בית פורומים עצור כאן חושבים

כט במרחשוון: יהודי אתיופיה חוגגים את הסיגד

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-20/11/2006 20:08 לינק ישיר 
כט במרחשוון: יהודי אתיופיה חוגגים את הסיגד

.



חג הסיגד (חג ההשתחוייה) / שרון שלום*

על פי המסורת[1], ביתא ישראל[2] הם צאצאי שבט דן[3]. ככל הנראה, בתקופת המלך ירבעם בן נבט גלה
השבט לכוש עקב מלחמה שהתחוללה בין השבטים, בה לא רצה ליטול חלק.
"ביתא ישראל" היו מנותקים במשך דורות מן העולם ושימרו את מסורתם התרבותית בתנאים של בידוד
וריחוק ממרכזי היהדות. מעבר לכך, הם גם סבלו מתנאים סוציאליים קשים ביותר שנוצרו עקב האנטישמיות
והשנאה הנוראה אשר היו לנחלתה של העדה בתקופת גלותה.
נשאלתי על ידי מספר חברים - האם היה תנ"ך באתיופיה? האם קיימתם מצוות באתיופיה? תשובתי אליהם
היא שהתנ"ך בשלמותו היה בידי "ביתא ישראל". קיימנו ושמרנו על כל מצוות התורה, קלה כחמורה, מתוך
מסירות נפש ומתוך אמונה חזקה ומוצקה בצור ישראל וגואלו! "ביתא ישראל" קיימה את מסורת החגים
השונים בדרכים משלה. השוני בין לוח החגים המקובל לבין לוח החגים שהיה נהוג באתיופיה הוא, שלוח
השנה של "ביתא ישראל" אינו כולל בתוכו חגים שהתחדשו אחרי חורבן בית שני [חנוכה, פורים, ל"ג בעומר,
ט"ו בשבט]. כאן מקומו המיוחד של חג הסיגד. זהו חג יחודי שאינו קיים בלוח השנה בשאר קהילות ישראל
בשום ואריאציה.

מקור החג

המקור התנכ"י לחג הוא בספר נחמיה: "ויפתח עזרא הספר לעיני כל העם כי מעל כל העם היה וכפתחו עמדו כל
העם: ויברך עזרא את ה' האלוקים הגדול ויענו כל העם אמן אמן במועל ידיהם ויקדו וישתחוו לה' אפים
ארצה" (נחמיה ח'/ה-ו)
"ויקומו על עמדם ויקראו בספר תורת ה' אלהיהם רבעית היום ורבעית מתודים ומשתחוים לה' אלהיהם"
(נחמיה ט' ג)

זמנו של החג

הזמן אשר בו נחגג החג במשך דורות רבים הוא בכ"ט חשוון, 50 ימים לאחר יום הכיפורים[4].
כאן אולי המקום לתת משמעות מיוחדת למיקומו ולזמנו של החג. חג הסיגד מגשר בין חשבון הנפש של הפרט,
שזמנו יום הכיפורים, לבין מקור האסון המרכזי של עם ישראל - הגלות, שבאה בגלל העדר יחסי אנוש
מתוקנים. הנחת המוצא אומרת שכדי להיות ראוי לעלייה לירושלים אין די בצום יום הכיפורים, בתיקון
בתחום האישי. יש לקיים במשך שבעה שבועות ספירה של ימים המוארים באור החזק של התשובה האישית
והכפרה של יום הכיפורים. ביום החמישים עם סגירת המעגל השלם של ספירה זו עלינו לשוב אל חויית יום
הכיפורים, אך הפעם - כקולקטיב שעבר חוייה מתקנת ועלייה במתח הערכי, האישי והחברתי.

