בית פורומים עצור כאן חושבים

נשים המניחות תפילין - סערה בארה"ב ודעת הר' שכטר

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-25/2/2014 18:00 לינק ישיר 
נשים המניחות תפילין - סערה בארה"ב ודעת הר' שכטר

לא יודע איך זה טרם עלה על שולחן הפורום הזה, ולמען האמת זה לא עלה בשום אתר ישראלי ככל הידוע לי - פשוט נתקלתי בזה לפני שבוע וחשבתי שזה עשוי לעניין:
בקצרה, שתי תלמידות תיכון\ישיבה בניו-יורק (SAR) קיבלו אישור רשמי מהרב נפתלי הרקסטרק להניח תפילין במסגרת התפילה במוסד. האישור הופץ בדוא"ל והחגיגה החלה.
הר' צבי שכטר הוציא מכתב תגובה די חריף, שמהווה גם כתב אישום נגד התנועה הקונסרבטיבית.

על כל אלו ועוד - כאן (בין השאר הוכחתי בעזהשי"ת כי נשים חייבות בטוטפות מדין מלכת מצרים חתשפסות, וביאור חדש בדין מיכל בת שאול והמסתעף):




דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/2/2014 19:59 לינק ישיר 

 

שני ענינים במכתבו של הרב שכטר משדכו תשומת לבי. האחד, 'שעת השמד', - כל דבר אשר אינו נעשה על פי תפיסתי הוא עדות יציאה לשמד לא פחות מזה. השני הוא דרישת ה'גוף הנקי'. גברים בעת שחרית הם נקיים, זה 'מובן מאליו'. אישה, גם אם תמרק גופה בחמים וצוננים היא 'מלוכלכת'. כך קבעו כנראה חכמים. הא לכם פרק באהבת אדם ובקשת שלום.

נראה לי כי שם הרב המתיר הוא הרצשטארק.

עודד

 




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/2/2014 20:34 לינק ישיר 

כנראה נרמזה כאן טומאה אחרת.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/2/2014 21:54 לינק ישיר 

לגבי 'שעת השמד' - זו הבעיה הכי גדולה בכל התגובה של הר' שכטר: לא ברור מה הקשר בכלל בין מצב של קלגסים רומאים שרודפים אחרי מניחי תפילין (למשל), לבין חופש הדת שקיים בארה"ב.
דבר מפליא נוסף הוא שמה שהיה פעם מיוחס לרפורמים, מיוחס עכשיו לקונסרבטיבים (הר' שכטר לא מזכיר את הרפורמים ולו פעם אחת).
אבל שאר הטענות שלו - מנקודת המבט האורתודוקסית הקלאסית - ראויות לעיון.

אגב, מי שרוצה לעיין ישירות, הנה הקישורים, באדיבות הר' ג'וש יוטר:




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/2/2014 22:17 לינק ישיר 

אברהם העברי

טול איקון ירוק על הנושא המעניין. חידשת לי דברים רבים, וביניהם שיש לך בלוג...

הבה נחלק את הנושא לכמה חלקים. זה  יוצא -  שלושה.

א. נשים בתפילין ותפילין בכלל.

ב. שעת השמד של המאבק על הגדרת היהדות.

ג. תפילין מצריים.

א. אשה ותפילין

הנושא הראשון מביא אותנו, לדעתי, אל הצורך של בנות ישראל לקיים מצוות מעשיות, כמו גברים. כיון שפסק ההלכה הוא שאשה מותרת לקיים מצוות שהזמן גרמא אם היא חפצה בכך, מותרת האשה להניח תפילין.

יש לעיין אם מתנאי הנחת תפילין לאשה הוא גוף נקי כולל שאינה נידה בפועל כרגע. כלומר שאין דמה שותת מאותו מקום (והוא שרמז צופר). כמובן, יש לבדוק במקורות. אולם במקופיא, ניתן להבין כיצד כאשר בשעת פרישת דם אשה עלולה לחוש לא נקיה, אך אין תחושה כזו קובעת הלכה. יש לבדוק לא רק מה התחושה הטבעית במצב כזה, אלא גם מה ההלכה אומרת על זה. האם יהיה לדם מאותו מקום אותו דין של מי רגלים בשעת פרישתן, שבאותו רגע האדם אסור מן התורה בכל דבר הדורש נקיות?

