם בלימודים אלו. לטענתי, הקדשת יותר שעות ללימודי חול במערכת החינוך לבנים תהיה חסרת תועלת, בעוד שאם תימצא הדרך לנצל באופן רציני את השעות המוקדשות לכך כבר תהיה בכך תועלת גדולה. 

נמצא אפוא, שהסיבה המרכזית לזלזול בלימודי החול איננו נובע בשל המחסור בזמן לשם כך, שכן גם הזמן המיועד ללימודים אלו איננו מנוצל כראוי. הסיבה האמתית היא החשש של החינוך החרדי ממצב שבו יתחרו לימודי החול בלימודי הקודש על לבו של התלמיד, ולשם כך על לימודי החול להיות משעממים, לא רציניים ומזולזלים. זהו החשש הגדול המובע במודעה כשלפתע נעשה לימוד מדעים בצורה מעניינת מרתקת ומקצועית. 

וכאן הבן שואל, האמנם זוהי הדרך לגרום ללימודי הקודש לקבל את הבכורה על פני לימודי החול? האם לא היה ראוי יותר להקדיש מאמצים להפוך את לימודי הקודש למעניינים מרתקים ומקצועיים יותר? ילדינו שומעים רבות על מתיקותה של התורה ועל היותה משמחת לב, אולם האם הם אמנם מצליחים לחוות זאת באופן אישי? הניסיון להעדיף את לימודי הקודש על ידי זלזול בלימודי החול, מהווה למעשה הוכחה בחוסר האמון ביכולתה של התורה להוות מוקד משיכה חזק דיו עבור הילדים והנערים, וזו עובדה מצערת ביותר.

דוד המלך ע"ה אמר "תּוֹרַת ה' תְּמִימָה מְשִׁיבַת נָפֶשׁ עֵדוּת ה' נֶאֱמָנָה מַחְכִּימַת פֶּתִי. פִּקּוּדֵי ה' יְשָׁרִים מְשַׂמְּחֵי לֵב מִצְוַת ה' בָּרָה מְאִירַת עֵינָיִם." (תהילים יט), ועלינו אפוא לשאול אם תורתנו איננה משיבת נפש ומחכימת פתי ומשמחת לב ומאירת עיניים, שמא זו איננה תורת ה'?

התפרסם באתר "בחדרי חרדים" http://www.bhol.co.il/ColumnArticle.aspx?id=88606&cat=4&scat=34



דווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-23/8/2015 18:42 לינק ישיר 

מאמר יפה. נקודה חינוכית חשובה מאוד, אי אפשר לבטל על ידי שב ואל תעשה. אם משהו מעניין יותר מתורה, חייבים לשאול למה. (ובכלל, העולם שלנו לא כזה גרוע. שיעור מדעים לא יהפוך את כל הת"תים למכון וייצמן... גם אצל החילונים שלומדים מדעים, לא כולם הולכים אח"כ למכון וייצמן)
אגב, תוכל להציג כתבה, צילום עיתון או מודעה בנושא?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-23/8/2015 21:39 לינק ישיר 

קודה שלא פעם אני מהרהר בה
החשיבה הכללית שלנו, במיוחד בנשואים לימודיים, האם היא מדעית יותר או תלמודית יותר?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-24/8/2015 20:58 לינק ישיר 

הדיבוק כתב:
אגב, תוכל להציג כתבה, צילום עיתון או מודעה בנושא?

אם התכוונת למכתב הרבנים, הרי שלך לפניך.


מכתב עוז מגדולי התורה שליט"א

אודות הוספות ושינויים בלימודי חול בתתי"ם בעקבות תוכנית לימודים זרה שנכנסה לכמה תתי"ם


ב"ה יום ג' לסדר הנני נותן לפניכם ברכה (עקב) התשע"ה לפ"ג


ליקרים ואהובים, המלאים בתוי"ש מזן אל זן, מגידולי ישיבתנו הקדושה החיים והברכה למשמרת שלום!