משמעותו של החג

מספר מוקדים קשורים במהות החג:
א. הסיגד מזכיר את מתן תורה בהר סיני כיסוד הברית עם ה'.
ב. בחג מציינים את חידוש הברית על ידי הגולים שחזרו לירושלים בימי שיבת ציון.
ג. הסיגד שימש הזדמנות להזכיר ל"ביתא ישראל" המרוחקים משאר עם ישראל את הצורך להיות נאמנים
למצוות לתורה ולירושלים, על אף הסבל הכרוך בכך.
ד. החג היווה הזדמנות ל"ביתא ישראל" להכיר בתשובה, להפגין את נאמנותם לברית ולפנות בצום ובתחינה
לאביהם שבשמים.
ה. הסיגד איפשר פיוס בין אנשים. הוא יצר תחושה של אחדות, ושל ביטחון.

ההכנות לסיגד

יום לפני הסיגד התכוננו כולם, מקטן ועד גדול, בהתרגשות רבה לקראת יום המחר. נהוג היה להכין את בגדי
החג, ולכבסם[5]. ה"כהנים[6]" שחטו פרות וכבשים והכינו את הבשר לסעודה החגיגית בתום יום הסיגד.
כולם מתאספים בכפרים המרכזיים שבהם קיימו את החג. בכדי להגיע בזמן נאלצו לפעמים לצאת למסע
ממושך[7] של כמה ימים. בערב החג נהוג היה להתפלל תפילות מיוחדות לכבוד החג.

מיקום הסיגד

את הסיגד קיימנו תמיד על הר גבוה. לעניין הזה ישנם שני הסברים:
* בדרך זו המחשנו וחוינו את עליית משה להר סיני ביום מתן תורה.
* מקום גבוה נחשב ונתפס כמקום טהור.
לפני תחילת התפילה נהגו ה"כהנים" או זקני העדה לעלות למקום התפילה בהר, לוודא שהוא נקי וטהור, ולחזק
את הגדר שהקיפה את המקום. בחלק הקדמי של הגדר הוכן מקום להנחת האורית[8].

יום הסיגד

השכם בבוקר כל בני הכפר והאורחים שהגיעו טבלו בנהר, ולבשו את בגדי החג הנקיים. כולם התאספו, כאיש
אחד בלב אחד, בצלות בית[9]. ה"כהנים" הוציאו את האורית בשירה, והנשים השמיעו קולות שמחה. כך,
כאשר ספר האורית צועד בראש השיירה צעדנו במעלות ההר. חלק מן העולים אל ההר נשאו על גבם או על
ראשם אבן שסימלה את ההכנעה לפני ה' ואת הרצון לבקש סליחה על החטאים.
בהגיענו למקום התפילה פתחו ה"כהנים" בתפילות היום, וכך היה הסדר:
א. תפילות על ירושלים ועל הרצון להשתחוות לקב"ה בירושלים.
ב. פניית הכהן הראשי אל הקהל בחובת זכירה ושמירה על חוקי התורה.
ג. קריאה מהאורית:
* סיפור התגלות הקב"ה בהר סיני.
* נחמיה ט' - חידוש הברית בין העם לבין ה' בימי שיבת ציון.
* ויקרא כ"ו וכן דברים כ"ז-כ"ח - הברכות והקללות.
הכהנים תרגמו את הדברים משפת הגעז[10] לשפה המדוברת - אמהרית או טיגרית. לקראת סיום כולם
מבקשים סליחה ומחילה על חטאיהם, כורעים על ברכיהם ומשתחווים ארצה תוך כדי פרישת כפיהם אל
השמיים. אחר כך תוקעים בחצוצרות ואומרים "כשם שזכינו לחגוג את החג השנה, כך נזכה לקיים אותו בשנה
הבאה בירושלים".
היום נחתם כאשר יורדים מן ההר בשמחה ובריקודים אל בית צלות, ושם מתקיימת סעודת המצווה שחותמת
את היום הנשגב, את חג הסיגד.