לא ייראה כן, וצא וראה את מנהג העולם, שהרי נשים מתפללות גם בזמן שהן נידות בפועל.

ועל כל פנים, יכולה אשה להניח תפילין בזמן שכלה הדם. ואמנם יוכל הטוען לטעון שכיון שלפי הגישה האוסרת (שוב, שאיני רואה לה בסיס) יש זמנים שמותרת ויש זמנים שאסורה, לכן יש לאסור תמיד, אולי מחמת צניעות. אבל אלו דברים רחוקים.

העולה מכל זאת שרשאית אשה להניח תפילין.

יש לפתח את הנושא הזה, מפני שהשתנו הדורות, והשתנתה התרבות. בעולם שבו יש הרבה פנאי, והטשטשו ונעלמו הבדלים רבים בין גברים לנשים, מבקשות הנשים לעצמן את זכויותיו של הגבר, כולל הזכות לשמור מצוות מעשיות.

ועלי להודות ששיעור זה על הקשר הנפשי של האשה בת זמננו לתפילין למדתי מתושיה, בתי.

ב. האם זו רפורמה?

הרב שכטר העלה את הטענה שיש היום מאבק בין האורתודוקסים מכאן לבין הלא אורתודוקסים. ולכן כל מה שנתיר, במיוחד אם זה נפוץ אצל המתנגדים, יחליש את המחנה שלנו. ולכן יש לאסור.

יש כאן הרבה הנחות יסוד, ועל כל אחת מהן אפשר לערער.

הנה אחת שאני חפץ להעלות מפני שמה שאני רוצה לומר עליה זה כל כך חריג ומפתיע.

לגבי הרעיון ששינוי כזה מסייע לרפורמים. אולי להפך? אולי דווקא טוב לנו להודות באמת - מפני שאם יש משהו שאנו, האורתודוקסים, נכשלים בו מזה יותר ממאה שנה, זה בריחה מן האמת - ההיסטורית, ההלכתית, הפילוסופית, מבחינות מסויימות המוסרית - בשם השמרנות?

ג. תפילין של המצרים

כל מה שכתב אברהם העברי היה חדש לי. אבל הדברים ייתכנו. ויותר מכך, הם מראים לנו דוגמא, אם זה באמת נכון, כיצד התורה מעצבת את מושגי ומנהגי העולם העתיק כדי להעניק להם משמעות חדשה, מחנכת, בעם ישראל.

אני מזכיר: התורה לא ניתנה בחלל ריק. צבע התכלת של הציצית היה צבע של עשירים, והתורה העניקה אותו לכל. הכינוי "צלם אלוקים" (כפי שכתב פרופסור כלשהו במאמר שזכרו נשכח ממני) היה מקובל בבבל (או באותו עם שחי באותו מקום בימים ההם) כתואר למלך בלבד, והתורה העניקה אותו לכל אדם. וכן הרבה.

לפי זה, יתכן שהתורה לקחה את הטוטפות המצריות, עיבדה אותן מחדש, והפכה אותן לסמל דתי יהודי. מה רע? האם זה מחליש את יראת השמים שלנו, את החשיבות והתפארת והתרומה החינוכית של המצוה הזו, של מצוות בכלל?

אמנם הנושא האחרון הזה, המעניין כל כך, ראוי לאשכול בפני עצמו כי הנושא אינו מקור מצות תפילין הקדומה אלא זכותן של נשים להניח תפילין בימינו - והתגובה הרבנית הראויה לכך.

