בית פורומים עצור כאן חושבים

התמונה שתפתח את הדיון בליל "ניטל"

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-24/12/2004 16:06 לינק ישיר 
התמונה שתפתח את הדיון בליל "ניטל"
מצורף קובץ

להזכירכם, היום בערב אין ללמוד תורה



דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/12/2004 18:24 לינק ישיר 

אני לא מצליח להיזכר אם העניין עלה פה לדיון, למרות שהסברא נותנת שכן.

ראשית, כידוע קיימת מחלוקות בדבר לידת "אותו האיש" ועל כן קיימים מס' מועדי "ניטל".
המחמיר תבוא עליו הברכה וכל המוסיף יוסיפו לו מן השמיים.

מ"מ מנהג הניטל תמוה מאד בכך שההנחה העומדת בבסיסו הינה שלימוד התורה בליל ניטל מעניק "חיות" לכוחות הטומאה.
הנחה זו מנוגדת להנחה המאד יסודית שהתורה דווקא מטהרת את העולם ונלחמת באותם כוחות.

מי ישכילני ?

אגב, בניגוד להנחה רווחת, התמונה דלעיל כנראה לא מתייחסת לליל ניטל, אלא למועד אחר. סתם משחק חולין של ת"ח.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/12/2004 18:47 לינק ישיר 


משחק המלכה

פעם, נכנס רבי נחום משטפינשט, בנו של הרבי מרוזין, לבית המדרש ומצא את הבחורים ה'לומדים' יושבים ומשחקים ב"משחק המלכה" (דאמקה). כשראו את הצדיק נכנס נבוכו ועמדו מלשחק. הרבי הניע בראשו בסבר פנים ושאל: יודעים אתם את כלליו של משחק המלכה?"וכיון שמפני היראה *ניטל* הדבור מפיהם, השיב להם הרבי בעצמו על שאלתו. אמר: "בואו ואגיד לכם את כלליו של משחק המלכה. ראשית, אסור לנוע שתי תנועות בבת אחת. שנית, מותר ללכת לפנים ואסור לפנות לאחור. שלישית, משהגעת למעלה כבר אתה ראשי ללכת לכל מקום כרצונך"

(אור הגנוז בובר (290))

ואם כך נאמר על משחק הדאמקה, מה נאמר על משחק השח מט?

הניטל זה רעיון שלי להדגיש אותו.ששששש...

אי אי אי איזה שעשועים... אמא אמא הרמב"ם מנצח!





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/12/2004 18:56 לינק ישיר 


זה תמוה ?

לפי המקובלים לימוד מקרא בלילה מגביר את הדינים בעולם, זה תמוה !!!

אגב, ה"מנהג" הזה הוא "מנהג" אשכנזי/חסידי ?
לי הוא יחסית חדש (התודעתי אליו בערך לפני שנה מבח"ח)



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/12/2004 19:04 לינק ישיר 


ועל המלחמות השכליות והייצריות שעשית לאבותינו ולנו...

אי אי אי איזה שעשועים... אמא אמא הרמב"ם מנצח!

באבא, מקובלים זה מקובלים, ואנחנו זה אנחנו




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/12/2004 19:12 לינק ישיר 



בספר-השיחות תש"נ ח"א עמ' 192 ישנו ביאור מה שכ"ק אדמו"ר מהורש"ב נ"ע היה משחק (או מייעץ כיצד לשחק) שחמט בלילה זה.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/12/2004 19:24 לינק ישיר 


אגב, לכל המעוניינים, ישנו משחק מחשב שנקרא לגו-שח, מומלץ מאוד.

ואני הכי אוהבת לשחק עם ה'מתרברבים' הם אלה שחוטפים ממני מט סנדלרים תוך שלושה מהלכים...


אי אי אי איזה שעשועים...אמא אמא הרמב"ם מנצח!





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/12/2004 19:34 לינק ישיר 

אין ספק כי ישו שמוזכר בגמרא הוא אכן ישו המפורסם, שהרי בכתבי היד הנוסח הוא: "ישו הנוצרי". אפשר עוד לומר שהיו שני ישויים, אבל לומר שהיו שני ישויים נוצרים, נו באמת ...

