בית פורומים עצור כאן חושבים

ואתחנן

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-22/7/2007 17:03 לינק ישיר 
ואתחנן

(אשכול זה נפתח בהתאם לנכתב כאן ובהודעה הפותחת שם)

_________________




דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-22/7/2007 17:13 לינק ישיר 

מדוע נוסח עשרת הדברות בפרשה שונה מהנוסח בפרשת יתרו?

_________________




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-22/7/2007 17:42 לינק ישיר 

אנו הרי מאמינים שהתורה היא נצחית ונתנה גם לדורנו, וכל מה שכתוב בה הוא אקטואלי כביום נתינתה,
בחרתי מספר פסוקים מפרשתנו, ואשמח להתיחסותכם, איך זה נוגע לחיי היום היום העכשוי שלנו?


וַיְדַבֵּר יְדֹוָד אֲלֵיכֶם מִתּוֹךְ הָאֵשׁ קוֹל דּבָרִים אַתּם שׁמְעִים וּתְמוּנָה אֵינְכֶם רֹאִים זוּלָתִי קוֹל

וְנִשׁמַרְתּם מְאֹד לְנַפְשׁתֵיכֶם כּי לֹא רְאִיתֶם כּל תּמוּנָה בּיוֹם דּבּר יְדֹוָד אֲלֵיכֶם בּחֹרֵב מִתּוֹךְ הָאֵשׁ:

(טז) פּן תּשׁחִתוּן וַעֲשׂיתֶם לָכֶם פּסֶל תּמוּנַת כּל סָמֶל תּבְנִית זָכָר אוֹ נְקֵבָה:

הִשּמְרוּ לָכֶם פּן תּשׁכּחוּ אֶת בּרִית יְדֹוָד אֱלֹהֵיכֶם אֲשׁר כּרַת עִמּכֶם וַעֲשׂיתֶם לָכֶם פּסֶל תּמוּנַת כּל אֲשֶׁר צִוּךָ יְדֹוָד אֱלֹהֶיךָ:

מה היה המיוחד בבעל הפעור שהתורה טרחה להזכירה מספר פעמים יות מכל ע"ז אחרת, והיו הרי עוד כמה?
עד כדי  הדגשת מקום קבורת משה, שהוא מול בעל פעור, כאילו או כעין שומר?

(כט) וַנּשׁב בּגּיְא מוּל בּית פּעוֹר: פ

אֵלֶּה הָעֵדֹת וְהַחֻקִּים וְהַמּשׁפּטִים אֲשׁר דּבּר מֹשׁה אֶל בּנֵי יִשׂרָאֵל בּצֵאתָם מִמּצְרָיִם: (מו) בְּעֵבֶר הַיּרְדּן בּגּיְא מוּל בּית פּעוֹר
 
ויּקְבּר אֹתוֹ בַגּיְ בּאֶרֶץ מוֹאָב מוּל בּית פּעוֹר




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/7/2007 11:43 לינק ישיר 

בעל
 השינוים בין הדברות הראשונות והשניות. הן מכרח הזמנים שעברו בינהיהם.
 למשל בדיברות הראשונות נאמר- זכור את יום השבת לקדשו.  בשניות שמור את יום השבת.....
בדיברות הראשונות -העם זה עתה יצאה ממצרים עם עבדים אנלפבטים שלא ידעו כלום חוץ מללקוט תבן ללבנים ולבנות ולהתענות.  אפשר להגיד להם מקסימום זכור - תחשוב על יום הקדוש,
אבל לאחר ארבעים שנות לימוד , אפשר להגיד להם שמור  מה לשמור ואיך לשמור,
אם בדיבור הראשון היו אומרים להם שמור מטבע הדברים היו שואלים את מה? את מי.?איך?
דוגמה נוספת:  בדיבור הראשון , נאמר - כבד את אביך ואמך למעו יאריכו ימיך.
בשני נאמר בתוספת ... למען יאריכון ימיך ולמען יטב לך. למה בראשון אין התוספת הזו?
משה רבנו, בדיבור הראשון חשב שאריכות ימים זה העיקר וחשוב, אבל לאחר שהזדקן בארבעים שנה, הוא התחיל להבין כי אריכות ימים בלבד  בלי שיהיה גם טוב לאדם, זה לא זה..



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/7/2007 11:48 לינק ישיר 

ירוחם,
רעיון מעניין (במיוחד השני)
אבל ראתה שפחה על הים.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-23/7/2007 11:59 לינק ישיר 

השפחה ראתה, אבל המשיכה להיות שפחה, סימן שלא ראתה כלום, ( ראתה= הבינה.)



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-30/7/2007 08:23 לינק ישיר 

כי תוליד בנים ובני בנים ונושנתם בארץ
רש"י מביא את הגמרא שחסד עשה הקב"ה שהקדים שנתיים ל'ונושנתם' כי אחרת היה מתקיים אבוד תאבדון.
וצ"ע הלא גם האבדה שנאמרה בפסוק אינה מוחלטת אלא אבדה בעמים, ואבדה המבקשת כפי שכתוב בהמשך הפרשה.

תוקן על ידי בעלבעמיו ב- 30/07/2007 8:21:14




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-30/7/2007 09:06 לינק ישיר 

[פעם כתבתי את תקציר הפרשה בסוג של שיר - 

 
וָאֶתְחַנַּן אֶל-ה'      
וְלֹא שָׁמַע אֵלָי     
וַנֵּשֶׁב בַּגָּיְא מוּל בֵּית פְּעוֹר.                     

רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמר נַפְשְׁךָ מְאד          

וַתִּקְרְבוּן
וַתַּעַמְדוּן תַּחַת הָהָר
וְהָהָר בּעֵר בָּאֵשׁ
עַד-לֵב הַשָּׁמַיִם חשֶׁךְ עָנָן וַעֲרָפֶל         
(לִהְיוֹת לוֹ לְעַם נַחֲלָה)                      
רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמר נַפְשְׁךָ מְאד -    
ה'  אֱלֹהֶיךָ אֵשׁ אכְלָה הוּא
אֵל קַנָּא.                                     
  

לִהְיוֹת לוֹ
לְעַם נַחֲלָה...                                 

רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמר נַפְשְׁךָ מְאד.     

אָנכִי ה' אֱלֹהֶיךָ!                                       
לֹא-יִהְיֶה לְךָ ...!
לֹא-תַעֲשֶׂה לְךָ...!
לֹא-תִ...!
ולֹא תָ...!
אָנכִי ה' אֱלֹהֶיךָ
אֵל קַנָּא.                                              

לִהְיוֹת לוֹ לְעַם נַחֲלָה?                                             

בָּהָר.
מִתּוֹךְ הָאֵשׁ הֶעָנָן וְהָעֲרָפֶל.
קוֹל גָּדוֹל וְלֹא יָסָף -                                 

וְאָהַבְתָּ.                                                     
וְהִכִּיתָם
תִּתּצוּ תְּשַׁבֵּרוּ תְּגַדֵּעוּן תִּשְׂרְפוּן בָּאֵשׁ
  
כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה      

וְיָדַעְתָּ כִּי-ה' אֱלֹהֶיךָ הוּא הָאֱלֹהִים            
וְאָהַבְתָּ                                                      

רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמר נַפְשְׁךָ מְאד... ]                 

 

 




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-30/7/2007 09:44 לינק ישיר 

[ וראו עוד בספר "שירה של פרשה" מאת שלומית אליצור ]



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-30/7/2007 10:18 לינק ישיר 

[ספרן,

תודה על ההשוואה! ]



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-31/7/2007 08:54 לינק ישיר 

.


רק כעת ראיתי, ואין לי אלא לזקוף בהן לאמא שלום.

אז הנה, זקפתי 





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/8/2008 08:17 לינק ישיר 

נושאי פרשת ואתחנן

תחינת משה ג' כ"ג-ג' כ"ט
זכירת חורב ד' א'-ד' מ'
בצר ראמות וגלעד ד' מ"א-ד' מ"ג
אשר שם דיבר היכה ד' מ"ד-ד' מ"ט
דיברות חורב ה' א'-ו' ג'
שמע ישראל ו' ד'-ו' ט'
כי יביאך שמור המצוה ו' י'-ז' י"א


סיכום פרשת ואתחנן לנושאיה

ואתחנן
לעומת פרשת דברים בה שחזר משה את מאורעות תחילה וסוף מסע העם מחורב וכיבושו, פרשת ואתחנן עוסקת במאורעות שאירעו בתחילה וסוף שלא כחלק מהמסע והכיבוש, בליווי דברי מוסר שניתן ללמוד מהמאורעות ובעיקר על הזהירות מעבודה זרה מתוך השוואת המקבילה של מעמד הר סיני. הוא סיפר על תחינת משה . בעת ההיא כאשר הגיעו לירדן ועל זכירת חורב של מתן תורה לעם הנבחר שהוצא ממצרים, טרם תחילת המסע שהוזכר בפרשת דברים. משם עבר להבדלת בצר ראמות וגולן , כערי מקלט שמעבר לירדן אשר עשה משה בסיום המסע עם כל אשר שם דיבר היכה משה. משם חזר לספר על עשרת דברות חורב ותיאור נפלאות מעמד הר השם ודיבור השם לעמו. אמר להם את פרשת שמע ישראל ואת האזהרה של 'כי יביאך שמור המצוה' , הכוללת עוד מדברי מוסר משה והדגשת אהבת השם את עמו.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/8/2008 08:22 לינק ישיר 

לשאלת בע"ב: דומה כי רבו המפרשים וטוב אם יביאום על כל שינוי. לגבי אחד מהשינויים הנה העתק ממ"ש באשכול "פרשת השבוע".

בעשרת הדברות שנשנו בפרשתנו, שונה "זכור" את יום השבת לקדשו המקורי שבפרשת יתרו, ל"שמור" את יום השבת לקדשו.

ברש"י יתרו עה"כ "כה תאמר" מבואר את מה שאנו מוצאים בתורה, שלא בכל דבר היה על משה לומר את דבר השם לבני ישראל באותו הלשון שאמרו השם. לכן אין קושי מצד השינוי כי כך הסכים או אף ציוה השם למשה שיאמר להם במשנה תורה, "שמור" במקום "זכור". השאלה היא רק, למה?
חז"ל מבארים ש"בדיבור אחד נאמרו" ועדיין, למה?

קראתי מאמר מהרב נתן פיק שליט"א. שם הוא אומר דבר פשוט ויפה רעיונית ואולי אף פרשנותית.
בפרשת יתרו נאמר דבר השם הראשוני שהיא לזכור, דהיינו לנטוע עמוק בדעת את יום השבת. גם המעשה הוא אמצעי לנטיעה בדעת [כפי שדובר באשכול "סורר ומורה" שה"נעשה" הוא כלי להעמקת ה"נשמע"]. בספר דברים שהוא ביאור משה את התורה [שקבעו השם בתורה], שם מתייחס משה יותר לצורת הביצוע מאשר לעיקרון.
כך אנו מוצאים בדברי האבן עזרא בהסבר סדר הדינים בפרשת כי-תצא, שבדברי משה יש סדר פרקטי [וזה מסביר שבמשנה תורה דורשים "סמוכים" גם אם לא בשאר הספרים - יבמות ד.].




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/8/2008 08:34 לינק ישיר 

ירוחם

מה היה המיוחד בבעל הפעור שהתורה טרחה להזכירה מספר פעמים יות מכל ע"ז אחרת, והיו הרי עוד כמה?
עד כדי  הדגשת מקום קבורת משה, שהוא מול בעל פעור, כאילו או כעין שומר?


מוסבר בחסידות שע"ז של פעור הרי עצם עבודתה היא להחשיב את הזבל (הצואה) , ולכן בעצם זו ע"ז שלא בטלה עד היום , כי כשאנו מחשיבים את הנאות העולם הרי אנו עובדים לפעור (ברוחניות) ולכן משה נקבר שם היות וע"ז הזאת (ההנאות החומריות)תמיד עולה לקטרג על עם ישראל עד שיבוא גואל צדק.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/8/2008 06:46 לינק ישיר 

"עבודת פעור. אנשים ונשים באו למקום הפולחן ועשו שם את צרכיהם תוך חשיפת האברים. (="פעור" מלשון פעירה וגילוי הערווה). המקום הקרין חופש. עמדת האדם אל מול עבודת פעור היא כעמדת תינוק אל מול ההורה. כשתינוק פולט ומגהק, כולם שמחים, שהרי אלה קולות של חיים. כשתינוק עושה צרכיו ממהרים לטפל בו, כי הוא תלוי בנו. כשאדם מבוגר מאבד את עצמאותו והופך להיות סיעודי אנו מצטערים על אובדן צלם אלוהים שבו. ב"בעל פעור" באו אנשים כדי לומר לאלוהיהם: אנחנו חיים בתלות מוחלטת. איננו שולטים בדבר. אין לנו יכולת לעצור אפילו את צרכינו הראשוניים ביותר, קל וחומר שאיננו מתיימרים לעצור את מאווינו האחרים. זה פולחן מלא טבעיות שיש בו עומק של מחשבה על מקומו של אדם" (הרב בני לאו, הארץ)

http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?itemNo=1011880&contrassID=2&subContrassID=5&sbSubContrassID=0

תוקן על ידי ספרן ב- 15/08/2008 6:48:59




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/7/2009 13:35 לינק ישיר 

טט בכתפי שתיים, פת באפריקי שתיים? (לפום_ריהטא)
http://hydepark.co.il/hydepark/topic.asp?topic_id=1315194

_________________

בברכה




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > ואתחנן
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 4 5 לדף הבא סך הכל 5 דפים.