בית פורומים עצור כאן חושבים

דרכי הלימוד של הגר"א

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-12/6/2012 03:09 לינק ישיר 
דרכי הלימוד של הגר"א

להלן סיכום של דרכי הלימוד של הגר"א עפ"י דברים שכתבו הגר"א, רבי מנשה מאילייא, רבי חיים מוולוז'ין ותלמידיו.

א. הגר"א למד תורה בדרך הפשט שהוא יסוד ועיקר עליו תסובנה כל הדרשות והסודות.
ב. הורה ללמוד פרקי משנה מדי יום (המשנה כתובה בפשטות ולימודה התדיר עוזר להבנת הפשט) והיה בקיא בחכמת הלשון בלעדיה אי-אפשר לדייק בפירושים.
ג. היה חוזר פעמים רבות על תלמודו, כי דברי תורה אינם יכולים להיות ברורים מבלי שנלמדים פעמים רבות, ואין לדבר שיעור.
ד. למד את פשט הגמרא אסוקי שמעתא אליבא דהלכתא.
ד. היה לומד סוגיה ברוחב ובעומק, על כל המקורות השייכים לעניין וכל השבילים המתפשטים ומסתעפים ממנה, שהמטרה הבנה ישרה של הסוגיה בעומקה על-פי הפשט ולפי כל שיטות הראשונים.
ה. הירבה לברר ולהגיה ולתקן את נוסח המשנה, התוספתא ושני התלמודים.
ו. מיעט בפלפולים על דרך החידוד ובחילוקים.
ז. חידושיו בפשט מכוונים על-פי הסוד.
ח. למד חכמות חיצוניות כעזר לידיעת התורה.
 



דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/6/2012 08:56 לינק ישיר 

מ
באתרא קדישא הדין נהוג לפרט ולהדגים
ואל ישנה אדם.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/6/2012 11:47 לינק ישיר 

מ
אלו הכל סיפורים , בשבחי הגר"א, בהחלט יכול להיות שהם נכונים.

אבל כל זה לא נכנס לקטגוריה של דרך לימוד,
איזו השפעה היתה לדרך הלימוד שלו- בעולם הישיבות?
האם יש מי שלומד היום בישיבות בדרך הלימוד שלו?
יש -לטוב ולרע- דרך הלימוד של ר' חיים,



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/6/2012 12:19 לינק ישיר 

הסיכום לדעתי נכון ודי ממצה .
הערותי :
1. חזרה ללא גבול על החומר , יוצרת בקיאות רבה ומאפשרת דיוק רב אבל היא נותנת חשיבות רבה (מדי לדעתי) לפרטים , ולעתים תוך החמצה של העקרונות הגדולים והחשובים יותר. 
2. לימוד אליבא דהלכתא ותוך רצון להתאים לכל השיטות , גורם בעצם להוצאת הדברים מהקשרם המקורי , כמובן כשזה נעשה בחכמה זה מחייב עילוי של הפרטים והשיטות למקום גבוה יותר , דבר ששכרו בצידו , אבל הוא מייתר במובנים רבים את ההבנות הפשוטות, ולמעשה הופך את התורה לספר חתום, שרק מי שבקי בדברי חכמים יכול להבינו (וגם זה בהרבה פעמים בדרכים של "צו לצו קו לקו זעיר פה וזעיר שם" ) דבר שהשלכותיו קשות, ולולי דמסתפינא הייתי אומר שהדברים מצד קצת אחר בבחינת מה שאמרו חכמים בענין "חרב על הבדים ונואלו", והחכם יראה בעצמו כמה פשטות התורה נתרחקו בזמנים האלו מדעת הברורה לכל אדם , והפכו למשהו שרק ה"גדולים" מבינים בו. (דבר שגם גרם לפוליטיזציה של מוסד ה"גדולים" וכו' אבל זה כבר תוצאת לוואי עקיפה)
                 יהיו הדברים האלו לרפואת הרב אלישיב שליט"א.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/6/2012 19:15 לינק ישיר 

ירוחם,

לענ"ד דרך הלימוד של הגר"א הינה דרך הלימוד של רוב הראשונים. אולי ריבוי הגהות של הנוסח היה מיוחד לגר"א.
היו גדולי תורה ופוסקים אחרונים שדרך לימודם היתה קרובה לדרך הלימוד של הגר"א, ובהם רבי חיים מוולוז'ין, הרב ראובן הלוי לוין, הנצי"ב מוולוז'ין, והראי"ה קוק. מכל מקום, כמעט כל רבני אשכנז, אם החפץ חיים אם רבי יוסף זונדל מסלנט אם רבי חיים מבריסק ואם החזון איש, ראו את עצמם כתלמידי הגר"א וממשיכי דרכו.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/6/2012 19:21 לינק ישיר 