אגב, מעניין לציין כי ישו אינו שמו המקורי של ישו, אלא "ישוע", שם יהודי נפוץ בתקופת ימי בית שני, כך למשל הכהן הגדול (המתיוון) ישוע, הידוע בשמו היווני: "יאסון". אולם כנראה הואיל והנוצרים דרשו את שמו מלשון "ישועה", היהודים לא ראו בעין יפה שם זה, וקיצרו את שמו לישו (וכבר דרשו דורשי רשומות וכו').

כמובן שהאגדה התמוהה על כך שישו היה תלמידו של ר' יהושוע בן פרחיה לא מסתדרת עם המציאות ההיסטורית, שהרי מדובר על הפרש של כמאה שנה. אולם דבר זה תלוי ביחסינו לאגדות חז"ל, ולשאלה עד כמה, אם בכלל, מחוייבים אנו לקבל אגדות אלה כפשוטן, וכן לגבי שאלת יחסם של חז"ל להיסטוריה.


תוקן על ידי - רב_צעיר - 25/12/2004 19:40:55



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/12/2004 22:06 לינק ישיר 

על עניין תמונה מפורסמת זו ועל עוד עניינים הקשורים בליל ניטל במסורת היהודית, ראו נא כתבה קצרה שהתפרסמה השבוע בהארץ -


http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?itemNo=518656&contrassID=2&subContrassID=4&sbSubContrassID=0

על החסידים וליל הניטל
מאת שחר אילן
לילה לא קדוש

בליל חג המולד, המכונה הניטל, שולטות הקליפות. הקליפות הן כוחות רוע טפיליים הנצמדים לכוחות הטוב. על פי הקבלה, בלילה שבו נולד "אותו האיש" אין אפילו קורטוב של קדושה, והקליפות מנצלות כל מעשה של קדושה לטובתן.

זו הסיבה שבשלה הפך ליל הניטל, מצאת הכוכבים ועד חצות הליל, לאחד הזמנים הנדירים שבהם נוהגים החסידים שלא ללמוד תורה. החסידים גם אינם מתחתנים בלילה הנורא הזה ואינם הולכים למקווה. פולקלור שלם של מנהגים התפתח סביב שעות הפנאי הכל כך חריגות האלה. המנהג, חשוב להדגיש, הוא חסידי בלבד. החרדים הליטאים והספרדים לומדים בליל חג המולד כרגיל.

שחמט וקלפים

העיסוק הקלאסי של ליל הניטל הוא משחק השחמט. ידועה במיוחד התמונה של האדמו"ר האחרון מלובביץ' הרב מנחם מנדל שניאורסון המנוח משחק בליל הניטל שח עם אביו. אלא שחישובי תאריכים שערכו החסידים העלו שלא ייתכן שהתמונה הזו צולמה בניטל. יש המעדיפים לשחק בקלפים, למשל ב"אוקה", גרסה גליציאנית של פוקר, או "21". אחרים טוענים שלכל קלף יש קליפה משלו ולכן המשחק בקלפים חמור במיוחד בליל הניטל.

נייר טואלט קבלי

כתב "המודיע" בכנסת, צבי רוזן, מספר שגדולי האדמו"רים נהגו לנצל את הניטל כדי לחתוך נייר טואלט לשבתות של כל השנה. למעשה המזלזל הזה יש משמעויות קבליות עמוקות, שכן בספרות הקבלה יש התייחסות נרחבת לנצרות כאל פסולת שהופרשה מגוף העם היהודי. היום אפשר לרכוש נייר טואלט חתוך לשבתות, ולכן המנהג פחות רלוונטי.

עוד מנהג אדמו"רי הוא לעשות בניטל חשבונות לכל השנה, ובין השאר לחשב כמה כסף הם חייבים להפריש בשל מצוות מעשר. על רבי חנה מקאלשיץ מסופר, שניצל את הניטל ללימודי גיאוגרפיה. רוזן נוהג בלילה הזה לסדר את הארכיון שלו וכן לקלף תפוזים ולהכין מהם ריבה. דובר חב"ד, מנחם ברוד, עושה סדר בערימת החשבונות.

