בית פורומים אגודה אחת

תהיות על "אגודה אחת" ומטרותיה

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-3/9/2015 20:55 לינק ישיר 
תהיות על "אגודה אחת" ומטרותיה

אתמול קראתי את הכתבה שעשו במקור ראשון עם אנשי "אגודה אחת". אני רוצה להעלות כמה תהיות שעלו במחשבתי בבהירות יתר לאחר הקריאה.

הרושם המתקבל מהכתבה הוא שאגודה אחת מנסה לירות לכל הכיוונים. קיימות בעיות בכל התחומים האפשריים: חינוך, שידוכים, השכלה, עבודה, אחריות ציבורית על נושאים שונים, תחומי וסגנון לימוד תורה, אינטרנט, אמונה, והרשימה לא מתקרבת לסיומה. אגודה אחת שמה לה למטרה לחולל שינוי מתוך מודעות שהשינוי לא יקרה ביום אחד.

אבל האם לא היה עדיף להתמקד ולרכז את כל הכוחות המצוינים של חברי אגודה אחת במטרה אחת, בניסיון לחולל שינוי משמעותי? זו שאלה אחת.

השאלה השניה קשה יותר והיא נוגעת בעצם הרעיון לחולל שינויים בחברה החרדית.

האם השינוי הזה בכלל אפשרי?

רשמתי למעלה רשימה חלקית של בעיות, שטיפול בכל אחת מהן מצריך שינוי חברתי, תודעתי, לפעמים אמוני.

זה מייאש. אבל אני רוצה לגעת בנקודה אחרת שהיא הסיבה לכך שאני די מיואש מהסיכוי לחולל שינוי.

הבעיות הללו אינן מקריות. הנטייה שלי היא לחשוב שיש לכולן שורש אחד, פורה ראש ולענה, שצריך לחפש אותו.

לדעתי, שורש כל הבעיות זו גישת ההתבדלות, הרעיונית והמעשית, שבמציאות הנוכחית יוצרת בעיות רבות. וכאן אני מגיע לקטע המרגיז.

אם אני צודק שהכל נובע מגישת ההתבדלות, אז אין מנוס מלוותר עליה במידה רבה. אין טעם לכבות שריפות ולהשאיר את הגחלים הבוערים בשטח. במשב הרוח הראשון שיבוא תפרוץ שריפה חדשה.

אלא מה? כנראה שמי שמדבר על שינויים בחברה ולא על עזיבת החברה, סבור שההתבדלות נחוצה ונצרכת. מי שסבור כך, שיתכבד בבקשה לאכול בשקט את פירות ההתבדלות ולא ינסה לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה.

זו הסיבה שלדעתי אין טעם לפעול לשינויים ספציפיים בתחום כזה או אחר. מי שחושב שההתבדלות כעיקרון חינוכי/אידאולוגי שווה את המחיר שלה, שיתכבד לשלם את המחיר, ומי שחושב שהמחיר יקר מדי, יקום ויעזוב את החברה החרדית.

כמובן שגם לעזיבה יש מחיר, וצריך לשקול אם זה עדיף. אבל הניסיון לשנות את החברה בלי לוותר הלכה למעשה על עיקרון ההתבדלות, נראה לי ניסיון עקר שיביא רק עגמת נפש.   



תוקן על ידי חזקואמץ ב- 03/09/2015 20:55:29




דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-4/9/2015 16:49 לינק ישיר 

אל תדאג  הכלכלה תעשה את שלה והצבור החרדי יוכרח להתערות במידה מסויימת וטוב שלקראת זה מישהו מכין מצע, גם אם חובבני ולא מעשי



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-4/9/2015 17:38 לינק ישיר 

חזק

ראשית, אני מאוד מזדהה עם רוב ההנחות שלך בשאלה, וכפי שכתבתי לא פעם, אני נוטה להסכים עם הטענה הבסיסית, לפיה אם ישנו אדם שלא רואה ברכה בחברה בה הוא נמצא, מה טוב שיקיים את מאמר חשליט"א: "אם לא נוח – לך לך!"

במובן זה, אני מצטרף לשאלה העקרונית, לא לפני שאבקש מימך קישור לראיון במקו"ר (אם ישנו ברשת), או לפחות תמצות שלו.