הננו בזה לקול שמועה, כי הנה בבית רבן בקהילתכם הקדושה, ניתקנה תכנית לימודי טבע העלולה לעקור מלבות התינוקות את העיקרון המקודש שאין ליהודי בעולמו אלא להתגדל בתורה, בטהרתה ובקדושתה, ואין שום תכלית בידיעת מדע אחר אלא עד כמה הנצרך לניהול חיים מסודרים, שזו הייתה שאיפת אבותינו ואימותינו מאז, וע"ז הרבו תפילה ושפכו כמים דמעה, ובמסירות נפש עמדו על כך גם בעיתות מצוקה ועוני.


ולזדאת באנו בזה לזרז את המזורזים ולחזק את המחוזקים, להשתדל בכל תוקף להחזיר עטרה ליושנה, להשריש בל צאצאינו מראשית גידולם, כי אין אומתינו אומה אלא בתורתה, ולהוציא מתכנית הלימודים כל ידיעה מדעית שאינה נצרכת לחיים המעשיים, גם אם היא באה כאילו במלבוש של "הסבר" לדיני תורתנו הקדושה, וח"ו שלא תירש שפחה את גבירתה.


זכות זו תעמוד לכל המחזיקים בה לראות צאצאיהם מגודלים בבית ד' ובחצרות אלוקינו יפריחו, לשם ולתפארת ורוב נחת תמיד.


הכו"ח ברוב יקר ובאהבה

בידידות עוז

אביעזר פילץ


עזריאל אויערבך                    יהודה עדס                    משה יהודה שלזינגר                    זבולון שוב


___________________________________________________________________________


ראיתי את החוברת "תורת חיים" הנלמדת בת"ת בודדים וכנראה מתוך חוסר שימת לב שהדברים אינם תואמים כלל ועיקר את מטרת החינוך בת"ת לגדל ת"ח עם חשקת תורה ויר"ש, וההני בזאת להצטרף לדברי הגאון שליט"א ראש ישי' תפרח


בעה"ח

מאיר קסלר


בס"ד, מנחם אב תשע"ה

הפרטים על תוכנית "תורת חיים" שהוכנסה (בשוגג) לכמה תתי"ם בירושלים

התוכנית נקראת "תורת חיים - תכנית לתלמודי התורה", ארגון "אורט" האמריקאי מממן את התוכנית בתור לימודי ליב"ה לילדי הציבור החרדי בארץ ואגף החינוך בעיריית ירושלים משווק אותה לתתי"ם תתי"ם שמכניסים את התוכנית מתוקצבים על כך, ומשרד החינוך מכיר בלימודים אלו כלימודי ליב"ה.

התוכנית כוללת חוברות לימוד בכמה וכמה סדרות והיא מיועדת לתמידי כיתות ד' ה' ו' ז', התוכנית מועברת לילדי התתי"ם ע"י מורה (חרדי) מיוחד מטעם עיריית ירושלים (העובר הכשרה מטעמם לכך), אשר בא פעם בשבוע לכיתה ומלמד את הילדים את החומר הנלמד ועורך עימם את ה"ניסויים" המדעיים, בנוכחות המלמד, בשעות לימודי החול.

א' הגורמים הקשורים במישרין לתוכנית הינו פילוסוף המטיף בפרהסיא לספקנות ביחס למאמרי חז"ל המובאים בגמרא רח"ל, את החומר הכינו שתי מהנדסים דתיים-לאומיים בשם ע. ארבל ור. מאיר וגב' א' מאגף החינוך בעיריית ירושלים , בת משפחתו של הנ"ל מעורבת בניהול התוכנית (השמות מוזכרים בשער החוברות).