תענית פרו ורבו

השנה, כמו בניטל המילניום, חל הניטל בליל שבת. יש לכך כמה השפעות משמעותיות. למשל, אי אפשר לבצע פעולות מחללות שבת, כמו חיתוך נייר טואלט או אפילו סתם פעולות של חול, כמו סידור מסמכים. אי אפשר גם לישון לאורך כל הניטל, כי חייבים לאכול ארוחת שבת. בארוחה עצמה נהוג שלא לומר דברי תורה.

אבל הסתירה הגדולה ביותר נוצרת בעניין מצוות פרו ורבו. בליל שבת, זמן של קדושה, מומלץ לקיים את המצווה. בניטל, זמן שאין בו כל קדושה, נהוג שלא לקיים כלל את המצווה. זאת, בשל החשש שילד שיהורה ביום הולדתו של הצלוב ייהפך למשומד.

תפילה חרישית

בספר "טעמי המנהגים" מסופר שאחת הסיבות העיקריות להתפתחות מנהג הניטל היתה מעשית, "לפי שהיו צוררי היהודים אורבים עליהם ומכים אותם בלילה ההוא בחוץ או ברחוב מכות אכזריות, ולפעמים עד שמתו תחת ידם, ולכן גזרו גדולי הדור שיתכבדו וישבו בבתיהם בלילה הזה ולא ישוטטו בחוצות".

עם הזמן נהפכה הבטלה מתורה בליל חג המולד למנהג, שנשמר כמובן בסוד, מחשש מזעם הגויים. סיפורי מופתים נפוצים על מקרים שבהם גילו הגויים שהיהודים משחקים במקום ללמוד דווקא בליל חג המולד ופרצו לבתיהם באישון ליל. אלא שבדיוק ברגע הפריצה אירע נס, והתלמידים היו עסוקים בדיון הלכתי כשספרים פתוחים לפניהם.

אחד ממנהגי הניטל בגולה היה לומר את כל תפילת "עלינו לשבח" בקול רם. בתפילה הזאת היה נהוג לומר בכל ימות השנה את המשפט "שהם משתחווים להבל וריק" בלחש, כדי שהגויים לא ישמעו. בליל הניטל היה נהוג לבדוק היטב שאין גוי בסביבה, ואז לומר את המשפט האסור בקול רם.

נישט לערנען

מקור השם "ניטל" לא ידוע. ההסבר המוצלח ביותר, גם אם לא בהכרח המשכנע ביותר, הוא שמדובר בראשי תיבות של הביטוי נישט יידן טארן לערנען - אסור ליהודים ללמוד. הסבר אחר הוא שמדובר בשיבוש המלה הלטינית, "נטליס", שמשמעותה יום הולדת.

כמה ניטל?

עם השנים התפתח ז'אנר של בדיחות ניטל. לדוגמה: רב חרדי התבקש להספיד את הרצל. לאחר הרהור קצר מצא בו שלוש מידות טובות: הרצל מעולם לא דיבר בשעת הנחת תפילין, מעולם לא חשב על דברי תורה במקומות מלוכלכים, ומעולם לא עסק בתורה בניטל. וגם: בחור למד בניטל. כשנשאל מדוע אינו מקיים את מנהג ביטול התורה, ענה שהוא מציין את הניטל בחג המולד הארמני.

אלא שהבדיחה האחרונה מעידה על בעייה אמיתית. הכנסייה הקתולית והכנסייה הפרוטסטנטית חוגגות את חג המולד בלילה שבין 24 ל-25 בדצמבר. הכנסייה היוונית-האורתודוקסית והכנסייה הרוסית מציינות את החג ב-6 בינואר. באיזה יום איפה יש להקפיד לא ללמוד? האדמו"ר האחרון מלובביץ' הציע לציין את הניטל לפי מנהג רוב הנוצרים באותה מדינה, וקבע שבארצות הברית יש להימנע מלימוד תורה על פי החג של הכנסיות המערביות (24 בדצמבר). היו גם אדמו"רים וצדיקים שנמנעו מללמוד בשני חגי המולד והמהדרין שבתו מתורה גם בסילווסטר.

