בית פורומים עצור כאן חושבים

בראשית

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-24/9/2007 17:18 לינק ישיר 
בראשית

(אשכול זה נפתח בהתאם לנכתב כאן ובהודעה הפותחת שם)



תוקן על ידי מנהלי_משנה ב- 24/09/2007 18:04:14




דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/9/2007 21:51 לינק ישיר 

וְעַתָּה פֶּן-יִשְׁלַח יָדוֹ, וְלָקַח גַּם מֵעֵץ הַחַיִּים, וְאָכַל, וָחַי לְעֹלָם. 
בכזו קלות עוקפים את הגזרה של המוות?
ואם אין לבטל את הגזרה של המוות, מדוע החיים הם כ"כ חשובים עד כדי כך שפיקוח נפש דוחה את כל התורה כולה. לכאורה כל הארכת חיים מלאכותית היא בניגוד לגזרת המקום.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/9/2007 02:02 לינק ישיר 

למה נברא האדם, על פי בראשית?
טעם עיקרי אחד בולט - לרדות בדגת הים ובעוף השמים. היום התווכחתי עם מישהו שטען שאין זו תכלית ראויה לאדם, ושאין הכרח להבין את הו' שבפסוק (נעשה אדם בצלמנו כדמותנו וירדו וגו') כמלמדת על מטרה ותכלית.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/9/2007 08:53 לינק ישיר 

בראשית ימי הפורום הספיק אשכול אחד צנוע לכל פרשיות השבוע יחד, אך כעת לאחר שמזכנו קעלעמר באשכול אשכול לפרשה, אשתדל "להתחיל מבראשית" ולהעביר את תוכן כל פרשה שבאשכול ההוא, לאשכול המיוחד לפרשה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/9/2007 08:58 לינק ישיר 

נושאי פרשת בראשית
שמים וארץ וימים א' א'-א' י"ג
צבא שמים וארץ א' י"ד-א' ל"א
שבת בראשית ב' א'-ב' ג'
האדמה ועדן ב' ד'-ב' י"ז
עזר כנגדו ב' י"ח-ב' כ"ה
חטא עץ הדעת ג' א'-ב' כ"א
שילוח מהגן ג' כ"ב-ג' כ"ד
קין והבל ד' א'-ד' ט"ז
מקין עד אנוש ד' י"ז-ד' כ"ו
תולדות אדם ה' א'-ה' ל"א
רעת בני האדם ה' ל"ב-ו' ח'


סיכום פרשת בראשית לנושאיה


ספר בראשית מתאר את האדם והאדמה העומדים ברקע יצירת עם ישראל שבספר שמות. פרשת בראשית עוסקת ביצירת העולם והאנושות הקדומה עד להשחתתה, דהיינו מאדם עד נח. בשלושת ימי הבריאה הראשונים חילק וקבע אלוקים את תשתית היקום בתחומי שמים וארץ וימים ומילאם בשלושת הימים השניים בצבא שמים וארץ . ככלות המלאכה, שבת ביום השביעי את שבת בראשית ובירכו וקדשו ליום צריכת חיים, המוכנים מיצירת שאר הימים. התפתחות הבריאה מתחילה ביחס בין האדם, האדמה ועדן בגן אשר בו. אף בקריאת החי על האדמה לא מצא האדם עזר כנגדו כי אם האשה אשר ה' בנה לו מצלעו. פיתוי הנחש באמצעות האשה, הביא לאכילה מפרי עץ הדעת אשר בעקבותיו נתקלקל היחס בין האדם לאדמה. מחשש פן יאכל האדם מעץ החיים היה שילוח מהגן . האדם ואשתו ילדו את קין והבל ובעקבות הריגתו בראשית התחרות האנושית, גבר קלקול היחס בין קין לאדמה. הוא גלה מהאדמה והאנושות התקדמה בבנין עיר ועשית כלי אומנות, מקין עד אנוש . בימיו היתה האנשת השם על ידי קריאת האדם בשמו. משנמנו וסופר על בני קין שהם כלל בני האדם, נמנים תולדות אדם מהן נמשך ישראל, עד לנח המנחם מקלקול האדמה. בדורו הגיעה רעת בני האדם לכך שאמר השם למחות את האדם ואת היקום מעל פני האדמה.

תוקן על ידי עצכח ב- 19/12/2007 14:45:40




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/9/2007 09:02 לינק ישיר 

דיפרסיה שלאחר החגים - פרשת בראשית (בר_בי_רב)
http://www.hydepark.co.il/hydepark/topic.asp?topic_id=1143678

כיצד נכתב ספר בראשית (דרום_חוקר)
http://hydepark.hevre.co.il/topic.asp?topic_id=1667215

גיל העולם ואבולוציה - בהודעה על ביקורת המקרא

חופש הבחירה - הרהורים לפרשת בראשית. (אריק123)
http://www.hydepark.co.il/hydepark/topic.asp?topic_id=652566

מצוה גוררת מצוה - לאור הפרשה (בראשית) (לב_טהור)
http://www.hydepark.co.il/hydepark/topic.asp?topic_id=653178

מדוע נברא האור ביום הראשון (למך)
http://www.hydepark.co.il/hydepark/topic.asp?topic_id=696233

מה זה רקיע? (safy)
http://hydepark.co.il/hydepark/topic.asp?topic_id=924007

מים העליונים ומים התחתונים (בר_בי_רב)
http://hydepark.hevre.co.il/topic.asp?topic_id=2291312

נצחה הקבלה את הפלוסופיה? [בתיאור גרמי השמים] (הרשבא)
http://hydepark.hevre.co.il/topic.asp?topic_id=988129

בראשית ברא אלקים את השמים ואת הארץ (אורבערפל)
http://www.hydepark.co.il/hydepark/topic.asp?topic_id=649577

אורכם של ששת ימי הבריאה (ely2)
http://www.hydepark.co.il/hydepark/topic.asp?topic_id=1124286

גן העדן ונהרותיו - לרגל פתיחת ספר בראשית (הפרעתוני)
http://hydepark.co.il/hydepark/topic.asp?topic_id=1647809

מה לא היה טוב בגן עדן (חלמישצור)
http://www.hydepark.co.il/hydepark/topic.asp?topic_id=653476

הנחש הקדמוני, בעל בחירה???! (זכות_שתיקה)
http://hydepark.hevre.co.il/topic.asp?topic_id=1278286

הנחש כיצור תבוני שווה ערך לאדם? (schmuelll)
http://hydepark.hevre.co.il/topic.asp?topic_id=2064611

לולא חטא אדם הראשון (בני40)
http://www.hydepark.co.il/hydepark/topic.asp?topic_id=659349

חטא עץ הדעת (וטו)
http://www.hydepark.co.il/hydepark/topic.asp?topic_id=124303

הגיגים על פרשת בראשית - על עץ הדעת (הבוחן)
http://www.hydepark.co.il/hydepark/topic.asp?topic_id=1141242

איך הקריב הבל (ישרן)
http://www.hydepark.co.il/hydepark/topic.asp?topic_id=788465

מדוע רצח קין את הבל (מואדיב)
http://www.hydepark.co.il/hydepark/topic.asp?topic_id=658654

תוקן על ידי עצכח ב- 31/07/2008 22:37:00




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/9/2007 11:03 לינק ישיר 

בעל בעמיו
הבעיה בשאלה שלך לדעתי אינה בזה, של ביטול פיקוח נפש- אדם מחויב לשמור על החיים שהוקצבו לו.

הבעיה לדעתי,בהבנה- כי אלוקים ברא בעולם, כוחות שאין לו שליטה עליהם.


בט 77
היעוד של האדם בעולם הוא- לעבדה ולשמרה להמשיך ולפאר וליפות, את אשר אלוקים ברא.

אלוקים לא ברא את האדם שישרת אותו ויעבוד בשבילו, הוא לא צריך עזרה.
העובדה שהוא ברא את האדם רק בסוף, לאחר שהוא השלים את העבודה.
 כנראה שהוא גם לא רצה שיתנו לו עצות איך לברא, הוא לא צריך- עייצה גייברס

_________________

מודה ועוזב




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/9/2007 03:41 לינק ישיר 


חוה הוסיפה את הבל וקין הרג אותו 

אשמח מאד לקרוא רעיונות של דברים שניתן ללמוד מכך.

תודה מראש.

_________________




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-28/9/2007 12:35 לינק ישיר 

מהפסוקים הבעייתים של פר' בראשית, אודה לחברים על הסבר ברוח עצכ'ח. או הסבר אחר

 

 

בראשית פרק ו

ב) וַיּרְאוּ בְנֵי הָאֱלֹהִים אֶת בּנוֹת הָאָדָם כּי טֹבֹת הֵנּה וַיּקְחוּ לָהֶם נָשׁים מִכּל אֲשׁר בּחָרוּ:

(ג) וַיּאמֶר יְדֹוָד לֹא יָדוֹן רוּחִי בָאָדָם לְעֹלָם בּשׁגּם הוּא בָשׂר וְהָיוּ יָמָיו מֵאָה וְעֶשׂרִים שׁנָה:

מי היו בני האלוהים האלו?--
לפי חז"ל אלוהים במקרה הזה זה- דיינים שופטים,- בני אלוהים -היו בני השופטים.
אם כך מה היתה הבעיה? האם השופטים לא היו בני אדם? האם בניהם לא היו בני אדם?
 את מי בדיוק היו לוקחים  להםלאשה אם לא את בנות האדם?
וקשה יותר הפרוש הזה לפי הקורה בדור המבול, ותמלא הארץ חמס. ארץ מתמלאת חמס כשאין בתי משפט ואין שופטים,- כך מסבירים כל הפרשנים, וגם הגמרא בסנהדרין כי דור המבול חטא שלו מינו שופטים- אחד ממצוות בני נח- אז היו שופטים או לא?
ולמה אלוקים מגביל -כתוצאה מלקיחת בנות האדם- את חיי האדם ל120?
ואיך נולדו בדיוק לבני השופטים שכאמור- ואולי לא?- היו גם הם בני אדם, נפילים?
(ד) הַנּפִלִים הָיוּ בָאָרֶץ בַיָּמִים הָהֵם וְגַם אַחֲרֵי כֵן אֲשׁר יָבֹאוּ בּנֵי הָאֱלֹהִים אֶל בּנוֹת הָאָדָם וְיָלְדוּ לָהֶם הֵמּה

הַגּבּרִים אֲשׁר מֵעוֹלָם אַנְשׁי הַשֵם:
פ

 

 

 

 

_________________

מודה ועוזב




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-28/9/2007 14:28 לינק ישיר 

 

ירוחם
לפי הרשר הירש,בני האלוקים הם ממשפחת בני שת,לעומת בנות האדם שהם ממשפחת קין

בני קין לפי הרשר,ביקשו לבנות חייהם על יסוד המצאה ותעשיה,אך הם זנחו את ה',בני שת לעומתם שמרו את הצלם האלוקי
העליה הרוחנית של בני שת,היתה איטית לעומת ירידתם התלולה של בני קין,
ובעצם חטאם של בני שת היה,שהם לקחו נשים מבנות קין,מבלי להתחשב במשפחתם,לא חשבו קדימה על גידול ילדיהם ע"י אותן נשים(אפשר ללמוד מפה לקח לחיים שלנו) ,ולכן הדור התדרדר וזה היה חטאם,שלא חשבו על העתיד והאם הם יצליחו להתמודד עם נשיהם ולחנך את ילדיהם על דרך ה'

_________________

המשפחות הלכו והתמזגו ובאותה עת אמר ה'
"לא ידון רוחי באדם לעולם בשגם הוא בשר"
דון הוא משפט,רוחי באדם מתחברים לפי טעמי המקרא אחד נמצאנו אומרים
שהרוח האלוהית שה' נפח באדם נועדה להיות דיין ,אולם שופט זה עלול לקבל שוחד,ואפשר להרדים אותו
למשל ע"י החושניות שתתעורר באדם ורוח ה' שבאדם תניח את מאזני המשפט
מכאן אפשר ללמוד על חשיבות "חוקי האישות והצניעות".שבהם תלויה העירנות של רוח ה' באדם.

בני האלוקים נשאו להם נשים ולא נתנו עיניהם במשפחה-באותה שעה אמר ה' "לא ידון רוחי באדם לעולם" ,
ה' אומר לנו,שלא לעולם הרוח שהוא נתן תצליח לשפוט בנו,לפעמים יהיו גורמים מערערים כגון החושניות אשר יפילו את הדור,"בשגם הוא בשר" כוחות החומרניים,כאשר הבשר נכנע לרוח,האדם הוא טהור.
מיזוג המשפחות (שם וקין) המתמשך הביא לידי הכנעת הרוח לידי הבשר ולהדרדרות הדור.
והדברים עתידים להסתיים כך,בלא מפנה,ולכן אלוקים נתן ערכה של 120 ושנה למאבק הזה,

דוגמא לכל זאת באה בהמשך.הנפילים,כוחות הגוף שהתפתחו למימדי ענק,ששיכות לבנות קין,התגברו על כוחות הרוח של האב ממשפחת שם,ו"הנפילים היו בארץ וגם אחרי כן",כוחות הגוף ניצחו,והצאצאים קיבלו את כוחות הגוף והמשיכו את דרך אימותיהם ,שאשר אם לא כן,הנפילים לא היו אחרי כן.

________________

 

 



תוקן על ידי דא_עקא ב- 28/09/2007 14:58:36




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-28/9/2007 15:50 לינק ישיר 

[דא עקא,

הניתוח שלך מרתק, ואם אכן הוא מבוסס על הרש"ר הירש, אני מודה לך, שכן לא הכרתי את הפירוש הזה.
כמה הערות (לא כדי לסתור, ח"ו, שהרי שערי פירוש לא ננעלו, אלא כדי להאיר נקודות בדבריך) -

א. האם "ערבוב" בין משפחות הוא בהכרח רע? ידועה הטענה שערבוב דוקא מוסיף לכישורי ההשרדות, בין של בני האדם ובין של ברואים אחרים (בע"ח ואפילו צמחים, ותסלח לי לרגע מצוות הכלאיים, או שמא רק פרשנויותיה המקובלות שלא נדרשו להתמודד עם המדע בן זמננו). גם במקרה הזה - מדוע שערבוב בין שומרי צלם א-לוה לבין בני האדם (האם שמת לב, שהתורה אומרת "בני האדם" שנברא, כזכור, בצלם?) בהכרח "יוריד" את הראשונים, ולא נניח "יעלה" את האחרונים? או אפילו יחזק את הצאצאים בתכונות מכאן ומכאן? האם ההבדל בין שני סוגי בני האדם הללו (שהרי גם קין וגם שת מוצאם באדם, אחרי הכל) כ"כ גדול עד שלא יתאפשר זיווג ביניהם ופריה ורביה של בני אדם נוספים (אלא רק "נפילים")?

ב. ע"פ הפירוש שהבאת, כאשר מעשה צאצאי אדם כאן (בני שת ובני קין בוחרים להתערבב) גוברים על רצון א-להים, עלול לצאת מזה ל"מגדל בבל" (הרצון לערבב ולהתערבב בלא גבולות ובלא הפרדה; הרדיפה אחר הכבוד ואחרי ה"שם"; חוסר הבנה של מהות הא-להים עד ניסיון להגיע אליו פיזית וכו'), האם אי אפשר לראות כיצד כאשר רצון א-להים (כפי שפירושך מניח כאן) גובר על רצון בני האדם, עלול לצאת מזה נח ("בדורותיו", כיוון שבניגוד לאברהם לא יצא החוצה מן התיבה - או מן הבית - כדי להתריע ולהרתיע, כדי להילחם בעוול שגורמים אחי וואחיותיו, כדי להתערבב בהם ולהשפיע עליהן מחכמתו וצדקותו, ובניגוד לאברהם לא התווכח עם א-להים למען בני אדם אחרים)?

ג. ממש בשוליים - משום מה, לא נראה לי מקרי שדוקא ה"בנות" באו מהצד של "בני קין" (לשיטת הפירוש הזה, שהרי הפירושים המקובלים - לפחות אלה שאני מכירה - מניחים ש"הרעים" כאן הם "בני הא-להים" דוקא...), כלומר מצד ה"גוף" וה"בהמיות", ואילו ה"בנים" הם מן הצד הרוחני.]



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-28/9/2007 16:15 לינק ישיר 

הרעיון אולי יפה במישור פילוסופי.
אבל במחילה -  חלוקה של נחותים -בני אדם- קין. לבין בני אלוהיםבכירים -שת.
עדיין זקוקה לאסמכתא מינימלית מהכתובים- ואולי אפילו מהמאוחרים שבהם.
מה הפשט בתורה?

_________________

מודה ועוזב




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-28/9/2007 16:27 לינק ישיר 

"וירא אלהים כי טוב" (חוזר פעמים רבות בבראשית א)
מכאן - כדי לברוא עולם, צריך לפתח ראיה חיובית, לראות את הטוב שבכל דבר.




דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-29/9/2007 19:38 לינק ישיר 

אמשלום

מפאת קוצר זמן אתייחס רק לסעיף א.

הרשר לא טוען פה שערבוב משפחות אסור או אפילו לא כדאי .
בגלל שלא הבאתי את כל דבריו שם,(בפרושו על התורה,ספר בראשית) השתמע כך

הוא טוען,שכאשר נוצר מצב כזה,האדם שנכנס כדי ליצור את השינוי,צריך לדעת ולהכין את עצמו,למה הוא נכנס,ואיך תצלח דרכו והאם כך באמת יהיה,
ולא חסרות דוגמאות בחיינו על משפחות חצי-חצי,אמא דתיה ואב חילוני,ובד"כ זה משפיע מאוד מאוד על אופי הילדים אח"כ,
ולהפך,אם אתה סובר שתוכל לשנות,הסיכון עליך,אך גם הרווח.

ירוחםשמ.
למה לי קרא? סברא הוא
אני אבדוק בהמשך אם יש לכך אסמכתא במקום כלשהו,אני כמעט בטוח שבחז"ל.אני אעיין בהמשך.
אך בתור רעיון הוא נחמד גם ככה

_________________




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-29/9/2007 19:58 לינק ישיר 

[דא עקא,

הבנתי. תודה על ההסבר.]




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-29/9/2007 20:21 לינק ישיר 

ירוחםשמ ואמשלום

קודם כל שגיתי,הכוונה בבנות אדם מקין ובני האלוקים משת לא מתכוון דווקא על בנים-ובנות. בני ובנות שת היו צדיקים לעומת בני ובנות קין

ירוחם,ביקשת אסמכתא מהכתוב?
רק כמה פסוקים לפני אנו קוראים על צאצי שת וקין,
על קין ,אנו רואים כדברי הרשר,שבניו דגלו בעשיה והמצאה
"ותלד עדה את יבל,הוא היה אבי ישב אהל ומקנה,רש"י שם:"הוא היה הראשון לרועה בהמות במדברות...והולך ותוקע אהלו במקום אחר" יעני נווד כלשהו.
ואחריו יובל,הוא היה אבי כל תפש כנור ועוגב,ואחריו תובל קין,לטש כל חרש נחושת וברזל ורשי שם,שהתקין לעשות כלי נשק לרוצחים.
וכו' וכו'

לעומתו בני שת,חנוך,"ויתהלך חנוך את האלוקים" רשי שם:צדיק היה..וכו'.

 

_________________




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > בראשית
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 ... 14 15 16 לדף הבא סך הכל 16 דפים.