סוף דבר

הנה בחסדי ה' יתברך אשר גמל עם עבדיו חסד, וקיים הבטחתו לקיבוץ עם הקודש בארץ הקודש, אל יעלה
בליבנו שום שמץ של מחשבה שהגענו אל התכלית, אל השלמות, אל פסגת ההר, ולנסות להשליך את העבר. אלא
אדרבה, בימים אלה של פילוג בעם ומחלוקות קשות הגורמות לחוסר יציבות במישור המדיני, הבטחוני,
החברתי והרוחני - יש מקום להמשיך מנהג יפה זה של חג הסיגד לפחות ברובד הרעיוני והעמוק.
לעלות לירושלים, לעיר שעושה כל ישראל חברים, ושם להגביר את האהבה, את הסליחה, ואת השאיפה
לסובלנות ולהבנה הדדית. להגביר את החיפוש המשותף להתחברות ולהתלכדות, עד אשר "נכון יהיה הר בית
ה' בראש ההרים", מתוך 'בהתאסף ראשי עם יחד שבטי ישראל'.
ואם יהפוך חג הסיגד בעתיד לחג לאומי, יהיה זה שכרנו ותרומתנו לעם קודש בארץ הקודש.
ובאו ציון ברינה ושמחת עולם על ראשם



* תודה מיוחדת לחיים פרי, לשושנה דור ולרב ולדמן שסייעו לי בכתיבת המאמר.
[1] כך כותב אלדד הדני במאה התשיעית: "ויש לנו קבלה איש מפי איש שאנחנו בני דן היינו בתחלה בא"י
יושבי אוהלים ולא היה בכל שבטי ישראל בעל מלחמה גבורי חיל כמונו". כך כתבו גם רבי עובדיה מברטנורא
והרדב"ז.
[2] כך מכנים יהודי אתיופיה את קהילתם.
[3] ישנם מספר רמזים לגלות שבט דן מן הארץ:
א. על שבט דן שהתנחלו בארץ ליש נאמר: "ויקימו להם בני דן את הפסל ויהונתן בן גרשם בן מנשה הוא ובניו
היו כהנים לשבט הדני עד יום גלות הארץ וכו' " (שופטים י"ח, ל-ל"א), היינו מועד מעבר המשכן לשילה או
שביית ארון ה' ביד הפלשתים יוצרים מקום לפרשנות שהיתה גלות מיוחדת לבני דן בתקופת השופטים.
ב. דבורה בשירתה מוכיחה את השבטים שלא השתתפו במלחמה, "דן למה יגור אניות". תרגום יהונתן: בני דן
בפחדם ברחו ממקומם.
ג. בכל שלבי הגלויות מן הארץ, גלויות ישראל וגלויות יהודה, לא נזכר שבט דן לא במקרא ולא במדרשי חז"ל.
ד. בין יחוסי השבטים הנזכרים בתחילת ספר דברי הימים בימי שיבת ציון נזכרים כל השבטים מחוץ לשבטי
דן, זבולון ויששכר.
[4] יש בכך דמיון לחג השבועות המתקיים 50 יום לאחר חג הפסח.
[5] באופן דומה, ההכנות למעמד הר סיני כוללות כיבוס הלבוש - "וקדשתם היום ומחר וכיבסו שמלותם"
(שמות י"ט י).
[6] כהין=כהן. כך כונו הרבנים של "ביתא ישראל" על אף העובדה שהם לא מזרע אהרן.
[7] גם העלייה בימי קדם חייבה מסע ממושך לירושלים.
[8] אורית=תורה. מונח זה בהשפעת הארמית (=אורייתא).
[9] בית כנסת - מן המילה הארמית 'צלותא'.
[10] געז - היא שפה שמית שפת הקדש והשפות המדוברות הן אמהרית או טיגרית.


הועתק מדף קשר 628 של ישיבת הר עציון






דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/11/2006 21:05 לינק ישיר 

חג שמח. הלוואי שיצליחו לשמר את מסורתם כאן.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/11/2006 21:25 לינק ישיר 

מישהו באמת חושב שלאתיופים יש דין של יהודים?! יש המון כתות ודתות באפריקה שמתייחסים בכבוד אל תורה שבכתב. אבל למעשה אין שום קשר בין האתיופים ליהודים, לא תרבותית, לא דתית, ולא גנטית. אז במה בדיוק הם יהודים? נא לא לצטט את שו"ת הרדב"ז שהתבסס על שמועות ולא הכיר אותם מקרוב.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/11/2006 21:33 לינק ישיר 

הרב עובדיה יוסף הוא בהחלט מישהו.
לעומת זאת הפסקנות בה אתה כותב, ועוד בנושא כל כך רגיש, אינה תכונה יהודית מובהקת.
(אגב, מה זה 'לא גנטית'? בדקת? ומה זה 'לא תרבותית'? השפה שלהם קרובה לעברית הרבה יותר מאידיש למשל. כך גם התנהגותם הביישנית, אחד הסימנים שנתנו חכמינו ליהודים).