שנת ישרים

אחד מאדמו"רי חב"ד הקודמים התבטא באוזני חסידיו, כי "אין אני אוהב את אותם למדנים הטוענים כי אינם יכולים לבטל תורה אפילו לשעות ספורות ולכן הם חייבים ללמוד דווקא באותו לילה". מסופר על הגאון הקדוש מליסקא שרצה ללמוד באחד מלילות הניטל אבל נפלה עליו תרדמה והנר כבה. משהתעורר הבין כי משמים עיכבו אותו.

במאמר "בעניין ליל חגם הנקרא ניטל" שפורסם בירחון התורני "מוריה" הציג הרב יוסף ליברמן פתרון עוקף ביטול תורה: ללכת לישון עם רדת החשכה ולקום לעבודת התורה בחצות, כאשר כבר מותר ללמוד. הרב בן-ציון גרוסמן, מומחה לחסידות, מספר שבישיבות של חסידי ויז'ניץ נהוג שתלמידי הישיבות הולכים לישון אחר הצהריים וקמים בלילה להשלים את הלימודים שהפסידו. אבל הגאון הקדוש רבי שלום מקמינקא נמנע מלישון בניטל בטענה שאינו יכול שלא לחלום על דברי תורה.

קדושת הארץ

יש הסבורים שבישראל אין כל סיבה לציין את הניטל, בשל קדושת הארץ. הרב מרדכי מסלונים כבר קבע בעבר, שאין כאן שליטה לקליפות, אפילו לא בירושלים שבה מצויות כל כך הרבה כנסיות. אבל גדולי האדמו"רים שבאו לארץ המשיכו לקיים את מנהג הניטל, וחסידיהם חיקו אותם. הליטאים והספרדים, לעומת זאת, אינם מתייחסים כלל לניטל. "אצל החסידים כל סיבה טובה לא ללמוד מתקבלת ברצון", אומר מקור ליטאי ציני במיוחד.





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/12/2004 04:05 לינק ישיר 

ולהוסיף כי בבני יששכר מביא המנהג "שכל ישראל" אין לומדים בליל התקופה.
אפשר להסיק שתים
1. בימיו היה המנהג לא חסידי, כי אם מנהג שכל ישראל נוהגים.
2. נהגו בניטל השני, כי הקפידה הוא בליל התקופה, שהוא ניטל השני.


כהיום בחו"ל נהגו רוב החסידים עיקר בניטל השני.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-26/12/2004 05:56 לינק ישיר 


לשחרית

למאמרו של שחר אילן:

<"העיסוק הקלאסי של ליל ניטל הוא משחק השח מט">

כנראה ששיחקו שח מפני שלא ידעו לשחק פוקר, ואין ספק אצלי שאילו ידעו לשחק משחק זה היה הוא המשחק המשחק הקלאסי, והיו מוצאים טעם קבלי בשמו, שמשמעותו: "נוהג בהפקרות, אפיקורוס, כופר, מי שפרק עליו עול תורה ומצוות". אבן שושן בערך פוקר.


<"דובר חב"ד, מנחם ברוד, עושה סדר בערימת החשבונות">

דובר הכנסיה היוונית האורטודוקסית משחק שח.


<"השנה כמו בניטל המילניום, חל הניטל בליל שבת, יש לכך כמה השפעות משמעותיות, למשל...">

ולמשל, הארמו"רים נוהגים לערוך "טיש" בערב שבת, מה הם עושים בלילה שבו חל ניטל בערב שבת? האם הם עורכים טיש, מאחר ולקליפה אין השפעה על טישים, או מפני שה"איסור" הוא רק לעסוק בלימוד תורה, והתוירעס שאותם הם אומרים ב"טיש" אינם כאלה?


<"בספר "טעמי המנהגים" מסופר שאחת הסיבות העיקריות להתפתחות מנהג הניטל היתה מעשית">


לא אחת העיקריות, אלא כנראה העיקרית, והראיה: המנהג לא היה ידוע בארצות האיסלם, ו"מקובלי" אותם הארצות לא ידעו ממנו.