_________________

שומר פיו ולשונו - שומר מצרות נפשו < type="text/">document.write("");




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/2/2014 22:17 לינק ישיר 

אכן שלחו לי את המכתב הזה לפני כמה ימים, והוא נראה לי ממש היסטרי. אני לא רואה בו נקודות שדורשות ממש ליבון. הוא מדבר בעיקר על מדיניות הלכתית, ואני לא מסכים לדבריו ברמה הזאת. טיעונים הלכתיים של ממש אין כאן.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/2/2014 22:27 לינק ישיר 

תודה על המקורות למכתב ולמאמר.

כתבתי ושלחתי את דברי לפני שראיתים.

עקב קוצר זמן וסבלנות לא קראתי את כל דברי הרב שכטר, אבל כמדומה שאפשר לסכמם במשפט אחד. "אסור לפרוץ גדר". ובמילה אחת: שמרנות.

ולמיכי

האם "מדיניות הלכתית" אינה נושא הלכתי, או תורני, שיש לדון בו?

הטענות שהועלו אכן אינן הוכחות או קרוב להוכחות, לפחות אלו שראיתי, אבל הן צריכות להיקרא כדוגמאות למצב שבו דנים על הנהגות ויותר מכך הנהגות חדשות לא רק לפי השיקולים הפנימיים של ההלכה עצמה אלא לפי ההשלכות של אימוץ הלכה או היפוכה.

גם הטענה שלו שהמצב היום הוא בעייתי מאד היא נכונה. אבל כפי שכתבתי איני מקבל את הטענה שלו שהשמרנות היא הגישה הטובה ביותר והיחידה.

מהמעט שאני מכיר את כתבי הרב שכטר, דומה בעיני שהוא חרדי יותר מאשר שייך למגזר של הגרי"ד רבו. נכון שגם אצל הגרי"ד היתה נאמנות למנהגים, אבל אצלו היתה גם הבנה פילוסופית. דברי הרב שכטר מתאימים יותר לרב מן הציבור החרדי, ולצערי איני כותב זאת לשבח.

ועדיין, עם כל זאת, דבריו ראויים לעיון, וגם מיכי מוזמן להציע את נימוקיו המטא הלכתיים וההלכתיים.

_________________

שומר פיו ולשונו - שומר מצרות נפשו < type="text/">document.write("");




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/2/2014 22:45 לינק ישיר 

נימוקיי המטא הלכתיים הם בדיוק אלו שכתבת. גם אם המצב היום הוא שנפרצות גדרות, השיטה הנכונה היום אינה להגביה את החומות (אף שלאורך הדורות זה מה שעשו בד"כ, בשעת המפזרים כנס ומשמרת למשמרתי). ומכיון שמדובר במדיניות ולא בהלכה, המדד הוא לא האם היא נכונה אלא האם היא מועילה. מכיון שלדעתי היא לא מועילה, לא כדאי לנקוט בה.
העובדה שהרב שכטר הוא חרדי במחשבתו היא ידועה ומן המפורסמות. ואכן הוא יותר חרדי מרבו המובהק (הגרי"ד). הוא גם פחות משכיל ממנו בחכמות "חיצוניות", אך (?) הוא ת"ח גדול מאד בעל ידע עצום.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/2/2014 06:26 לינק ישיר 

mdabraham כתב:
אכן שלחו לי את המכתב הזה לפני כמה ימים, והוא נראה לי ממש היסטרי. אני לא רואה בו נקודות שדורשות ממש ליבון. הוא מדבר בעיקר על מדיניות הלכתית, ואני לא מסכים לדבריו ברמה הזאת. טיעונים הלכתיים של ממש אין כאן.

