נשלח ב-7/4/2009 20:46 |
|
| |
חידושים מההגדה
היום הזדמן לידי הגדה חדשה וניתנה לי הזדמנות לרפרף בו. ראיתי שני דברים "מעניינים" בהתחלה. המחבר דן על פסח מעובין שבו היו כפליים כיוצאי מצריים "תנו רבנן פעם אחת ביקש אגריפס המלך ליתן עיניו באוכלוסי ישראל אמר ליה לכהן גדול תן עיניך בפסחים נטל כוליא מכל אחד ונמצאו שם ששים ריבוא זוגי כליות כפלים כיוצאי מצרים חוץ מטמא ושהיה בדרך רחוקה ואין לך כל פסח ופסח שלא נמנו עליו יותר מעשרה בני אדם והיו קוראין אותו פסח מעובין" (פסחים ס"ד). המחבר מתפעל שהצליחו להכניס כל כך הרבה פסחים לשטח קטן. השטח לדעתו הוא עזרת ישראל אורך 135 אמות ורוחב 11.5 אמות. (לא ברור לי מניין החצי האמה המיותרת במקרה זה). בכלל לא ברור לי מדוע לדעתו כל עם ישראל הצטמצם לעזרת ישראל בלבד? הרי ברור שפסח נשחט בכל מקום בעזרה (משנה בפרק איזהו מקומן). האם יש בעיה לישראל להכנס לשאר חלקי העזרה בכדי להביא את קרבנו? הרי ברור שאם יש צורך מותר לו לחרוג מעזרת ישראל.
הדבר השני היה ציטוט מגדול בישראל מהדור הקודם שבו הוא דן על האנשים שניגשו למרע"ה עם הטענה למה ניגרע לבלתי הקריב את קרבן ה' במועדו. שואל הגדול מה כ"כ הפריע להם, הרי היה להם הרבה מצוות מבלעדי הקרבן פסח שיכלו לקיים, כמו ביעור חמץ ואכילת מצה וכו'. לא חשוב מה המסקנה שלו בעיניין, אבל לדעתי ברור דבר אחד. שאלה כזאת יכול לשאול מישהו שלא מימיו קרבן פסח. אני בטוח שמי שאי פעם השתתף בזבח הפסח לא יסתפק בפחות. יה"ר שנזכה לראות ולהשתתף ולקיים בקרוב את מצוות קרבן הפסח.
 |
|
|
|
|
נשלח ב-9/4/2009 21:41 |
|
| |
בנוגע לשאלה הראשונה: ברור שזה לא נכנס בשום חשבון. מיליון ומאתים אלף פסחים בשלוש כיתות זה ארבע מאות אלף פסחים לכת אחת, וכל פסח צריך שיהיה עם אחד מבני החבורה שמביא אותו. גם אם נניח שיכולים להכנס לעזרת כהנים כדי לשחוט, עזרת ישראל ועזרת כהנים הן ביחד קפ"ז על קל"ה אמה, שהן לפי השיעור הקטן בערך 5000 מ"ר ולפי השיעור הגדול 8500 מ"ר. דל מהכא את שטח ההיכל (2400 עד 3300 מ"ר) ואת שטח הדוכן, המזבח, השולחנות וכו', נשאר שאין לך בעזרה יותר מ-2000 מ"ר לשיעור הקטן או 4000 מ"ר לשיעור הגדול. לפי השיעור הגדול זה 100 אנשים וכבשיהם למ"ר ולפי השיעור הקטן זה 200 אנשים וכבשיהם למ"ר.
[סתם לשם הענין, איזו הגדה זו?]
|
|
|
נשלח ב-9/4/2009 23:14 |
|
| |
חלזון
אני מסכים איתך שישנם כאן רק שתי אפשרויות או שמדובר בנס, או בגוזמה. רק הערתי שהנחת היסוד שלו שנכנסו רק לעזרת ישראל נראית לי מוטעית. לדעתי שחטו בכל העזרה גם אחורי בית הכפורת.
|
|
|
נשלח ב-10/4/2009 00:12 |
|
| |
מועדים לשמחה
בנוגע לשאלה הראשונה, אני לא מבין לאיזה צורך אתה צריך להוקים שיכנסו מעבר לקו המערבי של המזבח. שבפשטות נחשב לכל ארכו לבין האולם והמזבח שאסור בכניסה. והרי גם אם תוסיף את אחורי בית קה"ק זה לא יפתור לך את בעיית הצפיפות.
לגבי השאלה השניה תראה את התגובות כיום למעשהו של ר' נעם פדרמן שהביא גדי ורצה להקריב, תראה איך הציבור שומר תומ"צ מתייחס לזה, ותבין שאנשים בדורינו מרגישים התעלות רוחנית בקרצוף פאנלים הרבה יותר מאשר בזריקת הדם ובהקרבת אימורים. אני תמיד נוהג להזכיר את דברי המשנה "אפילו מאיסקופת העזרה ולחוץ זהו דרך רחוקה"
|
|
|
נשלח ב-14/4/2009 01:17 |
|
| |
asher
ראשית דין בין האולם ולמזבח אינו כולל את צדדי ההיכל. בנוסף לכך במשנה כתוב שחיטתן בכל מקום בעזרה.
|
|
|
|
נשלח ב-16/4/2009 12:08 |
|
| |
בכל מקום בעזרה, הכוונה גם בדרום.
|
|
|
נשלח ב-5/5/2009 01:40 |
|
| |
asher
אינך צודק. גמרא מפורשת בשבחים שהיו פשפשים ולול בכדי להכשיר את כל העזרה כולה לשחיטה.
|
|
|
|