<"מקור השם ניטל לא ידוע">

הוא ידוע למי שקרא את אשכולי "מעניני דיומא-קדושים,קדישים ועוד".

http://www.hydepark.co.il/hydepark/topic.asp?topic_id=1221692

"וכך גם העניני דיומא: Natal שפירושו בלטינית הוא "נולד", ושבמקורו הנוצרי התייחס ליום לידת אותו האיש, הפך אצל הראשונים ל"ניתל" מלשון תלוי, (ראו פירוש תלמידי רבנו יונה, ע"ז דף ב, בד"ה ויש לתמוה, ותרומת הדשן סימן קצה, או שהפך ל"ניטל", (מלשון נטילה ולקיחה, ראו תוספת רבנו אלחנן מדמפיר, ע"ז דף ב ע"א בד"ה לשאת)".


<"הבדיחה האחרונה מעידה על בעייה אמיתית">

מהי הבעיה? האדמו"רים החמירו לא ללמוד בשניהם, מ"ספיקא דיומא", ולא 3 ימים לפניהם ולאחריהם.


<"מסופר על הגאון הקדוש מליסקא, שרצה ללמוד באחד מלילות הניטל, אבל נפלה עליו תרדמה, משהתעורר הבין שמשמים עיכבו אותו">

יש לי חברים קדושים מכבוד קדושתו, בכל יום שהם רוצים ללמוד, הם נרדמים, וכשהם מתעוררים הם מבינים שמהשמים עיכבו אותם.


<"יש הסבורים שבישראל אין כן סיבה לציין את הניטל, בגלל קדושת הארץ">

יש הסבורים שאם חל ניטל בליל ש"ק אין שום חשש, מפני שלגבי שבת נאמר, (זוהר כרך ב (שמות) פרשת תרומה דף קלה עמוד ב):

"וכל שולטני רוגזין ומארי דינא כולהו ערקין ולית שולטנה אחרא בכולהו עלמין". (וכל ממשלת הרוגז ובעלי הדין בורחים כולם, ואין ממשלה אחרת בכל העולמות. תרגום ה"הסולם").


יש הסבורים שכשניטל חל באחד מימות השנה אין שום חשש, מפני שהתורה מגינה: "תורה, בין בעידנא דעסיק בה ובין בעידנא דלא עסיק בה - מגנא ומצלא". (סוטה דף כא עמוד א).


ויש הסבורים, שאין ממה להתגונן.





תוקן על ידי - נישטאיך - 26/12/2004 6:48:30



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/12/2004 06:24 לינק ישיר 

סתם הערה

<העיסוק הקלאסי של ליל הניטל הוא משחק השחמט. ידועה במיוחד התמונה של האדמו"ר האחרון מלובביץ' הרב מנחם מנדל שניאורסון המנוח משחק בליל הניטל שח עם אביו . אלא שחישובי תאריכים שערכו החסידים העלו שלא ייתכן שהתמונה הזו צולמה בניטל. יש המעדיפים לשחק בקלפים, למשל ב"אוקה", גרסה גליציאנית של פוקר, או "21". אחרים טוענים שלכל קלף יש קליפה משלו ולכן המשחק בקלפים חמור במיוחד בליל הניטל>

מקורות יודעי דבר בחב"ד לחשו על אזני שהנ"ל היה חותנו ולא אביו.

הוי,עם השפנים עד מתי תהיו לשפנים?!



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-31/12/2006 17:49 לינק ישיר 

הרשבא: מה המקור לניטל נאכט?

מה המקור לניטל נאכט? כידוע היה סכנה לצאת החוצה משום הערלים שהשתוללו ברחובות. החסידים עשו מזה מטעמים שהלימוד הנלמד בליל הניטל הולך לקליפות ולחיצונים וכדומה.
השאלה היא, האם יש מחקר היסטורי על כך, החל מאיזה שנה החלו נוהגים במנהג זה וכו', באיזה ארצות התחל המנהג וכו'.

*****
מואדיב:
.
ציטוט מדיון עתיק, מדברי הלובביצ'ער:

"..."שערי הלכה המנהג" חלק יורה דעה [עמ' סד] - אשר כולל בתוכו מענה על רוב הענינים שנדונו באשכול זה.