ישנם לדעתי שני נושאים מהותיים, אשר מהם נובעת כל התארגנות חוץ-מגזרית מסוג אגודה אחת: האחד, צורך של יחיד או רבים להתמודד עם בעיות או למצוא פתרון לבעיות שנוצרו עקב חוסר התאמה או משתנים כאלה ואחרים. צורך זה הינו בעיה פרטית, אישית, שלכאורה הנדרש ממנו הוא תיקון או שיוף של החברה או היחיד, עד שיתאימו זו לזה.

הבעיה השנית, שלא פעם מדובר בה כתולדה של הראשונה, היא ביקורת חיצונית-פנימית על המגזר, שלמעשה לא נאמרת או מהווה ביקורת פנימית-בונה ולא ניתנת למגזר – אלא תמיד על המגזר – הנסתר, בגוף שלישי.

אם נניח, הייתה הבדלנות נושא יחיד, היינו מוצאים דרכים רבות לבדלנות שהיו משחררות אותנו לכבלי המגזריות, לעומת זאת היינו מרוויחים את הערך המקודש הלז. אולם ניתן להבחין בנקל שלא הצורך בבדלנות מניע את המגזר למקומות בו הוא דורך, גם לא הבדלנות בלבד מנחה את המגזר, אלא יותר גרורות של הנחות מאובנות, שמזמן הפכו מאקט בדלני, מנהג סתמי או איזה טיעון עתיק שנועד לזלזל ביריב כלשהו, לאידיאל מקודש שרוב גופי התורה תלויים בו.

וכאן נופלת הבעיה, בין אותם שפשוט לא מסתדרים עם השיטה – מסיבה אידיאולוגית או נפשית, מתוך בעיה שלהם או מחמת בעיה רצינית המתקיימת בחברה – והם פונים אליך או אליי, על מנת לנסות למצוא מזור לחוליים. לדוגמה, האוכלוסייה הספרדית נדרשת מדי פעם "להקים להם מוסדות משלהם"; בה בעת שכולם מבינים שבדיוק כנגד זה נלחמת החברה הישראלית כולה – נגד שימור הגזענות! וכי יעלה על הדעת של"ישיבות משלהם" לא יתקבלו אשכנזים? או אז תתלבנה סוגיות חמורות עד כמה גדלה הנבזות במעשה שכזה...

ולכן, פונים אלינו אנשים המחוברים לציבור, שאין סיבה לנתק אותם מן הציבור, ומבקשים עזרה. כאן אתה יכול להיות אסרטיבי, לומר את האמת הפשוטה: "ממה נפשך, אם הם צודקים, קבלו עליהם את הדין; ואם לאו, מה לכם ולהם?". אלא שיש בזה מעט אכזריות.

ולכן נזקקו יהודים כמו בצלאל לשתי בעיות, אחת עקרונית, עם תיקונים במגזר – כדי לעזור לנכשלים, ואחת מתוך רחמים על הנכשלים למיניהם – באופן שיועיל להם להשתלב מבלי להפגע.

אני חוזר ואומר, שלדעתי מדובר בשלישוניות שאולי תסייע לטווח הקצר, ואפילו אם תבוא ממנה תועלת – תהיה זו תועלת אגבית וספציפית. לכן נכון בעיניי לנסות, לפחות במקביל, לבנות מערכת משמעותית יותר שבבסיסה תיגמל מהמגזר החרדי, על דעותיו ועל הנהגותיו. ובפעם המי-יודע-כמה, איך שמחליפים כיפה – מבע שחור, לאחר – פתאום נהיים החיים יפים, נעימים, שמחים, מלאים בתחושות רוחניות חיוביות; לא יודע איך זה, אבל הפלא הגדול באמת, הוא שמעטים הסכימו לנסות....

 

ואסיים בסיפור (שאולי קשור לעניין השידוכים של אגו"א): בתקופת ה"שידוכים" שלי, הוצעה לי איזו בחורה שתמיד הובטח ש"היא מאוד מתאימה" לי, לאופיי.

מטבע הדברים, לא ייחסתי חשיבות מיוחדת להבטחות אלה, בפרט שכידוע, במחוזותינו כל אדם שהבחין בך באוטובוס, כבר יודע מה טוב לך ומה לא, מה מתאים לך וממה עליך להתרחק. אבל מכיון שכאדם חריג מעט, בעל דעות לא בהכרח סטנדרטיות – לא הייתי מוצף בהצעות, שלחתי לברר במה דברים אמורים.