_________________

בני




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/11/2006 22:01 לינק ישיר 

.


שוטנג:

מה זה "קשר גנטי", ומה הקשר שלו ליהדות?

האם לאונקלוס היה קשר גנטי ליהדות?

האם אתה בטוח כי לך עצמך יש קשר ליהודים וכי אינך צאצא של גרים?



ממתי היהדות נקבעת גנטית? או שמא אתה רוצה לקבוע כי בן לאב יהודי ולאשה גויה הוא "חצי יהודי" בגלל הרכב הכרומוזומים בסליל הדנ"א שלו?










דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/11/2006 23:04 לינק ישיר 

 

על המקורות שהביא נישטאיך באחד מאשכולתיו:


"מבני בניו של המן, למדו תורה בבני ברק". (גיטין דף נז עמוד ב, סנהדרין דף צו עמוד ב).

"מבני בניו של המן, מלמדי תינוקות בבני ברק". (ילקוט שמעוני ירמיהו רמז שלה).


תמה בוגיעלון:

מה, באמת?!

ככה כבר ניבאו חז"ל שמלומדי תורה בבני ברק, בני בניו של המן?!






דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/11/2006 23:39 לינק ישיר 

כמה הערות:
1. לא לגמרי ברור לי איך לחג שנחגג על ידי קבוצה שגלתה בתוך תקופת בית ראשון יש מקור מספר  נחמיה? ואולי זהו מקור שמעיד על מנהג קדום יותר?
2. יתר על כן, יש ספרים בתנ"ך שיצאו אחרי גלותם (אם הם באמת משבט דן), כמו דניאל, אסתר, עזרא ונחמיה, וכיצד הם מצויים בידיהם? ייתכן שכן היה להם קשר עם שאר העם.
3. חנוכה ופורים לא נקבעו אחרי חורבן בית שני, אלא אולי אחרי תקומת בית שני. אמנם לגבי הזמן בו תוקנה תקנת הדלקת נרות יש מחלוקות מעניינות, ואכ"מ.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/11/2006 12:17 לינק ישיר 

bt77 ובזה תשובה גם למואדיב: הרב עובדיה יוסף מסתמך על שו"ת הרדב"ז. ועל כן אמרתי שאין לסמוך על שו"ת הרדב"ז מתי שאפשר לראות במו עינינו במה מדובר.

ומנין לך שלכתוב בפסקנות היא אינה תכונה יהודית. חסרים יהודים שכתבו בפסקנות?!

הם שונים מבחינה גנטית מיהודים אחרים. אצלי הגנטיקה כשלעצמה לא ממש משנה. הרי התימנים גם אינם דומים מבחינה גנטית לשאר העדות. אבל ברור לי ללא צל של ספק שהם יהודים כשרים למהדרין מן המהדרין. מה שאני טוען הוא, שאם היה קשר גנטי בין האתיופים ליהודים אז אפשר להניח שהם יהודים במקור והדת שלהם נשתבשה איך שהוא באמצע הדרך. אבל כשאין קשר גנטי וגם אין קשר תרבותי, אז במה בדיוק הם יהודים?!

מה שכתבת בענין התנהגותם הביישנית אכן חלקם ביישנים. מיהו יש חלק שהם נגועים באלימות ושכרות ועוד מרעין בישין הרבה יותר מכל קבוצת אוכלוסייה אחרת. האם לדעתך זאת תשמש הוכחה שהם לא יהודים? ואין לתרץ שהאלימות היא תוצאה מתנאי המחיה שלהם, כי הא גופא, אם הם ביישנים, הרי שטבע זה אמור לנווט את אורחות חייהם גם במצבים קשים יותר.