וזה לשונו:
במענה על שאלתו על דבר זמן "ניטל" [רמז - להעדר. ויש אומרים "ניתל" - מלשון נתלה]. שנוהגים שלא ללמוד על חצות לילה, והטעם "כדי שלא להוסיף חיות" - היום יום יז טבת - זמן לידת (פי' ניטל, נא'טאל - ברומית..) דאותו האיש.
ובהקדים, שלכאורה חידוש בזה שנקבע הלילה על פי הלוח של הנוצרים! ובפרט - שדינו דין ישראל מסית (סנהדרין מג, סוף ע"א). ויש לומר שהכוונה ב"לא להוסיף חיו"ת הוא בו ובההולכים בשיטתו עתה. וכיון ששטתו ויום אידם זה הוא על פי הלוח שלהם ואז חוגגים, לכן גם ביטול תורה הוא בלילה ההוא. ויש להוסיף בזה, שכיון שבימי הבינים היה עוד טעם, מפני הסכנה שבליל אידם זה היו אורבים לבני ישראל ברחובות ומכים אותם - ולכן גזרו שלא ילכו להישיבות וכו' (מובא מליקוטי הפרדס) - דיו לביטול תורה לילה אחד בלבד, ועד חצות בלבד.
על פי הנ"ל נראה לי לומר, שבכל מדינה צריך להיות בליל אידם דמדינה זו בזמן הזה.. ודלא כמשמע בספר דרכי חים ושלום סתתכ"ה.
ניטל ו"יום הח' שלאחריו שהוא ראש השנה שלהם" - נזכר בדרכי משה וברמ"א יורה דעה סוף סי' קמ"ח (בדפוסים שלא שלטה יד הצענזור). ולהעיר, די"א דתענית ט' טבת (מס' תענית בסופה) הוא דאז נולד הנ"ל (ראה מפרשים שם) עד כאן דבריו בשערי הלכה ומנהג שם."
(כאן: http://bh.hevre.co.il/forum/topic.asp?whichpage=2&topic_id=737705)

ובגאוותי כי רבה, אני גם מושך קישור משאלות הכופר שהנני, אודות קביעת הניטל, דוקא לפי הכנסיות המערביות והרפורמה של האפיפיור גרגורי השמיני:
http://bh.hevre.co.il/forum/topic.asp?topic_id=591591

והמחמירים, שמא תבוא עליהם ברכה. לכנסיה הקתולית יש 365 קדושים מוכרזים כקדושי הלוח, ולכל יום ויום, יש קדוש משלו. שמא יש להחמיר ולא ללמוד באף אחד מהימים כדי לו להועיל לאף אחד מהם, ובא לציון וגו'.

ושמעתי גם אומרים לשבחו של אותו מומר, שמימיו לא למד תורה במקום האסור, וגם החמיר לא ללמוד בניטל, ואכמ"ל.

*****
שטיינר:

הרשבא,

מנהגי ליל "ניטל" אינם חסידיים במקורם, כי אם קדומים בזמן רב לתנועת החסידות. ראה באורך מאמרו של הרב יוסף ליברמן, 'בענין ליל חגם הנקרא "ניטל"', מוריה, שנה יד, גליון ה-ח, עמ' קלא. וראה תגובות למאמרו: הרב בנימין שלמה המבורגר, 'הערה בענין ליל "ניטל"', מוריה, שנה יד, גליון ט-י, עמ' צב; יעקב הלוי ליפשיץ, '"ניטל" וזמן לידת הנוצרי', שם, עמ' צג; ישכר דוד קלויזנר, '"ניטל" במשנת חב"ד', שם; יהושע מונדשיין, '"ניטל"בליל ש"ק', שם, עמ' צה.

רודולף

*****
בעלבעמיו:

כשלמדתי במרכז הרב (אאוטינג!) הרב צבי יהודה מאד לא שבע נחת ממנהג זה ובישיבה לא התיחסו אליו כלל.

*****
ירוחםשמ:

בארץ ישראל לא  צוין הניטל רק על ידי- התינוקות שבורחים מבית הספר- כי כל החששות לא היו רלוטיים- וגם בארצות המזרח המוסלמיות מנהג זה לא היה מוכר.        בארץ הקודש הקליפות אינן שולטות.

