בית פורומים עצור כאן חושבים

עין תחת עין, כפשוטו?

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-13/5/2013 15:51 לינק ישיר 

כתבתי גם:
ג. חז"ל הצליחו להלביש על הטקסט פרשנות חלופית שמתיישבת באיזשהו אופן עם הטקסט. וממש הגיונית ומתאימה למוסר החז"לי.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/5/2013 16:29 לינק ישיר 
לדוינצי

שלום.

גם אם הצליחו להלביש זאת על הטקסט עדיין מדובר בעקירה של הלכה לא?

בנוסף אינני מקבל את דעתך על סודו של הרמב"ם.

ראיה לכך אפשר למצוא בדבריו על שיטתו של רבי יהודה הלוי על "ממחרת השבת" , שם הוא מרעם על כך שחז"ל יכולים לדרוש את הטקסט לדעתו הפוך מפשט הכתוב שהוא לדעתו ממחרת ליום טוב.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/5/2013 22:55 לינק ישיר 

איתי.
עי' באכשול המצ"ב.
בהודעות האחרונות בעמוד שלי ושל מיימוני. מיימוני מפנה שם לספר העוסק בעניין.
http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp?whichpage=2&topic_id=2990436&forum_id=1364



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-14/5/2013 08:15 לינק ישיר 

איתי
בדוק בחזו"א אבהע"ז כב/ג, שבת סד (כמדומני) לגבי זקנים הראשונים ... עד שבא ר"ע ולימד, וקיצור הלכות נידה ברא"ש לגבי איסור יחוד אשתו נידה



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-16/5/2013 21:33 לינק ישיר 

לא קראתי את כל האשכול (מחוסר זמן וסבלנות), ולכן אני מתנצל אם הדברים נכתבו כבר.
נשאלה שאלה: אם כוונת התורה לממון, מדוע הדין מנוסח בתורה בצורה הפוכה.

התורה, שהיא ספר ערכים (ותלויה בפרשנות רבה כדי להפוך לספר חוקים), באה בעצם ללמד כאן את הערך של גוף האדם.
אדם שמזיק את חברו משלם לו ממון, כשהמטרה היא להחזיר לניזק את ההפסד.
לעומת זאת, אדם שהורג אדם - נהרג (עקרונית. מעשית גם זה כמעט לא יתכן). זה לא מחזיר כלום לנרצח, ובכל זאת זה הדין, מפני שהעונש על רצח אינו בא לפצות את הנרצח אלא הוא עונש בעל מגמה אחרת (אולי הרתעתי, אולי אחר).
יש מקרה ביניים, בין רצח לנזק ממוני, שהוא חבלה גופנית. הדין המעשי אותו הבינו חכמים הוא תשלום ממון, אבל התורה באה להדגיש שהעונש על מעשה כזה אינו בעל מגמה של פיצוי והשלמת החסר ע"י ממון, אלא הוא בעל מגמה אחרת, בדומה לרצח, ולכן כותבת התורה שהעונש הוא עקירת עין או גרימת כויה וחבורה.
למעשה, חכמים הניחו (מתוך שיקולים מוסריים בעיקר) שאין זו הכוונה המעשית של התורה, ובפועל כוונת התורה שהחובל ישלם ממון, אבל המגמה של התשלום שונה מתשלום על כל נזק אחר.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-16/5/2013 22:08 לינק ישיר 

הרבה מחוקי התורה דומים לחוקי חמורבי(שנחקקו כאלף שנים לפני התורה) ולכן התרצנות לא תועיל.
"אם השחית איש את עין רעהו – את עינו ישחיתו (חוק 196). אם שיבר את עצם רעהו, את עצמו ישברו (חוק 197). אם הכה איש את שן רעהו, את שִׁנּוֹ יכו" 

זה היה מקובל באותה תקופה עתיקה. 
לחכמים זה נראה לא מתאים/הגיוני ולכן שינו את התורה כמו שהלל שינה בענין הפרוזבול ועוד ועוד רפורמות שנעשו על ידי חכמים בכל הדורות.
היום הרפורמות שנעשות  הם בקנה מידה אחר למשל  איסור על גברים ללבוש חולצה בצבע כחול ,מצווה לעבוד בשחור עם חולצה לבנה,תוויות כשרות על אייפונים ועל בגדים,הגיוס היא גזרה שכמוה לא היתה מאז גזרות אנטיוכוס ומצווה לקחת כמה שיותר מהמדינה. 