לאחר זמן קצר קיבלתי משוב חמוץ במיוחד. "היא כנראה חכמה ומוצלחת", נטען, "אבל הסיפור כולו נשמע עצוב ומסכן". לפי המשוב, רוב החברות התעקשו על הנושא של החכמה וכדו', אבל גם התחמקו מ"הדלפת" פרטים אודות האישיות; כמו כן, חברי המשפחה היו נשמעים ידידותיים וחמים, אבל בעיקר טרחו לספר עד כמה הם עוזרים למשפחה, ושאכן המשפחה נכנסת אט אט לתלם מבחינה מגזרית וכלכלית.

אני כמובן זנחתי את הרעיון. אחרי הכול, למה "להיכנס למיטה חולה"?

לפני פחות משבוע קראתי באיזה אתר כתבה, בה רואיינה מישהי שהזדהיתי בקלות עם רוב דבריה. ניכר שהיא חשבה על כמה דברים שחשבתי אני, קל היה לי להתחבר עם השאלות שהיא העמידה למגזר, וגם על חלק שהתשובות שהיא נתנה להן. אבל לא רק. גם שמה וכל פרטיה היו מוכרים לי...

על מצבה כיום, אין לי ידע. אני ב"ה נשוי באושר. אבל שואל את עצמי, למה הצרות עין וסטיגמות בשידוכים? למה לא לתת הזדמנות, בה ירוויחו גם אלו הנכשלים, למיניהם? למה להפוך חוסך התאמה לערפול ותגובה חששנית? האם אין דרך עדינה, לפתור שאלות המכוונות לדעות ואופי, לא ברמיזה על דלות וחוסר אונים?

על "למה" אין דרך לענות, אבל לחשוב על הכוונה לעתיד – האם כדאי לשלוח אדם למקום, בו כל סטייה קטנה תגרום לו נזקים שאין דרך לתקנם. על זה יש דרך לענות, חובה לענות ולא כאן...

ואם כבר התחממתי. האם מישהו מסתפק באשר לאותו יהודי מרכסים? וכי מישהו מאמין שהבעיה התחילה ונגמרה בשאלת המוסד האשכנזי לבת? הלא מנהלי המוסדות וראשי הקהילות אלופים בהדבקת תוויות! וכי זו הפעם הראשונה שהוחלט על אדם שהוא "צבוע", "רמאי", "רפורמי", "חילוני", "בעל השקפות פסולות", "לא בריא בנפשו" ועוד ועוד, רק כדי להיפטר לקבלת צאצא או לאיים על קיומו? (אישית, אני מכיר לא אחד ולא שניים כאלה)




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-5/9/2015 22:33 לינק ישיר 

חזק, 

1. לירות לכל הכיוונים.
אגודה אחת (כארגון) - היא קבוצת יזמים כך שכל יזם פונה לאפיק שמעניין אותו, ולכן ריכוז הכוחות אכן נעשה ככל שזה מעצים את היוזמה ואת האפקט. המשל אם כן אינו חייל אחד שיורה לכל הכיוונים, אלא הרבה חיילים שפועלים בזירות שונות.


2. לחולל שינויים בחברה החרדית.
הרבה דיו והקשות מקלדת נשפכו בניסיון להגדיר את המושג "חרדי", אבל כל עוד חברי האגודה מזהים את עצמם כחרדים והם פועלים בחברה הזו לשם קידום ושיפור - אזי מדובר בקידום החברה החרדית ולא הדתית או החילונית. לכן אני לא מבין את ההצעה לקום ולעזוב. אם הבנין שלך מלוכלך אתה קם ועוזב או מנקה?
וזה שמנקה צריך להגדיר אותו כ"מחולל שינוי" או פשוט אדם בעל יוזמה?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/9/2015 00:00 לינק ישיר 

יהודים, 
המשל על הבנין המלוכלך אינו מתאים לנמשל. המשל הנכון הוא בנין שמייצר באופן עקרוני לכלוך, מעצם טבעו ואופיו - האם יש טעם לנסות לנקות אותו? או שהצעד הנכון הוא להרוס אותו ולבנות מחדש, או לחילופין לעזוב את הבנין?

אח רחוק,
הנה הכתבה: http://www.nrg.co.il/online/11/ART2/711/844.html?hp=11&cat=1104



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-6/9/2015 01:02 לינק ישיר 

חזק, או שכל אחד רואה את המשל מהזווית שלו. 
אתה טוען שהבנין מייצר לכלוך מעצם טבעו, כנראה שאלו החרדים שהכרת.
ואני טוען שיש לכלוך וצריך רק לנקות, כנראה שאלו החרדים שאני הכרתי.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/9/2015 01:06 לינק ישיר 

חזק
תודה על הכתבה, אקרא ואשיב לפי הורך.