תוכן לימודי החול של החוברת הינם לימודים חיצוניים (שאינם נלמדים גם בתתי"ם בהם לומדים לימודי 'טבע'), "לימודי מדעים" לכל דבר ועניין. לומדים שם: מדעי אנרגיה, חשמל ומים, אטום נטרן, אטום כלורי, מולקולות, אלקטרונים, חשמל דינמי, כוח המשיכה, כוח הכבידה, כוח היניקה, כוח הזרימה, שיקול הכוחות וכן הלאה והלאה. במהלך השיעורים עורכים הילדים "ניסויים" מדעיים שונים באמצעות פריטים הניתנים להם לצורך כך.

מדובר בתוכנית מאתגרת במיוחד, הורים העידו בפנינו ששעת התוכנית היא השעה האהובה על הילדים מכל לימודי הת"ת, עד כדי מצב שבאם רוצים להפעיל משמעת על התלמידים בת"ת מתנים את התנהגותם בהשתתפות בתוכנית.

אולם מהות התוכנית אינה לימודי מדעים סתם, אלא לימוד מדעים כדי לחקור ולהבין את הסוגיות של החומש הש"ס וההלכה, ע"פ המדע.

למשל; את הנושא של אבות ותולדות בשבת העניין של תולדה "מעין האב", לומדים שם (בסדרת קול ד' על המים" פרק א) בצורה מדעית באופן שחוקרים את הכוח המסוים בטבע שקשור לאותה מלאכה וכך בודקים אם זה דומה לכוח הטבע של אב המלאכה. וכן למשל לומדים וחוקרים (בהנ"ל) את כל הסוגיא של עציץ נקוב ע"י שמרחיבים ויורדים לפרטי פרטים של המדע של "נקיבה", ועפ"ז "בודקים" אם עציץ נקוב זה קרקע או לא קרקע לעניין שמיטה ושבת.

יש שם גם לימוד וחקירה של "סוגיות טכנולוגיות בהלכה" שלומדים וחוקרים אותם, כגון; סוגיית הדלקת אור בשבת עם שיטות הפוסקים החזו"א והגרש"ז, חוקרים את זה (בסדרת "ויהי אור" פרק א ופרק ב) ע"י שמרחיבים ויורדים לפרטי פרטים של המדע של החשמל, זרימת החשמל, סוללות, וכו' וכו', וכגון סוגיית "פתיחת דלת אלקטרומגנטית בשבת" וכן סוגיית "השימוש בשבת בעגלת נכים המופעלת באמצעות מנוע חשמלי" (בסדרה הנ" פרק ג), שהם נהפכות שם ל"סוגיות במדע" עם ניסויים רבים וכו' וכו'.

באותה צורה לומדים כמו"כ את הנושא של "רוח מצויה" (ממס' סוכה וממס' בבא קמא) מצד "חוקי הבריאה הקשורים לנושא התנועה" (סדרת "קול ד' על המים" פרק ב) וכן למשל את הנושא של "ציפוי כל המשכן" לומדים מצד "התהליכים הכימיים המשמשים לציפוי גופים במתכת" (סדרת "ויהי אור" פרק ב).

רוח הדברים בחוברות אלו ממילא היא של קלות ראש וזלזול כלפי דברי הקודש המובאים שם - במפורש ושלא במפורש. לימודי הקודש ודברי חז"ל והפוסקים מושווים שם בדרגה אחת עם לימודי הטבע והמדע וכן דברי חז"ל והפוסקים נאמרים מתוך שפה זולה וחוליית.

דוגמא חמורה ביותר: נושא ציפוי כלי המשכן נלמד בחוברת (בהנ"ל) ע"פ תורת ציפוי המתכות בזמנינו בשילוב ניסוי הנעשה ע"י שהילדים בונים דבר הנקרא "מתקן אלקטרוליזה". נאמר שם כך; "בחומש לא נאמר כיצד נעשה ציפוי כלי המשכן, אפשר להניח שהתיכו את המתכות וכו' וכו' או אפשר שרידדו עלי זהב (כן הוא בתוספתא) וכו' וכו',ועתה, ע"פ הלימודים והניסויים שנערכו במסגרת הנושא הנלמד בתוכנית נשאלת השאלה הבאה; "לכשייבנה בית המקדש במהרה בימינו וצריך יהיה לצפות בזהב או נחושת כלים מבית המקדש האם אפשר יהיה לבצע ציפוי אלקטרוליטי?"...

