בית פורומים עצור כאן חושבים

פרשת חקת

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-29/6/2014 00:24 לינק ישיר 
פרשת חקת

חטאו של משה
אין לך פרשן ופשטן שלא מצא חטא חדש אצל משה,  אני חושב שהתורה כפשוטה מספיקה להבין במה משה רבנו חטא.

במדבר פרק כ

(ו) וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן מִפְּנֵי הַקָּהָל אֶל פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד וַיִּפְּלוּ עַל פְּנֵיהֶם וַיֵּרָא כְבוֹד יְקֹוָק אֲלֵיהֶם: פ
(ז) וַיְדַבֵּר יְקֹוָק אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר:
(ח) קַח אֶת הַמַּטֶּה וְהַקְהֵל אֶת הָעֵדָה אַתָּה וְאַהֲרֹן אָחִיךָ וְדִבַּרְתֶּם אֶל הַסֶּלַע לְעֵינֵיהֶם וְנָתַן מֵימָיו וְהוֹצֵאתָ לָהֶם מַיִם מִן הַסֶּלַע וְהִשְׁקִיתָ אֶת הָעֵדָה וְאֶת בְּעִירָם:
(ט) וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת הַמַּטֶּה מִלִּפְנֵי יְקֹוָק כַּאֲשֶׁר צִוָּהוּ:
(י) וַיַּקְהִלוּ מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן אֶת הַקָּהָל אֶל פְּנֵי הַסָּלַע וַיֹּאמֶר לָהֶם שִׁמְעוּ נָא הַמֹּרִים הֲמִן הַסֶּלַע הַזֶּה נוֹצִיא לָכֶם מָיִם:
(יא) וַיָּרֶם מֹשֶׁה אֶת יָדוֹ וַיַּךְ אֶת הַסֶּלַע בְּמַטֵּהוּ פַּעֲמָיִם וַיֵּצְאוּ מַיִם רַבִּים וַתֵּשְׁתְּ הָעֵדָה וּבְעִירָם: ס
(יב) וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן יַעַן לֹא הֶאֱמַנְתֶּם בִּי לְהַקְדִּישֵׁנִי לְעֵינֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לָכֵן לֹא תָבִיאוּ אֶת הַקָּהָל הַזֶּה אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לָהֶם:

קשה להבין איך לכאורה מעשה לכאורה כה פעוט, גרר עונש כה כבד.

רמב"ן במדבר פרק כ פסוק ח

(ח) החטא במשה ואהרן במי מריבה אינו מתפרסם בכתוב. ורש"י פירש (בפסוקים יא יב) מפני שצוה אותם ודברתם אל הסלע - ולא אמר והכיתם, שאלו דברו היה הקדוש ברוך הוא מתקדש לעיני כל העדה ואומרים ומה סלע זה שאינו שומע ואינו מדבר מקיים דברו של הקדוש ברוך הוא אנו על אחת כמה וכמה. ודברי אגדה הם, אבל לא נתחוורו, כי מאחר שצוה קח את המטה יש במשמע שיכה בו, ואלו היה רצונו בדבור בלבד מה המטה הזה בידו. וכן במכות מצרים שאמר (שמות ז טו) והמטה אשר נהפך לנחש תקח בידך, והוא להכות בו, ולפעמים יאמר נטה את ידך, ורצונו לומר להכות במטה, כי הכתוב יקצר בדבר הנשמע. ואין הנס גדול בדבור יותר מההכאה, כי הכל שוה אצל הסלע. ועוד למה אמר בזה (דברים לב נא) מעלתם בי

לפי טענת הרמב"ן ואחרים כש ה' אומר קח את המטה- היה ברור שהכונה להכות. והם מביאים ראיה ממקרה דומה

שמות פרק יז

(ה) וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֶל מֹשֶׁה עֲבֹר לִפְנֵי הָעָם וְקַח אִתְּךָ מִזִּקְנֵי יִשְׂרָאֵל וּמַטְּךָ אֲשֶׁר הִכִּיתָ בּוֹ אֶת הַיְאֹר קַח בְּיָדְךָ וְהָלָכְתָּ:
(ו) הִנְנִי עֹמֵד לְפָנֶיךָ שָּׁם עַל הַצּוּר בְּחֹרֵב וְהִכִּיתָ בַצּוּר וְיָצְאוּ מִמֶּנּוּ מַיִם וְשָׁתָה הָעָם וַיַּעַשׂ כֵּן מֹשֶׁה לְעֵינֵי זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל:

אבל נלמד את הפסוקים בהבנה אחרת.

משה רבנו נפל על פניו מפני הקהל-סימן לחוסר אונים וחולשה.
 אומר לו אלוקים. קח את המטה- המטה -בתורה ולא רק בתורה-  משמש כסמל שלטוני  . ולא להכאה. רק אם נאמר במפורש.

בשביל להבין את החטא- יש קודם להבדיל בין ההכאה בצור לבין ההכאה בסלע.