בקשר לחילוק בין הבית לחרדיות, אני חושב שאפילו מבחינה מדעית אתה טועה. כולמר, בית בעצם מהותו מייצר אבק - וכן, כל אסכולה במהותה יצורת בעיות, אלא שבניגוד לכל אסכולה שמכבדת את תומכיה, החרדיות נמנעת מטיפול בבעיות דרך יצירת תחושת עליונות ונרקסיזם מסוכן - וכבר הארכתי בזה בלי סוף, רק אספר שהשבת שוחחתי עם אשת חינוך שהכניסה את בנה לת"ת הליטאי הנחשב באזור מיגוריה, שיש לי היכרות רבה עם הצוות שלו. אותה אישה התלוננה רבות וצדקה בכל מילה. אני מדבר על בעיות בסיסיות כמו חוסר אכפתיות מבעיות מאובחנות, איבחונים של בעיות לפי הזמנה (וד"ל), חוסר בצוות מקצועי וכדו' - דיני נפשות של ממש! - אבל הסיום מבחינתה היה, "העיקר שלא ילך לחינוך העצמאי, או למזרוחניקים האלה... איפה שכולם מתקלקלים!!". וד"ל

אגב, בלהט הכתיבה בערש"ק, שכחתי את הפאונטה של הסיפור על השידוך.
כשקראתי את הכתבה היה פרט אחד שלא התאים לידע שלי. הדרך היחידה מבחינתי ליישב את הפרט הזה, היא מסקנה שכשם שדאגו "לנפנף" אותי ממנה כשידוך, כך דאגו לנפנף אותה ממני... והנה הסרט של מי שרוצה חרדיות ועליה רוחנית. צריך להבין, חרדיות היא מצב סטטי מאוד, כל התעלות יכולה להגיע לשפיכות דמים נטולת רחמים!



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-6/9/2015 01:39 לינק ישיר 

בקשר לכתבה.
מאוד יפה, מאוד מעניין, אבל כאילו משהו לא ברור.
לאן ה"אגודה" הזאת (שבכתבה) חותרת? מה היא רוצה? האם יש לה מטרות ספציפיות?
עושה רושם כאילו המטרה היחידה היא לשנות כמה שיותר, להיות עם (לבוש, שמרנות וכו') והלרגיש בלי (כל המיתוסים שנכנסו בדרך).
ובכלל, לאן נעלם מנהל הפורום?

לגבי תכני הכתבה. כל הטיעונים נראו לי הגיוניים וטובים, אבל ישנה דרך מאוד מאוד פשוטה ליישם את כולם, מבלי לאבד טיפת שמרנות או יראת שמים (אמיתית, לא מהסוג שמיעה ההשקופע).
לעבור מקטיפה לסרוג ומשחור לצבעוני.
תחשבו על זה. אולי בכלל טעינו, או הוטענו, ובלבד שלא נמא את האור הזך הזה שנמצא אצל השכנים בתנועת המזרחי?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-6/9/2015 08:29 לינק ישיר 

אחרחוק,
השורה התחתונה שלך, אליה אני חותר. למעט הביטוי "האור הזך". גם אצל הדתיים לאומיים יש בעיות לא מעטות, בהבדל אחד: הם מנסים לטפל בהם.

יהודים,
צר לי לכתוב את זה בצורה ישירה כ"כ, אבל ההתרשמות שלי היא שאתה (ואולי גם עוד חברים באגודה) לא באמת מכיר את המגזר החרדי. מעולם לא גדלת ומעולם לא חיית בתוך המגזר החרדי הקלאסי. הקהילה של זילברמן, שיש לי שם חברים טובים והיא מקום מעניין מאוד, היא בפירוש לא מייצגת את המגזר החרדי. הייתי מזמין אותך לחיות שנה ושנתיים בתוך קהילה אברכית ליטאית ממוצעת, ולחשוב על הדברים מחדש. כמי שגדל בתוך המיינסטרים של בני ברק הפונביז'אית-לדרמנית, וחי למעלה מעשור בתוך קהילה אברכית-ירושלמית, צר לי לקבוע כי הניסיונות לשינויים בלי קעקוע היסוד המתבדל, הם ניסיונות סרק חסרי תוחלת.
אם למישהו יש אפשרות להרוס הכל ולבנות מחדש, זה בעיקרון יכול להצליח, אבל אין מי שמסוגל לעשות זאת. הפיתרון היחיד למי שאינו רואה את עצמו חי במגזר החרדי כפי שהוא עכשיו (ובלי רחמי שמיים מרובים המצב רק ילך ויחמיר) הוא פשוט לארוז את הפקלאות וללכת למגזר הדתי-לאומי (ולא לחרד"ל, שמחקים היטב את החרדיות על בעיותיה).