דוגמא אחת מיני רבות מהשפה הזולה והחולית: בנושא של "רוח מצויה" (בהנ"ל) הובא המדרש קהלת במעשה בספינה שעמדה לטבוע עד שבא נשר אחד והצילה וכו' לאחמ"כ נאמר שם כך: "הסבירו את מדרש קהלת שלמדתם לעיל באמצעות חוק התנועה, הסבירו את שני השלבים [שבמדרש] שלב הצרה ושלב ההצלה".

דוגמא מהיחס כלפי סוגיות הש"ס וההלכה, דוגמא אחת מיני רבות [בהנ"ל], "בכל הסוגיות דלעיל למדנו על התנועה, להלן נכיר שני חוקי הבריאה הקשורים לנושא "תנועה", אלו הן סוגיות חז"ל, "סוגיות התנועה"...

_________________

אם אתה מאמין שיכולים לקלקל, תאמין שיכולים לתקן.




דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-27/8/2015 01:45 לינק ישיר 

בצ"כ

תודה על הבאת התוכן המקורי, אותו ביקשתי כדי להיות משוכנע שזהו אכן הנושא. ואמנם, לפי הטקסטים, מסתבר שהייתה זו אי הבנה. ה"בעיה" איננה בהיות החומר מעניין, כפי שעולה מכל התכנים שהבאת, אלא משהו אחר.

לגבי המכתב של הרבנים, אפשר לדון בפרטים רבים, אך הוא מעיד על עצמו אשר מקרה בלתי טהור הוא כי לא טהור, והאמת עד לעצמו שחתמו על המכתב אוסף רבנים שאינם מוגדרים ביניהם ואינם מנהיגי קהילות, אף לא נוגעים בדבר או גדולי הדור הם, אז מדוע דווקא הם? כמובן שאין בידי תשובה, והיא רחוקה מהעסיק אותי, אך הוכחה ברורה היא כי במרמה הגיעו בתכנים אל לוח המודעות.

א.      ביחס לתוכן המכתב עליו חתומים רבנים, לאחר בקשת אלפי מחילות, הדברים תמוהים ביסודם, וכי אכן ניתן לקרוא להוראת מדע בסיסי, "תכנית לימודי טבע העלולה לעקור מלבות התינוקות את העיקרון המקודש שאין ליהודי בעולמו אלא להתגדל בתורה, בטהרתה ובקדושתה, ואין שום תכלית בידיעת מדע אחר אלא עד כמה הנצרך לניהול חיים מסודרים, שזו הייתה שאיפת אבותינו ואימותינו מאז". כלומר, רבנים אלו עומדים על חומת אנך ובידיהם אנך, בו הם מודדים עד כמה ידיעת הטבע נצרכת לעולם? וכי יודעים רבנים אלו את כל תולדות המדע מעתה ועד עולם?

מה גם שהובא בו הבל וריק המכונה "עיקרון מקודש", כאילו "שאין ליהודי בעולמו אלא להתגדל בתורה". בטל "יפה ת"ת עם דרך ארץ", בטל "הפוך בה והפוך בה דכולה בה" וכו' וכו', כאילו דת של שוטים אנו, שאין בין האמונה למדע ולא כלום... (כמובן שאין כל קשר לשאלת פרנסה מת"ת ות"ת לתשב"ר בזה"ז, רק ביחס לעשיית העיקר טפל והטפל עיקר)

ב.      לגבי המאמר המסביר לכאורה "מדוע" כל עיקר כוונת התומכים והעורכים היא להכשיל את ילדי ישראל, ג"כ כמה הערות פשוטות.

לגבי הראיות, משום מה התמידו כותבי הפלסתר להבטיח כפעם בפעם, שהנה בידם "הוכחה ברורה" אודות יחס מחברי החוברות לחז"ל, אלא שגם הם ידעו שאין כל הוכחה רצינית בדברים, ולכן התמידו זה שלש רגלים להבטיח "הוכחה ברורה" נעדרת...