לגבי מדיניות הלכתית - נראה לי שהרב שכטר מודע לכך, אלא שהוא טוען ש'גם עניין זה של שינוי המסורה מהווה חלק-עצמי מן ההלכה', הנה דבריו: 
"וביטוי זה שאומרים כמה מהמתירים "שע"פ הלכה" פעולה מסויימת מותרת, ושהמחמירים רק רוצים לאסרה "מטעמים פוליטיים", איננו נכון, שגם ענין זה של שינוי המסורה מהווה חלק-עצמי מן ההלכה, וכשדנים ע"ד הנחת תפילין לנשים, לא מספיק לעיין בשו"ע הל' תפילין ובמקורות שם, ולדונה כשאלה קלה, אלא, כמו כל שאלה בהלכה, צריכים לדון בנושא מכל הבחינות ומכל המבטים, ולא תמיד נמצא את הפסק על אותו הדף שבשו"ע שחשבנו מתחילה לעיין שם"



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-26/2/2014 06:34 לינק ישיר 

מיימוני כתב:
אברהם העברי

טול איקון ירוק על הנושא המעניין. חידשת לי דברים רבים, וביניהם שיש לך בלוג...

תודה. 

הנה אחת שאני חפץ להעלות מפני שמה שאני רוצה לומר עליה זה כל כך חריג ומפתיע.

לגבי הרעיון ששינוי כזה מסייע לרפורמים. אולי להפך? אולי דווקא טוב לנו להודות באמת - מפני שאם יש משהו שאנו, האורתודוקסים, נכשלים בו מזה יותר ממאה שנה, זה בריחה מן האמת - ההיסטורית, ההלכתית, הפילוסופית, מבחינות מסויימות המוסרית - בשם השמרנות?

אמר אברם: חיי ראשי! זו בין השאר מטרת בלוגי הדל, להראות שניתן 'להודות באמת' בכמה נושאים ולהישאר בחיים, ואפילו להישאר יהודים...


לפי זה, יתכן שהתורה לקחה את הטוטפות המצריות, עיבדה אותן מחדש, והפכה אותן לסמל דתי יהודי. מה רע? האם זה מחליש את יראת השמים שלנו, את החשיבות והתפארת והתרומה החינוכית של המצוה הזו, של מצוות בכלל?

אני מקווה שמדבריי לא נשמע שזה רע, אלא ההיפך - גם לדעתי זו גדולתה של התורה!

אמנם הנושא האחרון הזה, המעניין כל כך, ראוי לאשכול בפני עצמו כי הנושא אינו מקור מצות תפילין הקדומה אלא זכותן של נשים להניח תפילין בימינו - והתגובה הרבנית הראויה לכך.

נכון - אבל יש איזשהו כלל שלא פותחים שני אשכולות ביום אחד, שנאמר "למה אשכול גם שניכם יום אחד" :)

_________________

שומר פיו ולשונו - שומר מצרות נפשו



תוקן על ידי אברם_העברי ב- 26/02/2014 06:34:51




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-26/2/2014 06:51 לינק ישיר 

אברהם יקירי

מאושר לך לפתוח אשכול נוסף על התפתחות התפילין מן הטוטפות המצריים ובכלל.

נדמה לי שכתבתי פעם על התפתחות הרעיון של תפילין, והיתה לי השערה אחרת לגמרי, שאשמח להעלות באשכול שיוקדש להיסטוריה של התפילין. אנא העתק את הודעותיך הרלוונטיות לשם וכתוב בסוף ההודעה הפותחת שזה אושר לפתוח באותו שבוע.

_________________

שומר פיו ולשונו - שומר מצרות נפשו < type="text/">document.write("");




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/2/2014 06:58 לינק ישיר 

יש לשים לב, בעקבות הציטוטים האחרונים מהרב שכטר, שיש כאן שתי שאלות שעלו למודעות:

א. מהי המדיניות המטא הלכתית הראויה לזמן הזה (וזה כולל ניתוח המצב כלומר תיאורים שבעובדה וכן הנחות יסוד לגבי היעילות של תגובות אלו ואחרות, שמרניות או פתוחות, וכן לגבי הראוי שיש לשאוף לקראתו).

ב. מה המדיניות המטא הלכתית הראויה לשאלה פרטית זו אודות התפילין. שהרי יתכן שגם מי שמסכים שצריך מדיניות מטא הלכתית, וגם מי שיסבור שמדיניות ראויה זו בנויה בעיקר על שמרנות, עשוי לסבור שדווקא בתפילין אין למחות וראוי לעזור, כמו שאיפשרו להקים מדרשות ללימוד  תלמוד לבנות ולאפשר להן לקבל סמיכה לשאלות ברמה מסויימת. (לא כולם כמובן). וגם מי שסבור שפתיחות והתחשבות הן העיקר, עשוי לסבור שהגבול עובר לפני היתר פומבי של תפילין. ויש צדדים לכאן ולכאן.

ולמרות שליבי מושך אותי להקל על כל מי שמכוון לשם שמים, ואני מבין במונח זה את הרצון לשמור מצוות מעשיות, אפילו טכסיות, יש לבדוק יותר נתונים לגבי העולם שבו אנו פועלים, כמו המתרחש ביהדות אמריקה שבה מתנהל כרגע הויכוח.

***
אפשר שיש טעם לצטט סיפור מפורסם המופיע בתולדות החזו"א (סורסקי כמדומה):

לפי הסיפור הגיע מבקר לחזו"א, אולי עורך עיתון יהודי (מודרן אורתודוקס?), עם מעטפה, ודחף לעברו על השולחן שבביתו. והחזו"א דחף בחזרה את האיגרת ולא פתח אותה. לאחר כמה סיבובים של דחיפות האיש לקח את המעטפה שלו ויצא. ותלמיד החזו"א שאל את רבו במה מדובר. והחזו"א אמר שהוא משער שבמעטפה יש נימוקים להיתר ג'לטין מן החי, נושא שהיה בחדשות ועורר ויכוח. והמטרה, לדבריו, היתה שאפשר יהיה לומר שהחזו"א ראה את דברי המתירים. והוא, החזו"א, לא רצה לתת מקום גם לזה כי דעתו לאסור. והלך התלמיד ובדק וכך היה.

כלומר, עצם ההזדקקות לדיון הלכתי בנושאים שנוגדים את השמרנות נראה לחזו"א פסול כי השמרנות עיקר.

(אולי זה גם מזמין דיון בשאלה מדוע עמדה אוסרת נחשבת לשמרנית. אולי השמרנות היא דווקא לאפשר? זו שאלה בלוגיקה כנראה).

מבחינה זו, כבר ניצחו המתירים, כי העלו את הנושא לדיון ואילצו את המשיבים להשיב. אבל אם זה נעשה בפורום שלנו, אין בכך רבותא. לכך הוא נועד, לדיון פתוחים בכל מכל כל.

_________________

שומר פיו ולשונו - שומר מצרות נפשו < type="text/">document.write("");




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/2/2014 07:55 לינק ישיר 

סתם שאלה לא פרית - היכן נמצא גידול זקן במסורת ההלכתית או במדיניות ההלכתית.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-26/2/2014 09:20 לינק ישיר 

.

שיקולים של "איך זה נראה" - קיימים, והיו. יהודי תימן אינם כורעים ומשתחווים בתפילות הימים הנוראים, משום שזה היה דומה מדי לדרך התפילה של המסלמים שסביבם - ולמען הרחק. דומני שכל אחד מאיתנו מכיר לפחות כמה דוגמאות לשיקולים מעין אלו שנתקבעו.





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/2/2014 09:31 לינק ישיר 

עודד

כוונת הרב שכטר אינה שגוף אישה נקע פחות. הנקודה היא שגבר חייב ולכן יניח בתפילה ויסיר. לאישה אין חיוב ולכן עדיף שלא תיכנס לבעיה תניח.

 

וסתם הערה – מה דין ערקתא דמסנאה שאנחנו יצרנו אותה ולא הרודף?




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-26/2/2014 09:43 לינק ישיר 

ת"ט
ואם אשה שייכת למשפחת זילברמן בעיר העתיקה?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > נשים המניחות תפילין - סערה בארה"ב ודעת הר' שכטר
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 ... 10 11 12 לדף הבא סך הכל 12 דפים.