 



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-18/5/2013 23:16 לינק ישיר 

אפריםבן כתב:
הרבה מחוקי התורה דומים לחוקי חמורבי(שנחקקו כאלף שנים לפני התורה) ולכן התרצנות לא תועיל.
"אם השחית איש את עין רעהו – את עינו ישחיתו (חוק 196). אם שיבר את עצם רעהו, את עצמו ישברו (חוק 197). אם הכה איש את שן רעהו, את שִׁנּוֹ יכו" 

זה היה מקובל באותה תקופה עתיקה. 
לחכמים זה נראה לא מתאים/הגיוני ולכן שינו את התורה כמו שהלל שינה בענין הפרוזבול ועוד ועוד רפורמות שנעשו על ידי חכמים בכל הדורות.
היום הרפורמות שנעשות  הם בקנה מידה אחר למשל  איסור על גברים ללבוש חולצה בצבע כחול ,מצווה לעבוד בשחור עם חולצה לבנה,תוויות כשרות על אייפונים ועל בגדים,הגיוס היא גזרה שכמוה לא היתה מאז גזרות אנטיוכוס ומצווה לקחת כמה שיותר מהמדינה. 

 


מצחיק אותנו כל פעם מחדש עם הקלף המנצח הדבילי שלכם של דיני חמורבי שמצאו בחפירות.

הרי זה ראיה חזקה שהמסורת שלנו נכונה עובדתית היסטורית.

מיהו חמורבי ? נמרוד או עבר שאצלו למד יעקב 14 שנה ?!

מזה אלף שנה לפני התורה ? התורה מתחיל מתחילת החקלאות אצל ההומו סאפיינס, הרבה לפני חמורבי שהיה אחרי המבול.

הרבה לפני חמורבי ונח כבר היה אדם התבוני הראשון שהמציא את חוקי המשפחה ואחריו חנוך עם חוקי הלוח\זמן וחינוך בכלל. על פי הספרים החיצונים חנוך כבר המציא את השבת נדמה לי. שחז"ל אומרים שהאבות קיימו את התורה, על איזה תורה מדובר ?

מי שקצת למד תורה יודע אייך נחקק התורה. כלומר היא נחקקת כל הזמן על פי המציאות העכשווית של כל דור ודור. כל התורה נכתבה בדיוק על הדרך הזו. כל ניסיון היסטורי וסיפור היסטורי מביא את המצוות והחוקים להשיב על הבעיות שהביא לחורבן ההיסטורי.

ההבדל הגדול בין דיני התורה לדיני החברה כמו חמורבי, היא בכך, שעונשי התורה הם אך ורק להרתעה ותו לא. ביום שזה לא מרתיעה יותר אין טעם בעונש ומבטלים אותם.

מה שאין כן הבריטים המודרניים עד לא מזמן  (לפני ששים\שבעים שנה) עוד נתנו מלקות ועונש מוות. (אגב: מלקות עוד מקובל במדינתנו הנאורה עד היום. עיין ההפגנות.)  בזמן שחכמינו כבר לפני אלפי שנים בטלו עונש מלקות ועונש מוות.

התנהגות החרדים והיהדות היום הם תשובה למצב ההיסטורי העכשווי, כלומר לו היה היום אדם הראשון וחנוך ונח והאבות ומשה וכו' הם היו מתנהגים בדיוק כמו החרדים היום.

אין שום הבדל מחשבתית רעיונית ביניהם לבין החרדים היום. זה אותו מלחמה נגד נמרוד אז, כמו היום.

אם תבין על מה לחם אברהם נגד נמרוד\חמורבי ? אז תבין מהי המלחמה של החרדים נגד החברה המודרנית (= החברה של נמרוד)




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/9/2019 12:50 לינק ישיר 


    

מאת A Gvaryahu - �
עמית גבריהו | על פרשנות כיוצרת ערכים בספרות היהודית העתיקה. של טרטוליאנוס ... לסיכום הספרות הענפה העוסקת ב"עין תחת עין" בפרשנות היהודית והנוצרית הקדומה



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > עין תחת עין, כפשוטו?
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
לדף הקודם 1 2 3 ... 7 8 9 סך הכל 9 דפים.