אם אמנם ישנה הקבלה בין המדע לתופעות המצויירות או מצוות בתורה, או איננה, זו שאלה לאדם הגדול, היודע את הכללים והנדונים ומפלפל בהם. אבל הנחה בסיסית כאילו המדע המוחש קיים כשלעצמו, והתורה לעצמה. כלומר, המדע אמת מוחשית והתורה אמת אמונית, אין אב שטות וכפירה גדול מזה. ואדרבה, אמר רבי אברהם בן הרמב"ם (מאמר על האגדות, מודפס בתחילת העין יעקב) שבענייני מדע אין מקום להוכיח אמיתות מהתלמודים, כי יתכן שטעו.

על כן אין מקום להניח שישנה בעיה לדון בדברי התורה הבסיסיים ע"פ המדע. ואדרבה, יש ללמד את הילדים שלפעמים הדברים לא בהכרח תואמים, ויש להבין למה, ואז לנסות לנמק ולהחכים בביאורים פילוסופיים, שע"ז נאמר "כי היא חכמתכם ובינתכם" – שדנים ומעמיקים, כי גופים שאינם נבונים אלפי אלפים ורבוא רבוון ישמשו את הקב"ה, ולא לזה ברא את בני ישראל [וראה ילקוט שמעוני סוף פר' נח, שאין הקב"ה חפץ אלא שישראל ישבחוהו, ולא מלאכים ואוה"ע. וראה גם פתוחי חותם בראש שו"ת חת"ס חיו"ד].

ג.       למותר לציין שהראיה מציפוי המשכן לדוגמה, היא טעות בסיסית, דהתם איירי דווקא בארון ולא בשאר כלים, ואדרבה יש להבין למה פירטו ככה בארון וכו'. וזה לך האות שכותבי הפלסתר אולי אינם מדענים, אבל ת"ח מופלגים ג"כ אינם...

והן הן הדברים לגבי הסבר המדרש עם הנשר. וכי לא ידעו בעלי החוברת שהמדרש איננו פשטי, ואדרבה טוב הוא ככל שיקרבוהו אל הפשט. כי רש"י חזר על יסוד זה כמה וכמה פעמים בפירושו על התורה, שהעיקר במדרש שנכנס היטב בלשון התורה. וראה גם ברמב"ן בויכוח, שאם בעלי הפשט אומרים מלתא דמסתברא (שהמשיח יוולד מעט לפני בואו), אין מקום להאמין לאגדות!!! (שהמשיח נולד ביום החורבן)

אלא שכותבי הפלסתר, לא זו בלבד שהפרו דברים נכוחים מר"א בן הרמב"ם והרמב"ן ומאמרי חז"ל וכו', עד שלדבריהם, "אין צריך ואין ראוי לפרט הפסול בתוכנית". כלומר, אחר דברי הבורות שלהם וטעויות הבוטות בהבנת חומש-רש"י, הם מצפים שיאמינו להם בלא ראיה....

ד.      הקושי לראות בתורה ובמדע מקשה אחת, שעובר כחוט השני בכל הפלסתר הלז, מצייר את הדת כבלתי אמינה, וכאילו הקב"ה והטבע אינם מקושרים, מעין מ"ש הפילוסוף לכוזרי, שאם היה קשר בין האל לאדם הוא דרך עילה ועלול...

ה.      והנה ראייתם ממכתבי חכמי הדורות, שהם לעולם הנשק המועיל ביותר לחסרי מדע ויתרי כוח הקובעים לציבור טוב ורע.

והם מכתב מהגאון ר"ח קנייבסקי, לפיו חייב אדם ללמד בנו תורה, והיינו בדרך המסורה וכו' וכו'. ובוודאי לא כתב רב האי גאון שטויות כאלו, דלהדיא אמרי' בקידושין דסגי שילמד בנו מקרא או משנה או תלמוד, וכי אם ילמדו משנה לבד, שעליה אחז"ל "מידה ואינה מידה", איך יצא יד"ח לפ"ז?!?!