לפני מספר שנים היתי בגרמניה לחתום חוזה מסחרי חשוב. היות ולא יכלתי לאכול איתם, והם מתוך נימוס גם לא אכלו, אני שתיתי משקאות קלים- והם יין ובירה, המנהל הבכיר בעיקר שתה ושתה והשטתה. וכשאין מעצור לפה נפלטו אמירות אנטישמיות עדינות ועדינות פחות
אני לא נשארתי חייב, ועניתי ואמרתי להם דברים חריפים וכואבים
הרוחות התלהטו, ושני הצדדים רצו להרגע. אמרתי למנהל בא ואספר לך סיפור: 
בשנת 1938 הגיע יהודי לפרנקפורט בשלש בלילה בחורף הקר.- באותו זמן החוק הגרמני אסר על יהודים להתאכסן בבתי מלון-
היהודי היה אובד עצות ובעיקר קפאה מקור.  הוא ניכנס לבית מלון
וביקש חדר. הוא נכנס לחדרו, ולאחר דקות מספר  -מנהל המלון שחשד דפק בדלת, וכשניכנס ביקש סליחה  ואמר- סליחה, אבל אני רוצה לשאול אותך מספר שאלות. בבקשה ענה היהודי. מי היה ישו?שאל המנהל, בנו של אלוהים ענה היהודי. ואיפה נולד ישו? בבית לחם  ענה במהירות היהודי. ואיפה בבית לחם? המשיך המנהל לשאול, באורווה. ענה היהודי. 
סליחה על ההפרעה אמר המנהל, ועמד לצאת.
רק רגע אמר היהודי גם אני רוצה לשאול אותך שאלה. בסדר אמר המנהל. ישו בנו של אלוהים נולד בבית לחם באורווה. נכון. אולי תוכל להגיד לי אדוני המנהל מדוע בנו של אלוהים היה צריך להוולד באורווה? איני יודע אמר המנהל מעולם לא חשבתי על זה. אז אני אגיד לך אדוני המנהל- באותה תקופה היה חוק שליהודים אסור להכנס לבית מלון.
הרוחות נרגעו אבל אני - למרות הפסד גדול- את החוזה איתו לא חתמתי

*****
הרשבא:

תודה לכולם בפרט לשטיינר זה בדיוק מה שחפשתי.
האם יש מקום שאפשר להוריד חוברות מוריה?



תוקן על ידי עצכח ב- 26/12/2007 1:36:34




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-31/12/2006 19:35 לינק ישיר 

ב"ה.

החישובים על-פיהם ברור שמשחק השחמט לא הי'ה בליל ניטל אינם ידועים לי.

ידוע לי על עיסוק אחר של הרבי בליל ניטל בשנים מאוחרות יותר. ליל ניטל חל לאחר חג הגאולה י"ט בכסלו. הרבי האזין אז (אינני יודע אם באופן חד-פעמי או שהפך זאת לנוהג) להקלטה מן ההתוועדות המרכזית שיל י"ט בכסלו בכפר חב"ד, בה נאם נשיא המדינה דאז, מר זלמן שז"ר.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-2/1/2007 06:07 לינק ישיר 

באראפארקער

מכלל דברי הבני יששכר הגעת למסקנא נחרצת ולא עלה על דעתך אף לרגע כי הבני יששכר באנשי עירו וכפרו עסק, ואולי אף ביהודי הגלילות. מה שלא כלל את יהודי ליטא ובוודאי שלא את חכמי מרוקו וטוניס.

בכלל 'כל ישראל'  יש עוד מספר יהודים שאינם נוהגים לקנח בהערינג ולאחל לחיים ואף לא שמעו את שמעו של ניטל ובכל זאת יהודים המה. 



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-2/1/2007 08:03 לינק ישיר 

נישט איך,
כמוך גם אני לגלגתי על אדמורי"ם, מנהגים ושאר ירקות עד שלמדתי שהגישה צריכה להיות יותר קולית, בעצם אדמורי"ם חיים את החיים כמו שצריך, טוב להם והם עושים חיים, על קטנות כמו לוגיקה וכדו' הם מוותרים ברצון,
בקיצור אחי, תשתחרר תשתחרר תתחיל לחיות את החיים צא לעולם הפתוח ועזוב קטנות כמו לוגיקה, ובעברית, עשה מה שבראש'ך,



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > התמונה שתפתח את הדיון בליל "ניטל"
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 4 5 לדף הבא סך הכל 5 דפים.