מ
צדקת אכן לימודו של הגר"א היה צורת לימודו של כל עם ישראל ראשונים ואחרונים. אבל לא היה כל יחוד בדרך לימודו שאפשר ליחס את זה בצורה מובהקת לגר"א



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/6/2012 20:01 לינק ישיר 

אישציפור,

חזרות רבות על הלימוד הכרחיות על מנת שהתורה תהיה מונחת אצל הלומד, ולומדים זאת ממשה רבינו שחזר על תלמודו ארבעים פעם. עבור הגר"א לימוד של פחות ממאה פעמים ואחד איננו נקרא לימוד. הראי"ה קוק דרש לחזור על מה שלומדים לפחות עשר פעמים.  כיום יש המתקשים לחזור על הלימוד אפילו שלוש פעמים. מעבר לכך שבתקופה המודרנית לרוב האנשים יש פחות סבלנות, יכולת ההתפעלות השכלית והאמונה התמימה אינם כבדורות קודמים, מה שפוגם באיכות הלימוד, וכתוצאה מכך יש פחות תשומת לב לחזרה על הלימוד. כמובן שצריכים מלכתחלה לדעת איך ללמוד, כדי שהחזרות על הלימוד אמנם תהיינה לימוד.









דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/6/2012 20:05 לינק ישיר 

ירוחם,

בדורו של הגר"א כמעט כולם למדו בדרך הפלפול ובאריכות, ואילו הגר"א למד בפשטות ובדרך קצרה, כדרכו של רש"י.

  



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/6/2012 21:29 לינק ישיר 

טעות.


תוקן על ידי ייתכן ב- 12/06/2012 21:29:55




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/6/2012 22:19 לינק ישיר 

מ,
המדרש המפורסם על משה מדבר על חזרה 4 פעמים לא ארבעים (אם כי אולי יש מדרש נוסף אחר ואשמח לשמוע אותו) אם כבר היה לך להביא את המדרש בפ"ק דחגיגה על ההבל בין "עובד א-להים לאשר לא עבדו" ...
בכל מקרה מראש כתבתי מה התועלת בחזרה מרובה, רק הבהאתי מה הבעיה שבה, האם לא קראת את דברי ? או שמא לא הבנת ? או שמא אינן יודע או רוצה להתמודד עם טיעונים שלא עולים בקנה אחד עם הדברים שקיבלת (ואתה חוזר עליהם שוב ושוב גם כאן ומן הסתם בעוד מקומות :-)) מרבותיך ? מקובלתני מחז"ל שאחד ההבדלים בין חכם לגולם הוא היכולת לענות כענין, האם אתה מסוגל לכך ? הלואי, אני על כל פנים אשמח לשמוע את דעתך, שלך ולא הקאה חוזרת של חומר טריוויאלי (וחלקו חשוב ביותר כמובן) שכל תלמיד ותיק הספיק לגרוס עשרות ומאות פעמים עוד לפני שהתחיל לסבור. (אם התחיל)



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/6/2012 22:35 לינק ישיר 

http://www.shaalvim.co.il/torah/maayan-article.asp?id=333 
"והנה על דבר ההצעה אודות הגאון ר"ש שקאפ שליט"א, לקבלו לר"מ ראשי בישיבה הק' 'מרכז הרב', הנה על דבר מינוי של ר"מ ראשי ודאי אין שום מקום לדבר, כי מאז נתייסדה הישיבה משרה זו פנויה עבור מרן שליט"א, אשר הוא בכבודו ובעצמו חושב למלאותה, כי מרן שליט"א רוצה, וזה אדיר חפצו, שעיקר מהלך לימוד הישיבה תהיה ע"פ סדרו ודרכו של הגר"א זצוק"ל. ואם אמנם יודע ומרגיש גם נחיצות גדולה לסדר הפיתוח של דרכי ההסברות וההבנות ההגיוניות, אבל עיקר רוח הישיבה רוצה הוא שיבוסס ע"פ מהלכו וכו'."



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/6/2012 01:39 לינק ישיר 

אישצפור,

מדבריך משתמע שאתה קושר את נושא לימוד בבקיאות לעניין החזרות, בעוד שלענ"ד העניין של חזרות בתלמוד תורה הינו כללי.