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-6/9/2015 09:52 לינק ישיר 

לא הבנתי למה צריך לחפף בשמירת המצוות כדי לפתור בעיות חברתיות כואבות ?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/9/2015 12:52 לינק ישיר 

מבחינתי, אין מטרה "לחפף" בשמירת המצוות, אבל אהיה הגון ואומר שחלק מהבעיה היא שיטה של החמרה אינסופית בכל מה שאפשר.
מבחינה פרקטית, יתכן (ואולי ברור שכך) שעזיבת החברה החרדית היא בהכרח מעבר לחברה אחרת שההקפדה על קיום מצוות פחותה בה מהסטנדרט המקובל בחברה החרדית.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-6/9/2015 17:19 לינק ישיר 

אחרחוק,

ברוך אומר ועושה, 

עוד לא ראיתי שהחלפת כיפה,וכו',

אלא אם כן, חסרים לי נתונים....



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-6/9/2015 20:28 לינק ישיר 

אני רואה שדבריי הוצאו מהקשרם באופן מוחלט.....
כוונתי היתה שבסה"כ סיכום כל הטענות של אנשי אגו"א - לפי הכתבה במקור ראשון - אומרות דבר אחד פשוט: המזרחי צדק, החרדיות כשלה!
דיבור על מדיניות תורנית וניירות עמדה, זה חיקוי בראשיתי עלוב למדיי של מכון ומת וחבריו, דיבור על פתיחות דתית והשקפתית והבנת הבעיה של ראיית העולם דרך אותיות הגמרא - חלף ראיית הגמרא דרך אותות הקוסמוס. סה"כ זה סיכום המחלוקות בין החרדיות למזרחי.
לא הבעתי דעה אישית, רק ציינתי שמפחד מפני אגודה אחת העתידה, דאגו לשדר לנו במשך שנים את האיוולת (סליחה על הביטוי, אבל אין מדויק ממנו) של שותף, כאילו רק הציבור החרדי זוכה לא "לחפף במצוות".
המציאות היא שכשנכנסים לעובי הקורה, רואים שאף אחד לא מחפף בשום מצוה. יש אמנם אנשים שמצד עצמם מחפפים במצוות, אבל זה קיים בכל קהילה (בקהילה החרדית הם מספיק צבועים כדי שלא תבחין בהם. רוצה פגישה עם עו"סים, לשמוע כמה ג'ורה יש בקומה מעליך?!)
פשוט הטעינו אותנו בנרקסיזם ואנחנו לא מסוגלים להאמין שישנם עוד כמה ציבורים שלא פחות אציליים מאיתנו. אבל את המציאות זה עוד לא שינה. בשנים האחרונות יצא לי לפגוש בסוגים שונים של מערכות חינוך דתיות בארץ, הציבור החרדי יכול לקנא ברובם....
המצב שלנו גרוע, והכל מתחיל בזה שבמקום לפתור בעיות, העדפנו להתנפח עוד קצת ולהתעלם.
חברים, ככה מעצימים בעיות!!

בקשר לשאלות האישיות. כאמור, אני ממליץ למי שנושא בעיה. לי אישית הכיפה לא מפריעה, אני ת"ל כבר מזמן לא קשור כמעט לשום מגזריות חרדית, ורק נהיה טוב לי מיום ליום



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-6/9/2015 22:13 לינק ישיר 

ההבדל הוא שבציבור החרדי העבריינות היא בסתר ואילו בציבור המזרחיסטי העבריינות היא באופן רשמי ו"הלכתי".



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/9/2015 09:34 לינק ישיר 

שותף
תלוי אלו עברות ....



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-7/9/2015 10:56 לינק ישיר 

בעל, בדיוק על זה יכולנו להתכנס ולפעול- לעקור את העבירות הציבוריות ולא לתת להן לחלחל.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > חברה וקהילה > אגודה אחת > תהיות על "אגודה אחת" ומטרותיה
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 לדף הבא סך הכל 2 דפים.