הצור הוא סלע קשה מאד עם מרקם זיגוגי. כמו אבני הלבה או שייש. המים לא חודרים דרכו.
הסלע הרגיל המצוי במדבר סיני והנגב הוא עשוי מגיר, הוא חלש הרבה יותר, ובעיקר הוא נקבובי המים חודרים דרכו.
הגשמיים היורדים מחלחלים לתוך הסלע ויצרים בתחתיתה מאגר מים גדול, לפעמים הם פורצים מעצמם , ואלו המעינות
 ולפעמים  האדם שמכיר את הסלעים הנכונים מכה בסלה וחורץ בה, וכך יוצאים המים הכלואים.
דוגמה לכך אתם יכולים למצא בעמק בית שאן,  המשופעת במעינות, הנובעים מהר הגלבוע, שחלקו  מהסלע הגירי הנקבובי.
אפשר לראות בצורה מוחשית את ההבדל בין הסלע הקשה-הר עיבל- שאין בתחתיתה שום מעינות או צמחיה.
ומולה הר גריזים העשויה מסלע גירי מלאת מעינות בתחתיתה,

הרי ה' אומר לו דבר אל הסלע- הוא מכה בסלע- כל בר דעת הבין שהוא הכה בשביל להוציא את המים הכלואים בתוך הסלע.
רשי מסביר שבתחילה יצאו מעט מיים ובהכאה שניה יצאו הרבה מים. ועם ישראל הבין מכך שלא היה כאן שום נס. רק שימוש מקובל להוצאת מים במדבר
כך נראה לי הפשט. ומה אתם אומרים?





דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-29/6/2014 01:51 לינק ישיר 

גם ורנר קלר (התנ"ך כהיסטוריה) חשב שכך הוציא משה מים מהסלע. כך שאכן ניתן לראות שהחטא של משה פגע בכבוד ה'.
אמנם יש אסכולה (נוצרית בעיקרה, אבל נראה לי שיש לה גם ייצוג כאן בפורום) הטוענת שה' לא עושה אף פעם נסים - במובן של שבירת גדרי הטבע. וכל מה שנעשה בתנ"ך הוא רק להטוטים כמו שאתה מתאר.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-29/6/2014 02:37 לינק ישיר 

ירוחם,

פירושך למטה נשמע לי נכון. כן משמעות מטה בספר בראשית.

רש"י פירש: אילו דיברתם אל הסלע והוציא הייתי מקודש לעיני העדה, ואומרים מה סלע זה שאינו מדבר ואינו שומע ואינו צריך פרנסה מקיים דיבורו של הקב"ה, קל וחומר אנו. הרמב"ם פירש שמשה רבינו חטא באומרו לבני ישראל שמעו נא המרים. ושני הפירושים מכוונים לאותו דבר, כי לו משה רבינו היה מדבר לסלע כפי שמתייחסים לאדם, אזי בני ישראל היו דורשים קל וחומר בעצמם ונעשים מבני אדם למלאכים, אולם מאחר שהתייחס לבני ישראל כפי שמתייחסים לסלע, דור המדבר דרשו קל וחומר בעצמם ונשארו עקשנים כסלע. דרכיה דרכים נועם וכל נתיבותיה שלום.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-29/6/2014 09:13 לינק ישיר 

מדוע מרים לא זכתה להיכנס לארץ?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-29/6/2014 09:30 לינק ישיר 

ושאלה נוספת:

מתחילת הפרשה משמע שעשית פרה אדומה אינה כהיכי תמצי לטהרה מטומאת מת אלא מצווה בפני עצמה, האומנם?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-29/6/2014 10:39 לינק ישיר 

לגבי חטאו של משה - לו היה לי זמן הייתי מאריך אבל אני מסתפק פשוט בצילומי מסך מתוך "עולם התנ"ך| לספר במדבר, עמ' 114-116, פירושו של פרופ' יעקב מילגרום זצוק"ל:





דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-29/6/2014 10:40 לינק ישיר 

והנה התשובה (אחרי שהוא מגיע למסקנה כי מדובר בגירסה של אותו אירוע שהתרחש בספר שמות ואכמ"ל):
כרכ




תוקן על ידי אברם_העברי ב- 29/06/2014 10:40:28




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-29/6/2014 10:43 לינק ישיר 

ולגבי מרים: לי לא ברור שהיא מתה בשנת ה- 40. נראה לי שהרבה קודם לכן, ולכן המקרא (טוב, העורך...) לא ראה צורך להסביר למה היא לא נכנסה.
 



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-29/6/2014 11:41 לינק ישיר 

מה שצריך תשומת לב מיוחדת- בעיין פמיניסטית או בעיין של אדם מימנו.
 התורה לא כותבת על אבל כל שהו בעם ישראל על מותה של מרים- לעומת מות אהרון ומשה . הרי סוף כל סוף היא היתה מריים הנביאה!  בארה השקה מיים את העם ,40 שנה.והדבר צע"ג.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/6/2015 10:32 לינק ישיר 

הערות נוסח לפרשת חֻקת:

http://ivri.org.il/2014/10/bhs/#39




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-26/6/2015 11:37 לינק ישיר 

אברהם - מי מריבה
בכל ביתי נאמן הוא... בעבדי במשה... הם כינויים יחסיים בלבד?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-26/6/2015 12:25 לינק ישיר 

תלמידטועה כתב:
אברהם - מי מריבה
בכל ביתי נאמן הוא... בעבדי במשה... הם כינויים יחסיים בלבד?


אם יורשה לי לצטט את עצמי:
לגר"א ולרוגאצ'ובר (טוב, ולבעלבעמיו...) היה מותר להעיר הערות סתומות שמאות חכמים יתייגעו להבינן - אבל לכם אין את הפריבילגיה הזאת, עם כל הכבוד.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-26/6/2015 13:10 לינק ישיר 

אברהם.

אתה צריך לדעת את הכלל. אנחנו לא מקבלים ומעריכים חידושים ודעות של אנשים חיים. אחרי מות קדושים אמור.
בשביל להיות מוערך ומקובל, צריך קודם למות.
שתזכה לחיים טובים וארוכים. הנינים והחמשים שלנו ידעו להעריך.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-27/6/2015 21:43 לינק ישיר 


שבוע טוב  הגיגי שבת חקת.

במדבר פרק כ

(ח) קַח אֶת הַמַּטֶּה וְהַקְהֵל אֶת הָעֵדָה אַתָּה וְאַהֲרֹן אָחִיךָ וְדִבַּרְתֶּם אֶל הַסֶּלַע
אולי לא שמתי לב אבל לא ראית אחד מהפרשנים עומד על  כך כי הציווי לדבר אל הסלע היה גם של משה וגם של אהרון.
מכאן שלא יתכן היה לו למשה לטעות ולהשתמש במטה! וגם מובנת אם כן גם חטאו של אהרון- כי גם הוא לא דיבר כמצווה.

(ח) וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֶל מֹשֶׁה עֲשֵׂה לְךָ שָׂרָף וְשִׂים אֹתוֹ עַל נֵס וְהָיָה כָּל הַנָּשׁוּךְ וְרָאָה אֹתוֹ וָחָי:
(ט) וַיַּעַשׂ מֹשֶׁה נְחַשׁ נְחֹשֶׁת וַיְשִׂמֵהוּ עַל הַנֵּס וְהָיָה אִם נָשַׁךְ הַנָּחָשׁ אֶת אִישׁ וְהִבִּיט אֶל נְחַשׁ הַנְּחֹשֶׁת וָחָי:

ה מצווה את משה לעשות שרף. משה עושה נחש, זה אותו דבר נכון. אבל למה מנחושת? ולא מקל למשל. מתרץ רש"י
לשון נופל על לשון. רעיון.
לענ"ד הרעיון הרבה יותר מכך. הציווי היה שהאדם הנשוך יסתכל בנחש,  למה? כי  בתקופתם שימש הנחושת גם כמראה,
(את הכיור הנחושת עשו ממראות ) עכשיו כשהנשוך הסתכל בנחש הנחושת הוא עצם ראה בו את עצמו. והוא הבין כי הנחש זה הוא בעצמו, בחטא שעשה. וחזר בתשובה.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-28/6/2015 00:33 לינק ישיר 
מהו ספר מלחמות ה'?

יש תפיסה מקובלת שמדובר בספר שתיאר את כל מלחמות ה' בצורת שירה. לגבי ההנחה שהוא תיאר את מלחמות ה', זה סביר מאד כי קוראים לו, ובכן, ספר מלחמות ה'. אבל לגבי ההנחה שהוא נכתב בצורת שירה - חשבתי שאם היתה התורה שלנו נעלמת והיה נשאר ממנה רק הקטע שמצוטט אצלנו מספר מלחמות ה', היינו מניחים שהתורה היתה ספר שירה..

אמנם, דינוזאורוס הבלתי נשכח משחזר כאן קישור קטע מספר הישר. והרעיון יפה מאד.
מישהו שאינני זוכר מיהו טוען שסגנון היצירה העתיק שירשו בני ישראל מהאבות ומהכנענים היה סגנון השירה שאנו רואים בכל המובאות של התורה ממקורות אחרים, הן ס' מלחמות ה', שירת הבאר ושירת הים. וכן שירת דבורה. אח"כ הוא התפתח לסגנון הנבואה העתיקה והקלאסית.
משה הביא לבני ישראל סגנון חדש - את הפרוזה של התורה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-28/6/2015 00:39 לינק ישיר 
מהי שירת המושלים?

השירה הזאת עוסקת בנושא גיאו פוליטי שלא היה אמור לעניין משוררים ישראלים, והסגנון שלה לא נשמע בכלל עברי. המילה שבית נגמרת בת', אופייני לכנענית. יש כאן מלים כמו ונירם במשמעות של השמדה. המשפט למלך אמורי סיחון לא אופייני לעברית המקראית הקלאסית. חשבתי שזה ניב שמי מערבי לא עברי, אולי מואבית קדומה, או אמורית, או כל דבר אחר.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > פרשת חקת
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 לדף הבא סך הכל 3 דפים.