באשר לחשיבות הבקיאות, כתב הגר"א (אבן שלמה פרק ח, ב): מלכתחלה צריך למלא כרסו מקרא, משנה, וגמרא בבלי, ירושלמי, תוספתא, מכילתא, ספרא וספרי וכל הבריתות, ואחר-כך לעסוק בפלפול חברים, וזהו הדרה של תורה; אבל המשנה סדר הלימוד, שלומד תחלה לידע איך לפלפל ואינו יודע משנה אחת כצורתה, יאבד גם מקצת התורה ששמע בנערותו. זו גם דרכם של חז"ל שאמרו ליגמר איניש והדר ליסבר. אם אין יסוד איתן ורחב של ידיעת התורה, ממילא הסברות וההבנות עלולות להיות חלקיות או שגויות.

באשר לחזרות, נאמר בירושלמי (הוריות ג, ה): כל אותן ארבעים יום שעשה משה בהר היה למד תורה ומשכחה ובסוף ניתנה לו במתנה כל כך למה בשביל להחזיר את הטפשים (פני משה: ששוכחין מה שלומדים,שלא יאמרו מה לנו לייגע בחנם). והרי משה רבינו למד תורה בתכלית הכלליות, אז למה הצטרך להתייגע כל כך? כתב הרב מנחם כשר: מהות הבינה, היא הבנת דבר מתוך דבר, חדירה לעומק, וזו מתנת היגיעה. חזרות לא צריכות להיות דבר מכני או מעיק, אלא מתוך אהבת התורה ורצון לדעת תורה ולהעמיק בעיון, חוזרים שוב ושוב על הלימוד.



 




 






דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/6/2012 09:37 לינק ישיר 

מ,
תודה על הדברים אבל שוב אתה  לא מתייחס לחיסרון שעלול להיווצר (ולדאבון הלב אכן נוצר) מלימוד בחזרות , שמתעלה מעלה מעלה ביותר דיוק ויותר עומק , אבל בדרך מאבד את הקשר עם הארץ, ועם העם היושב עליה, שהוא במקרה או לא העם שקיבל את התורה ואמור לקיים אותה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/6/2012 11:42 לינק ישיר 

אישצפור,

מה שכתבת זו בעיה אמתית. לענ"ד היו מודעים לה חכמים החל מרבי יהודה הנשיא ועד לרש"י, רמב"ם, והגר"א, ועל-כן בחרו לומר את דבריהם בדרך הפשט על מנת שדברי תורה יהיו קרובים לכל. ובכל זאת, התיגעו על תלמודם וחזרו עליו פעמים רבות, והיו מתקנים תמיד את תלמודם גם בזקנותם, כי זו דרכה של תורה. מסופר על הרב ירוחם הלוי שכתב לרבו שיש לו רק תלמידים צעירים שאינם יודעים מאומה והוא מלמד אותם חומש כמו בחיידר וקשה לו להסתגל לכך אחרי שבישיבה לימד עילויים. רבו השיב לו שאם כך לא הבין כלום, כי כמה שיותר קטן יותר גדול, ומה שיותר פשוט יותר עמוק.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/6/2012 12:03 לינק ישיר 

יפה,
הענין הוא שאתה מדבר על זה ברמת הפרט , אני מדבר ברמה עקרונית יותר.
כפי שכתבתי בעבר על נבואת מלאכי שההכרח בתום הגלות לפני בוא יום השם הוא לשוב אל המדריגה הפשוטה והארצית יותר כביכול "זכרו תורת משה עבדי"  , ועוד שזה עיקר ההבדל בין מעלת יוסף ומשיח בן יוסף שמקומו בגלות ולכן כדי לשמר את מדריגת הקודש עליו להיות פרוש , (וכן המסורת התורה שבידינו מימי בית שני, מסורת הפרושים) לעומת מדריגת דוד ומשיח בן דוד שענינו לנטוע את התורה בתוך הארץ והארציות, דבר שפרישות* עלולה לעקר מן הבסיס.
           והבן מאוד.

*כמובן הכוונה לפרישה מהחומריות והארציות , פרישות מן החטא כמובן רלוונטית גם ביחס למדריגת ושיטת דוד.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/6/2012 16:49 לינק ישיר 

לענ"ד הבעש"ט הורה את הדרך הנכונה בעניינים האלה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > דרכי הלימוד של הגר"א
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 4 5 לדף הבא סך הכל 5 דפים.