מה גם שכאילו נעלם מעיניו מ"ש שחייב אדם ללמד בנו אומנות. וא"כ אדרבה, בלא הך תוכנית למדעים לא יצא האב יד"ח...

והמכתב מהגאון רח"ס מהבל ימעט, דהתם איירי בחינוך לחילוניות שהיה אז, ופשיטא שאין קשר בין הדברים אפילו לרווחא דמילתא, ואם היתה בידי הכותבים אפילו ראיה אחת קלושה היו נמנעים מהביא שקרים גסים וטעויות בסיסיות שכאלו.

למותר לציין את ה"ראיה" מדברי הרמב"ם בהלכות מעילה, שלפי הבנתם סותר כמה וכמה פרקים במו"נ ח"ג, ומשוי להרמב"ם שוטה המכחיש דברי עצמו.

ו.        ואולם מתחילה בעלילה באו הכותבים, שפתחו הדברים כמכתב לרב גאון אחד – כלשונם, וסיימו בדברים בוטים שאינם מתאימים למכתב ואין כל ניסוח בכתב כשל מכתב, כאילו אם לא ישתכנע הקורא מהתוכן, אולי ידמה שזהו מכתב אחד מהארזי הלבנון.

ומה גם שרבו כמו רבו הטעויות הלשוניות בלה"ק של הכותבים, עד שניכר כאילו הם עצמם אינם בקיאים דיים בלשון מקרא ומשנה, ואע"פ כן מוכיחים את הרבים.

 

והשי"ת יצילנו משגיאות ומכל מרעין בישין.

 

אין בדברים כדי לדון בנושא קיומה של הוברת ותכניה, אלא כדי לבטל את הדברים בעלי הסגנון הבורי והבוטא שהציג בצ"כ




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-30/8/2015 12:47 לינק ישיר 

מה כל כך קשה להבין שכדי לגלות ולגדל את תלמידי החכמים של הדור הבא צריכים קודם כל לבודד אותם מהבלי העולם הזה וחקירותיו ? הלא את הדברים האלה יוכלו למצוא מאוחר יותר אם וכאשר ירצו בכך.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-31/8/2015 00:21 לינק ישיר 

אז לדעתך צריך ללמד מה מברכים על אננס לפני שהילד יודע מה זה אננס? יש אגב רשת חיידרים כזאת, שהילדים יודעים באיזה גיל נפטר אדם הראשון לפני שהם יודעים מה זה 930.... אם זה נראה לך הגיוני, שיערב ויבושם לך!



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-31/8/2015 13:52 לינק ישיר 

הכל נגזר ממטרת העל של חיי הפרט וחיי הכלל. היות וחייבים להעביר הלאה את התורה לדורות הבאים בצורה הנקיה ביותר, יש להעדיף קודם כל את הכשרת עילויי הדור וצדיקיו. הם יסתדרו מצוין גם בלי לדעת איך בדיוק נראה האננס המסויים הזה או יוכלו להמתין קצת עד שיבינו את משמעות התורה שנגרסה בפיהם. שאר הציבור ממילא יסתדר כבר בהבלי העולם הזה, ןיש לנו היסטוריה מפוארת בתחום.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-31/8/2015 16:54 לינק ישיר 

שותף
בקשר להיסטוריה כדאי שתבדוק כמה אחוז מיהדות מזרח אירופה היו נאמנים לדתם בשנת 1870 וכמה בשנת 1932. צא והשווה למצבם הכלכלי והגשמי וראה כמה ההיסטוריה הזו מפוארת.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-31/8/2015 18:05 לינק ישיר 

אולי תאיר עינינו בנתונים ?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > חברה וקהילה > אגודה אחת > כבודה של תורה - על מעמד לימוד התורה מול לימודי חול
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר