בית פורומים עצור כאן חושבים

וישלח

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-22/11/2007 21:38 לינק ישיר 
וישלח

(אשכול זה נפתח בהתאם לנכתב כאן ובהודעה הפותחת שם) ותודה רבה לירוחם, קעלעמר
_________________________________________________________________

גם היום בפרשת וישלח אני, השליח של קלעמר, הוא אמנם לא מינה אותי שליח, אבל אני שליח שלו, מכח זכין לאדם שלא בפניו, וחו"ח שלא תהיה פרשה אחת חסרה בפורום הקדוש הזה, אני שליח לדבר מצווה. ושליחי מצווה אינם ניזוקים,כידוע.

בראשית פרק לב וַיּוּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ וַיּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשּחַר:

פסוק מעורר מחשבה, ורגישות ולב.

רש"י (כה) ויותר יעקב - שכח פכים קטנים וחזר עליהם:

אדם עשיר כמו יעקב, בעל שתי מחנות, עבדים ושפחות, זה עתה שלח מתנה יקרה יקרה, הוא עסוק בפכים קטנים? עם כל מה שחז"ל אומרים -צדיקים ממונם חביב עליהם יותר מגופם,- בכל זאת יש עבדים ושפחות שעושים עבודות כאלה,

 

רשב"ם (כה) ויותר יעקב לבדו - כלומר שהעביר כל אשר לו, שלא היה עוד לעבור אלא הוא לבדו, ורצה לעבור אחריהם, כי לברוח דרך אחרת שלא יפגשנו עשו נתכוון:

הרעיון, לחשוב שאבינו יעקב, העלה בדעתו את האפשרות בכלל, להשאיר את נשותיו וילדיו, ולברוח?? (ואולי כן! ?מה שרשב"ם מנסה להגיד שיש מצבים של התקפי חרדה, שאפילו הגדול שבגדולים לא מחוסן ממנה)

 

ואולי התורה בא לספר לנו, כי במצבים של התמודדות אמיתית וגורלית, האדם נשאר לבדו, ורק על עצמו הוא יכול לסמוך

את המשקעים החרדות רגשות אשם, אשר ליוו אותו כל חיו אולי, בהתמודדויות פסיכולוגיות של שנאת אהבת\ אחים, רק האדם לבדו יכול להלחם במלחמות אלו. ורק אם הוא לבדו הוא יכול לנצח,

_________________

מודה ועוזב



תוקן על ידי מנהלי_משנה ב- 23/11/2007 12:31:37




דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-22/11/2007 23:04 לינק ישיר 

בראשית פרק לג

) וְיַעֲקֹב נָסַע סֻכּתָה וַיּבֶן לוֹ בּיִת וּלְמִקְנֵהוּ עָשׂה סֻכּת עַל כּן קָרָא שם הַמּקוֹם סֻכּוֹת: ס

(יח) וַיּבֹא יַעֲקֹב שׁלֵם עִיר שׁכֶם אֲשׁר בּאֶרֶץ כּנַעַן בּבֹאוֹ מִפּדּן אֲרָם וַיּחַן אֶת פּנֵי הָעִיר:

איפה בדיוק דר יעקב בסוכות- הרי שם בנה לו בית? אז מה זה ויבא שלם עיר שכם?
האם העיר נקראת- שלם- עיר שכם= עירו של שכם? ומלכי צדק היה מלך העיר בזמנו?
כי הרי קשה להניח הגיונית כמובן- ששלם היא ירושלים- כי בעקדה נאמר אל אחד ההרים אשר אומר, ולאחר מכן  וירא את המקום מרוחק. לא הגיוני להניח שהעקדה היתה בתוך העיר- שלם?
אז או זה או זה.
אגב יש כפר ערבי בשם סלם ליד שכם של היום.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-22/11/2007 23:15 לינק ישיר 

בפרשה הקודמת ה' מצוה על יעקב לשוב אל ארץ אבותיו. ויעקב שב כי נכסוף ניכסף אל אביו.
למה הוא לא חוזר מיד לחברון, לבקר את אביו ואמו?
למה הוא בונה בית ומתישב בסוכות? בשלם? או בשכם?
למה הוא לא עולה מיד לבית אל, לקיים נדרו? נדר צריך לקיים ולא לאחר?!!
למה הוא מחכה לציווי מיוחד של האלוקים, לעלות לבית אל?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/11/2007 17:50 לינק ישיר 

ירוחםשמ
הרשב"ם (בר' לג, יח) אכן כותב במפורש: "ויבא יעקב שלם - אל עיר ששמה שלם. כמו 'ותבאנה בית לחם' (רות א, יט). והמפרש 'שלם', שלם בתורתו שלם בממונו טועה הוא לפי הפשט, שאין דרך המקרא לדבר כך. וגם מה צורך, וכי בשביל מיעוט דורון שנתן לעשו הוצרך לכתוב כן". (ראה גם פי' לה, ח).



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/11/2007 19:05 לינק ישיר 

דובסון
אכן כן- השאלה היא אם גם אתה מזהה את שלם עם עירו של מלכי צדק?

הנושא של שלם הכתוב כביכול על יעקב, -אמר הרב איילון, נדמה בשם האורח חיים-  לאחר המנחה הגדולה ששלח יעקב לעשו, הוא לכאורה היה חסר. בא הכתוב לספר כי אדם האומר יש לי כל, הוא תמיד שלם.


בראשית פרק לה

(כב) וַיְהִי בּשׁכּן יִשׂרָאֵל בּאָרֶץ הַהִוא וַיּלֶךְ רְאוּבֵן וַיּשׁכּב אֶת בּלְהָה פּילֶגֶשׁ אָבִיו וַיּשׁמַע יִשׂרָאֵל  פ  וַיּהְיוּ בְנֵי יַעֲקֹב שׁנֵים עָשׂר:

הפסקת פרק בתוך פסוק, לא נראה לי שקיים עוד בתורה,   ואם כן זה מאד נדיר, והדבר צריך הסבר.

וַיּלֶךְ רְאוּבֵן-- מתי הלך ראובן? כשיעקב שכב עם פילגשו, ראובן עבר ליד האוהל לתומו או בכוונה, להפריע , (אז בלבלת יצועי אביך)
וישמע ישראל- הוא שמע שמישהו מסתובב שם.
יש הפסקה פ .       יעקב  הפסיק.
ולכן מיד ויהיו בני ישראל שנים עשר--- ולא שלשה עשר.

_________________

מודה ועוזב




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/11/2007 06:18 לינק ישיר 

הרשב"ם אמנם סתם דבריו ולא כתב גם לגבי "מלכי צדק מלך שלם", ששלם היא שלם עיר שכם (ולא ירושלים). אך מסתבר שגם הרשב"ם (שבדר"כ נצמד לעומק פשוטו של מקרא), מודה שע"פ פשוטו גם שלם של מלכי צדק היא עיר שכם ולא ירושלים. ומה שאמרו חז"ל ששלם היא ירושלים, זהו דרש ולא פשט.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-27/11/2007 07:15 לינק ישיר 

למה ביקש יעקב להתברך מהאיש הנאבק עמו? אהב ברכות מהצד של עשיו כברכות יצחק שלקח במרמה או לשיטתו שחפץ בברכות המלאך הגואל?

רשימת מלכי אדום 'לפני מלך מלך לבני ישראל' למרות שהתורה רק בפרשת שופטים מעלה אפשרות לא בטוחה שישימו בני ישראל עליהם מלך, כבר דחקו הראשונים (והאב"ע אף לבש קנאות) לפרש שכאן נאמר בנבואה או שהכוונה למשה רבינו. עם זאת מה עניינו של הכתוב לתארך את מלכי אדום ביחס למלך אצל בני ישראל? כלפי מה שנאמר למעלה ליעקב 'ומלכים מחלציך יצאו'?




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-27/11/2007 08:24 לינק ישיר 

מעשה דינה (מיימוני)
http://www.hydepark.co.il/hydepark/topic.asp?topic_id=239185

שתיקתו של יעקב בשכם (ely2)
http://www.hydepark.co.il/hydepark/topic.asp?topic_id=724450

דיני בני נח בעקבות פרשת וישלח (אריק123)
http://hydepark.co.il/hydepark/topic.asp?topic_id=1200218

_________________

 

בברכה



תוקן על ידי לינקזעצער ב- 06/12/2008 22:41:06




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-27/11/2007 09:49 לינק ישיר 

וגם:

למה יעקב שלח בני אדם ולא מלאכים עם כנפים? (מיימוני)

http://hevre.hydepark.co.il/topic.asp?topic_id=2318754




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-27/11/2007 10:04 לינק ישיר 

בעל
השאלה הגדולה היא מדוע הרב מימוני לא כתב את זה כאן???? הזקקתני להכנס לחדרי חדרים
ואני חשבתי שרק רכילות ולשון הרע יש שם!

מי אומר שמלאכים ממש- זה שליחים מלאכים העושים את מלאכתם שהיא שליחות?
נהיכן בתנך אתה לומד שלמלאכים יש כנפיים?
נהפוך הוא בפרשת הסולם אנו רואים בברור שהם צריכים סולם לעלות השמימה. למה הם לא עפו למעלה עם הכנפיים?

איך ליטואק כמוך וכמו מימוני יכולים להבין רש"י בעומקות מלאכים ממש= מנחם מנדל שניואסון



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-27/11/2007 11:05 לינק ישיר 

ירוח"ש,

אכן שאלה גדולה וחשובה שאלת למה לא כתב הרב מיימוני את זה כאן.

הבה נבחן כמה אפשרויות לדבר.

א. מאחר והרב המיימוני רוצה לזכות את הרבים והוא דורש "רבים" לפי פשוטו שהכוונה לרבים כמותיים במספר ולפי מדד זה אין ספק ששם יהיה הזיכוי גדול יותר מאשר כאן, אבל לפי הסבר זה עדיין לא מיושב למה לא כתב את הדברים גם כאן כפי שכבר עשה בעבר,

ב. מאחר והרב מיימוני לקח את דברי הדיון מאחד הפורומים הסגורים אשר הוא שוכן בהם, ייתכן שבעל הדברים לא הרשה לו לכתוב בפורום של "כויפרי עצכח" אלא בפורום של "מאמינים". אפשרות זו מסבירה גם למה כתב את הדברים רק שם ולא פה,

ג. אולי תיכנן הרב מיימוני לכתוב את הדברים גם פה אלא מאחר ושם היה לו להגיב וכפי שהוא כותב שם מלאכת ההעלאה לפורום היתה קשה עליו לכן התעייף ולא הספיק,

ד. אולי כחבר הנהלה דידן וכמי שחס על רמת הפורום חשש שהדברים פשוטים מדי עבור הפורום כאן,

ה. אולי חשש שכאן יטמיעו לו את האשכול באשכול קיים בנושא המלאכים או באשכול הנוכחי,

בכל אופן ירוחם, יש לדון הרבה בשאלתך ותן לחכם עוד ויוסיף לקח [וברונפן].


מעתה לגופו של נושא; כפי שנתבאר באשכול מילון מלאך אינו זה עם הכנפיים הממלא את ציורי הנוצרים לקראת חג המולד הקרב, אלא המתייחס ישירות ל"בא מהווה ית'" ולכן כל המחלוקת אם מלאכים "ממש" או לא "ממש" היא רק אם היתה לשליחות דמות שליחים שניתן לזהותם או שנעלמה זהות השליחים ורק ידוע שהגיעו שליחים ללא הבחנה בדמותם [ולמרבה האירוניה לפירוש הראשון הממשי יותר ייקראו המלאכים "לא ממש" ולפירוש השני המופשט יותר ייקראו "ממש" - ממש מפליא].


קוני,

לפמ"ש באשכול לפרשת תולדות שברכה סימלה הודאת המברך במעמד המתברך, אתי שפיר ואולי זה המקור לומר שהוא "מלאכו [ממש?] של עשיו".

לגבי "לפני מלך מלך", כפי שאביא בהודעה אח"כ את נושאי הפרשה וסיכומה, בכל ספר בראשית טרם ממשיכים לדור הבא ניתנת רשימה קצרה של שאר התולדות שאינם בקו לכיוון עם ישראל, החל מבני קין, חם ויפת, נחור, ישמעאל וכאן עשיו. לכן ייתכן וכאן הכניסה התורה שכלפי עשיו התאום המתחרה לא היתה הצלחת ההמשך של ישראל כה חד משמעית. אולי לזה התכוונת בסו"ד.

כעת ראיתי באשכול ישן שכתבתי ע"ז והנה הדברים השייכים גם לזה:
"כמו שבתולדות אדם, נח ואברהם, נמנים "שאר" התולדות טרם ממשיך המקרא לתיאור מאורעות התולדות המובילות לעם ישראל, כך בתולדות יצחק לתום חיי יצחק, נמנים תולדות בני עשו כפי שצויין בסיכום הפרשה.
אך כאן ישנה נקודה נוספת שגם נימנו תולדות שעיר חותנו של עשו. מסתבר כי יעקב הוא שנהיה לישראל לו ניתנה ארץ כנען, לכן נכתב לעומתו את מתן שעיר לעשו שהוא נהיה לעם בארץ שעיר."


יש לציין בהקשר להערה על קנאות האב"ע שהוא בסוף התורה על ולא ידע איש את קבורתו עד היום הזה העלה אפשרות שיהושע כתב בסוף ימיו ואילו כאן מאן לקבל שנכתבו הדברים בימי יהושפט. אין כאן קושי כי ביהושע זה יכול להתאים עם הדעה שהוא כתב את ח' הפסוקים על מות משה. [האב"ע הובא בלינק שהביא לינקזצר על הערתך באשכול וירא, ובכל אופן למ"ד שכ' משה בדמע יתפרש בהכרח "היום הזה" שם לדורות.]



תוקן על ידי ווטו1 ב- 27/11/2007 11:10:54




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-27/11/2007 11:12 לינק ישיר 

נושאי פרשת וישלח

מורא יעקב ומאבקו ל"ב ד'-ל"ב ל"ג
מפגש יעקב ועשו ל"ג א'-ל"ג י"ז
יעקב בשכם ל"ג י"ח-ל"ד ל"א
בית אל מזבח ומצבה ל"ה א'-ל"ה ט"ו
מות רחל ויצחק ל"ה ט"ז-ל"ה כ"ט
בני עשו ושעיר ל"ו א'-ל"ו מ"ג


סיכום פרשת וישלח לנושאיה

פרשתנו עוסקת בבית יעקב העצמאי, בהתנתקו מבית לבן. הוא מתמודד עם עוייניו; עשו מבית ושכם מבחוץ ושב להתיישב בארץ אבותיו.
בתיאור מורא יעקב ומאבקו נאמר על אשר שלח למצוא חן בעיני עשו ונאבק עם הנוגע בכף ירכו. בהמשך היה מפגש יעקב ועשו בהציג יעקב את נשיו וילדיו בפני אחיו, עד הפרדם זה לשעיר וזה לסוכות. משם בא יעקב בשכם , שם הרגו שמעון ולוי על הנעשה לאחותם ויאמר להם יעקב 'עכרתם אותי'. משם עלה לקיים נדרו להקים בביתאל מזבח ומצבה . בנסעו משם מסופר על מות רחל ויצחק בדרך אפרת ובחברון. לתום חיי יצחק, נמנים תולדות בני עשו ושעיר אשר בארצו התיישב עשו לעומת יעקב בכנען כי לא יכלה ארץ מגוריהם לשאת את רכושם יחד. ביניהם נמנו מלכי אדום ואלופיו. מתולדות עשו וישיבתו שלאחר מות יצחק, שב הכתוב לעסוק בתולדות יעקב וישיבתו בהמשך יצירת עם ישראל.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-27/11/2007 11:36 לינק ישיר 

ווטו

 ייתכן שבעל הדברים לא הרשה לו לכתוב בפורום של "כויפרי עצכח" אלא בפורום של "מאמינים". אפשרות זו מסבירה גם למה כתב את הדברים רק שם ולא פה

האם בגללי  הרעה הזאת??

הגמרא בסנהדרין מספרת מנשה היה דורש דברים של דופי- למה התורה מספרת לנו- מי היתה פילגש אליפז? ולאחר מכן היא בעצמה שואלת את אותה שאלה.
בהמשך לשאלת הגמרא, למה התורה מספרת לנו בפרוטרות, את תולדות מלכי ואלופי עשו?
האם יש רמז קבלי בזה? או רמז פוליטי?

_________________

מודה ועוזב




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-27/11/2007 11:57 לינק ישיר 

איך למען ה' הכנסת ברשב"ם שיעקב נתכוון לברוח ללא משפחתו?

ויותר יעקב לבדו - כלומר שהעביר כל אשר לו (לצידו השני של הנהר), שלא היה עוד לעבור אלא הוא לבדו (לשם], ורצה לעבור אחריהם (!! אחרי אשתו  וילדיו), כי לברוח דרך אחרת שלא יפגשנו עשו נתכוון: והמשמעות היא פשוטה, שעשיו היה בצדו ההוא של הנהר, ויעקב העביר את כל אשר לו ורצה לעבור גם הוא בעצמו, כדי לברוח דרך צד אחר.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-27/11/2007 12:11 לינק ישיר 

http://www.shtaygen.co.il/?CategoryID=915



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-27/11/2007 12:36 לינק ישיר 

לומד
כך ראיתי שגם אחרים מבינים את הרשב"ם, והנה עוד חלק שדלגת עליו

רשב"ם בראשית פרק לב

גם הנה הוא אחרינו - לפי שרצה יעקב לברוח בלילה דרך אחרת אם לא מפני שעכבו המלאך, לכך היה מתכוין להטעותו לעשו שלא יפגשהו:            
 הכל כתוב בלשון יחיד


ראה יעקב בא הרי מארם נהריים מהצפון. הנהר בתווך בין הצפון לדרום, אם כדבריך יעקב רצה להבריח את כל משפחתו מפחד עשו- הוא לא היה צריך להעביר אותם את הנהר, כי הרי עשו בא מהדרום, במקום להבריח הוא התקרב.
הפסוק מתאר בצורה מושלמת התקף חרדה שעבר יעקב,

בראשית פרק לב

כב) וַתּעֲבֹר הַמּנְחָה עַל פּנָיו וְהוּא לָן בּלּיְלָה הַהוּא בּמּחֲנֶה:

(כג) וַיּקָם בּלּיְלָה הוּא וַיּקּח אֶת שׁתּי נָשׁיו וְאֶת שׁתּי שׁפְחֹתָיו וְאֶת אַחַד עָשׂר יְלָדָיו וַיּעֲבֹר אֵת מַעֲבַר יַבּק:

 

יעקב הלך לישון, ופתאם נתקף בחרדה גדולה, הוא לא יכל לישון, הוא מעיר את כל המחנה, ומעביר אותם בבהילות את הנהר. לכיוון דרום, כי הם הרי באו מהצפון.
ואז הוא חוזר- ומנסה לברוח מחרדה, שאין לו עליו שליטה, ורק המלאך מרפא אותי, כי הוא מוכיח לו כי בעצם אין לו בכלל ממה לפחד.
 
שאלה לעיון.
יעקב אומר- כשהוא מחלק את המחנה לשני מחנות- והיה המחנה הנשאר לפליטה. רש"י אומר על האתר, על כורחו.   מאיפה הבטחון הזה- על כורחו-? הרי עשו מסוגל להכות מחנה אחד ולהמשיך להכות את המחנה השני?

 

 


_________________

מודה ועוזב




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > וישלח
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 ... 11 12 13 לדף הבא סך הכל 13 דפים.