לדידי ברור, שממשלת ישראל השתמשה באתיופים לצרכיהם שלהם. דהיינו הממשלה העלה את האתיופים לארץ ישראל בכדי להראות לכל העולם שגם היהודים הם נאורים ומתקדמים כביכול, ומתייחסים אל כושים כמו אל לבנים.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/11/2006 13:45 לינק ישיר 

שוטנג

ומהיכן כל הבלונדינים והג'ינג'ים?

ואל תחפש מזימות בכל מקום.

 




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-23/11/2006 13:45 לינק ישיר 

בפסקנות התכוונתי לבוטות המנוגדת לביישנות (שאפשר למצוא אצל יהודי אתיופיה), וכמ''ש.
מ''ש על היות חלקם 'נגועים באלימות ושכרות ועוד מרעין בישין הרבה יותר מכל קבוצת אוכלוסייה אחרת' תמוה. מאיפה אתה מביא את זה? יש שם בעיות רבות מבקבוצות מהגרים במצב דומה? האמת שקשה לחשוב על קבוצות דומות שגם להם אמרו שהם לא יהודים 'גנטית ותרבותית'. ככה שאולי מותר להם להתפרע קצת יותר. אלה שאני מכיר מעירי הם מופת של ענווה וחריצות (תכונה יהודית?) למרות כל הקשיים.

_________________

בני




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/11/2006 14:18 לינק ישיר 

בעלבעמיו:

או שהתגיירו או שהגנים התאימו את עצמם למזג הארצות הצפוניות. הדיון הזה הופך ליותר ויותר הזוי.

bt77:

מילים הן גמישות וסובלות כמעט הכל. פסקנות הוא לא בוטות, ולא בוטות ולא פסקנות מנוגדות לביישנות. כל זה לדעתי, לדעתך, אני עז פנים ובוטה ועוד שאר דברים. בסדר, הבנתי.

מה שכתבתי על הבעיות החברתיות שלהם, אלו דברים שהתפרסמו כבר כמה פעמים בכל מיני מקומות. חיפוש קצר בגוגול ודאי יעזור לך להתעדכן.

שמעתי על אתיופים ביישינים ושמעתי על אתיופים אלימים. כל זה אין לו שום קשר עם השאלה, האם האתיופים הם יהודים? התשובה לדעתי היא, שאם נשתמש בהוכחות הקיימות, הם לא יהודים.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/11/2006 14:43 לינק ישיר 

שוטנג,
לא אתווכח איתך, זה חסר שחר. בפעם השלישית: הזכרתי את תכונות הענווה והביישנות של יהודי אתיופיה לא כדי להוכיח את יהדותם אלא בהנגדה לתכונות הפוכות שמפגינים אנשים אחרים.
בעיות חברתיות מאפיינות כל קבוצת מהגרים, ודאי כמו זו השחורה משחור שאינה יהודית 'מבחינה תרבותית' לעניות דעתך. וזה עוד לפני שהמדינה והממסד הרבני עשו כמעט כל דבר שיכלו לעשות על מנת לסכל קליטה מוצלחת שלהם. הפרקטיקה מוכרת היטב - קודם הממסד דוחק אותך לשולי השוליים החברתיים כלכליים, ואחר כך טוען שתת התרבות בה אתה חי אופיינית לך. חכמים כמותך יטענו בדור הבא שהאתיופים הורגלו בשתיית וודקה ושודים מזויינים עוד בכפריהם באפריקה.

בעמוד הזה הובא בזמנו שיר מוכר של אהוד בנאי. קרא אותו שוב.
http://hydepark.hevre.co.il/topic.asp?whichpage=3&topic_id=2030877



תוקן על ידי bt77 ב- 23/11/2006 14:53:57




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/11/2006 14:54 לינק ישיר 

.


שוטנג, משיטת הזיהוי שלך בסוגיית מיהו יהודי, עולות מסקנות מעניינות:


ראשית, הפלסטינים הם יהודים.

יש קשר גנטי בינם לבין יהודים (הדבר הוכח ביותר מאשר מחקר אחד), ויש גם קשר תרבותי שלהם ליהודים. למשל, רבים מהם נוהגים לצפור בצומת כשהוא פקוק, וגם, לא מעטים מהם מגלים אלמנטים של שנאת-נשים שמזכירה לי חלק מההודעות שכתבת.


שנית, אני מסופק אם אתה יהודי, לפי הקריטריונים שלך.

קרבה גנטית, אני חושש שיש בינך לבין הגויים האירופים יותר מאשר בינך לבין יהודים. אם נתייחס למראה החיצוני שלך, הרי המשנה, הקובעת שהיהודים הם לא כהים ולא בהירים אלא באמצע, תדגיש בעיה זאת עוד יותר.
ולגבי קרבה תרבותית - עיין בהערה הקודמת.



_________________




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/11/2006 15:13 לינק ישיר 

עלייתם של שבטים אלה כאן לארץ מעוררות שאלות כבדות משקל.

האם הם חייבים בכל תקנות ומנהגי חז"ל שלא קיבלו הם ואבותיהם?

האם מסורת שלהם נחשב כתושבע"פ וכמנהג שלהם במקומותיהם?

וכם מעניין האם הם נוהגים בשבת דינים כמו מוקצה ודומיו. באיזה יום הם חוגגים את חג השבועות, וכן היחס לכל הדברים שאנו משנים מפשטות הכתובים לפי קבלת חז"ל.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/11/2006 15:13 לינק ישיר 

כמדומה לי שר' משה פיינשטיין טען שהואיל והם חושבים את עצמם ליהודים יש חובה להתיחס אליהם כמו יהודים.
האם אני טועה?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-23/11/2006 15:27 לינק ישיר 

.

הנה, קול קורא של הראי"ה  (הועתק ממאמר באת רדעת):



הרבנות הראשית לארץ ישראל
בעיה"ק ירושלים ת"ו
ב"ה. ירושלים ג' כסלו תרפ"ב

קול קורא לכל אחינו בני ישראל די בכל אתר ואתר!!!

אחים יקרים!


חובה קדושה מוטלת עלינו להתאמץ בכל כוחותינו להשיב את הכרת היהדות, קדושת האמונה וקיום המצוות המעשיות בטהרת ואחדות האומה הקדושה עם ד' לחלקים ידועים של עמנו אשר מרוב תלאות הזמן וצרות הגלות הרחקו מאתנו הן רחוק מקום והן רחוק דעות. בפינות רבות הרחוקות ממרכזי היהדות נמצאים רבבות אחים שנשארו מאות בשנים בודדים בפינותיהם ובלי כל קשר עם היהדות הכללית, וע"י כך נתמעטו אוכלוסיהם, הרבה הרבה מהם התבוללו בין הגויים שבתוכם הם יושבים, ואף אלה שנשארו נאמנים לעמם נמצאים תמיד בסכנת ההתבוללות והטמיעה באין כוחות חדשים נוספים לאוכלוסיהם שיכניסו לתוכם זרם של חיים יהודיים, וברבות הזמן הם עומדים להתפורר ולהתנתק מהגוף הישראלי הנצחי ומטהרת נשמתו.

אחת מהפינות הנזכרות היא ארץ חבש. במדינה זו, הרחוקה ממרכז החיים היהודיים חיים זה יותר מאלפיים שנה רבבות יהודים, אשר למרות כל התלאות והצרות שעברו עליהם נשארו נאמנים לדתם ולעמם. אבל במשך כל זמן שבתם שמה ניתק מהם כל יחס וקשר עם העולם היהודי הגדול, וככה הם הולכים הלוך והתמעט הלוך והתדלדל. רבתה בהם מחלת השמד וגם היהודים הנשארים במחנה ישראל נמצאים במצב רוחני וחומרי שפל שכזה עד שהשקפתם על היהדות והדת נעשית פגומה ולקויה מאוד והרבה גופי תורה נשתכחו מהם לגמרי והפרוץ מרובה על העומד וסופם לבוא עד משבר ולהגיע ח"ו לידי כליה חומרית ורוחנית.

איש יחיד ומיוחד נמצא במחנה ישראל עד היום שהתמסר אל הרעיון הגדול והקדוש הזה, להשיב את נדחי ישראל אשר בכוש לחיק אמם - ליהדות.

זה כבר קרוב לעשרים שנה שבן עמנו היקר והנכבד ד"ר יעקב נח פייטלוביץ, הקדיש את עצמו ואת כל חייו לחקירת הפלשים יהודי חבש והטבת מצבם החומרי והרוחני. במשך הזמן הזה הוא כבר הספיק בכוחותיו הדלים והמצומצמים להעביר צעירים אחדים מיהודי חבש לארץ ישראל ולאירופא ודאג להמציא להם חנוך יהודי וכללי בכדי שבעתיד ישמשו בתור מורי דרך לאחיהם הפלשים החיים עוד בחבש. אולם, כל מה שעשה ופעל הד"ר פייטלוביץ עד עתה הוא כאין וכאפס לעומת מה שהיה יכול לעשות עד כדי למלא את תעודתו הגדולה כפי התוכנית אשר בידו.

הננו מעוררים את אחב"י בכל מקום שהם וקוראים להם לבא לעזרת הד"ר פייטלוביץ בכד שיוכל להמשיך את עבודתו הקדושה ולבצע את אשר החל. חובה קדושה מוטלת על כל בני עמנו להרים תרומות ביד נדיבה לטובת מצב הפלשים בחבש ולהעביר את בניהם הצעירים למרכזים יהודיים שבגולה ושבא"י ובכלל בכל מה שנוגע להרמת מצבם בכל המובנים ולחנכם על ברכי היהדות בקדושת התורה והמצווה ובהתקשרות לאומית קדושה לעם ד' הגוי כולו.

אחים! הד"ר פייטלוביץ נוסע עכשיו לאירופא ולאמריקא לעשות תעמולה לטובת הפלשים וההוצאה לפועל של התוכנית אשר בידו, הננו מבקשים לקבלו בזרועות פתוחות ולהיענות כלפי הרעיון בנדיבות וביד רחבה.

הצילו נא, אחים, את אחינו הפלשים מכיליון ומטמיעה!
עזרו נא להשיב אלינו את האחים הנדחים האלה! ולא ימחה שבט מישראל מתחת שמי ד'.

השיבו לבצרון את נדחינו, הצילו חמישים אלף נפשות קדושות מבית ישראל מכיליון והוסיפו בזה עוז ואומץ לבנין עמנו ואמוץ כוחותיו.

וצור ישראל יקום בעזרת ישראל ויקבץ נדחינו מארבע כנפות הארץ ובאו ורננו במקום ציון והשתחוו לד' בהר הקודש בירושלם.

