בית פורומים עצור כאן חושבים

מסעי

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-9/7/2007 21:48 לינק ישיר 
מסעי

(אשכול זה נפתח בהתאם לנכתב כאן ובהודעה הפותחת שם)

_________________




דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/9/2007 23:28 לינק ישיר 

העברה מאשכול משאלות [ב'] 20/2/2007

ווטו1:


א. האם יש הסבר הגיוני חלק למה ואיך זה הוגן שדין ערי מקלט תלוי במות הכהן הגדול?

ב. בפרשיות, מסעי ואתחנן ושופטים מופיע דין ערי מקלט כזכות לרוצח להיות מוגן מגואל הדם ואילו במשנה פ"ב ממס' מכות מופיע הדין כחובה ללכת לגלות [כפי שקין גלה על הריגת הבל]. מה גרם לשינוי הגישה?


*****
ירוחםשמ:

הכהן הגדול אחראי במישרין מבחינה רוחנית במה שקורה בארץ. אם קורה מקרה של מוות ברשלנות כנראה שלא כיוון נכון בתפילת יום הכיפורים בק"ק, לכן בצורה עקיפה או ישירה הוא האשם גם במה שקרה. (אותו עניין גם בעגלה ערופה שהזקנים אומרים ידנו לא שפכה את הדם.)

אם אני לא טועה קין היה רוצח במזיד. והעונש שלו היה להיות נע ונד, הוא רצח את הרועה הנע ונד
הוא היה איש אדמה שישב במקום אחד מעתה הוא יהיה נע ונד.

מה זה שייך לרוצח בשגגה?

*****
ווטו1:

ירוח"ש,

הבאת השאלה בצורתה הנזכרת היא תוצאה של דיון ארוך באישי שהוחלט להציגו בכללי בקצרה. חן חן שעמדת על נקודות הדיון, אך אעיר שלמרות ההתחשבות בדבריך [שהם בחז"ל] עדיין אין ההסבר משביע את מבקש ההגיון בדבר. אף לו היינו דנים את מושג התפילה כאמצעי טכני [ובדומה לטענתך ההומורית? באשכול הגלגול שהכל עבור קבלת שכר] ואת אי כוונת תפילת הכה"ג ביוה"כ כלחיצה על הדק אקדח, עדיין לא מוסבר היכן הצדק שההורג בשגגה בעת גסיסת הכה"ג ייפטר תיכף מגוה"ד ואילו זה שהרג כמה רגעים אח"כ יחכה שם שבעים שנה [אם הכה"ג נתמנה בגיל כ' ומת בגיל צ'] או מי שנגמר דינו בלי כהן גדול כשר שישאר שם תמיד? בקיצור הבקשה היא להסבר כה הגיוני שהיה נאמר מאליו.

הרעיון מקין הובא למען הראות שהגלות המשמטת את האדמה היא מקבילה להריגה המשמטת את האדמה מחיי הנהרג, לכן לא כ"כ משנה אם קין היה בשוגג או במזיד. [חוץ מזה, אין הכרח מ"ויקם אל הבל" שהרגו במזיד ובפרט שלא הכיר עדיין את מושג המוות ואל תשיבני ממדרש זה או אחר כי שערי המדרש לא ננעלים].

*****
ירוחםשמ:

ווטו
הרי אי אפשר לקבל צדק אבסולוטי בכל. אחד ישתחרר אחר חודש ואחר אחר שנים. הצדק האלוקי לא באמתחתנו. אבל הכהן הגדול נמשך להיות כהן גדול כנראה גם כהגנה על בני ישראל, דוגמת אהרון הכהן שעמד בין המתים והחחים ועצר את המגפה. כלומר יש בכוחו של הכהן הגדול לתת הגנה על עם ישראל שלא יכשלו וכו וכו. והנה אדם זה, הרוצח בשגגה, הגנתו הרוחנית של כ"ג הזה לא עבדה עליו, כלומר הוא לא בר הגנה, על ידי הכהן הגדול הזה. לכן כל זמן שהכהן הזה מכהן הוא חשוף לפגיעות רוחניות אלו ואחרות,, ושוב יכשלו אנשים מחוסר הגנתו של זה. מה שאין כן אולי אצל כהן גדול אחר, ולכן הוא יכול לצאת מהגלות אצל האחר. כך נראה לי לפרש, ואם תבטל פרושי זה אין אחפש אחר , כי הרי לכך נוצר הפורום ואנחנו.

השבת פרשת משפטים למדתי בזהר שוב על גיגול הנשמות

בתורה ובנ"ך כמעט בכל מקום שמופיע ויקם הכוונה לרוצח במזיד.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-14/2/2008 11:52 לינק ישיר 

לב_העמק: 17/7/2004 

התורה מונה בפרשת מסעי ארבעים ושתים מקומות שבהם חנו בני ישראל במדבר

אחת מהדרכים לבאר מהו החשיבות הגדולה בידיעת כל המסעות היא על ידי נתינת משמעות של תיקון שנעשה לעם בכל אחד מהמקומות, וסוג התיקון נרמז בשם שניתן למקום,
בחלק מהמפרשים הוסיפו שמב' מסעות הם כנגד שמו בן מב' אותיות של הקב"ה.

הרב הירש מחלק את המסעות לשלוש זמנים, הארבע עשרה הראשונים עד מקום רתמה היו לפני חטא המרגלים, העשרים הנוספים עד "קדש" היו עד פטירת אהרון, השמונה הנותרים הסתיימו בערבות מואב,

ומוסיף הרש"ר שאת עיקר המסעות יש לראות בעשרים המסעות האמצעיים שנמשכו שלושים ושמונה שנה { ע"כ דברי הרש"ר} כיוו ששתי הקבוצות של המסעות האחרים לא היו קשורים לחטא, ואותם אפשר לראות כחלק מהמסע הרגיל ממצרים ועד א"י

אם נעיין בשמות של המקומות נבחין בנקודה מאוד מענינת והיא: כל היד' מסעות הראשונים יש להם שמות ככל שמות ערים בעולם ואילו לעשרים האמצעיים יש לרובם שמות עם הקשר אנושי כמו חרדה קדש וכו'

אם נוסיף לדברים את הרעיון שבו פתחנו, שהמסעות באו לתקן את העם, מאוד מובן מדוע השמות עם ההקשר האנושי באו דווקא לאחר חטא העגל ונמשכו עד מקום קדש שזהו המסע ממעשה החטא ועד קדש שהיא לשון המורה על תיקון החטא, ומאפשרת לעם לחזור למסלולו הרגיל.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-14/2/2008 15:52 לינק ישיר 

מאן_דבעי: ערי מקלט - האם פעלו? 6/3/2005 

במדבר ל"ה :
ט וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. י דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם: כִּי אַתֶּם עֹבְרִים אֶת-הַיַּרְדֵּן, אַרְצָה כְּנָעַן. יא וְהִקְרִיתֶם לָכֶם עָרִים, עָרֵי מִקְלָט תִּהְיֶינָה לָכֶם; וְנָס שָׁמָּה רֹצֵחַ, מַכֵּה-נֶפֶשׁ בִּשְׁגָגָה. יב וְהָיוּ לָכֶם הֶעָרִים לְמִקְלָט, מִגֹּאֵל; וְלֹא יָמוּת הָרֹצֵחַ, עַד-עָמְדוֹ לִפְנֵי הָעֵדָה לַמִּשְׁפָּט. יג וְהֶעָרִים, אֲשֶׁר תִּתֵּנוּ--שֵׁשׁ-עָרֵי מִקְלָט, תִּהְיֶינָה לָכֶם. יד אֵת שְׁלֹשׁ הֶעָרִים, תִּתְּנוּ מֵעֵבֶר לַיַּרְדֵּן, וְאֵת שְׁלֹשׁ הֶעָרִים, תִּתְּנוּ בְּאֶרֶץ כְּנָעַן: עָרֵי מִקְלָט, תִּהְיֶינָה.
...
כו וְאִם-יָצֹא יֵצֵא, הָרֹצֵחַ, אֶת-גְּבוּל עִיר מִקְלָטוֹ, אֲשֶׁר יָנוּס שָׁמָּה. כז וּמָצָא אֹתוֹ, גֹּאֵל הַדָּם, מִחוּץ, לִגְבוּל עִיר מִקְלָטוֹ: וְרָצַח גֹּאֵל הַדָּם, אֶת-הָרֹצֵחַ--אֵין לוֹ, דָּם. כח כִּי בְעִיר מִקְלָטוֹ יֵשֵׁב, עַד-מוֹת הַכֹּהֵן הַגָּדֹל; וְאַחֲרֵי מוֹת, הַכֹּהֵן הַגָּדֹל--יָשׁוּב הָרֹצֵחַ, אֶל-אֶרֶץ אֲחֻזָּתוֹ.


נזכרתי לאחרונה בעקרון מעניין זה, שלפיו מותו של הכהן העליון משחר את ההורג בשגגה הנמלט לעיר מקלט. ושאלותי:
- האם מישהו יכול להביא הסבר עמוק לקשר שבין מות הכהן הגדול והשחרור? האם זה קשור לנאמר בבמדבר ט"ו:
כז וְאִם-נֶפֶשׁ אַחַת, תֶּחֱטָא בִשְׁגָגָה--וְהִקְרִיבָה עֵז בַּת-שְׁנָתָהּ, לְחַטָּאת. כח וְכִפֶּר הַכֹּהֵן, עַל-הַנֶּפֶשׁ הַשֹּׁגֶגֶת בְּחֶטְאָה בִשְׁגָגָה--לִפְנֵי יְהוָה: לְכַפֵּר עָלָיו, וְנִסְלַח לוֹ. כט הָאֶזְרָח בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל, וְלַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכָם--תּוֹרָה אַחַת יִהְיֶה לָכֶם, לָעֹשֶׂה בִּשְׁגָגָה.

כלומר, היתכן שעם מותו של הכהן מלאה סאת הכפרה?

- היש עדות לתפקודן של ערי המקלט, במקורות או בממצאים?

- דומני שיש מדרש הרואה את בריחתו של משה למדין כשהות של הורג בשגגה בעיר מקלט. היש כדבר הזה?

תודה על המאמץ.

*****
בןאישאחד:

בנוגע לקשר בין מותו של הכהן לכפרה בלבד:
במו"נ מבואר ענין הדבר, שכאשר הכהן הגדול מת מתאבלים עליו כל העם, והפרסום הגדול לענין המוות מביא את גואל הדם לידי הכרה שבלאו הכי, סוף כל האדם למיתה...


*****
מאן_דבעי:

תודה.
יש כאן גם קציבה של המאסר מבלי שזמן הקציבה יהיה ידוע מראש. אם למשל היו כופפים את השחרור לשנת היובל, אזי ניתן היה לנצל מועד זה ולבצע חיסולים בשנה האחרונה. כאן מודיעים לנו שלתקופת ה"מעצר" חייב להיות סוף, מבלי לקבוע מראש מתי.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-28/7/2008 10:10 לינק ישיר 

נושאי פרשת מסעי

מסעי ישראל ל"ג א'-ל"ג מ"ט
הנחלה וגבולותיה ל"ג נ'-ל"ד כ"ט
ערי לויים ומקלט ל"ה א'-ל"ה ל"ד
הסבת נחלה ל"ו א'-ל"ו י"ג


סיכום פרשת מסעי לנושאיה

פרשת מסעי מסכמת את ספר סדר העם סביב למשכנו, ברשימת מסע העם במדבר ועוסקת בחלוקת הנחלה בארץ ומעבר לירדן. נמנו מסעי ישראל ממצרים עד ערבות מואב, תוארה הנחלה וגבולותיה בארץ שהיא מטרת מסעם ונמנו שמות מנחילי הארץ מכל שבט הנוחל בארץ מעבר לירדן מערבה. נאמר אשר יינתן מהארץ ערי לויים ומקלט ומגרשיהן ואשר ייעשה למנוע הסבת נחלה משבט לשבט עקב טענת בני מנשה על הסבת נחלת צלפחד למשפחות אישי בנותיו.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-28/7/2008 15:49 לינק ישיר 

במדבר פרק לו

ו) זֶה הַדּבָר אֲשׁר צִוּה יְדֹוָד לִבְנוֹת צְלָפְחָד לֵאמֹר לַטּוֹב בּעֵינֵיהֶם תּהְיֶינָה לְנָשׁים אַךְ לְמִשׁפּחַת מַטּה אֲבִיהֶם תּהְיֶינָה לְנָשׁים:

(ז) וְלֹא תִסּב נַחֲלָה לִבְנֵי יִשׂרָאֵל מִמּטּה אֶל מַטּה כּי אִישׁ בּנַחֲלַת מַטּה אֲבֹתָיו יִדְבּקוּ בּנֵי יִשׂרָאֵל:

(ח) וְכָל בּת יֹרֶשׁת נַחֲלָה מִמּטּוֹת בּנֵי יִשׂרָאֵל לְאֶחָד מִמּשׁפּחַת מַטּה אָבִיהָ תּהְיֶה לְאִשּה לְמַעַן יִירְשׁוּ בּנֵי יִשׂרָאֵל אִישׁ נַחֲלַת אֲבֹתָיו:

(ט) וְלֹא תִסּב נַחֲלָה מִמּטּה לְמַטּה אַחֵר כּי אִישׁ בּנַחֲלָתוֹ יִדְבּקוּ מַטּוֹת בּנֵי יִשְׂרָאֵל:

(י) כּאֲשׁר צִוּה יְדֹוָד אֶת מֹשׁה כּן  עָשׂוּ בּנוֹת צְלָפְחָד:

(יא) וַתּהְיֶינָה מַחְלָה תִרְצָה וְחָגְלָה וּמִלְכּה וְנֹעָה בּנוֹת צְלָפְחָד לִבְנֵי דֹדֵיהֶן לְנָשׁים:

(יב) מִמּשׁפּחֹת בּנֵי מְנַשּה בֶן יוֹסֵף הָיוּ לְנָשׁים וַתּהִי נַחֲלָתָן עַל מַטּה מִשׁפּחַת אֲבִיהֶן:

(יג) אֵלּה הַמּצְוֹת וְהַמּשׁפּטִים אֲשׁר צִוּה יְדֹוָד בּיַד מֹשׁה אֶל בּנֵי יִשׂרָאֵל בּעַרְבֹת מוֹאָב עַל יַרְדּן יְרֵחוֹ:


 1.איך זה עולה בקנה אחד מה שכתוב בפסוק  ו'  לַטּוֹב בּעֵינֵיהֶם תּהְיֶינָה לְנָשׁים עם  אַךְ לְמִשׁפּחַת מַטּה אֲבִיהֶם תּהְיֶינָה לְנָשׁים?

2.


 תענית דף ל :


אמר רבן שמעון בן גמליאל:לא היו ימים טובים  לישראל כחמשה עשר באב וכיום הכפורים. בשלמא יום הכפורים - משום דאית ביה סליחה ומחילה, יום שניתנו בו לוחות האחרונות. אלא חמשה עשר באב מאי היא? - אמר רב יהודה אמר שמואל: יום שהותרו שבטים לבוא זה בזה. מאי דרוש +במדבר ל"ו+ זה הדבר אשר צוה ה' לבנות צלפחד וגו' - דבר זה לא יהא נוהג אלא בדור זה.

על מה מסתמכת הגמרא כשאומרת-- דבר זה לא יהא נוהג אלא בדור זה. ???? הרי התורה מסימת את התורה במצווה זו. היא לא מצאה מצווה אחרת מלסיים בה את התורה אלא במצווה זו.

אפשר להבין אולי כי הנסיבות חייבו את ביטולו של המצווה הכתובה בתורה, אבל לעשות את זה ליום טוב? ליום טוב שלא היתה כמוהו בישראל? להגיד את זה על ביטול מצווה מפורשת???

_________________

מודה ועוזב




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-28/7/2008 15:51 לינק ישיר 

למה אין לגואל הדם איסור לא תיקום



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-28/7/2008 16:01 לינק ישיר 

יש נקמות מוצדקות.
כמו מלחמת מדין בתחילת פרשת מטות.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-28/7/2008 16:11 לינק ישיר 

תודה, לא הסברת כלום

תוקן על ידי משכיל_זוהר ב- 28/07/2008 16:10:55




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-28/7/2008 17:19 לינק ישיר 

משכיל
לפי חז"ל זו אינה נקימה ונטירה- ראה גמר' יומא כג, מה זו נקמה ומה זו נטירה.

בפרוש הגיוני,- התורה כותבת - ולא יכופר לארץ כי אם בדם שופכו, גואל הדם מקיים, ואולי אז, זו היתה מצווה לקיים, מאמר זה מהתורה.
וכידוע  מצוות עשה חשובה יותר ממצוות לא תעשה.

_________________

מודה ועוזב




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-30/7/2008 17:20 לינק ישיר 

[דני סגל: פרשת מסעי- לא קלה היא לא קלה דרכנו]




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-30/7/2008 23:20 לינק ישיר 

ר' מאיר שמחה מניח שבמדבר לא היה הורג נפש בשגגה, כי כשאהרן מת כתוב 'ויבכו אותו כל בית ישראל', ואילו היה במדבר הורג נפש בשגגה הי' לפחות אחד שהי' שמח על שיצא מערי מקלט.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-30/7/2008 23:31 לינק ישיר 

אילפא

למרות שזה נשמע כחידוד יפה, הוא פשוט לא נכון, המילה כל  הן בתנ'ך והן במשנה וגמרא, פרושה רוב!!!

_________________

מודה ועוזב




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-30/7/2008 23:42 לינק ישיר 

ירוחם, למרות שבעיקרון אתה צודק, במקרה זה חכמים הקדימו וקבעו באדר"נ שכאן 'כל' כלל ישראל בכו. וראה עוד 'מה דודך מדוד' הספדו של הרב סולוביציק על דודו הרב מבריסק.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-31/7/2008 01:00 לינק ישיר 

אשכול של MZOHAR: "וּגְבוּל יָם וְהָיָה לָכֶם הַיָּם הַגָּדוֹל"

_________________

אוי לשכן
ואוי לשכנו




דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-31/7/2008 01:06 לינק ישיר 

הסיבה שקוראים לרוב 'כל' הוא כי הרוב מייצג את הכלל. וזה מה שחז"ל באו לומר. שדמותו של אהרן לא היתה שנויה במחלוקת, היות והוא לא נהג להוכיח, בשונה ממשה. אך אין הכוונה לומר שכל כולל את כולם.  ובלאו הכי הראיה של הרמ"ש קלושה ביותר.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > מסעי
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 4 5 לדף הבא סך הכל 5 דפים.