בית פורומים עצור כאן חושבים

מגילת רות - הא"ע מלגלג על הדרשנים

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-12/6/2005 08:17 לינק ישיר 
מגילת רות - הא"ע מלגלג על הדרשנים

האבן עזרא :

יז) ויהי כאיפה שעורים - פעם אחת שאלני אדם מה טעם באיפה שעורים אמרתי לו אין טעם לשאלה הזאת כי הכתוב ספר מה היה אז נקלותי בעיניו ויאמר לי כי יש לו טעם ואני החרשתי ממנו ולא שאלתיו, והנה בא ביום אחד ואמר לי כי יש לו טעמים הרבה האחד שראתה רות בדרך נבואה כי עתיד היה אחד מבניה להעמיד עמוד על שם בעל' וטעם איפה צ"ו רמונים שהיו על העמוד וזה בגימטריא איפה, ופירוש שעורי' כמו שיעורים כמו שער בנפשו, וטעם אחר ויהי שתי מלות ארמית ועברית והיא כאשר ראתה שיתל' אבשלום שהוא מבניה והנה כ"ף עם אל"ף רמז לשנות אבשלום במותו ואחר כך איפה שערים לשון רבים בעבור היותו כבד עליו, וטעם אחר כי תחלת אות כאיפ' עם תחלת שעורים הוא בגמטריא ישי שהוא צדיק גמור אז שמח וישב לבו בקרבו:





דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/6/2005 08:52 לינק ישיר 

אני בטח לא אעשה זאת טוב כמו שוטנג, אבל בכ"ז אחליף את מיימוני לרגע:
יש לחלק בין כמה אפשרויות להתייחס ללגלוג על הרשנים:
1. שפירושם לא מתאים לפשט.
2. שפירושם לא הגיוני מצד עצמו.
והנה לאפשרות א' יש לחלק בין מצב שבו הדרש בא לענות על בעיות שהפשט תקוע עמהן. במקרה כזה הוא צריך לעמוד בקריטריונים של פשט. אבל במקרה כזה הוא לא יהיה דרש אלא פשט. ואם הדרש בא בנוסף לפירוש פשטי, או אז הוא אינו צריך לעמוד בדרישות הלימה חמורות לפשט, אם כי עליו לעמוד בדרישה 2 (להיות סביר מצד עצמו).
במקרה דנן מדובר על מישהו שחיפש פירוש מדרשי במקום הפירוש הפשטי, שכן הוא לא מצא כזה. במקרה כזה אכן יש בעיה, שכן הוא מחפש פשט ולא דרש.
המורם מדברינו כי האבע"ז לא לגלג על הדרשנים אלא על פשטנים עקומים.

ושאלה לשעת ביניים: האם העובדה שאבע"ז מלגלג יש לה משמעות. אם הפירוש לא נראה, כי אז מדוע זה חשוב שאבע"ז מלגלג. ואם הפירוש כן נראה, אז האבע"ז עצמו אינו יכול להוציא מכך.
זהו כשל אד הומינם.

ואסיים בשאלה למחקר עתידי: האם יש קריטריונים טכסטואליים שפירוש מדרשי (נוסף על הפשט) צריך לעמוד בהם. כלומר קריטריון מסוג 1(לא 2, שיהיה סביר מצד עצמו) שמתווה דרך לדרש. ברור שאין כאן הלימה מלאה לפיירוש המילים, שאל"כ זה היה פירוש פשטי. מאידך, ישנה תחושה שצריכה להיות הלימה מסוג כלשהו.



מיכי



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/6/2005 09:08 לינק ישיר 

מיכי

אני לא מדבר על התוכן אלא על הסגנון . האבן עזרא מביא שאלה - שכלל אינה שאלה - ודרשנות לשם דרשנות ללא קשר , ומסיים " אז שמח וישב ליבו בקרבו " .
זוהי פרודיה על הדרשנים.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/6/2005 09:31 לינק ישיר 

שמעתי בשם החזו"א [וזה מהדברים שלא הובאו להדפיסם], כי שלושה מינים של דרש הם. יש שהדרש מביע רעיון נפלא ונהדר אך אינו מתיישב כל כך עם המלים של המאמר הנדרש, וזה הסוג של הדרוש החסידי, יש סוג שני שהמלים במאמר נדרשות יפה אם כי הרעיון אינו כל כך מבריק, וזה הסוג של הדרשנים המקצועיים. וישנו סוג שלישי, שאין בו לא רעיון יפה ולא התאמה למילים, וזה סוג הדרוש של בעלי המוסר.

על אותו הדרך, אומרים ששלושה מספידים הם. יש שמספידים בכל מקרה את אאע"ה את מרע"ה את י"ב השבטים וכו' וכו', ולא מתקררת דעתם, עד שמוצאים בנפטר את כל מה שאפשר למצוא בחז"ל, ולו עד שמים גבהו. יש סוג שני שמספידים את עצמם, אני ראיתי, אני שמעתי, אני נוכחתי שהנפטר היה בקי בש"ס, כי בכל שאני דברתי עמו ידע. (אומרים בשמו של האדמו"ר מבאבוב זצ"ל, שיש מבני הישיבות שאוהבים מאוד את השיר 'אנא עבדא דקושא בריך הוא', אבגל מאריכים מאוד ב'אנא'. ונהסוג השלישי, והוא המועט ביותר, שמספידים גם את הנפטר.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/6/2005 22:11 לינק ישיר 

דגים,


מיכי



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > מגילת רות - הא"ע מלגלג על הדרשנים
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר