בית פורומים עצור כאן חושבים

ויקהל

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-24/2/2008 20:20 לינק ישיר 
ויקהל

(אשכול זה נפתח בהתאם לנכתב כאן ובהודעה הפותחת שם)



דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-27/2/2008 15:55 לינק ישיר 

דבריו של ידידי, ליאור טל, על הפרשה - מלאכת הקודש.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-28/2/2008 19:34 לינק ישיר 

נושאי פרשת ויקהל

מלאכה והבערה ל"ה א'-ל"ה ג'
נדבה וחכמה ל"ה ד'-ל"ו ז'
עשית המשכן ל"ו ח'-ל"ח כ'


סיכום פרשת ויקהל לנושאיה

בפרשת ויקהל לאחר ההתפייסות על חטא העגל, מועבר לישראל ציווי המחשת שיוכו להשם על ידי משכנו השוכן בתוכו. משה הביא לישראל את ציווי בנין המשכן ובראשו הודיעם על מלאכה והבערה בשבת. בצוותו על הבנין עצמו, נאמר על לקיחת נדבה וחכמה שניתנה לעושי המלאכה למען עשית המשכן.

_________________

למד לשונך לומר: "איני יודע" כך תדע את שהנך יודע




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-29/2/2008 06:04 לינק ישיר 

למאמר שהביאה אמשלום -

קדושה מהי?
http://hydepark.hevre.co.il/topic.asp?topic_id=538582

_________________

בברכה




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-14/3/2009 22:39 לינק ישיר 

הצורך בחזרה מפורטת של המשכן ומדוע חז"ל לא שאלו ע"ז (מרובקה)
http://hydepark.hevre.co.il/topic.asp?topic_id=2369495

איסור נורת להט בשבת - משום לא תבערו אש? (ירוחםשמ)
http://hydepark.hevre.co.il/topic.asp?topic_id=2313228

_________________

בברכה




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-18/3/2009 20:23 לינק ישיר 

העמק דבר על שמות פרק לא פסוק ו
אבל עדיין קשה לשון כל חכם לב. והרי כח השכל אינו בלב אלא משכנו במוח. אלא חכם לב יש עוד שני משמעות. חדא חכמת יראת ה' שהיא ראשית כמה ומשכנה בלב וע' לעיל כ"ח ג'. שנית בכח הבטחון שיחכם במלאכה זו אע"ג שלא למדה ולא אימן ידיו לה מעולם. ועי' מש"כ להלן ל"ו ב'. וגם כאן מתפרש מי שהוא חכם לב היינו ביראת ה' ובבטחון נתתי חכמה ויכולת

מלבי"ם לספר איוב פרק לד פסוק לד - חלק באור המלים
אנשי לבב - היינו חכמי לב שהם יותר מחכמים, הם אלה שחקות החכמה קבוע בלבם, והם ייאמרו מעצמם



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-19/3/2009 13:17 לינק ישיר 

מה מביא לקדושה. ובמה רוחצים ומטהרים להיות קדוש, ולעסוק בקדושה ובקודש

שמות פרק לח

וַיַּעַשׂ אֵת הַכִּיּוֹר נְחֹשֶׁת וְאֵת כַּנּוֹ נְחֹשֶׁת בְּמַרְאֹת הַצּבְאת אֲשֶׁר צָבְאוּ פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד:

.המענין הוא שבאף אחד מכלי המקדש, לא טרחה התורה להזכיר ולציין, מה המקור שממנה עשו את הכלי.

רש"י שמות פרק לח

(ח) במראת הצובאת - בנות ישראל היו בידן מראות, שרואות בהן כשהן מתקשטות, ואף אותן לא עכבו מלהביא לנדבת המשכן, והיה מואס משה בהן, מפני שעשויים ליצר הרע, אמר לו הקב"ה קבל, כי אלו חביבין עלי מן הכל, שעל ידיהם העמידו הנשים צבאות רבות במצרים. כשהיו בעליהם יגעים בעבודת פרך, היו הולכות ומוליכות להם מאכל ומשתה ומאכילות אותם ונוטלות המראות, וכל אחת רואה עצמה עם בעלה במראה ומשדלתו בדברים, לומר אני נאה ממך, ומתוך כך מביאות לבעליהן לידי תאוה ונזקקות להם, ומתעברות ויולדות שם, שנאמר (שיר השירים ח ה) תחת התפוח עוררתיך, וזהו שנאמר במראות הצובאות.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/3/2010 20:39 לינק ישיר 

שבוע טוב לכולם,

שמות פרק לה

(כב) וַיָּבאוּ הָאֲנָשִׁים עַל הַנָּשִׁים כּל נְדִיב לֵב הֵבִיאוּ חָח וָנֶזֶם וְטַבַּעַת וְכוּמָז כָּל כְּלִי זָהָב וְכָל אִישׁ אֲשֶׁר הֵנִיף תְּנוּפַת זָהָב לַיקֹוָק:

אבן עזרא הפירוש הקצר שמות פרק לה

(כב) ויבאו האנשים על הנשים - אחר שבאו הנשים. ויש אומרים על דעת הנשים. והטעם, ברצונם.
 
לפי הפשט של האבן עזרא יש כאן בשורה טובה לפמיניסטיות,
כלומר: נשים שלטו על כלכלת הבית, ולא הגברים,

 



תוקן על ידי maxmen ב- 13/03/2010 20:55:28




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/3/2010 20:47 לינק ישיר 

אבל לפי חז"ל בעגל- הנשים לא רצו לתת,= והגברים נתנו את הכל? כנראה לא שאלו את הנשים,ונתנו הרף מחאתם

 מזה לומדים כי רק לדבר מצווה שומעים בקול האשה, וכששומעים בקול האשה מקיימים מצווה, ועושים מצווה.

_________________

מודה ועוזב




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/3/2010 20:53 לינק ישיר 

ירוחםשמ כתב:
אבל לפי חז"ל בעגל- הנשים לא רצו לתת,= והגברים נתנו את הכל? כנראה לא שאלו את הנשים,ונתנו הרף מחאתם

 מזה לומדים כי רק לדבר מצווה שומעים בקול האשה, וכששומעים בקול האשה מקיימים מצווה, ועושים מצווה.

_________________

מודה ועוזב



שבוע טוב לך

להפך מכאן גם ראיה שהבעלים לא שלטו עליהם ועל כספם, עובדה שהם לא רצו לתת ובאמת לא נתנו,
 



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/2/2011 20:41 לינק ישיר 

שבוע טוב לכולם

ברצוני לצטט חז"ל שאומרים שהעולם נברא בחכמה ובתבונה ודעת,
אולי סוף סוף המחבתים יבינו שגם חז"ל הבינו שאפשר ללמוד ולחקור את העולם, ולהעתיד אומרים חז"ל נדע גם איך,       


מדרש תנחומא (בובר) פרשת ויקהל סימן ו

[ו] ד"א ראו קרא ה' [וגו' בחכמה בתבונה ובדעת]. ראו חכמה [ותבונה ודעת] שנתתי בלבו, בשלשה דברים הללו נבראו שמים וארץ, שנאמר ה' בחכמה יסד ארץ כונן שמים בתבונה, [בדעתו תהומות נבקעו] (משלי ג יט כ), ובג' דברים הללו נעשה המשכן, שנאמר ואמלא אותו רוח אלהים בחכמה ובתבונה ובדעת (שמות לא ג). ובג' דברים הללו נעשה בית המקדש, שנאמר בן אשה אלמנה וגו' וימלא את החכמה ואת התבונה ואת הדעת (מ"א =מלכים א'= ז יד), ואף לעוה"ב יבנה בהמ"ק בג' דברים הללו, [שנאמר בחכמה יבנה בית ובתבונה יתכונן ובדעת חדרים ימלאו כל הון יקר ונעים (משלי כד ג ד)], הוי ואמלא אותו וגו'. ד"א ואמלא אותו. יהושע שבא משבטו של יוסף אף הוא מלא רוח חכמה, שנאמר בו ויהושע בן נון מלא רוח חכמה (דברים לד ט), ועתניאל בן קנז שהוא משבטו של יהודה מלא רוח אלהים, שנאמר ותהי עליו רוח (אלהים) [ה'] (שופטים ג י), וכל זאת בזכות הברכה שבירך משה את השבט הזה, שנאמר וזאת ליהודה [ויאמר שמע ה' קול יהודה וגו'] (דברים לג ז), אמר הקב"ה לישראל בעולם הזה היתה רוחי נותנת בכם חכמה, אבל לעולם הבא אני מורה אתכם, שנאמר ונתתי רוחי בכם וחייתם (יחזקאל לז יד).

_________________





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-27/2/2011 13:56 לינק ישיר 

שמות פרק לה

(ב) שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קֹדֶשׁ שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן לַיקֹוָק כָּל הָעֹשֶׂה בוֹ מְלָאכָה יוּמָת:


דורשים- תעשה זכו מלכאתם נעשית על ידי אחרים- אם כך השאלה היא - מי בדיוק צריך לשבות בשבת? הרי את המלאכה  עושים אחרים?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-17/3/2012 20:16 לינק ישיר 

שבוע טוב

שמות פרק לה

(א) וַיַּקְהֵל מֹשֶׁה אֶת כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר צִוָּה יְקֹוָק לַעֲשֹׂת אֹתָם:
(ב) שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קֹדֶשׁ שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן לַיקֹוָק כָּל הָעֹשֶׂה בוֹ מְלָאכָה יוּמָת:


על אף כל הנסיונות שנעשו להצמיד אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר צִוָּה יְקֹוָק לַעֲשֹׂת אֹתָם: למצוות שבת-  לא צלחו-  בשבת הדגש כאן על לאו- והפסוק הראשון מדבר על עשה.
הציוי של ה' הוא על-שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה- זו היא מצות העשה שמטעמים מובנים מנסים לגמדה ולהעלימה,
אפשר ללמוד בחיוך- הפסוק מזהיר- למרות שזו מצווה גדולה לעשות מלאכה כל השבוע- בשבת אסור.

 

(כ) וַיֵּצְאוּ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִלִּפְנֵי מֹשֶׁה:
(כא) וַיָּבֹאוּ כָּל אִישׁ אֲשֶׁר נְשָׂאוֹ לִבּוֹ וְכֹל אֲשֶׁר נָדְבָה רוּחוֹ אֹתוֹ הֵבִיאוּ אֶת תְּרוּמַת יְקֹוָק לִמְלֶאכֶת אֹהֶל מוֹעֵד וּלְכָל עֲבֹדָתוֹ וּלְבִגְדֵי הַקֹּדֶשׁ:

הפרק מתחיל בצורה מאד מעודדת. ויקהל משה -את כל עדת ישראל- כולם באמת באו להרצאתו של משה על התכנית הגדולה של בנין המשכן,
בפועל את התרומות הביאו רק נדיבי הלב שכנראה שהיו הרבה.

שמות פרק לה

(כה) וְכָל אִשָּׁה חַכְמַת לֵב בְּיָדֶיהָ טָווּ וַיָּבִיאוּ מַטְוֶה אֶת הַתְּכֵלֶת וְאֶת הָאַרְגָּמָן אֶת תּוֹלַעַת הַשָּׁנִי וְאֶת הַשֵּׁשׁ:
(כו) וְכָל הַנָּשִׁים אֲשֶׁר נָשָׂא לִבָּן אֹתָנָה בְּחָכְמָה טָווּ אֶת הָעִזִּים:

 

מאד מרנין לדעת שאז לא הדירו את הנשים

(ל) וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל רְאוּ קָרָא יְקֹוָק בְּשֵׁם בְּצַלְאֵל בֶּן אוּרִי בֶן חוּר לְמַטֵּה יְהוּדָה:
(לא) וַיְמַלֵּא אֹתוֹ רוּחַ אֱלֹהִים בְּחָכְמָה בִּתְבוּנָה וּבְדַעַת וּבְכָל מְלָאכָה:
(לב) וְלַחְשֹׁב מַחֲשָׁבֹת לַעֲשֹׂת בַּזָּהָב וּבַכֶּסֶף וּבַנְּחֹשֶׁת:
(לג) וּבַחֲרֹשֶׁת אֶבֶן לְמַלֹּאת וּבַחֲרֹשֶׁת עֵץ לַעֲשׂוֹת בְּכָל מְלֶאכֶת מַחֲשָׁבֶת:
(לד) וּלְהוֹרֹת נָתַן בְּלִבּוֹ הוּא וְאָהֳלִיאָב בֶּן אֲחִיסָמָךְ לְמַטֵּה דָן:
(לה) מִלֵּא אֹתָם חָכְמַת לֵב לַעֲשׂוֹת כָּל מְלֶאכֶת חָרָשׁ וְחֹשֵׁב וְרֹקֵם בַּתְּכֵלֶת וּבָאַרְגָּמָן בְּתוֹלַעַת הַשָּׁנִי וּבַשֵּׁשׁ וְאֹרֵג עֹשֵׂי כָּל מְלָאכָה וְחֹשְׁבֵי מַחֲשָׁבֹת:

לא מצאנו בכל התורה ונ"ך דוגמה לשמות התאר חכמה תבונה ודעת וכ' חוץ מאשר  לבעלי מקצוע טכנית- ולא רוחנית.

(א) וְעָשָׂה בְצַלְאֵל וְאָהֳלִיאָב וְכֹל אִישׁ חֲכַם לֵב אֲשֶׁר נָתַן יְקֹוָק חָכְמָה וּתְבוּנָה בָּהֵמָּה לָדַעַת לַעֲשֹׂת אֶת כָּל מְלֶאכֶת עֲבֹדַת הַקֹּדֶשׁ לְכֹל אֲשֶׁר צִוָּה יְקֹוָק:
(ב) וַיִּקְרָא מֹשֶׁה אֶל בְּצַלְאֵל וְאֶל אָהֳלִיאָב וְאֶל כָּל אִישׁ חֲכַם לֵב אֲשֶׁר נָתַן יְקֹוָק חָכְמָה בְּלִבּוֹ כֹּל אֲשֶׁר נְשָׂאוֹ לִבּוֹ לְקָרְבָה אֶל הַמְּלָאכָה לַעֲשֹׂת אֹתָהּ:
לכאורה פסוק ב' קודם לפסוק א', הגיונית-  אלא כנראה שבצלאל הכין תוכניות מפורטות של המשכן- ולכן כתוב עשה- ולאחר מכן קרא לו משה.

(א) וַיַּעַשׂ בְּצַלְאֵל אֶת הָאָרֹן עֲצֵי שִׁטִּים אַמָּתַיִם וָחֵצִי אָרְכּוֹ וְאַמָּה וָחֵצִי רָחְבּוֹ וְאַמָּה וָחֵצִי קֹמָתוֹ: 
הרי את כל המשכן עשה בצלאל למה שמו רק על הארון?
כי ארון היה רק אחד- ארונו של בצלאל- עד סוף כל הדורות- הכלים האחרים שוחזרו.

 



תוקן על ידי ירוחםשמ ב- 17/03/2012 20:20:48




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-17/3/2012 22:15 לינק ישיר 

שבוע טוב לכולם

חז"לים מעניינים השבת,

(אייך לומדים מלכות שבת מהמשכן בזמן שמשה שינה את הנבואה על דעתו ? ואגב המדרש נבין אייך עובד נבואה)

ויקהל משה,,,,,,,, וביום השביעי שבת שבתון: בשעה שאמר הקב"ה למשה מעשה המשכן תחלה אמר לו אחר כן צווהו על השבת למה שגלוי וידוע לפני הקב"ה שמשה רבינו שהוא משמר את השבת לפיכך הקדים לו מעשה המשכן ומשה היה יודע בישראל שיש בהם אנשים קלים אמר אם אני אומר להם משכן תחלה יהיו הם עושים בשבת ובחול לפיכך הקדים והזהירן על השבת תחלה שנאמר ויקהל משה וגו' וסמיך ליה ששת ימים תעשה מלאכה וששת ימים מלאכת המשכן ויום השבת לא תעשו כל מלאכה ומנין אתה יודע שבמעשה המשכן הכתוב מדבר שכבר נצטוו על השבת מהר סיני וכאן בשביל מעשה משכן הוא מזכיר את השבת לפיכך הזהירם על השבת תחלה ואחר כך על מעשה משכן שנאמר קחו מאתכם תרומה
(מדרש מכת"י הגניזה) 


(מותר הבערה ביו"ט לא לצורך ? רלוונטי למעשנים בחג,)

תבערו אש ביום השבת: מהו להדליק נר של אבטלה חזקיה אמר אסור מתניתא פליגא על חזקיה לא תבערו אש בכל 'תושבותיכם ביום השבת בשבת אי אתה מבעיר אבל מבעיר את ביו"ט אין תימר בדברים שיש בהם אוכל נפש אנן קיימין והכתיב   אך אשר יאכל לכל נפש הוא לבדו יעשה לכם אלא כינן קיימין בנר של אבטלה  אמר ר' אבונה ותניי תמן בית שמאי אוסרין וב"ה מתירין כו' בעא קומי ר' יוחנן א"ל לא תאסור ולא תשרי
(ירושלמי ביצה פ"ה ה"ב)

(עשירים היו אבותינו במצריים ? אז למה לחם עוני ? כראה עשירות תוך עבדות כעניות דמי !!!)

זהב וכסף ונחשת: ר' יצחק אומר לא בא הכתוב אלא להודיע עשרן של ישראל שלא יהיו אומות העולם אומרין עניים היו ישראל במצרים מכופים ומרודים נראה עשרן ונגלה שבחן שהיו מביאין והולכין זהב וכסף ונחשת וכל דבר שביקש עד שתכריז עליהן שלא יביאו יותר,,,,,(מדרש הגודל)


(לא היית הפרדה בין נשים לגברים)

ויבאו האנשים על הנשים: בשעה שבא משה ואמר לישראל קחו מאתכם תרומה שמחו שמחה גדולה והביאו הנדבה בשמחה ובזריזות ראה מה כתיב ויבאו האנשים על הנשים שהיו דוחקין זה על זה שבאו האנשים והנשים בערבוביא ומביאין הנדבה,
(תנחומא פקודי יא)
 
(בזמן משה לנשים היית בעלות על כלכלת הבית)

ויבאו האנשים על הנשים: מלמד שהיו הנשים מקדימין לאנשים לפיכך זכו נשים של אותו הדור יתר מן האנשים שאלו נכנסו לארץ ואלו לא נכנסו
(מדרש הגדול)

(שוויון זכות בין גברים לנשים)

ויבאו האנשים על הנשים: ר' יאשיה אומר תדע לך שהנשים שוין לאנשים בכלל עונשין של תורה שנאמר דבר אל בני ישראל איש או אשה לא נכללו לעונש אלא והן כלולים למתן שכר וכן הוא אומר ויבאו האנשים על הנשים וכל אשה חכמת לב   וכל הנשים אשר נשא לבן אתנהו ואומר במראת הצבאות הא למדת שמתן שכרן כאנשים
(משנת ר' אליעזר פי"ט עמ' )


(סרטים פונוגרפים של פעם ?! איפה היום הצנועות של פעם ?? ומה כת ההשקפה תאמר על זה ?! הרי השקפה הפוכה ממש מהי צנועה ומי לא צנועה,)

וכומז:
זה דפוס של בית הרחם (מדרש הגודל)
וראיתי פירוש חדש להמלה "כומז" בספרו של ר' אהרן אלרבי בספר קניזל פירושים לפירש"י (קושטא רפ"'ה)
כומז: יראה לי שהוא תכשיט מצוייר צורת רחם האשה כדי שישתוקק רואהו לפועל המשגל והצנועות הי' מביאות אותו עליהן בחדריהן לתת תשוקה לבעליהן העין רואה והלב חומד בו, והיה זה לכונה טובה לכן הותרו לשרת בקדש ע"כ 


(שיטת הדמוקרטיה כבר דרשו משה וחז"ל בזמנם)

ראו קרא ה' בשמ בצלאל: אמר ר' יצחק אין מעמידין פרנס על הצבור אלא אם כן נמלכים בצבור שנאמר ראו קרא ה' בשם בצלאל אמר לו הקב"ה למשה משה הגון עליך בצלאל אמר לו רבונו של עולם אם לפניך הגון לפני לא כ"ש אמר לו אף על פי כן לך אמור להם הלך ואמר להם לישראל הגון עליכם בצלאל אמרו לו אם לפני הקב"ה ולפניך הגון לפנינו לא כל שכן
(ברכות ה)
 
(חז"ל שלא האמין בחיים אחרי המוות ובגהינם וגן עדן)

בצלאל בן אורי בן חור: מה צורך היה לחור להזכר כאן אלא שנתן נפשו על הקב"ה כיון שבקשו ישראל לעבוד ע"ז לא הניח להם עמדו והרגו אותו אמר לו הקב"ה חייך שאני פורע לך למה הדבר דומה למלך שמרדו לגיונותיו עמד שר צבא שלו ונלחם בהם אמר להם במלך אתם מורדים עמדו עליו והרגוהו בא המלך ואמר היכן הוא שר צבא שלי אמרו לו הרגו אותו הלגיונות אמר לו המלך חייך אילו ממון נתת עלי הייתי פורע לך עכשיו נפשך נתת עלי חייך כל בנים שיש לך אני אגדלן בעולם ואעשה אותן דוכסין ואפרכסין כך חור נתן נפשו על הקב"ה במעשה העגל א"ל הקב"ה חייך כל בניך אני אגדלן בעולם ראו קרא ה' בשם וגו' (תנחומא ישן)  

(גם לבעלי חיים יש חכמה ובינה על פי חז"ל)

וכל איש חכם לב אשר נתן ה' חכמה ותבונה בהמה: כל מי שנתעסק במלאכת המשכן נתן בו הקב"ה חכמה ובינה ודעת שנאמר   ויעשו כל חכם לב ולא בבני אדם אלא אפילו בבהמה ובחיה שנאמר חכמה ותבונה בהמה, בהמה כתיב, שנתנה חכמה באדם ובבהמה
(שמות רבה מח ג)

(מחז"ל זה למדנו 1, בעל הגדה = הוגה = פילוסוף,  2, אפי' כתוב בתורה מעשה בראשית יש לשאול אייך ברא את העולם, 3, בעל ההגדה נותן תיאורית המפץ, שהכול התחיל עם אור = אנרגיה) 

ויעש בצלאל את הארן
: זש"ה פתח דבריך יאיר וגו' שאל ר"ש בן יהוצדק את ר"ש בר נחמו אתה בעל הגדה אמור לי היאך ברא הקב"ה את העולם א"ל הקב"ה כשבקש לבראות את העולם נתעטף באורה וברא את כיריעה לכך פתח דבריך יאיר וגו' מן הקב"ה למדו הצדיקים שיהו מתחילים באורה כשאמר לו הקב"ה ועשו לי מקדש   אמר משה לבצלאל שיעשה משכן מה פתח
תחילה מלאכת הארון ויעש בצלאל את הארון
(תנ"י )
 
(מקווה נשים במשכן ??)

הצבאת אשר צבאו:
דע שהיה שם כלי עם הכיור ובו מים כשיעור הטבילה כמו הים שעשה שלמה ואם יבואו נשים הי' טובלות שם ואם הנשים היו טובלות נחשב להם הטבילה כאילו עשו עבודת ה' ולכן תרגם אונקלוס דאתין לצלאה בתרע משכן זימנא כלומר שבאו לבית הטבילה (ילקוט מורש הביאור כת"י)



מספיק לשבוע,  ויש עוד הרבה חז"לים מעניינים וכדאי לעמיק בהם
בברכה ושבוע טוב לכולם
max



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-17/3/2012 23:21 לינק ישיר 

maxmen כתב:
 (סרטים פונוגרפים של פעם ?! איפה היום הצנועות של פעם ?? ומה כת ההשקפה תאמר על זה ?! הרי השקפה הפוכה ממש מהי צנועה ומי לא צנועה,)

וכומז:
זה דפוס של בית הרחם (מדרש הגודל)
וראיתי פירוש חדש להמלה "כומז" בספרו של ר' אהרן אלרבי בספר קניזל פירושים לפירש"י (קושטא רפ"'ה)
כומז: יראה לי שהוא תכשיט מצוייר צורת רחם האשה כדי שישתוקק רואהו לפועל המשגל והצנועות הי' מביאות אותו עליהן בחדריהן לתת תשוקה לבעליהן העין רואה והלב חומד בו, והיה זה לכונה טובה לכן הותרו לשרת בקדש ע"כ 




למי שרוצה לראות בפנים הספר

http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=6401&st=&pgnum=196&hilite=



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-9/3/2013 20:18 לינק ישיר 




משה רבנו מקהיל את עם ישראל ומוסר להם את התכנית לבנין המשכן בפרוט מדויק. ומה קורה
כ) וַיֵּצְאוּ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִלִּפְנֵי מֹשֶׁה:
לאחר זמן חוזרים רק הנדיבים
(כא) וַיָּבֹאוּ כָּל אִישׁ אֲשֶׁר נְשָׂאוֹ לִבּוֹ וְכֹל אֲשֶׁר נָדְבָה רוּחוֹ אֹתוֹ הֵבִיאוּ אֶת תְּרוּמַת יְקֹוָק לִמְלֶאכֶת אֹהֶל מוֹעֵד וּלְכָל עֲבֹדָתוֹ וּלְבִגְדֵי הַקֹּדֶשׁ:

לעומת זאת בעגל כתוב  ויתפרקו בני ישראל.   על נאמר בירושלמי.

תלמוד ירושלמי מסכת שקלים פרק א דף מה טור ד /ה"א

 רבי יהודה בר פזי בשם רבי הן נקרא ולא נבהת לטובה כל נדיב לב לרעה ויתפרקו כל העם את נזמי הזהב אשר באזניהם לטובה ויוצא משה את העם לרעה

נדבר סנגוריה על עם ישראל- עם ישראל נכוה בעגל- כל העם תרם או שהוא חשב שהוא תורם לשם מטרה קדושה, ובסוף התברר כי יצאה העגל הזה. עכשיו מבקשים ממנו עוד פעם. הוא כבר חושב קודם- הנכוב ברותחין נזהר בצוננים.

שמות פרק לה

 וַיְמַלֵּא אֹתוֹ רוּחַ אֱלֹהִים בְּחָכְמָה בִּתְבוּנָה וּבְדַעַת וּבְכָל מְלָאכָה:
(לב) וְלַחְשֹׁב מַחֲשָׁבֹת לַעֲשֹׂת בַּזָּהָב וּבַכֶּסֶף וּבַנְּחֹשֶׁת:
(לג) וּבַחֲרֹשֶׁת אֶבֶן לְמַלֹּאת וּבַחֲרֹשֶׁת עֵץ לַעֲשׂוֹת בְּכָל מְלֶאכֶת מַחֲשָׁבֶת:
(לד) וּלְהוֹרֹת נָתַן בְּלִבּוֹ הוּא וְאָהֳלִיאָב בֶּן אֲחִיסָמָךְ לְמַטֵּה דָן:
(לה) מִלֵּא אֹתָם חָכְמַת לֵב לַעֲשׂוֹת כָּל מְלֶאכֶת חָרָשׁ וְחֹשֵׁב וְרֹקֵם בַּתְּכֵלֶת וּבָאַרְגָּמָן בְּתוֹלַעַת הַשָּׁנִי וּבַשֵּׁשׁ וְאֹרֵג עֹשֵׂי כָּל מְלָאכָה וְחֹשְׁבֵי מַחֲשָׁבֹת:


רוח אלוקים לא נאמר במינוי דיינים כהנים לויים וכו רק למלאכת מחשבת, חשבתי על כך השבת,
שנה לאחר יציאת מצריים, והנה קמו לעם ישראל אומנים ממדרגה ראשונה, וזאת כי הרי לפני שנה עסקו הם וכל עם ישראל שהיו עבדים
עסקו ביצור לבנים ובבניה מאות שנים, שום מושג אפילו בחלומות שלהם לעסוק במלאכת מחשבת של זהב כסף  ונחושת ריקמה ואריגה של בדים יקרים ואקזוטיים, זה אחד מסימני הגאולה, שינוי בתפיסה ובמחשבות.
וזה הביא אותי לימנו אנו- עם ישראל במשך אלפיים שנה, לא עסק בצבא בחקלאות בתעשיה וכ'
והנה עם ישראל היום מהמובילים בעולם בחקלאות. בצבא- ביצור ופיתוח כל מלחמה. בהיי טק.,
אין זאת אלא כ  וַיְמַלֵּא אֹתוֹ רוּחַ אֱלֹהִים בְּחָכְמָה בִּתְבוּנָה וּבְדַעַת וּבְכָל מְלָאכָה:

שמות פרק לה

(כה) וְכָל אִשָּׁה חַכְמַת לֵב בְּיָדֶיהָ טָווּ וַיָּבִיאוּ מַטְוֶה אֶת הַתְּכֵלֶת וְאֶת הָאַרְגָּמָן אֶת תּוֹלַעַת הַשָּׁנִי וְאֶת הַשֵּׁשׁ:
(כו) וְכָל הַנָּשִׁים אֲשֶׁר נָשָׂא לִבָּן אֹתָנָה בְּחָכְמָה טָווּ אֶת הָעִזִּים:


ליום האשה. אצלי זה כל השנה.   
מדוע התורה מציינת כי הנשים היו חכמות? מה החוכמה שגילו?   תשובה בהמשך, תנסו אתם.
י



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > ויקהל
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 לדף הבא סך הכל 3 דפים.