הנשיא הק' אברהם יצחק הכהן קוק
הנשיא הצב"י [הצעיר באלפי ישראל] יעקב מאיר
המזכיר הכללי: ש"א [שמואל רבו אהרן]
(חותם) הרבנות הראשית לארץ ישראל בעה"ק ירושלם תובב"א".
חובה קדושה מוטלת עלינו להתאמץ בכל כוחותינו להשיב את הכרת היהדות, קדושת האמונה וקיום המצוות המעשיות בטהרת ואחדות האומה הקדושה עם ד' לחלקים ידועים של עמנו אשר מרוב תלאות הזמן וצרות הגלות הרחקו מאתנו הן רחוק מקום והן רחוק דעות. בפינות רבות הרחוקות ממרכזי היהדות נמצאים רבבות אחים שנשארו מאות בשנים בודדים בפינותיהם ובלי כל קשר עם היהדות הכללית, וע"י כך נתמעטו אוכלוסיהם, הרבה הרבה מהם התבוללו בין הגויים שבתוכם הם יושבים, ואף אלה שנשארו נאמנים לעמם נמצאים תמיד בסכנת ההתבוללות והטמיעה באין כוחות חדשים נוספים לאוכלוסיהם שיכניסו לתוכם זרם של חיים יהודיים, וברבות הזמן הם עומדים להתפורר ולהתנתק מהגוף הישראלי הנצחי ומטהרת נשמתו. אחת מהפינות הנזכרות היא ארץ חבש. במדינה זו, הרחוקה ממרכז החיים היהודיים חיים זה יותר מאלפיים שנה רבבות יהודים, אשר למרות כל התלאות והצרות שעברו עליהם נשארו נאמנים לדתם ולעמם. אבל במשך כל זמן שבתם שמה ניתק מהם כל יחס וקשר עם העולם היהודי הגדול, וככה הם הולכים הלוך והתמעט הלוך והתדלדל. רבתה בהם מחלת השמד וגם היהודים הנשארים במחנה ישראל נמצאים במצב רוחני וחומרי שפל שכזה עד שהשקפתם על היהדות והדת נעשית פגומה ולקויה מאוד והרבה גופי תורה נשתכחו מהם לגמרי והפרוץ מרובה על העומד וסופם לבוא עד משבר ולהגיע ח"ו לידי כליה חומרית ורוחנית. איש יחיד ומיוחד נמצא במחנה ישראל עד היום שהתמסר אל הרעיון הגדול והקדוש הזה, להשיב את נדחי ישראל אשר בכוש לחיק אמם - ליהדות. זה כבר קרוב לעשרים שנה שבן עמנו היקר והנכבד ד"ר יעקב נח פייטלוביץ, הקדיש את עצמו ואת כל חייו לחקירת הפלשים יהודי חבש והטבת מצבם החומרי והרוחני. במשך הזמן הזה הוא כבר הספיק בכוחותיו הדלים והמצומצמים להעביר צעירים אחדים מיהודי חבש לארץ ישראל ולאירופא ודאג להמציא להם חנוך יהודי וכללי בכדי שבעתיד ישמשו בתור מורי דרך לאחיהם הפלשים החיים עוד בחבש. אולם, כל מה שעשה ופעל הד"ר פייטלוביץ עד עתה הוא כאין וכאפס לעומת מה שהיה יכול לעשות עד כדי למלא את תעודתו הגדולה כפי התוכנית אשר בידו. הננו מעוררים את אחב"י בכל מקום שהם וקוראים להם לבא לעזרת הד"ר פייטלוביץ בכד שיוכל להמשיך את עבודתו הקדושה ולבצע את אשר החל. חובה קדושה מוטלת על כל בני עמנו להרים תרומות ביד נדיבה לטובת מצב הפלשים בחבש ולהעביר את בניהם הצעירים למרכזים יהודיים שבגולה ושבא"י ובכלל בכל מה שנוגע להרמת מצבם בכל המובנים ולחנכם על ברכי היהדות בקדושת התורה והמצווה ובהתקשרות לאומית קדושה לעם ד' הגוי כולו. אחים! הד"ר פייטלוביץ נוסע עכשיו לאירופא ולאמריקא לעשות תעמולה לטובת הפלשים וההוצאה לפועל של התוכנית אשר בידו, הננו מבקשים לקבלו בזרועות פתוחות ולהיענות כלפי הרעיון בנדיבות וביד רחבה. הצילו נא, אחים, את אחינו הפלשים מכיליון ומטמיעה! עזרו נא להשיב אלינו את האחים הנדחים האלה! ולא ימחה שבט מישראל מתחת שמי ד'. השיבו לבצרון את נדחינו, הצילו חמישים אלף נפשות קדושות מבית ישראל מכיליון והוסיפו בזה עוז ואומץ לבנין עמנו ואמוץ כוחותיו. וצור ישראל יקום בעזרת ישראל ויקבץ נדחינו מארבע כנפות הארץ ובאו ורננו במקום ציון והשתחוו לד' בהר הקודש בירושלם.




המאמר המלא נמצא כאן:

http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/sinay/haravkuk-4.htm




_________________




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > כט במרחשוון: יהודי אתיופיה חוגגים את הסיגד
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 ... 6 7 8 לדף הבא סך הכל 8 דפים.